Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری تاس نوشت: در این روز، دقیقاً پنج سال از لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل اوضاع برنامه هسته ای ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حمایت از آن تصویب شده و محدودیت زمانی را تعیین کرده بود، می گذرد.

 به نوشته این رسانه روسی «تأمین مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال سلاح به ایران یا استفاده از تانکهای جنگی، خودروهای جنگی زرهی، سیستم های توپخانه ای با کالیبر بزرگ، هواپیماهای رزمی، هلی کوپترهای رزمی، کشتی های جنگی، موشکی یا سامانه های موشکی" فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل در این کشور امکان پذیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران عملا تحت تحریم تسلیحاتی کامل قرار داشت. این محدودیت ها بخشی از تعهدات داوطلبانه ایران برای پایان زودهنگام مذاکرات درباره نتیجه گیری برجام بود.

در ۱۴ اکتبر، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران (جمهوری اسلامی ایران) لغو قریب الوقوع تحریم تسلیحاتی را به مردم این کشور تبریک گفت. وی گفت: «برای کسانی که شک دارند توافق هسته ای برای ما چه به ارمغان آورده است، این یکی از نتایج آن است. از روز یکشنبه، ما می توانیم به هر کسی که بخواهیم اسلحه بفروشیم و از هر کسی که بخواهیم بخریم.»

این خبرگزاری نوشته است تهران پنهان نمی کند که علاقه مند به تأمین سلاح است در درجه اول از کشورهایی که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ ، سهم اساسی در حفظ آن داشته اند.

تاس سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ماه سپتامبررا یادآور شد که  گفته بود: «پس از رفع تحریم، ما می توانیم با وساطت کشورهایی که روابط استراتژیک با آنها برقرار شده است، نیازهای خود را تأمین کنیم.»

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه. نیز گفت: «ما در مورد آنچه برای تقویت توان دفاعی خود نیاز داریم با روسیه رایزنی خواهیم کرد. دولت روسیه و مردم روسیه در دوران سخت با ما بوده و هستند. از این نظر روسیه یک شریک اولویت برای ما است.»

این رسانه روسی نوشته است در ماه آگوست، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه تأیید کرد که ایران "پس از لغو تحریم ها" امید زیادی برای دستیابی به تجهیزات نظامی روسیه دارد.

ماریا زاخاروا سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: . مسکو "متقاعد شده است که تمام فرصتهایی که در رابطه با انقضا مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد همکاری نظامی-فنی با ایران ایجاد می شود، به طور مناسب در نظر گرفته می شود و به طور مناسب و به موقع بر اساس سود متقابل و به نفع مردم دو کشور استفاده می شود. "،


تحریم های یک جانبه

تاس اضافه کرد: با این وجود، ایالات متحده با درک اینکه احتمال حمایت از او در شورای امنیت سازمان ملل صفر است، در 21 سپتامبر، تحریم های فروش سلاح به ایران را در سطح داخلی اعمال کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مورد کسانی که برای "تأمین انرژی هسته ای، فناوری  موشک های بالستیک و سلاح های معمولی" با ایران خواهند بود، تحریم هایی اعمال کرده است.

اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه واکنش نشان داد، در روسیه، آنها از تحریم های آمریکا نمی ترسند، زیرا آنها به آنها عادت کرده اند. به گفته وی، روسیه در حال توسعه همکاری های چند وجهی با ایران است، "در زمینه همکاری های فنی نظامی، همکاری ها بسته به نیاز طرفین و آمادگی متقابل برای چنین همکاری هایی به روشی آرام پیش می رود. "

ظریف به نوبه خود یقین  دارد که "تحریم های ثانویه ایالات متحده مانعی برای خرید سلاح از جمله از روسیه و چین نیست.  

311311

کد خبر 1444642

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و روسیه تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۲۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف برخورد با فروشندگان اسلحه و مهمات روشن شد/ مجازات خرید و فروش سلاح چیست؟

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ماده ۱۰ و ۱۱ این طرح را تصویب کردند.

ماده ۱۸ مکرر ۶/ مدت مجازات تکمیلی در خصوص جرائم موضوع این قانون تا پنج سال قابل اعمال است.

طبق ماده ۱۱ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۱۸ مکرر هفت به قانون الحاق می‌شود.

ماده ۱۸ مکرر ۷/ ارتکاب جرائم موضوع این قانون در فضای مجازی نیز مشمول مجازات مقرر برای آن رفتار در این قانون می‌شود.

نمایندگان تصویب کردند که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم خواهد شد.

در جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، مواد سه و چهار این قانون را به شرح زیر تصویب کردند؛ 

ماده ۶- هر شخصی به طور غیر مجاز سلاح گرم یا سرد جنگی با سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن را نگهداری، حمل یا پنهان نماید یا تحصیل یا خریداری کند یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر محکوم می شود؛ 

الف/ سلاح سرد جنگی به حبس درجه هفت و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ب/ سلاح شکاری یا مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه شش و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

پ/ سلاح گرم سبک غیر خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه پنج و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ت- سلاح گرم سبک خودکار مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه چهار و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

ث/ سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین مهمات یا قطعات مؤثر آن به حبس درجه سه و جزای نقدی به میزان سه تا پنج برابر ارزش روز آن

تبصره ۱- هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر با استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی با سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می شود.

تبصره ۲- در صورت تکرار جرم، مجازات حبس یک درجه تشدید می‌شود و مجازات نقدی نیز یک و نیم برابر افزایش می یاید و تخفیف مجازات به جز موارد مشمول ماده (۱۷) این قانون قابل اعمال نیست.

ماده ۳ مکرر - ماده (۷) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود؛

ماده ۷- مجازات حبس جرائم موضوع مواد (۵) و (۶) این قانون علاوه بر مجازات‌های نقدی مقرر در مواد مذکور در موارد زیر یک درجه تشدید می‌شود؛

الف- در مواردی که تعداد سلاح سرد جنگی بیش از ۱۰ قبضه باشد.

ب- در مواردی که سلاح شکاری بیش از سه قبضه با قطعات مؤثر آن بیش از ۱۵ قطعه یا مهمات آن بیش از ۴۰۰ فشنگ باشد.

پ- در مواردی که سلاح گرم سبک غیر خودکار بیش از سه قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از ۱ قطعه یا مهمات آنها بیش از ۲۰۰ فشنگ باشد.

ت - در مواردی که سلاح گرم سبک خودکار بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از ۱۰ قطعه یا مهمات آنها بیش از ۱۰۰ قشنگ باشد.

ث- در مواردی که سلاح گرم سنگین یا نیمه سنگین بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر آن بیش از یک قطعه یا مهمات آنها بیش از یک فشنگ باشد.

ماده ٤- ماده (۸) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸ - هر کس به طور غیر مجاز حرفه خود را تعمیر سلاح قرار دهد در مورد سلاح گرم جنگی به حبس تعزیری درجه پنج و در مورد سلاح شکاری با سلاح سرد جنگی به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می شود.

تبصره- در صورت تکرار و نیز در مواردی که سلاح غیر مجاز باشد یا تعمیرات فوق همراه با اضافه کردن قطعه موجب تقویت سلاح شود مجازات مرتکب یک درجه تشدید می‌شود.»

دیگر خبرها

  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • مصوبه مهم مجلس درباره تبلیغ خرید و فروش سلاح
  • تکلیف برخورد با فروشندگان اسلحه و مهمات روشن شد/ مجازات خرید و فروش سلاح چیست؟
  • تبلیغ و خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد
  • عاملان خرید، فروش، ساخت و تعمیر غیرمجاز سلاح به حبس درجه چهار محکوم می‌شوند
  • جرم‌انگاری تبلیغ خرید و فروش سلاح غیرمجاز توسط مجلس
  • تبلیغ خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد
  • تبلیغ «خرید و فروش سلاح» جرم است
  • از نحوه ساخت پهپاد‌های جنگی تا فروش تسلیحات به روسیه در مستند «پرچمدار» + فیلم