Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی گفت: تاکنون ظرفیت مورد اطمینان در نیروگاه‌های ماهشهر(خوزستان)، جهرم ( فارس) و شیروان ( خراسان رضوی) در بورس انرژی پذیرش شده و اکنون ۲۲۷ مگاوات از آن توسط متقاضیان خریداری شده است.

به‌گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «حمیدرضا عظیمی» افزود: پیرو ابلاغیه معاون برق و انرژی وزارت نیرو و تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشترکان مشمول بر اساس "دستورالعمل اجرایی نحوه انجام تعهد مشترکان جهت ارایه اوراق گواهی ظرفیت"، امکان ارائه مرحله‌ای اوراق گواهی ظرفیت توسط مشترکان به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر همین اساس مشترکانی که در مردادماه امسال با مراجعه به شرکت‌های برق منطقه‌ای یا توزیع مربوط، نسبت به عقد تفاهم‌نامه در خصوص ارائه مرحله‌ای اوراق اقدام کرده‌اند، می‌بایست اوراق مورد نیاز خود را حداکثر تا پایان امسال خریداری و ارائه کنند و مشترکانی که در شهریورماه اقدام کرده اند، باید تا پایان آذرماه امسال اوراق گواهی ظرفیت متناسب با میزان قدرت قراردادی خود را به مالک شبکه مربوطه تحویل دهند.
عظیمی افزود: مشترکان مشمول در مهلت تعیین شده در دستورالعمل، چنانچه نسبت به خرید و ارایه اوراق گواهی ظرفیت متناسب با قدرت قراردادی خود اقدام نکنند، مشمول مقررات تجاوز از قدرت قراردادی بوده و تعرفه برق مصرفی آنان متناسب با تعهدات گواهی ظرفیت انجام نشده و با نرخ بالاتری محاسبه و از آنان اخذ خواهد شد.

وی گفت: همچنین مالک شبکه مکلف شده که قرارداد انشعاب آنان را فسخ و ارایه‌دهندگان گواهی ظرفیت که متقاضی جدید انشعاب باشند، جایگزین آنان خواهند شد.
معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: شاخص‌های بازار و نماگرهای موجود در صنعت برق نشان‌دهنده افزایش رونق اوراق گواهی ظرفیت در ماه‌های باقیمانده از سال و همچنین افزایش شدید تقاضا برای این اوراق است.
وی اضافه کرد: شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی همه تلاش خود را برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا بوسیله پوشش تقاضای اوراق از طرف مشمولان و متقاضیان جدید را انجام خواهد داد.
عظیمی گفت: گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله، که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی افزود: واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف «تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است و واگذاری اشتراک جدید یا افزایش قدرت قراردادی مشترکان مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

انواع اوراق گواهی ظرفیت در کشور

وی ضمن تشریح انواع گواهی ظرفیت پرداخت و افزود: اوراق گواهی ظرفیت سررسید شده (نقدی) در قالب بازار نقدی معامله شده و از طریق نیروگاه‎های موجود یا مشترکانی که مایل به کاهش قدرت قراردادی هستند، منتشر می‎شود.
عظیمی اضافه کرد: خریداران این اوراق نیز متقاضیان اتصال به شبکه یا افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، نیروگاه‌های مواجه با افت ظرفیت و بازنشستگی و سرمایه‌گذاران عادی است.

درحال‌حاضر پیش‌نیاز اتصال به شبکه برای متقاضیان جدید با قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات یا مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، خرید اوراق گواهی ظرفیت از بازار سرمایه (بورس انرژی) بوده و پس از آن می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را با توجه به قرارداد اتصال به شبکه به‌صورت مطمئن از شبکه برق، بازار برق بورس انرژی ایران یا در قالب قراردادهای دوجانبه خریداری و تامین کنند.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به اوراق گواهی ظرفیت سررسیددار (آتی)، گفت: این اوراق بر مبنای تعهد نیروگاه مبنی بر ایجاد ظرفیت مطمئن نیروگاه در تاریخ مشخصی در آینده منتشر می‌شود. با توجه به این موضوع، اوراق گواهی ظرفیت مذکور را می‌توان به‌صورت سررسیددار و در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد منتشر کرد.
وی ادامه داد: در این حالت نیروگاهی که متقاضی تامین مالی جهت احداث نیروگاه‌ و تامین ظرفیت تولید برق در آینده است، با انتشار این اوراق، پروژه را تامین مالی کرده و در سررسید ظرفیت تعهدی را تامین و تضمین می‌کند.

تسهیل ورود و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنعت برق
عظیمی تاکید کرد: از جمله مزایای این ابزار مالی "تسهیل و تسریع تامین مالی صنعت برق"، "تسهیل ورود بیش از پیش بخش‌خصوصی به صنعت برق و سرمایه‌گذاری در آن"، "ارائه چشم‌انداز مناسب به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران جهت توسعه ظرفیت تولید و ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی"، "تامین برق مطمئن و پایدار برای خریداران انشعاب از طریق ارائه گواهی ظرفیت" و "حصول اطمینان از تناسب افزایش ظرفیت تولید برق با رشد مصرف در کشور" است.
وی توضیح داد: تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌ها با استفاده از ظرفیت ایجاد شده به‌واسطه عرضه اوراق گواهی ظرفیت توسط متقاضیان کاهش قدرت قراردادی که منجر به آزادسازی ظرفیت‌های بلااستفاده و تخصیص آن به متقاضیان جدید شود و همچنین استفاده به‌عنوان نماگر اقتصادی برای پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال‌های آتی با توجه به نرخ رشد قیمت اوراق گواهی ظرفیت آتی از دیگر مزایای این ابزار مالی است.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی گفت: با توجه به وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها با عنایت به وضعیت اقتصادی، رونق در بازار گواهی ظرفیت کمک شایانی به رشد سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و تامین برق مطمئن و پایدار در شبکه می‌کند که امیدواریم این روند باسرعت بیشتری ادامه یابد.

 وزیر نیرو به تازگی اعلام کرد: امسال در پویش #هر هفته_ الف_ ب_ ایران تاکنون ۱۱۹ پروژه با سرمایه گذاری بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان مطابق برنامه به بهره برداری رسیده است و این پروژه ها هم در بحث‌های زیرساختی مانند احداث سدها که هدف‌شان هم کنترل سیلاب و هم تامین آب برای کشاورزی و شرب و صنعت است.

اردکانیان افزود: بهره برداری از تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب نقش مهمی در تامین آب و کاهش آلودگی ها دارند، شبکه های آبیاری و زهکشی نیز برای کمک به امنیت غذایی است.

وزیر نیرو گفت: اینکه دولت اعلام می کند که تولید محصول غذایی از حدود ۹۵ میلیون تن در سال در آغاز کار دولت به بیش از ۱۲۵ میلیون تن در سال رسیده یکی از علتهایش اینکه وزارت نیرو هم آب تنظیم شده به میزان مناسب برای کشاورزی فراهم و نیز شبکه های آبیاری و زهکشی ایجاد و می توانیم با کیفیت بهتر و بازدهی بالاتر برداشت داشته باشیم.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوراق گواهی ظرفیت قدرت قراردادی سرمایه گذاری نیروگاه ها وزارت نیرو بخش خصوصی صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در شاخص کل با رشد ۳۹۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد تا خود را در کانال جدید تثبیت کرده باشد.

ارزش بازار نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۸ هزار همتی رسید، اما ارزش معاملاتی همچنان در محدوده‌های ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد که خیلی برای اهالی بازار سرمایه امیدوار کننده نیست، اما به هر حال شاخص در مسیر صعودی گام برداشته است.

نماد بوعلی و فملی بیشتری تاثیر مثبت را بر بازار روز جاری داشتند و نماد فولاد پس از رشد در دو روز اخیر کمی عقب نشست و حتی بار منفی را بر روی شاخص کل ایجاد کرد.

فلزات اساسی برترین گروه بازار روز جاری در ارزش معاملات بودند و بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. گروه خودرویی نیز ۲۹۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای روز جاری ثبت کرد تا در جایگاه دوم قرار داشته باشد و شیمیایی‌ها نیز در جایگاه سوم بماند. ارزش معاملاتی انجام شده در گروه شیمیایی در بازار امروز بورس تهران رقم ۲۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خبر‌هایی از مجلس برای بازار سرمایه امروز مخابره شد که نشان می‌داد یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده است و گفته می‌شود که این موضوع در دستور کار روز‌های آینده مجلسی باشد.

همچنین گفته می‌شود در این روز‌ها بیش از ۱۲ شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد در خصوص بند س بوجه ۱۴۰۳ اعتراض کردند و پیامد‌های زیان‌بار این بند را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس در مجلس یازدهم این طور عنوان کره است که بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نشویم.

اما امروز نمایندگان مجلس بحث‌های دیگری در مورد بازار سرمایه داشتند و موضع واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس هم مطرح شد. نمایندگان مجلس از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس گله کردند و این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند و درخواست خود را به رییس جمهور برای جلوی گیری از این اقدام اعلام کردند.

اما روی تابلوی معاملاتی نماد استقلال خریداران صف نشینی کردند و بلوک استقلال و پرسپولیس در روز جاری معامله شدند تا تیتر واگذاری دستور روی رسانه‌های خبری بازار سرمایه درج شود.

اما مجلس امروز باز هم حال و هوای بازار سرمایه را داشت و پورابراهیمی به فرزین هشدار داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس به رییس بانک مرکزی این طور هشدار داده است که اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد. امیدواریم راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز که در نامه کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور بود، اجرایی و عملیاتی شود.

اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است که در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بعد از رشد شارپی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌های ابتدای در هفته جاری شاخص کل به محدوده‌های رسیده است که تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند کمی از سرعت شاخص کل کند شود چرا که باز هم یکی از نمایندگان مجلس با ارسال مطلبی در صفحه شخصی خود این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمالا این موضع درگیری‌های سیاسی در منطقه همچنان ادامه‌دار است. جواد کریمی قدوسی تلویحاً نوشته که فاصله ایران با بمب هسته‌ای در صورت اِذن رهبری فقط یک هفته است. این در حالی است که کمی قبل از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه با توئیت دیگری از جواد کریمی شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی بودیم.

اما به هر حال آن چه در بحث تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد این موضوع است که شاخص در حال واکنش به سقف کانال صعودی است که مدت‌ها است آن را ترسیم کرده‌ایم و این محدوده با واکنش‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته همراه بوده است و نظر می‌رسد شاخص برای شکست این مقاومت کمی تردید دارد!

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • اطلس سرمایه‌گذاری زمینه جذب سرمایه گذاران در ایلام را تسهیل می‌کند
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳
  • معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا