Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - محمد عبدی؛ با نزدیک شدن به زمان مهلت یک ماهه از پایان پذیره نویسی صندوق پالایشی، سوال بسیار مهم سهامداران در خصوص سودآوری صندوق پس از این مهلت است.

قابل ذکر است از روز شروع پذیره نویسی که به 5 شهریورماه برمی گردد، سهام دو شرکت پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تهران هر کدام با افت قریب به 45 و 56 درصد مواجه بودند که البته با درنظر گرفتن تخفیف 30 درصدی از سوی دولت، این زیان به 24 و 46 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جدول زیر اطلاعاتی در خصوص قیمت چهار سهم «شپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شبریز» در روز پیش از پذیره نویسی یعنی چهارم شهریورماه، قیمت با اعمال 30 درصد تخفیف دولت و همچنین قیمت پایانی روز جاری آورده شده است.

همانطور که مشاهده می شود حتی با اعمال تخفیف 30 درصدی از سوی دولت نیز همچنان سهام دو شرکت پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با افت قیمت قابل توجه روبرو هستند که این موضوع سودآوری صندوق پالایشی را زیرسوال برده است.

اما یکی از اساسی ترین موضوعات بحث برانگیز در خصوص عدم سودآوری این صندوق، علت و عوامل افت شدیدی قیمت سهام پالایشی و در کل افت شاخص بورس از ابتدای شهریورماه تا کنون است.

نگاهی کوتاه به وقایع اتفاقیه در روزهای پایانی مردادماه و پیش از زمان عرضه صندوق پالایشی سرنخ افت بورس را به وزارت نفت می رساند.

ماجرا از آن جا شروع شد که در تاریخ 20 مردادماه رئیس سازمان خصوصی سازی خبر از عدم عرضه صندوق پالایشی داد. پیش از انتشار این خبر در روز 20 مرداد شاخص بورس تهران که 25 هزار واحد رشد را ثبت کرده بود به ناگاه با افت 40 هزار واحدی مواجه شد. موضوع به اینجا ختم نشد و اخباری منتسب به دو وزیر اقتصادی دولت در بین فعالان بازار سهام به سرعت منتشر شد که وزیر نفت آمادگی برای تاسیس صندوق پالایشی‌ها را اعلام و بیان کرد کوتاهی از  سمت وزارت اقتصاد رخ داده است.

وزیر اقتصاد هم کم کاری وزارت نفت را عامل اصلی روی گرداندن سازمان خصوصی سازی از عرضه سهام پالایشی در قالب صندوق به بلوکی عنوان کرد.

این دادوستدها میان دو وزارت خانه رفته رفته بالا گرفت تا جایی که سرانجام تصمیم به عرضه سهام پالایشی در قالب صندوق ETF دارا دوم گرفته شد. اما از همان روز بی اعتمادی عجیبی میان سهام‌داران حقیقی و بعضا تازه وارد بازار سرمایه شکل گرفت که حتی خبر بازگشت ETF  ها هم  نتوانست جلوی ریزش بهمن‌ وار شاخص بورس را بگیرد و شد آنچه شد.

در نتیجه تاخیر در اجرا و اقدام به موقع از سوی وزارت نفت در خصوص تاسیس صندوق پالایشی سبب از بین فتن اعتماد سهامداران بورس تهران شد که این موضوع به سرعت به کل بازار سرایت کرده و جو نا اطمینانی را بر معاملات غالب نمود.

پربیننده ترین شرط موافقت مجلس با پیش‌فروش نفت تعداد دکل‌های نفت آمریکا به بالاترین رقم در ۴ماهه رسید/ چشم امید نفت شیل به بسته حمایتی دولت‌ سرپیچی عراق و روسیه از توافق کاهش تولید/ موج دوم کرونا مانع از رشد عرضه طلای سیاه نشد نفت هفته را بدون تغییر سپری کرد/ از حمایت اوپک پلاس تا خوشبینی به بازگشت تقاضا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: محمد عبدی سهام پالایشی صندوق ETF دارا دوم سازمان خصوصی سازی وزارت نفت سهام پالایشگاه دارا دوم محمد عبدی پالایشی یکم ETF پالایش قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت صندوق پالایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد محمدی در بجنورد، اظهار داشت: تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ مناسب و معقول نیست. طبق آخرین نرخ تعیین شده شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت تعیین شده برای سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مبلغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که متاسفانه این امر مطابق انتظار پیش نرفت و در نهایت به نرخ فعلی رسید.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل خرید توافقی گندم اعلام شد + جزئیات

وی افزود: عدم تعادل قیمت گندم و خرید تضمینی با میزان تورم همخوانی نداشته و موجبات نارضایتی گندم‌کاران را در پی داشته است، چرا که در فصل کشت و نرخ‌گذاری دولت و مجامع قیمت‌گذاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود که با وضعیت عملا دسترنج این قشر زحمت‌کش مغفول مانده و دیده نشده است.

محمدی گفت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی بایدت روی این امر نظارت ویژه‌ای اعمال و از عدم اختلاف فاحش در نرخ‌گذاری بر اساس میزان تورم اقدام می‌کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی بجنورد با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک کشور بوده و نرخ آن در میزان تولید موثر است، افزود: باید در خرید تضمینی گندم به عنوان محصول استراتژیک و راهبردی در مسیر رسیدن به خودکفایی در تولید مشوق‌های ویژه به گندم‌کاران اعطا و نرخ واقعی در تولید محصول و خرید آن در زمان فصل کشت اعلام و برآورد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227448 برچسب‌ها گندم

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • ادعای جلیل محبی از بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها | کار کیست؟
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • سناریوی جدیدبرای واگذاری استقلال و پرسپولیس/امروز؛جلسه نهایی
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد