Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@13:35:04 GMT

تاکید بر توسعه روابط ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۸۶۳۳

تاکید بر توسعه روابط ایران و ترکیه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه همکاری‌های خوب دو کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد ابراز امیدواری کرد با حضور سرکنسول جدید همکاری‌های دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم کشور است و حدود ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های همسایه دارد و با کشور ترکیه تنها ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که این قرابت می‌تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه را فراهم کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و ترکیه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، دو طرف بر افزایش مراودات بین دو کشور تاکید داشتند، اما شیوع کرونا باعث شده بسیاری از مراودات با مشکل مواجه شود که امیدواریم با باز شدن راه‌های هوایی ترکیه مراودات دو جانبه توسعه یابد.

پورمحمدی  استان آذربایجان شرقی را دارای ظرفیت‌های مهم صنعتی ، معدنی و کشاورزی در کشور دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و از نظر معدنی نیز با داشتن معادن مهم از جمله طلا و مس سهم خوبی در تولید ناخالص ملی داریم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در شهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند افزود: بیش از ۴۰ درصد سرمایه گذاران شهرک ترک هستند.

او همچنین خواهان توسعه تعاملات علمی دو کشور و تدوین برنامه‌هایی برای آشنایی هرچه بیشتر دو کشور با زبان و فرهنگ دو طرف شد.

هبک سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه مشکلات اداری و اقتصادی نباید موجب دلسردی تجار و بازرگانان دو کشور شود بر لزوم هم افزایی برای رفع این موانع تاکید کرد.

هبک با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود اشتراکات مهم تاریخی ، جغرافیایی و دینی دوطرف از همدیگر شناخت خوبی ندارند افزود: ایران کشور بزرگ، همسایه و برادر ماست و ما از نظر جغرافیایی، تاریخی و دینی به هم وابسته هستیم.

او همچنین خواستار احداث مراکز آموزش زبان ترکی استانبولی در شهر‌های مختلف ایران و همچنین آموزش زبان فارسی برای مردم ترکیه در جهت تقویت آشنایی‌ها و تعاملات  فیمابین  مردم با یکدیگر شد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرکنسول ترکیه استاندار آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند

رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار با همتای پاکستانی خود با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک بین دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه _سوم فروردین_ و در ادامه برنامه‌های سفر خود به پاکستان در دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر عزم مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور در جهت انتفاع دو ملت تاکید کرد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام که اکنون مسئله نخست جهان بشریت شده اشاره کرد و گفت: امروز آرمان بلند امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی قدس شریف به مطالبه همه ملت‌های مسلمان و آزاده تبدیل شده و همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) را موجب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

آصف علی زرداری همچنین ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم بی‌دفاع غزه، بر مخالفت دولت پاکستان نسبت به هرگونه دخالت خارجی در منطقه تاکید کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 747078

دیگر خبرها

  • بررسی موانع و چالش‌های تامین مسکن نیروهای مسلح در آذربایجان شرقی
  • تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • اعتبار هشت هزار میلیاردی برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟
  • آمادگی کامل آذربایجان شرقی برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • تاکید بر نقش مجالس ایران و پاکستان در تسریع ارتقای روابط فیمابین