Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@13:31:46 GMT

نقش «تئاتر کودک» در کمک به حل معضل کار کودکان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۹۲۰۵

نقش «تئاتر کودک» در کمک به حل معضل کار کودکان

یک عروسک‌گردان و بازیگر تئاترکودک، اجرای تئاتر برای کودکان را امری مهم در راستای ارائه آموزش به آنان و ارتقا آگاهی جامعه توصیف کرد و گفت: برخلاف آنچه که تصور می‌شود کودکان کار می‌توانند یکی از مخاطبان جدی تئاترکودک باشند.
 
سهیلاجوادی در گفت‌وگو با چهارراه کودک با اشاره به بیش از دو دهه فعالیتش درحوزه تئاتر کودک و نوجوان گفت: متاسفانه درسال‌های اخیر علیرغم آن‌که شاهد افزایش اقبال به تئاتر و به تبع آن افزایش سالن‌های نمایش بوده‌ایم، اما نگاه تجاری به تئاتر سبب شده تا از حوزه تئاترکودک و نوجوان غافل شویم که به نظرمن این موضوع بسیار نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاطرم هست بیش از 20 سال پیش تئاتر عروسکی گنجشکک اشی‌مشی یکی از پرتماشاگرترین تئاترهای آن سال شد، اما درسال‌های اخیر و اگر چندماه شیوع کرونا را که تئاتر به‌طور کلی نیمه تعطیل بود کنار بگذاریم، نمی‎توان هیچ تئاتری برای مخاطب کودک و نوجوان را پیدا کرد که جزو آثار پربیننده و پرتماشاگر شده باشد.
وی ادامه داد: دلیل این موضوع، هم کمبود سالن و هم بی‌توجهی به تئاتر کودک از سوی مسئولان است. علاوه بر آن نمی‌توان تاثیر دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی را نیز نادیده گرفت.  اما مساله اینجاست که نباید به دلیل چنین مواردی از توجه به کار فرهنگی برای کودکان غافل شویم و آن را از سبد فرهنگی جامعه حذف کنیم.
سهیلا جوادی با اشاره بیانیه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک که چند روز پیش به مناسبت روزملی کودک صادرشد، گفت: در این بیانیه به نکته خوبی اشاره و تاکید شده بود که «هزینه‌کردن  برای سلامت، رفاه، آموزش، تأمین اجتماعی و تربیت کودکان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است.». من امیدوارم این موضوع صرفا به نگارش در بیانیه محدود نشده و به یک راهبرد و سیاست کلی در جامعه و میان دستگاه‌ها و نهادها بدل شود.
ارتباط میان مساله تئاتر و کودکان‌کار
این فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به ارتباط میان مساله تئاتر و کودکان‌کار گفت: شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که کودک‌کار به قدری دغدغه و مشکل دارد که تماشای تئاتر جزو اولویت‌هایش نباشد. اما به عنوان فردی که اجراهای متعددی را برای کودکان کار و خیابان برروی صحنه داشته‌ام، باید بگویم که برخلاف تصوری که خودم هم داشتم، چنین اجراهایی تاثیر بسیار زیادی روی کودکان کار داشت و حتی در پایان واکنش‌های مثبتی از آنان دریافت کردم، به طوری که چند نفر از آنان به این موضوع علاقه‌مند هم شده و ابراز تمایل کردند که بازی در تئاتر را تجربه کنند. خب چرا چنین فضایی را نباید گسترش دهیم؟ حتی اگر به ازای هر تئاتر، یک کودک کار هم مسیر زندگی‌اش تغییر کند باید بگویم که تئاتر به هدف خود رسیده است.

جوادی افزود: مساله دیگر اثرگذاری بر مخاطب تئاتر است. وقتی درباره رابطه میان کودکان‌کار و تئاتر کودک صحبت می‌کنیم، نباید تصورکنیم که مخاطب تنها کودک‌کار است. مخاطب چنین تئاترهای تمام کودکان و خانواده آنان است. می‌توان برای دیگر کودکان و خانواده‌شان تئاترهایی را به روی صحنه برد که حاوی نکات آموزشی و آگاهی دهنده در مورد کودکان کار باشد.
 از ظرفیت تئاتر غافل نشویم
به گفته این هنرمند کشورمان همه ما می‌دانیم کودکان در سنین خردسالی قدرت یادگیری بالاتری دارند، پس چرا از ظرفیتی که تئاتر به طور غیرمستقیم برای تاثیرگذاری بر آگاهی و دانش کودکان و اطرافیانشان نسبت به کودکان کار ایجاد می‌کند، غافل می‌شویم؟
جوادی با تاکید براینکه با تئاتر برای کودکان می‌توان به حل معضل کارکودک در آینده امید داشت، گفت: نباید فراموش کنیم که کودکان امروز تصمیم‌گیران و مسئولان فردای جامعه هستند و بنابراین اگر کودک امروز به درستی درمورد کارکودک و ضرورت پایان دادن به آن اطلاعات لازم را کسب کرده و آگاه شوند، قطعا در آینده نیز جزو مدیران حساس به مساله کار کودکان خواهند بود.
این بازیگر تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: گروه‌های تئاتری بسیاری در کشور فعال هستند که به شرط حمایت و با بودجه و هزینه‌ای به مراتب کمتر از دیگر تئاترها و تولیدات هنری می‌توانند اقدام به اجرای تئاتر کودک کنند و من امیدوارم که نهادهای مسئول در این زمینه این تاثیر شگرفی که تئاتر می‌تواند بر آموزش به کودکان داشته باشد غافل نشوند.
او در پایان تاکید کرد: تئاتر به دلیل ارتباط بدون واسطه و مستقیمی که با مخاطب خود برقرار می‌کند، امکان همزاد پنداری در کودکان و تاثیر پذیری آنان را افزایش می‌دهد و از همین دریچه می‌توان نخستین گام‌ها برای آموزش به کودکان و اصلاح رویه‌ای غلط در نسل آینده را برداشت.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: جریمه کرونایی چالش مومو تحریم های تسلیحاتی مذاکرات لبنان و اسرائیل هوشیار زیباری انسولین کودک تئاتر کنوانسیون حقوق کودک جریمه کرونایی چالش مومو تحریم های تسلیحاتی مذاکرات لبنان و اسرائیل هوشیار زیباری انسولین کودک و نوجوان برای کودکان کودکان کار تئاتر کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است

به گزارش خبرگزاری مهر، امین حسین رحیمی در سی و ششمین نشست شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک که با حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شد با تشکر از فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده در حوزه حقوق کودک، تلاش‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های ذیربط را عبادت و فراتر از یک وظیفه صرف اداری عنوان کرد و اظهار کرد: فعالیت در حوزه مدیریت و رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند اعتقاد درونی و ایمانی است تا با نگاه به افراد و بخصوص کودکان درگیر این آسیب‌ها به عنوان بخشی از خانواده خود، اقدامات حمایتی و پیشگیرانه را انجام داد.

وی با تصریح بر این که وجود آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست، افزود: توفیقات به دست آمده نتیجه وحدت کلمه و هم‌صدایی است که در این زمینه بین دستگاه‌های متولی به وجود آمده که این امر باید تقویت شده و ادامه یابد تا به سر منزل مقصود که رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن است دست یابیم.

سید علی کاظمی، رئیس مرجع ملی حقوق کودک یادآور شد: سال گذشته علیرغم توفیقات خوبی که در زمینه صیانت از حقوق کودکان داشتیم، سال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی بستر و مقررات و آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌های لازم بود که در نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف و متنوع پیگیری شد، سال جدید سال اجراست و همه مقدمات کار و فعالیت هم در حوزه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و هم در حوزه آسیب‌های اجتماعی فراهم آمده تا برنامه‌ها را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وزیر دادگستری با اذعان به اینکه امسال، موعود ثمر دهی برنامه ریزی‌های صورت گرفته دولت است افزود: باید جدی‌تر از قبل و با حفظ وحدت کلمه و هماهنگی نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنیم، مرجع ملی باید با فعالیت و تحرک بیشتر، با قدرت و دقت تمام برنامه‌های تعیین شده را پیگیری کند.

رحیمی با تاکید بر اینکه مرجع ملی حقوق کودک، متولی حقوق همه کودکان کشور است، اظهار داشت: هرچند شرایط ویژه کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی به وضعیت آنان را در اولویت قرار داده و بخش اعظم امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این مرجع و دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی آن را به خود اختصاص داده، اما مرجع ملی حقوق کودک بر اساس قانون وظیفه حفظ و صیانت از حقوق همه کودکان کشور را به عهده دارد.

وزیر دادگستری اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی موجود بخصوص در حوزه زنان و کودکان زیبنده نظام اسلامی نیست و لازم است علیرغم همه اقدامات ارزنده و عظیم صورت گرفته با همت مضاعف و تلاش بیشتر این موضوع را به بهترین شکل ممکن مدیریت و مرتفع کنیم.

رئیس مرجع ملی حقوق کودک با اشاره عزت و اقتدار به وجود آمده در خصوص پاسخ نیروهای نظامی کشورمان به رژیم جعلی اسرائیل افزود: یکی از دلایل مهم این موفقیت، فرماندهی واحد بوده است، معمولاً در حوزه‌هایی که دچار تشتت فرماندهی و تصمیم‌گیری است توفیق و نتیجه‌گیری چندان مطلوب نیست. در حوزه کودکان و آسیب‌های اجتماعی نیز این موضوع می‌تواند صادق باشد، فرماندهی واحد، تسهیل امور و هم‌افزایی و هم‌آوایی شورای هماهنگی مرجع ملی می‌تواند منجر به توفیق و نتیجه‌گیری شود.

پیش از سخنان وزیر دادگستری، گزارش اقدامات و چالش‌های مرتبط در مورد مراقبت‌های جایگزین توسط نماینده سازمان بهزیستی و گزارش وضعیت اجرای طرح حمایت از کودکان کار و خیابان توسط نماینده شهرداری تهران ارائه شد.

کد خبر 6084525

دیگر خبرها

  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • یونیسف: کشتار کودکان در غزه باید متوقف شود
  • شکوفایی استعدادهای کودکان با اسباب بازی مناسب
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • خنداندن و شادبودن مردم عیب نیست/ باید میزهای مدیران سر و ته شود!