Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@19:58:59 GMT

چند توصیه مهم برای پیشگیری از ذات‌الریه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۱۵۹۳

چند توصیه مهم برای پیشگیری از ذات‌الریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نشریه "بهداشت هاروارد" در این باره آورده است که شایع‌ترین علائم این عارضه سرفه خشک، تب، لرز و خستگی است. علائم دیگر ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در قفسه سینه باشد. تنگی نفس، گیجی، کاهش ادرار و سبکی سر از علائم شدیدتر عفونت است. در ایالات متحده، پنومونی ریه باعث مرگ سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ادامه همه‌گیری عفونت کووید ۱۹ در سراسر جهان، ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی بسیار جدی تبدیل شده است. علائم شدیدتر کووید ۱۹، مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس، معمولا به معنای درگیری قابل توجه ریه است. ریه‌ها می‌توانند در اثر عواملی چون عفونت کووید ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه، آسیب ببینند.

بیشتر موارد ابتلا به ذات‌الریه از نوع ویروسی، نسبتا خفیف هستند اما پیر و جوان هر دو در معرض خطرِ این عفونت قرار دارند. کودکان خردسال و افراد مسن (بالای ۶۵ سال) بیشترین خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض ناشی از آن را دارند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، ذات‌الریه می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اگرچه این عارضه واکسن دارد اما دستیابی به آن برای برخی جمعیت‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توانید به‌جای دریافت واکسن از آنها پیروی کنید تا از بیماری مصون بمانید:

- از استعمال سیگار خودداری کنید.

- دست‌های خود را روزانه چندین بار با آب گرم و صابون بشویید.

- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض افرادی که بیمار هستند خودداری کنید.

- استراحت کافی داشته باشید.

- رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین بدون چربی باشد.

- دور نگه داشتن کودکان و نوزادان از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است به کاهش خطر ابتلای آنها کمک کند.

- از تماس با افراد سیگاری دوری کنید.

- اگر از قبل سرما خورده‌اید و نگران تبدیل شدن آن به ذات‌الریه هستید، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ با پزشک خود صحبت کنید.

- پس از بهبودی از سرماخوردگی یا عفونت ویروسیِ دیگر، حتما استراحت کافی داشته باشید.

- از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.

- برای تقویت سیستم ایمنی بدن با مشورت پزشک از مکمل‌هایی مانند ویتامین C و زینک استفاده کنید.

کد خبر 558042 برچسب‌ها سلامت بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت بیماری آنفلوآنزا بیماری سرما خوردگی ذات الریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند

فرارو- برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند بوی ادرار را عجیب و غریب سازند و این صرفا مختص تاثیر قهوه و مارچوبه بر روی بوی ادرار نیست. سیر، پیاز و کلم در این میان مقصران اصلی هستند! اگر سالم و هیدراته هستید (به اندازه کافی آب می‌نوشید) ادرارتان باید شفاف یا زرد کمرنگ و دارای رایحه‌ای ملایم باشد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، یکی از اصلی‌ترین علل قوی‌تر شدن بوی ادرار عدم نوشیدن کافی مایعات است. با این وجود، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها  نیز می‌توانند ادرار شما را بودار سازند. در این میان می‌توان به تاثیر برخی از دارو‌ها و مکمل‌های ویتامین ب ۶ اشاره کرد. در مورد مارچوبه تجزیه اسید آن باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود. هنگام هضم مارچوبه ترکیباتی از جمله متانتیول، دی متیل سولفید و دی متیل سولفون تولید می‌شود. این ترکیباتی حاوی گوگرد هستند همانند ترکیبی که باعث بوی گندیدگی تخم مرغ‌های فاسد می‌شود. بدن نمی‌تواند این ترکیبات را تجزیه کند بنابراین از طریق ادرار دفع می‌شوند و در آنجا بوی بدی می‌دهند.

مواد غذایی دیگری، چون سیر، پیاز، کلم بروکسل، قهوه، آجیل، رازیانه، کاری و ادویه‌ها خاصیت مشابهی دارند و باعث ایجاد بوی ادرار می‌شوند. هم چنین، مواد غذایی حاوی ترکیبات گوگردی می‌توانند عامل بوی بد دهان باشند. به همین دلیل است که پوست کندن و برش دادن پیاز می‌تواند باعث اشک ریختن شما شود. اگر می‌خواهید بوی ایجاد شده در ادرارتان را کاهش دهید می‌توانید با نوشیدن آب فراوان آن را رقیق کنید.

هر آن چه باعث کم آب شدن بدن تان شود باعث ایجاد بوی بد ادرارتان خواهد شد. زمانی که بدن دهیدراته می‌شود بدان معناست که اب بدن از دست می‌رود ترکیب آب با چنین مواد شیمیایی‌ای باعث غلیظ‌تر شدن و در نتیجه قوی‌تر شدن بوی ادرار می‌شود.

آمونیاک یک ماده زائد در ادرار است. در اکثر مواقع احتمالا بوی آن را در ادرار خود احساس نمی‌کنید. با این وجود، هنگامی که آب بدن کم می‌شود غلظت آمونیاک افزایش می‌یابد و بوی ادرار شما را قوی‌تر می‌کند. متخصصان می‌گویند خوردن بیش از حد مواد غذایی حاوی نمک نیز می‌تواند باعث تند شدن بوی ادرارتان شود. علت این موضوع آن است که نمک ممکن است باعث کم آبی بدن مان شود.

این موضوع به نوبه خود می‌تواند باعث تندتر شدن بوی ادرار شود. بر اساس همین منطق نوشیدن بیش از حد الکل یا قهوه می‌تواند تاثیر یکسانی بر بوی ادرار داشته باشد چرا که هر دو دیورتیک (ادرارآور) هستند.

قهوه حاوی صد‌ها ماده شیمیایی از جمله آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول‌ها است که مسئول بو هستند بسیاری از این مواد از طریق ادرار دفع می‌شوند. اگر میزان اب بدن کم باشد ممکن است این موارد بیش‌تر قابل توجه باشند.

اگرچه ادراری که بوی قهوه می‌دهد هیچ ضرری ندارد، اما اگر این بو را احساس می‌کنید ممکن است بهتر باشد برای جلوگیری از کم آب شدن بدن تان مصرف قهوه را قدری کاهش داده یا اگر می‌خواهید به نوشیدن قهوه ادامه دهید مصرف آب را افزایش دهید.

در برخی موارد بوی غیرعادی ادرار ممکن است نشانه بیماری یا عفونت باشد. الکل می‌تواند ادرار را اسیدی‌تر کند و پوشش مثانه را تحریک نماید. این اسیدیته می‌تواند علائم عفونت دستگاه ادراری (UTI) را بدتر کند که باعث ایجاد بوی آمونیاک در ادرار خواهد شد. اگر علائم دیگری مانند درد هنگام دفع ادرار یا دفع ادرار بیش‌تر از حد معمول یا ادراری که رنگ آن کدر به نظر می‌رسد را احساس می‌کنید ممکن است دچار عفونت دستگاه ادراری شده باشید و در آن صورت باید به پزشک مراجعه کنید. ادرار با بوی بسیار شیرین ممکن است نشانه دیابت و ادرار با بوی ماهی ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

اگر بوی بد یا عجیب و غریب در ادرارتان به دلیل مصرف مواد غذایی خاص نبوده می‌تواند بر اثر کم آبی بدن، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا حتی مصرف برخی دارو‌ها ایجاد شده باشد.

دیگر خبرها

  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد