Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ادامه روند کاهش ارزش پول ملی در سال‌های اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و خرید دارایی‌هایی مثل مسکن، خودرو، ارز ، سکه و طلا را افزایش داده‌است.درباره فضای کنونی بازار طلا و سکه با نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا شایعاتی درباره معاملات کلان طلا، آن‌هم در گروه‌ها و کانال‌هایی در فضای مجازی شنیده می‌شود؛ ماجرا چیست؟  این معاملات بین چه کسانی انجام می‌شود؟

اتحادیه طلا و جواهر تهران جزئیات و اطلاعاتی را که در این زمینه کسب کرده به‌صورت رسمی در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار داده تا این نهادها موارد تخلف را مورد رسیدگی قرار دهند. به همین دلیل ترجیح ما این است که تا رسیدگی کامل به این موضوع، جزئیات آن رسانه‌ای نشود. تنها چیزی که درباره این موضوع می‌توان گفت این است که اکثر افرادی که این معاملات را انجام داده‌اند افراد غیرصنفی هستند که با ایجاد کانال‌ها یا گروه‌های مجازی معاملاتی را انجام می‌دهند که از نظر ما تخلف محسوب می‌شود درحال حاضر این موضوع در نهادهای مرتبط در حال پیگیری است. بهتر است اخبار و اطلاعات کامل در این خصوص زمانی منتشر شود که بررسی‌ها انجام شده و به نتیجه رسیده باشد.

این تحقیقات در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به نتیجه‌گیری نزدیک شده است؟

در جلسات پیگیری و تحقیق در این خصوص، رئیس اتحادیه حضور دارد. این موضوع به دقت در حال رسیدگی است و جزئیات بلافاصله پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد. اما تا قبل از آن همانطور که قبلا بارها اعلام کردیم از مردم می‌خواهیم که برای خرید و فروش طلا در این فضاها ورود نکنند و خرید و فروش‌های غیرفیزیکی انجام ندهند. متأسفانه تعدادی از افراد عادی جامعه که به این کانال‌ها و گروه‌ها اعتماد کرده‌اند متضرر شده‌اند و وقتی به شکایت‌هایشان رسیدگی شده مشخص شده افراد طرف معامله آنها اصلا جواز کسب ندارند و ما اصلا آنها را نمی‌شناسیم.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، مردم تنها راه حفظ سرمایه‌های خرد خود را خرید طلا می‌دانند و بخشی از طریق فضای مجازی این کار را انجام می‌دهند. به چه سایت‌هایی می‌توانند اعتماد کنند؟

با توجه به موارد شکایتی که بوده، توصیه اول مراجعه حضوری به واحدهای صنفی است. اما درصورت رعایت موارد ایمنی ما مخالف فضای مجازی هم نیستیم. در فضای مجازی مردم با درنظر گرفتن موارد فنی، تخصصی و امنیتی و بعد از رویت و اطمینان از جواز رسمی از اتحادیه طلا و جواهر تهران خرید کنند چون موارد زیادی بوده که فرد خریدی را انجام داده و بعد متوجه شده که به‌طور مثال آویز طلاست و زنجیری که به نام طلا فروخته شده، طلا نبوده است. در چنین مواردی سرمایه افراد از دست می‌رود بدون اینکه اتحادیه بتواند کمکی بکند.

شرایط کنونی بازار طلا چگونه است؟

خرید و فروش مصنوعات طلا از ابتدای امسال ۸۰درصد کاهش پیدا کرده و مردم به‌دلیل افت قدرت خرید مثل سابق برای خرید طلای ساخته شده مراجعه نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده ۳۰درصد از واحدهای تولیدی و توزیعی صنف طلا و جواهر تعطیل شوند. به همین دلیل تقاضای ما از مردم این است که خرید مصنوعات کم اجرت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند تا ضمن حفظ ارزش پولشان، بتوانند از سرمایه خود استفاده زینتی هم داشته و به ادامه فعالیت تولیدی‌ها هم کمک کرده باشند.

وضعیت بازار سکه را با رکوردشکنی‌های جدید چگونه می‌بینید؟

سکه تمام با توجه به قیمت ۱۶میلیون و ۲۰۰تا ۳۰۰هزار تومانی امروز، ۲میلیون تومان حباب دارد و نظر شخصی من این است که دیگر قیمت‌ها هم در بازار سکه واقعی نیست. اگر هیجانات ناشی از التهاب بازار ارز مهار شود و مردم از خرید هیجانی خودداری کنند قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. البته این را هم باید اضافه کنم که در چند روز گذشته به‌دلیل بالارفتن بیش از حد قیمت‌ها تقاضا برای خرید سکه حدود ۳۰درصد کاهش پیدا کرده است. بعد از عبور قیمت سکه از ۱۶میلیون تومان، تعداد خریداران کم شده و پیش‌بینی می‌کنم اگر این روند ادامه داشته باشد قیمت‌ها ریزش کند.

اما همین شرایط ملتهب عاملی است که باعث می‌شود مردم نگران حفظ ارزش پول خود باشند و به خرید دارایی‌ها روی آورند.

بله اما باید این سرمایه‌گذاری به شیوه مطمئن و در زمان مناسب انجام شود. قیمت‌های کنونی در بازار طلا واقعی نیست و تحت‌تأثیر نوسانات بازار ارز و هجوم بی‌دلیل مردم برای خرید طلا، سکه و ارز با هدف سرمایه‌گذاری، نرخ‌ها به‌طور کاذب بالا رفته که نباید تا این حد پیش می‌رفت. نخستین توصیه ما در شرایط کنونی این است که مردم از خریدهای هیجانی خودداری کنند و اگر می‌خواهند با خرید طلا سرمایه‌گذاری کنند بیشتر به سمت خرید مصنوعات طلا بروند. طلاهایی داریم که به‌دلیل اجرت ساخت کمتر قیمت پایین تری دارند و مناسب سرمایه‌گذاری هستند.

امروز به‌دلیل اینکه قیمت طلا افزایش پیدا کرده و خرید به میزان قبل انجام نمی‌شود خیلی از واحدهای تولیدی و توزیعی ما بسته شده‌اند. اگر مردم به سمت خرید طلای ساخته شده بروند نه‌تنها سرمایه‌گذاری مطمئن تری انجام داده‌اند بلکه با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم به فعالیت واحدهای تولیدی صنف طلا و جواهر هم کمک خواهند کرد که بتوانند فعالیتشان را از سر بگیرند. خرید و فروش طلا یک کار تخصصی و فنی است و باید مسائل ایمنی در آن به‌طور دقیق مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل بهتر است این کار حتی الامکان در فضای واقعی و فیزیکی انجام شود تا ضمن حفظ ارزش پولشان سرمایه‌گذاری مطمئنی انجام دهند.

چه نوع مصنوعاتی را برای خرید توصیه می‌کنید؟

بهترین گزینه، خرید طلای کم اجرت است که البته نباید آن را با طلای دست دوم اشتباه گرفت. منظور از کم اجرت مصنوعاتی هستند که هزینه ساخت کمتری دارند و انواع کارهایی مثل زنجیر، النگو، انگشتر و غیره را شامل می‌شوند. الان در بازار طلا مصنوعاتی داریم که گرمی ۲۰۰تا ۳۰۰هزار تومان یا بسیار کمتر در حد گرمی ۵۰یا ۳۰هزار تومان اجرت ساخت دارند، این مصنوعات برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسبند اما از طرف دیگر طلای دست دوم را با توجه به بیماری و مشکلات مربوط به عیار آن و همچنین طلای آب شده را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

کد خبر 558330 برچسب‌ها قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری طلا و جواهر خرید و فروش فضای مجازی بازار طلا برای خرید خرید طلا قیمت ها کم اجرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا ریخت/ تغییرات جدید قیمت‌ها را ببینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا امروز در بازار تهران با ریزش ۲.۹ درصدی مواجه شد.

بر همین اساس، طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۱۱۰ هزار تومان، ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان قیمت خورد. هر مثقال طلا نیز در بازار تهران ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان قیمت دارد.

در این میان، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۱۴۷ هزار تومانی، ۵ میلیون و ۲۴ هزار تومان قیمت خورده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895006

دیگر خبرها

  • سکه و طلای ۱۸ عیار چقدر پایین آمد؟ ؛ بازار طلا خریدار ندارد | آخرین وضعیت طلا و انواع سکه
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۷ فروردین ماه
  • از بازار طلا و سکه تهران چه خبر؟
  • سکه ۴۵ میلیون تومان شد
  • آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟
  • قیمت طلا ریخت/ تغییرات جدید قیمت‌ها را ببینید
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • وضعیت بازار استان فارس دارای ثبات و بدون مشکل است
  • دلار ۶۶ هزار تومان شد
  • رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی