Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- هرساله چند حادثه طبیعی از سیل و زلزله گرفته تا رانش زمین و حتی آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تن و جان استان گلستان را می‌لرزاند؛ عمده خسارت‌ها هم به روستاهایی متحمل می‌شود که در مقابل حوادث بی‌دفاع هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، در دو دهه اخیر بیشتر از 130 سیل بزرگ و کوچک در استان گلستان رخ داده که سیلاب‌های مهیب سال‌های 80 و 81 و سیل سال 97 خاطرات تلخی را در اذهان مردم این استان بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر زمین‌لرزه نیز آنطور که مدیرکل سابق مدیریت بحران استان گفته بود حدود 500 زلزله سالانه در استان به ثبت می‌رسد.

رانش زمین هم با توجه به بافت خاک مناطق مختلف هرازگاهی در گوشه و کنار این استان رخ می‌دهد، خانه‌ها را تخریب می‌کند و گاهی اوقات جان شیرین ساکنانش را هم می‌گیرد.

امسال با رانش زمین در روستای آق امام مراوه تپه شروع شد، پس از آن سیل شرق استان که چندین شهر و بیشتر از 50 روستا را متأثر کرده بود، به وقوع پیوست. هنوز جبران خسارت‌ها سرعت نگرفته بود که بامداد 17 شهریور زمین لرزه 5.1 ریشتری خواب مردم رامیان و آزادشهر را به کابوس تبدیل کرد. همه سرگرم بازسازی در روستاهای کوهستانی این شهرستان‌ها بودند که زلزله 5.2 ریشتری مراوه تپه بار دیگر آرامش را از این مردم گرفت.

مخاطرات طبیعی متعددی روستاهای این استان را تهدید می‌کند و باید برای ایمن‌سازی روستاها، آرامش خیال روستاییان و حفظ جان و مال‌شان اقدامی انجام داد.

تهیه طرح‌های تثبیت و پایدارسازی برای روستاها

سیدرضا قادری، مدیرکل مدیریت بحران استان در این باره اظهار داشت: عمده اقدامات ما در این حوزه توسط بنیاد مسکن و با کمک دهیاری‌ها انجام می‌شود. برای تعدادی از روستاها با توجه به خطرپذیری که در برابر حوادث دارند، طرح‌های تثبیت و پایدارسازی ایجاد شده است. همچنین از محل اعتبارات حوادثی اقداماتی مانند دیواره‌سازی رودخانه‌ها و کانال‌های آب، زهکشی‌ها و غیره در حال انجام است که البته برای اجرای کامل طرح‌ها نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.

وی این را هم گفت که چند روز قبل از سوی معاونت عمرانی استانداری درخواست 45 میلیارد تومان اعتبار برای برخی طرح‌های تثبیت روستایی و 50 میلیارد تومان دیگر هم برای مطالعه، تهیه و اجرای طرح در تعدادی دیگری از روستاها به وزارت کشور ارسال شد. در صورت تخصیص این اعتبارات اقدامات برای ایمن سازی روستاها سرعت بیشتری می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: در بحث ایمن‌سازی روستاها مهم‌تر از فضای عمومی، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی است. طبق آمارها بیشتر از 100 هزار خانه غیرمقاوم در روستاهای استان وجود دارد که مشمول طرح تخریب و بازسازی است.

زلزله 4 ریشتری ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند33 خانوار زلزله‌زده رامیانی شب‌های سرد پاییزی را در چادر صبح می‌کنندزلزله‌ ‌4.2 ریشتری بستک را لرزاند

وی درباره خطرپذیری استان در برابر حوادث طبیعی بیان داشت: در سال‌های مختلف میزان وقوع حوادث طبیعی متفاوت بوده، برخی از سال‌ها استان سوم کشور در زمینه سیل‌خیزی و وقوع زلزله بودیم. اما آنچه روشن بوده این است که گلستان روی کمربندی زلزله قرار دارد و یکی از استان‌های لرزه‌خیز کشور با خطر ریسک بالا است؛ هرچند هنوز زلزله‌های بزرگ مانند بم و کرمانشاه در استان اتفاق نیفتاده است.

قادری افزود: تا کنون بزرگترین زمین لرزه‌ها با قدرت حدود 5 ریشتر رخ داده است و در این زمین‌ لرزه‌ها ما انتظار خسارت نداریم و خانه‌هایی هم که در زلزله‌های اخیر آسیب دید بیشتر شکاف و ترک برداشتند اما چون کاهگلی بودند برای سکونت مردم ایمنی لازم را نداشتند برای همین تصمیم بر تخریب و بازسازی گرفته شد.

شناسایی 390 روستای در معرض خطر در استان

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیادمسکن استان نیز با اشاره به تهیه شناسنامه برای روستاهای در معرض خطر استان اظهار داشت: از 933روستای بالای 20 خانوار استان حدود 390 روستا در معرض خطر حوادث مختلف از جمله سیل، زلزله، رانش و زمین لغزش قرار دارند. سال گذشته حدود 30 درصد این روستاها را مطالعه و برای ایمن‌سازی و تثبیت آنها طرح تهیه کردیم.

به گفته وی براساس مطالعات انجام شده زمین لغزش و رانش در مناطق جنوبی، سیلاب عمدتا در نوار شمالی و شرقی، فروچاله‌ها و نشست زمین در شرق استان و زمین‌لرزه هم در اغلب مناطق استان رخ می‌دهد و طرح‌های پایدارسازی را متناسب با مخاطراتی که روستاها را تهدید می‌کنند، تهیه می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: از سال گذشته شناسنامه‌دار کردن روستاهای در معرض خطر را در استان آغاز کردیم تا از این پس همه اقدامات در مسیر پایدارسازی و ایمن سازی روستاها انجام شود.

وی بیان داشت: تقریبا به صورت هفتگی در مناطق مختلف استان از جمله انبارالوم شاهد زمین لرزه هستیم و سیل هم هرساله در چند نوبت اتفاق می‌افتد. به طور قطع نمی‌توانیم در کوتاه مدت مخاطرات را برطرف کنیم برای همین این روستاها اولویت‌بندی شدند. برای هیچ روستایی پیشنهاد جابه‌جایی ندادیم چون مسائل و مشکلات خاص به خود را دارد. تلاش ما این است تا با اقدامات پیشگیرانه و ایمن‌سازی، خسارت‌های ناشی از حوادث را کاهش دهیم.

حسینی هم مانند مدیرکل مدیریت بحران استان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی را مهم‌ترین اقدام برای کاهش خطرپذیری در روستاها عنوان کرد و گفت: براساس آمارهای سال 95 حدود 228 هزار واحدهای مسکونی روستایی در استان وجود داشت که 128 هزار واحد آن غیرمقاوم بود. از سال 95 تا 98 حدود 18 هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی و بازسازی شد و اکنون نزدیک 110 هزار خانه کم دوام و بی دوام در استان داریم.

وی افزود: امسال نوسازی 7 هزار واحد روستایی با 350 میلیارد تومان و همچنین ساخت 3 هزار واحد مسکونی ویژه محرومان با 195 میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض در دستور کار قرار دارد. اما اینها کافی نیست باید اعتبارات بیشتری برای استان در نظر گرفته شود. از طرفی با توجه به افزایش قیمت‌ها طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی باید برای مردم جذابیت داشته باشد. پیشنهاد ما این است که دولت سقف تسهیلات مسکن روستایی را به 100 میلیون تومان افزایش دهد که این موضوع را در سفر کمیسیون عمران مجلس به نمایندگان ارائه دادیم و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

انتهای پیام/582

R41471/P1549/S6,70/CT7 بیشتر بخوانید... گلستان| نخستین واحدمسکونی بازسازی شده در زلزله رامیان افتتاح شد زلزله ۶ ریشتری در سواحل دریای اژه در ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گلستان| نخستین واحدمسکونی بازسازی شده در زلزله رامیان افتتاح شد زلزله ۶ ریشتری در سواحل دریای اژه در ترکیه پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ تعداد بستری‌شدگان کرونایی در اصفهان شیب کاهشی پیدا کرد / موارد جدید ابتلا بدون علائم هستند ۲ گزارش ویدئویی| ‌روزگار تلخ روستاییان در چندکیلومتری شیراز/ محرومیت در اینجا باورکردنی نیست/ وقتی مردم فریادرسی ندارند ۳ محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی شد + سوابق ۴ فرمانده مرزبانی ناجا: ‌امنیت از نقطه صفر مرزی تا عمق کشور برقرار و پایدار است/ مبارزه بی‌امان مرزبانان با قاچاق اسلحه و اشرار ۵ دست دلالان از طلای سرخ خراسان رضوی کوتاه می‌شود ۶ روزگار ناخوش تحصیل دانش‌آموزان در مدارس جنوبی سیستان و بلوچستان / "گواتامگ" مشت نمونه خروار بود ۷ ستارگان مدفون در تخت فولاد| روایتی از زندگی معلمی که در تمام کلاس‌ها با وضو حاضر می‌شد؛ مصلح‌الدین اجازه اجتهاد داشت ۸ ماموستا خدایی در گفت‌وگو با تسنیم: نیروی انتظامی با جان و دل از امنیت مردم کردستان دفاع می‌کند مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| قهر مسئولان با هنر اصیل پلاس‌بافی / ‌هنرمندانی که در مهجوریت گذران زندگی می‌کنند افزایش نگران‌کننده ‌مبتلایان به بیماری کرونا در هرمزگان / بازگشایی تالارهای پذیرایی با یک چهارم ظرفیت ۳ کارخانه فرآوری طلا در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود/ مجوز استخراج ۳.۵ میلیون تن طلا از معدن میرجاوه صادر شد وقتی مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند؛ آژیرها برای چه کسی به صدا درمی‌آید؟+ فیلم مهمترین اخبار تسنیم امیر حاتمی: صادرات تسلیحات نظامی ایران از خرید بیشتر خواهد بود تهران| کشف بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اموال قاچاق توسط پلیس در سال جاری شب شعر «حبیب حرم»|صحنه‌ای که شهید همدانی را منقلب کرد/ تعبیر زیبای سردار در آخرین اربعین عمرش «فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|پیشنهاد الگوی ۶ شش ضلعی حکمرانی در فضای مجازی کشور قالیباف: ارز ترجیحی به‌کام دلال است/سال ۹۷ هم با خاصه‌خرجی دلار ۴۲۰۰ تومانی کشور را به چالش کشاندیم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیریت بحران استان ایمن سازی روستاها میلیارد تومان معرض خطر زمین لرزه هزار واحد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله‌ای نسبتاً شدیدی خوزستان را لرزاند

حوالی ساعت ۱۲ و ۲۸ دقیقه امروز سه‌شنبه منطقه سالند در شهرستان دزفول با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر لرزید.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۸:۸۶، عرض ۳۲.۵۸ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

این زلزله در ۹ کیلومتری سالند، ۳۵ کیلومتری لالی، ۳۷ کیلومتری گتوند، ۱۱۱ کیلومتری خرم‌آباد و ۱۴۱ کیلومتری اهواز روی داد.

منبع: مهر

tags # زلزله سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • آب شرب روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شده است
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • آخرین جزئیات از زلزله سالند دزفول
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • فوری | زلزله نسبتا شدید در خوزستان + جزئیات
  • زلزله‌ای نسبتاً شدیدی خوزستان را لرزاند
  • زلزله‌ ۴.۵ ریشتری سالند را لرزاند
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • زلزله‌ای نسبتاً شدید سالند را لرزاند