Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش مجازی در ایران به ارتقای اساتید کمک کرد، گفت: اگر استاد نتواند هنگام تدریس دانشجوی خود را ببینند و متکلم وحده باشد، دیگر حضور استاد مفید نیست و یک صوت ضبط‌شده نیز می‌تواند وظیفه این استاد را انجام دهد.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ ایده «آموزش مجازی» همانند راه‌اندازی دانشگاه در کشور یک ایده وارداتی است که با وجود ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها این ایده با نداشتن زیرساخت‌های لازم آن مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از همین رو با «علی شهابی» یک استاد دانشگاه که خود در دوره‌های مختلف آموزش مجازی خارج از کشور شرکت کرده و اکنون نیز مشغول به تدریس در چند دانشگاه کشور است، به گفتگو پرداخته‌ایم. در بخش نخست این گفتگو، شهابی در خصوص آموزش مجازی و هدف استفاده از آن در ایران و خارج از کشور گفت. در ادامه بخش دوم و پایانی این گفتگو را می‌خوانید. 

بیشتر بخوانید:

مقایسه آموزش مجازی در ایران و خارج از کشور/ چرا تحصیل‌کرده‌ها بی‌کارند؟

آنا: تعامل استاد و دانشجو در بستر آموزش مجازی چگونه است؟

شهابی: در آموزش مجازی استاد و دانشجو تعامل کمتری با یکدیگر دارند. در این نوع آموزش استاد باید به‌صورت جامع‌تر سخن بگوید و از بهره بردن از تکنیک‌های دیگر آموزشی همانند زبان بدن محروم می‌شود.

در آموزش مجازی استاد نمی‌تواند این‌که دانشجو درس را گوش می‌دهد یا نه و یا عکس‌العمل آن را درک کند؛ از همین رو استاد بر اساس درک و توانمندی خود یک نوع شیوه تدریس را انتخاب می‌کند. ممکن است در این شیوه تدریس بسیاری از دانشجویان درس را درک نکنند؛ زیرا تعامل لازم با استاد و آن درس شکل نگرفته است.

آنا: برای شکل‌گیری تعامل استاد و دانشجو چه راه‌کارهایی وجود دارد؟

شهابی: برای شکل‌گیری تعامل بین دانشجو و استاد در آموزش مجازی لازم است که آموزش به‌صورت دو سویه انجام شود و استاد صرفاً متکلم وحده نباشد. هم‌چنین استاد بتواند دانشجویان خود را در فضای مجازی ببیند.

به‌طور مثال یک دوره آموزش مجازی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در این دوره اساتید می‌توانستند دانشجویان را ببینند این دیده شدن منجر به شکل‌گیری ذهنیت مشترک بین استاد و دانشجو و دستیابی به اهداف آموزشی آن دوره مجازی شد.

اگر استاد نتواند دانشجوی خود را هنگام تدریس ببینند و متکلم وحده باشد، دیگر حضور استاد نمی‌تواند مفید باشد و یک صوت ضبط‌شده نیز می‌تواند وظیفه این استاد را انجام دهد و یا اینکه یک نفر می‌تواند به‌کل کشور تدریس کند.

آنا: شکل‌گیری سامانه‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌های ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهابی: دانشگاه‌ها توانستند در مدت‌زمان کوتاهی بسترها و سامانه‌های آموزش مجازی خود را کنند و یا از شرکت‌های مختلف برای احیای این سامانه‌ها کمک بگیرند، به‌طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی نیز توانست در برهه زمانی کوتاه به یک دستاورد آموزش مجازی دست پیدا کند که این دستاورد ارزشمند است.

پیگیری آموزش به‌صورت مجازی در ایران منجر شد که به توانمندی‌های خود ایمان بیاوریم و سعی کنیم مشکلات پیش روی خود را برطرف کنیم.

شناسایی ضعف و کمبودهای آموزش عالی و اینکه دانشگاه‌ها نیازهای خود را شناسایی کنند، یکی دیگر از نقاط مثبت آموزش مجازی است که می‌تواند منجر به توسعه آموزش در کشور شود.

آنا: آموزش مجازی چه تأثیراتی بر اساتید دانشگاهی داشت؟

شهابی: در آغاز مسیر آموزش مجازی در ایران، بسیاری از اساتید با نحو استفاده از سامانه‌های آموزشی و نحوه تدریس در فضای مجازی نبودند و مسلط نبودند و در این مسیر مجبور شدند از دیگر اساتید و یا دانشجویان خود کمک بگیرند.

در شکل‌گیری آموزش مجازی در ایران به اساتید به‌صورت هم‌زمان آموزش داده شد، این آموزش به این معنی نیست که یک دوره و یا کس خاصی به این اساتید آموزش داد؛ بلکه استاد خود مجبور شد که نحوه استفاده از آن سامانه‌های آموزش مجازی و تدریس در آن را یاد بگیرد. این آموزشی که به اساتید داده شد منجر شد احساس نیاز به یادگیری و تکنولوژی محور شدن در اساتید شکل بگیرد.

اشتیاق این اساتید برای تعامل با دانشگاه‌های خارج از کشور افزایش یافت و منجر به توسعه علمی اساتید ایران شد؛ همچنین آموزش مجازی به‌صورت ناخودآگاه نیاز افراد را به فضای مجازی بیشتر کرد و منجر شد که در دانشگاه‌ها یک سامانه یکپارچه شکل بگیرد. اساتید در بستر آموزش مجازی رشد کردند و سطح علمی و نگاه آن‌ها به مسائل توسعه پیدا کرد که این امر منجر به خرسندی و خوشحالی است.

کاهش نگاه تربیتی در آموزش مجازی

اساتید به همراه وظایف آموزشی خود وظایف تربیتی و پژوهشی را بر عهده دارند که در آموزش مجازی کمتر می‌توان به این وظایف پرداخت. دانشجو در کلاس‌های درس و در جمع دانشجویان، تعاملات اجتماعی را یاد می‌گرفت و اتفاقات اطراف خود را درک می‌کرد و می‌توانست در این فضاها ضعف‌ها و کمبودهای خود را شناسایی کند و درصدد برطرف کردن آن برآید.

به‌طور مثال اگر دانشجویی نمی‌توانست در جمع صحبت کند و اعتمادبه‌نفس پایینی داشت، در جمع دوستان دانشگاهی و با صحبت کردن در کلاس‌های درسی به‌نوعی اعتمادبه‌نفس خود را افزایش می‌داد و به‌مرور مذاکره کردن به گروه هم‌سالان و افراد بزرگ‌تر از خود (استاد) را یاد می‌گرفت.

زمانی که دانشجو به‌صورت حضوری در دانشگاه حاضر می‌شود به‌صورت رایگان تعاملات اجتماعی را یاد می‌گیرد و آزمون‌وخطا می‌کند؛ این دانشجو در محیط دانشگاه برای محیط کار آماده می‌شد که این مسئله در فضای مجازی امکان‌پذیر نیست.

بهبود نگاه آموزشی و غفلت از فرهنگ در آموزش مجازی

آموزش مجازی در ایران به ارتقای اساتید کمک کرد و شیوه یادگیری دانشجویان را نیز تغییر داد. همچنین منجر شد که در آینده استقبال بیشتری از آموزش مجازی دیگر کشورها شود و دانشجویان اساتید در دوره‌های مختلفی شرکت کنند. اما متأسفانه نگاه تربیتی در آموزش مجازی کاهش ‌یافته است و نگاه آموزشی بهبود پیداکرده است.

 نگاه تربیتی به معنای هر چیزی است که به رشد دانشجو تأثیر داشته باشد و صرفاً به معنای نگاه علمی که در دروس دانشگاه وجود دارد نیست. دانشجویانی که در آموزش مجازی ادامه تحصیل می‌دهند دارای خلأهایی هستند که با استفاده از ابزارهای متنوع به‌ویژه ابزارهای کمک‌آموزشی باید خلأها و کمبودها خود را جبران کنند و تعاملات خود را با دیگر دانشجویان و جامعه افزایش دهند.

آنا: برای بهبود نگاه تربیتی در آموزش مجازی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

شهابی: معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها باید نگاه خود را به سمت نگاه تکنولوژی محور سوق دهند و باید بتوانند در سامانه‌های آموزش مجازی در کنار آموزش قرار گیرند و سعی کنند هم‌زمان به رفع ضعف‌های موجود دانشجویان کمک کنند ضعف‌هایی که با فراهم شدن شرایط حضور دانشجو در دانشگاه‌ها با انجام فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی برطرف شود.

همچنین در حوزه پژوهش در آموزش مجازی نیز با ضعف‌های روبرو هستیم که برای رفع این ضعف‌ها نیز می‌توان از ابزارهای کمک‌آموزشی در سامانه‌های آموزش دانشگاه‌ها استفاده کرد، به‌طور مثال با بارگذاری فیلم می‌توان به رفع ضعف‌های موجود در حوزه پژوهش دانشگاه کمک کرد.

در سامانه‌های آموزش مجازی به همراه تعامل استاد و دانشجو در فضای کلاس باید دانشجویان در یک فضای مکمل قرار گیرند؛ به‌طور مثال اگر دانشجو در هفته سه ساعت با استاد کلاس دارد می‌بایست چند ساعت نیز بدون حضور استاد با همکلاسیان خود تعامل داشته باشد و در کلاس مجازی حاضر شود. باید این زیرساخت‌ها و نگاه‌های فرهنگی و پژوهشی در سامانه‌های آموزشی دانشگاه دیده شود و کارشناس فرهنگی و پژوهش جایگاه خود را در کنار امور آموزشی در بسترهای سامانه آموزشی دانشگاه ایجاد کنند.

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: آموزش مجازی علی شهابی دانشگاه عصر کرونا آموزش مجازی در ایران سامانه های آموزش مجازی سامانه های آموزش استاد و دانشجو آموزش مجازی فضای مجازی خارج از کشور نگاه تربیتی طور مثال دانشگاه ها شکل گیری منجر شد ضعف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۴۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در جلسه شورای فرهنگی با محور هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در این واحد دانشگاهی اظهار کرد:  پرداختن به مقوله حجاب و عفاف از مهم‌ترین ارکان در سعادت و تعالی یک جامعه به شمار می‌آید و برای ساختن جامعه‌ای متعالی رعایت شئونات اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در آن جامعه از اهم وظایف افراد آن جامعه است که باید همگان این اصل مهم را در سرلوحه امورات زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند.

دانشگاه سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم

امام جمعه میاندوآب نیز دانشگاه را به‌عنوان سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم و فرهنگ تحریف شده غرب برشمرد و گفت: تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی و مدون دارد و مشارکت مردمی در این حوزه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده افزود: برای نظم دهی به اصول و قواعد فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی و برخورد با بی‌حجابی و رفتار‌های ضد ارزشی استفاده از ظرفیت‌های مساجد، نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها و نیز برگزاری همایش‌های فرهنگی بسیار مهم و باید در سرلوحه برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌ها قرار گیرد.

سرمست چوپان‌نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی میاندوآب نیز با استقبال از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب که برای نخستین‌بار این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد،‌ تأسیس این مرکز را گامی مهم در همکاری با این نهاد ارزشمند و یادگار بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و کمک به قشر کم‌درآمد و بی‌بضاعت برای ادامه تحصیل در خانه علم مردمی را از اهم واجبات و یک تکلیف مهم الهی و انسانی برشمرد.

به گزارش آنا؛ همکاری و هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در دانشگاه، برگزاری همایش برای بزرگداشت سالروز شهادت آیت اله مطهری و تجلیل از استادان دانشگاه، برگزاری اردوی علمی، فرهنگی و کوهنوردی برای استادان، کارکنان و دانشجویان واحد، اعطای تخفیف شهریه و تشویق از دانشجویانی که حجاب و عفاف را در دانشگاه رعایت می‌کنند، برگزاری منظم نماز جماعت در واحد، برگزاری مسابقه نقاشی فرزندان کارکنان با محور غزه و جبهه مقاومت، برگزاری کارگاه مشاوره فرهنگی ویژه خانواده دانشگاهیان از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان
  • تقدیر از مقام شامخ معلم و استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزش
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق