Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@03:52:31 GMT

کاوش مجموعه دستکند زیرزمینی در محله پاقپان کاشان

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۵۶۲۶

کاوش مجموعه دستکند زیرزمینی در محله پاقپان کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، محمدرضا غیاثیان درباره کشف مجموعه دستکند محله پاقپان کاشان اظهار کرد: با توجه به گزارش ادار میراث فرهنگی مبنی بر کشف دستکندهایی زیرزمینی در محدوده خانه موزه کتاب، مطبوعات کاشان و بازدید کارشناسان اداره میراث فرهنگی و اعضای گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان از محدوده موردنظر مشخص شد که این مجموعه از ارزش باستان‌شناختی و تاریخی فراوانی برخوردار است و بر اساس تاریخ‌گذاری اولیه، پیشینه آن به حدود ۹۰۰ تا ۷۰۰ سال پیش به دوره سلجوقی تا ایلخانی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان بابیان اینکه با توجه به نادانسته‌ها و پرسش‌های فراوان پژوهشی در مورد تاریخ کاشان پیش از دوره صفوی، این مجموعه می‌تواند برگی نوین از تاریخ کاشان را آشکار کند، افزود: با در نظر گرفتن کشف مجموعه‌های دستکند در شهرهای نوش‌آباد و سفید شهر در سالیان اخیر، پرسشی بسیار مهم در مورد ساختار امنیتی و دفاعی شهر کاشان در یورش‌های متعدد دوره سلجوقی و همچنین حمله مغولان به این شهر وجود داشت که کشف این مجموعه می‌تواند در روشن شدن این مسأله و همچنین تحلیل ساختار اجتماعی و سیاسی کاشان در این بازه زمانی راه گشا باشد.

مدیر اجرایی مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی خاطرنشان کرد: افزون بر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، ادامه کاوش‌ها در این مجموعه می‌تواند معرف جاذبه‌ای جدید در محدوده بافت تاریخی و به‌ تبع آن نویدبخش رونق بیشتر گردشگری در کاشان باشد.

 غیاثیان با اشاره به اینکه بر این اساس به نظر می‌رسد همکاری نهادهای رسمی در این پروژه پژوهش شهری می‌تواند گامی اساسی و تأثیرگذار در بازنمایی و اعتلای هویت تاریخی و فرهنگی کاشان باشد، افزود: بدین منظور گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان آماده است تا کاوش باستان‌شناسی این مجموعه دستکند را در فاز اول با همکاری سه‌جانبه دانشگاه کاشان، شهرداری کاشان و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهر آغاز کند.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه انجام‌شده هزینه‌های کارشناسی، ثبت و ضبط و مستند نگاری یافته‌ها، مطالعات و انتشارات مرتبط با کاوش را گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان و مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی (سیاس) (در قالب یک کاوش ۴۰ روزه) بر عهده می‌گیرد، هزینه‌های نیروی کارگری و همچنین ابزارآلات سنگین کاوش توسط شهرداری کاشان تأمین و هماهنگی‌های اداری لازم جهت اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی و اجرای برنامه بر عهده اداره میراث فرهنگی کاشان خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۸/ص۱۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاشان دانشگاه میراث فرهنگی کشف دانشگاه کاشان باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: محله طرشت در گذشته‌های دور دارای ۲ قبرستان‌ بوده که اکنون هیچ اثر و نشانی از آنها باقی‌نمانده ‌است. این قبرستان‌ها اکنون در دل محله قرار گرفته‌اند و هیچکس از چگونگی و هویت اموات دفن شده در این قبرستان ها اطلاعی ندارد. حاج محمد باقر حسین مروی، یکی از موسفیدان محله طرشت با مرور خاطرات و شنیده‌ هایش برایمان از۳ قبرستان طرشت می‌گوید که فقط یکی از آنها باقی مانده است.

او می‌گوید: «قدیمی‌ترین قبرستان طرشت در تقاطع خیابان حبیب اللهی و میدان تیموری قرار داشت؛ جایی نزدیک ایستگاه مترو دانشگاه شریف که اکنون به میدان تبدیل شده است. این قبرستان متروکه را در زمان بچگی دیده بودم و از کنار آن بارها رد شده بودم، اما همان زمان هم زمینی متروکه بود. شاید هم اگر دقت می‌کردیم چند سنگ قبر قدیمی و شکسته شده در آن می دیدیم. قبرستان آنقدر قدیمی بود که حتی پدر من هم یادش نمی‌آمد که آیا از اموات اهالی طرشت در آن قبرستان به خاک سپرده شده باشد یا نه! این قبرستان متروکه در کنار رودخانه قرار داشت و بخش زیادی از آن در اثر سرازیر شدن سیل و سرریز رودخانه از بین رفته بود.»

او درباره قبرستان دیگر طرشت می گوید: «دومین قبرستان طرشت، جایی بود حوالی میدان آزادی که اکنون به ساختمان مخابرات تبدیل شده است. آن زمان اغلب زمین‌های طرشت زراعی و به کشت گندم و جو اختصاص داشت. در حوالی این قبرستان هم زمین‌های مزروعی وجود داشت که به مرور از بین رفتند و جای آن ساختمان ساخته شد. این قبرستان هم متروکه بود و بعدها ساختمان مخابرات جای آن ساخته شد که اکنون هم وجود دارد.»

اما قبرستان دیگر طرشت که اکنون نیز دفن اموات در آن صورت می‌گیرد، در پارک طرشت و در محوطه بقعه شیخ عبدالله طرشتی قرار دارد. این قبرستان نرسیده به میدان آزادی، خیابان شهید اکبری بوده و اکنون با نام بوستان طرشت شناخته می‌شود.

حاج آقا مروی در ادامه می گوید: «در گذشته تمام محوطه‌ای که اکنون به نام پارک طرشت شهرت دارد، قبرستان بود اما به مرور محوطه مقبره شیخ عبدالله طرشتی به دفن اموات اختصاص یافت. البته قیمت قبر در این محوطه بسیار بالا و تا صد میلیون تومان هم می رسد. بقعه‌ میراث به جا مانده از دوران سلجوقیان است. شیخ عبدالله طرشتی (شیخ عبدالله بن جعفر بن محمد معروف به ابومحمد دوریستی) در این بقعه به خاک سپرده شده است . داخل ساختمان، سنگ قبر سبز رنگ علامه طرشتی میان ضریح به چشم می‌خورد. قدمت سنگ قبر اولیه بقعه بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی به ۳۰۰ سال قبل و دوره قاجار می‌رسد که اکنون موجود است.»

این سنگ قبر در اثر گذشت زمان شکسته شده و نوشته‌های روی آن نیز ناخواناست. دهه ۵۰ برای علامه سنگ قبر جدیدی توسط سید حسین هاشمی اصفهانی که از همدوره‌ای‌های امام خمینی(ره) در نجف بود تهیه شد. اکنون این سنگ قبر داخل ضریح دیده می‌شود. روی آن نیز اشعاری از ناسخ التواریخ در مدح شیخ وجود دارد.

کد خبر 846088 برچسب‌ها همشهری آنلاین همشهری محله

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد