Web Analytics Made Easy - Statcounter

"در سال ۲۰۱۶ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به پیروزی دونالد ترامپ با هشداری فوق‌العاده واکنش نشان داد؛ اینکه او با این رئیس‌جمهوری آمریکا به این شرط که او به ارزش‌های دموکراتیک احترام بگذارد، همکاری می‌کند. اوضاع از همان زمان پیشرفتی نکرده است."

به گزارش ایسنا،‌ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: با گذشت چهار سال، اقدامات فرساینده ترامپ در حوزه سیاست خارجی که اغلب در توییت‌های کلی رونمایی می‌شوند، نه فقط آلمان بلکه بیشتر اروپا را رویگردان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سودا دیوید-ویلپ، عضو ارشد صندوق مارشال آلمان در ایالات متحده می‌گوید: روابط دو سوی آتلانتیک به‌ویژه در مراقب‌های ویژه به سر می‌برد.

کارشناسان می‌گویند، حتی اگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا شود، هیچ بهبود معجزه‌آسایی در شکاف اتحادیه اروپا-آمریکا وجود نخواهد شد.

یافته‌های نظرسنجی‌های تازه مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهند که وجهه آمریکا در میان اروپایی‌ها به پایین‌ترین حد رسیده است و در حال حاضر تنها ۲۶ درصد آلمانی‌ها نظر مساعدی نسبت به این ابرقدرت دارند.

بروس استاکس، از اعضای اندیشکده انگلیسی چتم‌ هاوس می‌گوید، این "قضاوت سختگیرانه" را می‌توان عمدتا به این باور شایع نسبت داد که دولت ترامپ در بحث بحران کرونا "سوءمدیریت" داشته است.  

دیوید-ویلپ، عضو ارشد صندوق مارشال آلمان هم افزود: اروپایی‌ها به آمریکا می‌نگرند و فکر می‌کنند که مسائل داخلی بیشماری وجود دارد که در حال تکه‌تکه کردن این کشور است و در چنین وضعیتی آمریکا چطور می‌تواند شریک مناسبی باشد؟

یک دشمن

از خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای ایران تا اعمال تعرفه‌هایی روی فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا و از بین بردن سازمان تجارت جهانی، ترامپ ضرباتی پشت سر هم به چندجانبه‌گرایی که یک رویکرد با ارزش اروپایی برای چالش‌های جهانی به شمار می‌رود، وارد آورده است.

بروس استاکس می‌گوید، او با توصیف اتحادیه اروپا به عنوان یک دشمن در عرصه تجارت، مایه شگفتی متحدان شده و با ایجاد روابط دوستانه با روسیه، مردم را ترسانده است.

آلمان که اکنون ریاست اتحادیه اروپا را در دست دارد، معمولا هدف خشم ترامپ قرار می‌گیرد و بیشتر اوقات بحث بر سر ناکامی آن در تحقق اهداف هزینه‌های دفاعی ناتوست. اما در سطح شخصی هم، هیچ علاقه‌ای میان قدرتمندترین زن اروپا که سال دیگر از قدرت کناره‌گیری می‌کند و یک قارون املاک و مستغلات در کاخ سفید، وجود ندارد.

برخلاف امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که تلاش کرد با یک رژه نظامی و شام خیره‌کننده در برج ایفل نظر ترامپ را جلب کند، مرکل هرگز از مسیر خود برای خوشایند این آمریکایی‌ متغیر و دمدمی‌مزاج، خارج نشد.

حتی روابط در ماه ژوئن، بعد از آنکه مرکل حضور در نشست گروه هفت در واشنگتن را بابت نگرانی‌ از پاندمی ویروس کرونا رد کرد، تیره‌تر هم شد. اندکی پس از آن، ترامپ از کاهش شمار نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان خبر داد.

بروس استاکس، از اندیشکده چتم‌ هاوس می‌گوید: او واقعا در تعامل با زنان قدرتمند مشکل دارد.

اما ترامپ در این قاره دوستانی هم دارد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که با احساسات ضد مهاجرتی او هم‌ نظر است، آشکارا از انتخاب دوباره ترامپ در سوم نوامبر حمایت می‌کند.

یوستینا گاتکوفسکا، از مرکز مطالعات شرقی (OSW) می‌گوید، لهستان هم که از جابجایی نیروهای آمریکایی سود می‌برد، شاهد بازگشت دوباره آمریکاست و با مخالفت واشنگتن در خط لوله جنجالی نورد استریم ۲ میان روسیه و آلمان هم‌ نظر است.   

اگر بایدن ببرد

دیوید-ویلپ می‌گوید، چنانچه جو بایدن دموکرات پیروز انتخابات شود، لزوم "احیای دوباره" روابط با متحدان را احساس خواهد کرد.

کارشناسان انتظار دارند که این معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا به سرعت سفری به اروپا انجام داده، دوباره به توافق آب و هوایی بازگشته و مذاکرات هسته‌ای با ایران را از سر بگیرد. اما حوزه‌های مورد مناقشه شامل هزینه‌های نظامی، نورد استریم ۲ و کمپین واشنگتن علیه هوآوی چین پای بر جا خواهد ماند.

بایدن که با اقتصاد گرفتار در کووید-۱۹ مواجه است، احتمالا از رویکردهای ترامپ در حمایت از تولید داخلی فرار کند اما احتمالا برخی دیدگاه‌های "اول آمریکا" برای صنایع حساس ادامه خواهد یافت.  

بروس استاکس می‌گوید: اروپایی‌ها باید این مساله را درک کنند که دولت بایدن به لحاظ داخلی گرفتار خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود که اطراف این سیاستمدار کهنه‌کار مملو از مقام‌های سیاست خارجی ویژه باشد که به شدت برای اصلاح اوضاع تلاش کنند، اما خوشبختانه روند جدیدی با بروکسل ایجاد خواهد شد.

استاکس می‌گوید، انتظار می‌رود چنانچه دونالد ترامپ مجددا انتخاب شود نفس‌ها در سراسر پایتخت‌های اروپایی در سینه‌ها حبس شود و یک مسیر چهار ساله ناهموار دیگر در پیش رو قرار گیرد.

این کارشناس اندیشکده چتم هاوس می‌گوید، حتی اگر ترامپ پیروز شود "کاملا محتمل" است که آمریکا و اتحادیه اروپا در مسائلی نظیر ویروس کرونا یا سیاست چین که کاملا در راستای منافع خودشان قرار دارد، یک جبهه متحد تشکیل دهند.

پیتر بیر، هماهنگ‌کننده سیاست‌های ترانس‌آتلانتیک مرکل به تازگی به خبرگزاری فرانسه گفت که "جنگ سرد جدید" میان واشنگتن و پکن آغاز شده است و اروپا باید "شانه به شانه" در کنار آمریکا برای مواجهه با چین در حال ظهور بایستد.  

تکان خورده

از اثرات جانبی ناخواسته تلاطم ترامپ، این درک رو به رشد است که اروپا باید به شکلی متحد واکنش نشان داده و عمل کند. دیوید-ویلپ می‌گوید: ترامپ قطعا چیزهایی را به لرزه درآورده است.  

مذاکرات موفق این بلوک در مورد بسته محرک عظیم ویروس کرونا که مرکل و ماکرون آن را رهبری می‌کنند، انگیزه جدیدی برای همکاری نزدیکتر و همکاری مجدد آلمان و فرانسه را نشان می‌دهد.

حملات ترامپ که اروپایی‌ها را به عنوان سودجویانی از آمریکا به تصویر می‌کشد، موجب مشارکت بالاتر ناتو و مسوولیت‌پذیری بیشتر آن در بحث مسائل امنیتی شده است. موانع بیشماری در پیش روی این کلوب ۲۷ عضوی با منافع مختلف وجود دارد، دست‌کم از جانب هرج و مرج قریب‌الوقوع بریگزیت و انتخابات‌های آتی در میان کشورهای اصلی عضو.  

بروس استاکس می‌گوید: اما اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به تسریع اتحاد اروپایی کمک کند.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ جو بایدن اتحاديه اروپا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتحادیه اروپا اروپایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای ائتلاف: پاسخ ایران روحیه محور مقاومت را تقویت کرد

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در پیامی پاسخ ایران به حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را اقدامی دانست که روحیه و اراده جبهه مقاومت را تقویت می‌کند.

به گزارش ایسنا، متن پیام به شرح زیر است:

«عملیات وعده صادق نیروهای مسلح بویژه دلاورمردان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با رمز مقدس یا رسول الله و در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران انجام شد، موجی از شادی و عزت و افتخار را در میان مردم ایران عزیزمان و کشورهای اسلامی به همراه داشت.

پاسخ مشروع و تنبیهی ایران که بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام شد، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به شرارت‌ها و تجاوزات دشمن، قاطع، کوبنده و پشیمان‌کننده عمل خواهد کرد.

عبور پرنده‌های بدون‌سرنشین و موشک‌های کروز و بالستیک از دفاع عمیق و چندلایه صهیونیست‌ها و اصابت به هدف‌های ازپیش‌ تعیین‌شده، نشان از نبوغ و هوشمندی متخصصان نظامی کشورمان دارد که بر ائتلاف هوایی اسرائیل و حامیانش غلبه کرد.

عملیات «وعده صادق» علاوه بر آنکه مرهمی بر دردها و آلام ملت مظلوم فلسطین بود که سال‌هاست برای آزادی سرزمین‌شان از چنگال رژیم خبیث صهیونیستی، مبارزه و مجاهدت می‌کنند، باعث تقویت روحیه و استحکام اراده رزمندگان جبهه مقاومت در منطقه به‌ویژه گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین خواهد شد.

درود و رحمت خداوند بر ارواح شهیدان تاریخ‌ساز ایران اسلامی به ویژه شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسن طهرانی مقدم که با رشادت‌های تاریخ‌سازشان برای مردم ایران عزت و امنیت به ارمغان آوردند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • هشدار کارشناس سازمان غذا و دارو؛ خانم ها، مراقب سربی که می بلعید باشید
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • درخواست کمیسیون اروپا از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین
  • هشدار کمیسیون اروپایی درباره اعمال نفوذ روسیه بر انتخابات
  • پوچتینو: فرض کنید با این وضع مصدومان به رقابت‌های اروپایی برویم!
  • نشست فوق‌العاده وزاری خارجه کشور‌های اروپایی سه‌شنبه برگزار می‌شود
  • شورای ائتلاف: پاسخ ایران روحیه محور مقاومت را تقویت کرد
  • احضار سفرای ۳ کشور اروپایی به وزارت خارجه + جزئیات