Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:57:01 GMT

کرونا؛ تهدیدی به مثابه فرصت

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۶۰۷۳

کرونا؛ تهدیدی به مثابه فرصت

ایسنا/اصفهان مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید براینکه بحران کرونا شری است که در دل آن می تواند خیرهای زیادی وجود داشته باشد، گفت: ما هنوز چیزهای زیادی در مورد کرونا نمی دانیم و فعلا فقط می توانیم بر روی پیشگیری تمرکز کنیم، چراکه راهی به جز این نداریم، اما می توانیم از فرصت به وجود آمده برای ساماندهی حوزه درمان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علی اعتصام پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: عسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ، اظهار کرد: در دل هر واقعه بدی می تواند خیر بسیار و فرصت های زیادی برای رشد و شکوفایی باشد.

وی با اشاره به همه گیری کرونا که از سال گذشته تاکنون مشکلات بسیاری در کشور به وجود آورده و باعث بیماری و مرگ هم‌وطنانمان شده، گفت: در دل همین بحران بسیاری از سازمان ها و نهادها مجبور شدند به سمت الکترونیکی شدن ارائه خدمات حرکت کرده و در راستای تحقق دولت الکترونیک گام بردارند که سال ها مطرح بود، اما گام های عملی موثری در راستای آن برداشته نمی شد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان یکی از پیش نیازهای اصلی تبدیل تهدید کرونا به فرصت را شکل گیری دیالوگ(dialogue) دانست و توضیح داد: بهترین تعبیر و تعریف دیالوگ «هم شنوی» است، در حالی که ما به اشتباه دیالوگ را به گپ و گفت‌وگو تنزل می دهیم.

جای خالی هم شنوی در کشور

وی افزود: متاسفانه در بیشتر مواقع جای این هم شنوی در کشورمان خالی است و بیشتر به گفت‌وگوی تعاملی یا دستوری توجه داریم، در حالی که باید این هم شنوی در همه بخش ها اعم از درمان نهادینه شود.

اعتصام پور بر شکل گیری مثلثی متشکل از سه ضلع دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر تاکید کرد و گفت: این مثلت باید تهدید کرونا را به فرصت گرانبهایی برای ساماندهی و نظارت جدی بر امور درمان تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم در خانه هایشان کیسه دارو و حتی یک طبقه برای نگهداری دارو دارند، گفت: این موضوع نشان می دهد که یا پزشکان داروی اضافه برای بیماران تجویز می کنند و یا بیماران اقدام به خود درمانی می کنند که در هر دو صورت خطا است. علاوه بر آن همه ما انواع و اقسام عکس و سونوگرافی از اعضا و جوارح خودمان داریم که برای آن هزینه کرده ایم و وقت گذاشته ایم، در حالی که در دنیا از هر فردی سی تی اسکن و ام آر آی گرفته نمی شود، اما گشاده دستی که در بسیاری از مصارف در کشور وجود دارد در بخش درمان هم دیده می شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با یادآوری اینکه با شیوع بحران کرونا و شیوه نامه هایی که تعریف و در مقاطع مختلف ابلاغ شد، بسیاری از جراحی های و درمان های پاراکلینیکی کاهش پیدا کرد، گفت: این موضوع نشان می دهد بخشی از اقدامات در حوزه درمان ضروری نبوده و ضرورت ساماندهی این بخش را بیش از پیش نشان می دهد.

وی با اعتقاد بر اینکه شاهد اسراف در درمان هستیم، گفت: با توجه به اینکه مدیریت درمان تامین اجتماعی متولی درمان غیر مستقیم است، به پیشنهاد ما و با هماهنگی بیمه ها، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی کمیته های ممیزی برای یکسری امور درمانی تشکیل شده و این گام اول هم شنوی در حوزه درمان در اصفهان است، همانطور که در کشورهای پیشرفته این اتفاق افتاده است.

هم شنوی بدون قضاوت قبلی و با آمادگی برای درک حقیقت

اعتصام پور هم شنوی را یکی از شاخصه های توسعه کشورها دانست و افزود: هم شنوی البته پیش زمینه و اصولی دارد که یکی از آنها حذف قضاوت قبلی و آمادگی برای درک حقیقت است، یعنی بپذیریم حقیقت همه چیز نزد من نیست. وقتی من می گویم شاید این راه پیشگیری از کرونا درست نیست حرف من باید فارغ از هرگونه قضاوتی شنیده شود و پیشنهادات دیگر بررسی شود تا به بهترین راه ممکن دست پیدا کنیم.

وی یکی از الزامات هم شنوی را پذیرش مردم جامعه دانست و افزود: به عنوان نمونه با پدیده درمان های غیرضروری برای بیمارانی مواجه هستیم که در وضعیت وخیم بیماری نیاز به درمان نگهدارنده دارند، اما در کشور ما صرفا به دلیل مسائل عاطفی و نه عقلانی، بدون یقین به فایده گاهی به اصرار بیمار و یا همراهان او درمان هایی انجام می دهیم که نتیجه ای جز آسیب بیشتر به بیمار و نتیجه موثری برای او ندارد.

استفاده از تهدید کرونا برای ساماندهی حوزه درمان

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید از بحران کرونا به فرصتی دست یابیم که منجر به ساماندهی حوزه درمان از نظر سلامت محوری شود، گفت: شعار بهداشت و درمان در همه جای دنیا پیشگیری است، ولی این اتفاق باید در عمل و نه تنها در شعار بیفتد.

وی با بیان اینکه وقتی بحرانی مثل کرونا اتفاق افتاده همه برنامه ها و اقدامات ما باید در راستای مقابله با این بحران باشد، افزود: حتی بسیاری از تشکل های مردمی و خیریه ها نیز باید به صورت خودجوش وارد میدان شوند، در حالی که متاسفانه تنها در اوایل شیوع کرونا شاهد برخی حرکت های مردمی بودیم.

اعتصام پور اظهار کرد: در شرایط کنونی همه گیری کرونا پیشگیری فدای درمان می شود و میلیاردها تومان هزینه درمان می کنیم، در حالی که برای پیشگیری برنامه قاطع و موثری نداریم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در دو بیمارستان غرضی و فاطمه الزهرا نجف آباد اقدام به پذیرش و درمان بیماران کووید۱۹ کرد، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمارستان شریعتی وارد مدار خدمت رسانی به این بیماران شده است، همچنین در ۲۷ پلی کلینیک خطوط ویژه برای بیماران کووید قرار دادیم و ۱۵۰ هزار بیمار دیابتی که برای آنها پرونده الکترونیک تشکیل داده ایم را از طریق تله مدیسین رصد می کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، ادامه داد: این ها تنها گوشه ای از باری است که کرونا به بخش درمان تامین اجتماعی در استان تحمیل کرده و خدمات درمانی که باید به ویژه به جامعه کارگری ارائه می شد، صرف درمان کرونا شده در حالی که شیب این بیماری همچنان صعودی است و به نظر نمی رسد با این روند تغییر محسوسی داشته باشد.

گریز از تمرکزگرایی و واگذاری برخی تصمیمات به استان ها

وی با تصریح بر اینکه در شرایط فعلی گریزی از این نیست که به استان ها اختیارات لازم و کافی برای مقابله با کرونا داده شود، یادآور شد: برخی توسعه گرایان معتقدند تهران مانع توسعه کشور است، شرایط استان ها متفاوت است و چاره ای جز واگذاری برخی تصمیمات به استان ها نیست.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، با اشاره به اینکه مسئولان استان در بسیاری از مواقع درگیر مجوزها شده و با محدودیت اختیارات در تصمیم گیری ها مواجه اند، گفت: این موضوع نشان دهنده تمرکز گرایی است که تبعات بدی دارد، درحالی که الگوهای موفق دنیا در مقابله با کرونا هم شنوی و صبوری در این شرایط را به ما گوشزد می کند.

اعتصام پور با اشاره به اینکه اصفهان یکی از معدود استان های است که سند آمایش سرزمین دارد، توضیح داد: چشم انداز اصفهان فرهنگی است، اما واقعیت این است که اصفهان یک شهر صنعتی است که صنایع بزرگ با قرارگیری در موقعیت نادرست باعث آلودگی هوا و چالش های زیست محیطی بسیاری شده اند.

وی جابجایی صنایع به شرق اصفهان را در کاهش معضل آلودگی و همچنین اشتغال در شرق اصفهان موثر دانست و گفت: برخلاف آنچه به نظر می رسد این کار پیچیده نیست ولی روزمرگی و مسائل درون بخشی ما را از پرداختن به مسائل اصلی و حیاتی باز می دارد.

موفقیت بیشتر با واگذاری امور به بخش خصوصی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان همچنین بر واگذاری امور به بخش خصوصی تأکید و اظهار کرد: با واگذاری درمان به بخش خصوصی قطعا موفق تر خواهیم بود، در حالی که بسیاری از امور در بخش دولتی زمین گیر می شود. به همین دلیل اعتقاد به واگذاری خدمات به بخش خصوصی و البته نه خصولتی دارم. در این راستا باید پاراکلینیک ها و بعد از آن بیمارستان ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و نظارت هایمان بر این بخش ها را تقویت کنیم.

اعتصام پور اضافه کرد: اینکه چرا کرونا همچنان در اصفهان بیداد می کند و روند صعودی دارد باید در پژوهش های دانشگاهی مشخص شده و برای آن تدابیر و راهکارهایی اندیشیده شود، این درحالی است که متاسفانه در بیشتر موارد جزیره ای عمل می کنیم و به همین دلیل دقیقا نمی دانیم مشکل کار کجاست و این گره چطور باز می شود.

جای خالی پژوهش های دانشگاهی

وی براین اساس، به جای خالی پژوهش های دانشگاهی در استان اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: در استان اصفهان دانشگاه های بزرگ و معتبر با اساتید صاحب نظر و دانشجویان نخبه ای داریم که می توانند پژوهش های بسیار موثری برای استان به عهده بگیرند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید براینکه بحران کرونا شری است که می تواند خیرهای زیادی داشته باشد، گفت: ما هنوز چیزهای زیادی در مورد کرونا نمی دانیم و فعلا فقط می توانیم بر روی پیشگیری تمرکز کنیم، چراکه راهی به جز این نداریم، اما می توانیم از فرصت به وجود آمده برای ساماندهی بخش درمان استفاده کنیم.

اعتصام پور با بیان اینکه نظام درمان سه مؤلفه اصلی دارد که هر کدام از این مؤلفه ها دچار مشکل شود به سامان نمی رسد، گفت: وقتی می توانیم نظارت درستی بر این مؤلفه ها داشته باشیم که هدف اصلی را بدانیم و در راستای آن گام برداریم.

وی با اشاره به برخی اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه درمان غیر مستقیم، گفت: در حال حاضر تمام مطالبات از مدیریت درمان تامین اجتماعی به روز شده است، به طوری که مطالبات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روز پرداخت شده و هیچ بدهی نداریم، در بخش های خصوصی هم یکی دو ماه است مطالبات به روز شده و با پیگیری سازمان تامین اجتماعی و تعامل دولت نظارت ها جدی‌تر شده است. همچنین در حال حرکت به این سمت هستیم که پزشکانی که نسخه الکترونیک صادر می کنند تا ۶۰ درصد هزینه را به صورت مستقیم دریافت کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با یادآوری اینکه کیفیت انتهایی ندارد، از صرف میلیاردها تومان هزینه برای خرید تجهیزات و دستگاه های مختلف برای افزایش کیفیت بخش درمان در استان خبر داد و افزود: ۴ درمانگاه از مرحله خاکبرداری به افتتاح و بهره برداری رسید و ۲ درمانگاه نیز در مرحله سفت کاری است. همه این اقدامات در راستای خدمات رسانی بهتر به مردم و افزایش رضایتمندی آنها است.

وی با اشاره به فعالیت شورای هماهنگی درمان در استان، تاکید کرد: تلاش کرده ایم در این شورا سیاست ها و اقدامات هم سو باشد، البته قطعا محدودیت هایی در هر سازمان وجود دارد ولی در بیش از ۹۰ درصد همراه هستیم. همچنین کمیته هم اندیشی ذی نفعان را داریم که متشکل از بخش های مختلف بوده و قرار است همه این بخش ها با هم شنوی و هم سویی، به بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مردم دست پیدا کنیم.

باید به فکر مدیریت جامع بحران باشیم

اعتصام پور در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه اصفهان یکی از بحران خیزترین استان های کشور است، تاکید کرد: ما تا زمانی که بحران را درک نکرده ایم به دنبال راه حل آن نیستیم، درحالی که باید به فکر مدیریت جامع بحران باشیم، چراکه در غیر این صورت بحران هر روز یک قدم از ما جلوتر است.

وی با اشاره به این فرموده امام علی(ع) که می فرمایند فرزندانتان را برای آینده تربیت کنید، اظهار کرد: باید از هم اکنون برای آینده فکر و برنامه ریزی کنیم. برای مقابله با بحران هایی همچون کرونا هم باید سیستم ارزیابی بحران در حوزه های مخاتلف تعریف کرده و آن را تقویت کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان یکی از ارکان بحران را مربوط به بخش درمان برشمرد و افزود: متاسفانه در بیشتر بخش های درمان یا واحد بحران نداریم و یا کسانی در این حوزه فعالیت می کنند که درکی از بحران ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید از بحران های گذشته درس گرفت، یادآور شد: در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان پس از حوادث آبان سال گذشته که ناچار شدیم پزشکان را با موتورسیکلت به مراکز درمانی منتقل کنیم اقدام به خرید موتورسیکلت برای هر کدام از مجموعه هایمان کردیم. در سایر بحران هم قطعا تجربیاتی به دست می آوریم که از هم اکنون باید به فکر بهره گیری بهینه از این تجربیات برای افزایش توان مقابله و مدیریت بحران باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس درمان کروناویروس پیشگیری از کرونا تامين اجتماعي درمان مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان مدیریت درمان تامین اجتماعی اجتماعی استان اصفهان برای ساماندهی اصفهان یکی بخش خصوصی بحران کرونا حوزه درمان اعتصام پور هم شنوی بخش درمان استان ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۶۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

منصور شیشه فروش بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌های ۲ روز گذشته در استان اصفهان اظهار کرد: این بارش‌ها به صورت رگباری و باران بوده است.

وی افزود: عمده بارش‌های مطلوب در شمال و شرق استان اصفهان گزارش شد، افزود: به همین تناسب نیز شاهد حوادث مرتبط با سیل در شهرستان‌های این مناطق بودیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به جریان آب در رودخانه‌های فصلی در اکثر مناطق استان اصفهان ابراز کرد: حجم سیلاب در برخز از رودخانه‌ها به اندازه‌ای بود که منجر به آبگرفتگی جاده‌ها نیز شد.

وی افزود: در این زمینه باید به خروش رودخانه فصلی در شهرضا و مسدود شدن مسیر شهرضا – اصفهان در منطقه مهیار اشاره کرد که در ساعات صبح امروز منجر به کندی تردد در این محور شد.

شیشه فروش با بیان اینکه کنترل سیل در شهرستان شهرضا همچنان ادامه دارد، افزود: سیل مهیار کنترل شده و آب‌ها به کانال پمپاژ شده است.

وی با بیان اینکه در اردستان نیز در روستاهای مهراندو و ظفرقند و روستاهای تلک آباد شاهد آسیب سیل به قنات‌ها بودیم، افزود: همچنین ۴۰ رأس گوسفند نیز در این شهرستان از بین رفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب دیدن چند باب منزل مسکونی قدیمی در اردستان نیز گفت: زیرگذر مقار - زواره و زیرگذر راه آهن نیز درگیر سیل شد که با ورود راه آهن یزد زیرگذر آهن آهن اصلاح و به مدار تردد بازگشت؛ همچنین عوامل مدیریت بحران اردستان تخلیه آب را از زیرگذر مقار – زواره انجام دادند.

وی با اشاره به ریزش کوه در جاده انارک و گردنه زنجیرگاه نیز گفت: این حادثه نیز منجر به تعریف محدودیت تردد شد و در حال حاضر مسیر باز شده و امکان تردد وجود دارد.

شیشه فروش همچنین به قطعی برق در روستاهای حسن رباط، لوشاب و موته و همچنین قطعی خطوط مخابراتی در شهر لای بید بر اثر بارش‌های شب گذشته اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیز برطرف شده است.

وی با اشاره به بارش خوب باران در خور و همچنین وقوع سیلاب در کاشان ابراز کرد: در کاشان سیلاب فروکش کرد و همچنان آبگرفتکی و گل و لای وجود دارد چرا که در این شهر شاهد شدت بارش و فعال شدن حوضه‌های آبریز بودیم که بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دچار آبگرفتگی شدند وامدادرسانی به صورت مستمر تا ظهر ادامه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان رودخانه در کاشان وارد شهر شد و باند فرودگاه و جاده‌های این شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اعزام ۴ تیم مدیریت بحران از مرکز استان به شهرستان‌های نطنز، اردستان، شهرضا و کاشان گفت: همچنین تیم‌های ارزیابی به مناطق تحت تأثیر سیل اعزام شدند.

شیشه فروش گفت: ادارات راهداری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای بررسی اعزام شدند و در این بین بانک کشاورزی در دفاتر خدمات بیمه‌ای خسارات کشاورزی را ارزیابی می‌کتد و صندوق حوادث طبیعی ساختمان نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا فردا بارش‌های رگباری با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6087956

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • بارش‌های رگباری و آب‌گرفتگی در شمال و شرق استان اصفهان + عکس
  • آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟