Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@08:18:02 GMT

خطیب‌زاده: پولی از ایران در چین بلوکه نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۶۴۳۷

خطیب‌زاده: پولی از ایران در چین بلوکه نیست

به گزارش افکارنیوز،

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

*افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان  به تهران گفت: ایشان ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفت‌وگوهای بین الافغانی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است. پیام تهران همان است که از اول داده است، افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم و در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی باشد اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات پامپئو در پی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و اینکه اگر کسی با ایران معامله‌ای صورت دهد، تحریم می‌شود، گفت:‌ این اظهارات نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه موفق نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناطق مرزی ایران گفت:‌ خط قرمز ما امنیت شهروندان است. برخی توضیحات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و گفته‌ایم هرگونه تعرض به ایران پاسخ خواهد داده شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر ایران بعد از انتخابات بخواهد با آمریکا مذاکره کند سخت‌تر خواهد بود، که وی گفت:‌ موضع ترامپ و آمریکا درباره مذاکره پاسخ داده‌ایم. مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش و برنامه‌هایش بر ضد ملت ایران شکست خورده چیزی تغییر نخواهد کرد. منتظر می‌نشینم که به شکست سیاست‌هایشان اعتراف کنند. متناسب با اتفاقات پیش رو پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده در خصوص چین عنوان کرد:‌ درباره چین اخبار نادرست منتشر می‌شود. بسیاری از اخبار درباره روابط ایران و چین درست نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به اروپا نیز عنوان کرد: سفرهای ظریف به کشورهای خارجی در شرایط کنونی تابع سیالیت خاصی است. قرار بود آقای مونسان امروز در مسکو باشد ولی به خاطر گسترش کرونا در روسیه این سفر انجام نشد.

وی سفر همتی به عراق را در راستای توافقات بانک مرکزی ایران و عراق بیان کرد و افزود: سفر موفقیت آمیز بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که ایران با نگرانی تحولات در مرزهایش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: پیروزی برزگ برای مقاومت و ملت ایران بود. آنچه دیروز از بین رفت ۱۳ سال تحریم ایران بود و لغو قطعنامه‌هایی که دوستان ما روسیه و چین هم به آن رای مثبت داده بودند در تحریم تسلیحاتی ایران، روایت مذاکرات هسته‌ای یک روایت بسیار خواندنی است. درباره تحریم‌های تسلیحاتی اساسا طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود در این خصوص صحبت کند و اولین قدمی بود که ایران گفت هیچ مذاکره‌ای نمی‌کند که این تحریم‌ها در آن گنجانده شود.

وی عنوان کرد: ایران طی ۵ سال گذشته سیاست دفاعی خود را تغییر داد و نه توسعه برنامه موشکی و نه اهداف منطقه ای خود را تغییر داد. دیروز این محدودیت‌ها پایان یافت. البته فشارهای آمریکا در جای خودش است. آمریکا نه در تسلیحات بلکه در دارو و مواد مورد نیاز ملت ایران تلاش می‌کند فشارهای حداکثری خود را دنبال کند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه آنها می‌ترسند بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی است. ۹۰ درصد نیازهای دفاعی ایران در داخل تولید می‌شود. ایران بیش از بازار خرید پتانسیل صادرات دارد. ایران مثل آمریکا نیست.

وی با اشاره به مذاکرات هیات اوکراینی با معاون وزیر خارجه ایران که از امروز در تهران در حال برگزاری است و برخورد کانادا در پی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: اتفاق بسیار ناگواری رخ داد و احقاق حقوق جانباختگان و ترمیم این موضوع وظیفه ایران است. کانادا طرفیتی در این موضوع ندارد.

خطیب‌زاده به ادبیات سخیف از سوی وزیر خارجه کانادا اشاره کرد و افزود: پشت درهای بسته مودب تر هستند الان سیاستمداری در دنیای غرب تبدیل به سیاست بازی شده است. متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی را از این وزیر خارجه ببینند. توصیه ما این است همانطور که در پشت درهای بسته صحبت کنند همانگونه صبحت کنند و دایره ادب اجازه نمی‌دهد شبیه وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.

وی درباره اینکه ایران با چه کشوری قصد دارد داد و ستد تسلیحاتی انجام دهد؟ گفت: این را باید از وزارت دفاع سوال کنید. ما بدون هیجان و  اصرار بر موضوع خاصی بر اساس نیازهای دفاعی و پتانسیل‌های خودمان صادرات و واردات اقدام می‌کنیم. با تسلیح منطقه و تسلیح بی جای کشورها موافق نیستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره توافق سازش با رژیم صهیونیستی بیان کرد: امنیت خریدنی نیست و کالایی است که براساس رفتار کشورها به صورت بومی تولید می‌شود. تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی را شاهدید. فاسدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی الان در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد. 

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما از بدنه همین مردم هستیم و از آسمان نیامده‌ایم که ندانیم درد ملت چیست. ما چاره‌ای جز پیروزی در مقابل جنگ روانی طرف مقابل نداریم. فشارهای جنون آمیز به خاطر شکست‌هایی است که خورده است. آنچه دیروز برداشته شد یکی از ابعاد دستاوردهای برجام بود نه همه اینها. ما در خصوص رفع تحریم‌های اقتصادی به خاطر فشارهای آمریکا و ناتوانی شرکای اروپایی و نقض برجام از سوی سه کشور اروپایی دچار فشارهایی بودیم. این از وظیفه دولت و حاکمیت ذره‌ای کم نمی‌کند. ما تا لحظه آخر با ملت هستیم و ما نیرو و قدرت خود را از ملت می‌گیریم.

*پولی در چین بلوکه نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: پولی در چین بلوکه نیست. با چین رابطه منطقی داریم و مشکلات خودمان را داریم و با روسیه و کشورهای دوست همسایه هم مشکلات داریم. منابعی در چین وجود دارد که اتفاقا برای چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جاهای دیگر بلوکه شده‌اند.

وی درباره حمله سایبری اخیر به دو مرکز دولتی در ایران عنوان کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهادها و سایت‌ها و سامانه‌های ایران صورت می‌گیرد و هزاران حمله متوسط و کوچک و این فضایی ایجاد کرده که برخی کشورها جنگ سایبری علیه ایران شروع کردند و ما پاسخ‌های خود را دادیم و مرجعی که باید جزییات را بدهد وزارت خارجه نیست.

*برای ایران تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تمایل ایران برای پیروزی بایدن عنوان کرد: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ یا بایدن ببرد. اینها گمانه‌زنی‌هایی است که تحلیلگران براساس فرضیات خود می‌گذارند. برای ایران به خاطر استقلالی که دارد تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن. البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که بایدن تاکنون مرتکب نشده است. ما براساس اتفاقاتی که در آمریکا رخ خواهد داد تصمیم گیری می‌کنیم. با دقت رصد می کنیم ولی به این معنا نیست که ذره‌ای علاقه داریم این بشود یا نشود. ترامپ بهتر از همه می‌داند در چه باتلاقی خود را انداخت.

وی خاطرنشان کرد: جنایاتی که آمریکا مرتکب می‌شود از ذهن ملت ایران نخواهد رفت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با ذره ذره پوست و خونشان در احقاق حقوق ملت ایران حاضر شدند و باز هم حاضر خواهند شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعای منافقان مبنی بر پیدا شدن سایت هسته‌ای جدید در ایران گفت: خنده، اینها مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما نگران فرزندانمان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. دامان این ملت به روی همه آنهایی که برگردند باز است. امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فرداست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود و این خیلی اذیت می‌کند. وزارت بهداشت ما به صورت منظم و روزانه و حتی هفته‌ای یک بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است. دولت کره هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند برای روابط دو کشور و تاریخ روابط بهتر است. البته دستاوردهای مثبتی بوده ولی بسیار ناچیز است و اصلا قابل قبول نیست و امیدواریم در شرایط سخت از منابع خود برای دارو  و غذا استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به تماس تلفنی ظریف و همتای ژاپنی در هفته گذشته گفت: در این تماس تلفنی در ارتباط با مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی و بر اهمیت دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن  تاکید شد و امیدواریم که طرف ژاپنی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیاست خارجی عبدالله محدودیت های تسلیحاتی تحریم ایران سیاست خارجی عبدالله خطیب زاده محدودیت های تسلیحاتی پاسخ به سوالی درباره سخنگوی دستگاه دیپلماسی سخنگوی وزارت خارجه خطیب زاده وزیر خارجه ملت ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد

وزیر خارجه ایران از سفر به ترکمنستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در راه ترکمنستان است. 

امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در امتداد سیاست خارجی فعال و دیپلماسی پویا و به‌منظور توسعه و تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان، عازم عشق‌آباد هستم».

او تاکید کرد «روابط خارجی دولت سیزدهم با صلابت، حکمت و عقلانیت و با دستاوردهای نتیجه بخش و امیدآفرین به پیش می‌رود».

وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد بزودی دستاوردها در عرصه سیاست خارجی را تبیین خواهد کرد.

امیرعبداللهیان روز گذشته نیز در تهران میزبان «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیت‌الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • وزیر امور خارجه در راه ترکمنستان
  • امیرعبداللهیان به ترکمنستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد
  • شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به بی‌پولی افتادند
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • پاسخ گل‌محمدی و مجیدی به پیشنهاد مهدی تاج
  • پولی از برزیل در راه ایران!