Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن هانی‌زاده تحلیلگر سیاست خارجی

روز چهارشنبه گذشته بود که اخباری از حملات سایبری به زیرساخت‌های الکترونیکی چند بندر مهم ایران منتشر شد. حدود ۴۸ ساعت پس از این اقدام سازمان بنادر و دریانوردی با صدور بیانیه‌ای ضمن بی‌تأثیر دانستن این اقدام مخرب بر فعالیت‌های کشورمان اعلام کرد مأموریت‌های سازمان بنادر بدون وقفه در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رخداد در حالی صورت گرفت که در یک سال گذشته گزارش‌های متعددی از افزایش جنگ سایبری بین ایران و رژیم صهیونیستی منتشر شده بود. حملات سایبری در ماه‌های اخیر سبب شد مرداد امسال، ستاد کل نیروهای مسلح ایران، برای نخستین بار در بیانیه‌ای تفصیلی، بدون اشاره به نام کشوری هشدار بدهد که اگر اقدام‌های خصمانه سایبری «به زیرساخت‌های حیاتی کشور» به «آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقا یابد»، نیروهای مسلح ایران «حق دفاع مشروع» را برای خود محفوظ می‌دانند.

اما حملات اخیر به تأسیسات دریایی کشورمان در شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی صورت می‌گیرد. فارغ از رویدادهای جهانی و به‌ویژه نزاع دو قطب قدرت در ایالات‌متحده بر سر کرسی ریاست جمهوری، خاورمیانه دریکی دو هفته اخیر شاهد رویدادی بود که می‌تواند ژئوپلتیک امنیتی منطقه را تغییر دهد. این تحول که می‌تواند امنیت کل منطقه و حتی سرزمین‌های اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد، اعلام عادی‌سازی روابط میان دو کشور عربی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بود.

به نظر می‌رسد حملات سایبری اخیر رابطه مستقیمی با این رخداد داشته و زیر سرمحور غربی – عبری و عربی است. واقعیت آن است انعقاد چنین پیمانی میان دول عربی با رژیم صهیونیستی در وهله نخست گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا است که تنها چند روز پس از توافق انجام‌شده، اخباری در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در استقرار تأسیسات جنگ الکترونیک در امارات و بحرین باهدف ایجاد اخلال در تأسیسات دریانوردی جمهوری اسلامی منتشر شد. از سوی دیگر اخبار منتشرشده از توافق دو طرف در مورد بازگشایی آسمان بر روی پروازهای یکدیگر حکایت دارد و این عمل نیز به  خودی خود خطر جدی برای امنیت ملی ایران تلقی می‌شود.

حضور مأموران امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه همان‌گونه که پیش‌تر برخی مقام‌های کشورمان هشدار داده‌اند، چیزی جز افزایش ناامنی‌ها در خاورمیانه و آب‌های پیرامونی ایران نخواهد داشت و این واقعیت از چشم نهادهای امنیتی کشورمان پنهان نخواهد ماند. خیانت رژیم‌های عربی در ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی به‌واسطه حمایت عربستان سعودی از این پروسه تا امروز به‌اندازه لازم و بایسته با واکنش درخور در دنیای اسلام مواجه نشد و لازم است تحت تدابیر تهران، حملات سایبری به ایران به‌عنوان پیامد نحس حضور صهیونیست‌ها در منطقه جدی‌تر دیده‌شده و بررسی شود.

این واقعیتی غیرقابل‌انکار است که استقرار موساد در آن‌سوی خلیج‌فارس نه‌تنها خطری برای جمهوری اسلامی، بلکه بلایی است که در مراحل بعد می‌تواند دامنگیر کل دنیای اسلام شود. ایران باید علاوه بر اجماع سازی با کشورهای مهم اسلامی علیه محور عربی، هشدار جدی به امارات و بحرین در مورد پیامد اقدام‌های آن‌ها بدهد. از سوی دیگر پیگیری حقوقی این دست اقدام‌ها و به‌ویژه به پاسخ واداشتن و مسئول کردن رژیم‌های عربی در پی این اقدام به‌طور جد باید از سوی تهران دنبال شده و مدنظر باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حملات سایبری عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی حملات سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: ایران عدم بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را فاش کرد

یک رسانه صهیونیستی با اشاره به اینکه ایران قواعد درگیری با اسرائیل را در منطقه تغییر داده است تاکید کرد که عملیات ایران مجددا فقدان بازدارندگی راهبردی تل‌آویو و واشنگتن را فاش کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» در تحلیل جدید خود درباره عملیات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران ضد رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که عملیات ایران، یادآور از دست رفتن بازدارندگی راهبردی تل‌آویو و واشنگتن است و ایران به سمت ایجاد واقعیت جدیدی در خاورمیانه حرکت می‌کند.

این رسانه صهیونیستی اعلام کرد که تغییر روش ایران، خبر بدی برای آمریکا و متحدانش در منطقه است. حمله شبانه ایران به اسرائیل بار دیگر، از دست رفتن بازدارندگی استراتژیک آمریکا و اسرائیل را فاش کرد. ایران برخلاف هشدارهای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از تهران خواسته بود اقدامی ضد اسرائیل انجام ندهد، عمل کرد و خود را در رویارویی مستقیم با اسرائیل قرار داد.

اسرائیل هیوم در ادامه گزارش خود تاکید کرد که دولت ایران استراتژی پیچیده‌ای ایجاد کرده است و با صبر بی‌پایان تلاش می‌کند تا واقعیتی را ایجاد کند که در آن موجودیت اسرائیل زیر سوال می‌رود.

پیش از این روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت هم با اشاره به شکست استراتژیک اسرائیل بعد از عملیات تلافی‌جویانه ایران تاکید کرد که ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل بر این مبنا بود که اگر ارتش، فردی را در قلمرو حاکمیتی ایران در دمشق ترور کند، این کشور روش عملیاتی خود را تغییر نخواهد داد. اما این محاسبات اشتباه بود و مثل اینکه مقامات اسرائیلی فراموش کرده بودند اسرائیل دیگر نمی‌تواند تهدیدکننده باشد و یک کابینه غیرقابل اعتماد دارد و ارتش آن هم چندین بار دچار خطا شده است.

حیرت محافل صهیونیستی از ابعاد عملیات تلافی‌جویانه ایرانمعاریو: ایران تمایلی به جنگ ندارد و با عقلانیت رفتار می‌کندمعاریو: نتانیاهو جرات نکرد پاسخ دهد

به گزارش تسنیم، حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی اواخر شنبه‌شب صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه 6 نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.

تصاویر اصابت پی‌درپی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود و اذعان رسانه‌های اسرائیلی به انهدام پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب بیانگر توانمندی تجهیزاتی و تاکتیکی ایران و ناتوانی سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با آنان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منابع عبری شلیک موشک به عسقلان را تایید کردند
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند
  • رسوایی پس ازرسوایی
  • رسوایی پس از رسوایی
  • رسانه عبری: ایران عدم بازدارندگی آمریکا و اسرائیل را فاش کرد
  • اقدام دلیرانه جمهوری اسلامی ایران موجب شادی و شعف امت های اسلامی شد
  • حمله هکری علیه رژیم صهیونیستی
  • رئیسی : به کوچکترین اقدام علیه منافع ایران پاسخی سهمگین داده می‌شود