Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید رشیدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عمده فعالیت‌های اجرایی این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: امروزه دانشگاه در جایگاه یکی از مهمترین مراکز تعلیم، تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص در کشور نقش آفرینی می‌کند به‌طوری که با قشر فرهیخته و جوان جامعه سروکار دارد، بنابراین رشد و تکامل افراد در این مجموعه علاوه بر آموزش‌های علمی، تخصصی، تحقیق و پژوهش منوط به پرورش قدرت تفکر، خلاقیت، بصیرت افزایی، معرفت افزایی، توجه و تأکید بر هویت ایرانی-اسلامی ارتقاء و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و اختصاصی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بستگی دارد.

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات چشم‌انداز و ماموریت خود را با تکیه بر اصول اساسی از جمله سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی کشور در زمینه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور، توجه به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و به تدوین طیف وسیعی از برنامه‌های متنوع برای اقشار مختلف دانشگاهیان بر اساس علایق و سلایق مختلف و با درنظر گرفتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی و موجود در واحد و همچنین براساس تجارب اجرایی گذشته و نیازسنجی و نظر سنجی‌های مختلف در فواصل زمانی گوناگون پرداخته است.

رشیدی افزود: از جمله اهداف برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه می‌توان به ارتقاء سطح بینش و معرفت، نهادینه‌سازی اخلاق و معنویت، افزایش بصیرت دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تقویت و تحکیم بنیان خانواده، احترام به هویت اجتماعی و دانشگاهی بویژه در دانشجویان، افزایش روحیه نقدپذیری، شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف، ارتقاء سطح توانمندی‌های عمومی و اختصاصی افراد و ... اشاره کرد.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که در این معاونت برای دانشجویان تعیین شده این است که صرفاً "برای دانشجو کار کردن" ملاک نبوده بلکه "همراه دانشجو و برای دانشجو کار کردن" جزء سیاست‌های این معاونت است. البته با توجه به شرایط حال حاضر در کشور و شیوع ویروس کرونا و به تبع آن برگزاری کلاس‌ها بصورت مجازی، معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد نیز از مدت‌ها قبل نسبت به اجرای بخش عمده‌ای از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در بستر فضای مجازی اقدام کرده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی و مذهبی، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاه‌های مشاوره اشاره کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی، گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات جهت ارتباط بیشتر با مخاطبین بویژه دانشجویان صفحه‌ای در فضای اینستاگرام ایجاد کرده که بیش از یک سال است که در این عرصه فعالیت می‌کند و همزمان با تبلیغ نکات ارزنده فرهنگی، اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌ها، برقراری ارتباط و پاسخگویی به مخاطبان در بستر این برنامه به صورت تمام وقت، اقدام به جذب مخاطبین جدید، اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد می‌کند. ضمن آنکه با ارتباط با ادمین‌های شبکه‌های مجازی مرتبط با واحد علوم و تحقیقات که از ظرفیت مخاطب بالایی نیز  بهره می‌برند و با مشارکت خود دانشجویان نیز در حال مدیریت و فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همچنین در جهت اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی، شناسایی سریعتر و بهتر مشکلات موجود و رفع آنها و ایجاد پل ارتباطی هر چه بهتر و نزدیکتر به کلیه مخاطبین و در راستای برنامه‌ریزی هرچه بهتر در برنامه‌های آتی نیز استفاده می‌شود. از سویی دیگر تلاش شده تا از بستر فضای مجازی و با توجه به شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا حداکثر استفاده را برده و تهدیدهای ایجادشده را با انجام اقداماتی به بهترین شکل ممکن به فرصت‌هایی ارزنده تبدیل کنیم؛ یکی از مصادیق این اقدامات برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی مجازی، راه اندازی و برگزاری مسابقات و آزمون‌های آنلاین (برخط) است که در چندین مسابقه مختلف فرهنگی، مذهبی و هنری در مناسبت‌های گوناگون و در قالب جشنواره‌ها و سوگواره‌ها برای کلیه مخاطبان واحد اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد صورت گرفته است.

رشیدی، از بین رفتن محدودیت‌های ارتباطی از لحاظ جغرافیایی و انجام فعالیت‌ها در فواصل دور، افزایش سرعت و کوتاه شدن زمان دسترسی به مطالب مورد نظر را از عمده مزایای استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و افزود: همچنین کاهش هزینه‌های اقتصادی اجرای برنامه‌های فرهنگی،   صرفه جویی در هزینه‌های جانبی برنامه‌ها، کاهش هزینه‌های زیست محیطی به دلیل کاهش ترددها به محل کار و تحصیل (کمک به حفظ محیط زیست) نیز از دیگر مزایای این حوزه است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: در کنار این مزیت‌ها با معایبی همچون کاهش تاثیر پذیری بر روی مخاطبان به جهت عدم حضور افراد و دیدار چهره به چهره،   چالش در تغییر ذائقه مخاطبان در حوزه فرهنگی و سبک زندگی، بروز مسائل و مخاطرات امنیتی و امکان به خطر افتادن حریم خصوصی و حقوق فردی اشخاص مواجه هستند.

وی ادامه داد: ظهور و  بروز آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله تاثیرات منفی فضای مجازی بر سلامت روان، ایجاد اختلالات در زمان خواب و استراحت، ایجاد اعتیاد در استفاده از شبکه اینترنت و استفاده از دستگاه های الکترونیکی، تحمیل هزینه‌های استفاده از اینترنت به مخاطبان از دیگر معایب فضای مجازی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به عمده برنامه‌های این معاونت برای دانشجویان ورودی جدید اشاره کرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نو دانشجویان سال تحصیلی جدید مطابق با سنوات گذشته با محوریت معاونت فرهنگی و دانشجویی در دوبخش صورت می‌گیرد. بخش نخست تشکیل ستاد استقبال از نو دانشجویان و خانواده آنها است که در این بخش برای ورود پذیرفته شدگان برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان راهنمایی پذیرفته شدگان، اهداء بسته فرهنگی، مشاوره‌های فردی و  تحصیلی به پذیرفته‌شدگان و مشاوره‌های خانواده به خانواده اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین برگزاری جلسات توجیهی برای دانشجویان است که در این برنامه معرفی دانشگاه، بخش‌های مرتبط با خدمات مورد نیاز دانشجویان از جمله ادارات آموزش، فرهنگی و دانشجویی، مالی، پژوهش، ستاد شاهد و امور ایثارگران، کانون‌ها، نشریات و تشکل‌های دانشجویی و همچنین آشنایی دانشجویان با رشته‌های تحصیلی، رئیس دانشکده، مدیران گروه و... جزء اهم برنامه‌ها است.

رشیدی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم برای دانشجویان ورودی‌های جدید در واحد علوم و تحقیقات پایش اولیه دانشجویان است که در دوبخش کلی به پایش فرهنگی و اجتماعی و پایش سلامت روان تقسیم‌بندی می‌شود که سنجش هر دو بخش همانند سال گذشته بصورت آنلاین انجام می شود.

رشیدی ادامه داد: در بخش پایش فرهنگی ضمن شناسایی و پتانسیل دانشجویان مستعد، علاقمندی دانشجویان به حوزه‌های مختلف فرهنگی سنجیده و از علاقمندان به همکاری در حوزه‌های مختلف دعوت به همکاری خواهد شد تا در برنامه‌های فرهنگی در هر ترم تحصیلی نقشی پررنگ تر از گذشته با حضور دانشجویان فعال در این حوزه را شاهد باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: همچنین برای آندسته از دانشجویانی که مایل به آموزش در زمینه خاصی از طیف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشند نیز برنامه‌هایی در دستور کار است.

وی تصریح کرد: در بخش پایش سلامت روان نیز پاسخگویی به پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) پیش بینی شده است که پس از پاسخ‌دهی پاسخ‌های اولیه استخراج می‌شود که دربرگیرنده ۴ مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی شدید است. دانشجویانی که از خط ریسک در این ۴ مقیاس بالاتر قرار بگیرند در آزمون مجدد شرکت و در صورت لزوم دانشجو، دعوت به حضور در جلسات مشاوره فردی آنلاین رایگان خواهند شد تا موضوع مورد بررسی قرار گرفته و راه حل های لازم در این خصوص به فرد داده می شود.

وی پایش تحصیلی آنلاین برای دانشجویان ورودی جدید را یکی از دیگر از برنامه‌هایی اجرایی عنوان کرد و افزود: با این روش دانشجویان با شیوه‌های صحیح مطالعه و مشاوره‌های تحصیلی در صورت لزوم بهره مند شده و پرونده مشاوره تحصیلی برای آنها در اداره مشاوره تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1077484 برچسب‌ها فضای مجازی سعید رشیدی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات دانشجویان جدیدالورود اینترنت دانشجویی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی کرونا دانشگاه آزاد اسلامی کرونا دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی فضای مجازی سعید رشیدی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات دانشجویان جدیدالورود اینترنت دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی فرهنگی و دانشجویی واحد فعالیت های فرهنگی برنامه های فرهنگی فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان برای دانشجو فضای مجازی فعالیت ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۶۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی از سوی سازمان امور دانشجویان به منظور بروز خلاقیت دانشجویان و همچنین گسترش استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه‌های ورزشی، با حضور کلیه دانشجویان از تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشوردر ۳ حوزه ورزش‌های رباتیک، ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود.

دانشجویان می‌توانند از امروز ۲۷ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت با مراجعه به آدرس Setav.ir/stso نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳
  • برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم
  • کسب رتبه دوم همدان در احداث خوابگاه‌های دانشجویی کشور
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد/ مهلت ثبت نام تا ۲۵ اردیبهشت
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • واگذاری ۸۷۶ مسکن به مددجویان استان همدان
  • دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است
  • کشف ۲ تن مواد غذایی فاسد در قزوین / پلمب ۳۲ واحد صنفی متخلف
  • دانشجو و دانشگاه باید دارای هوش و تحلیل سیاسی باشد
  • پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور