Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که پولی از ایران در چین بلوکه نیست و درباره انتخابات پیش رو در آمریکا گفت:‌برای ایران تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تهران گفت: ایشان ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفتگو‌های بین الافغانی و ... است.

وی افزود: پیام تهران همان است که از اول داده است، افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم و در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفتگو‌های اصیل بین الافغانی باشد اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان که نتیجه آن سربلندی مردم افغانستان و پاسداری از دستاورد‌های سال‌های مقاومت این مردم است.
*اظهارات پامپئو نشان می‌دهد خودش هم باور ندارد تحریم‌های یکجانبه موفق بوده
خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات پامپئو در پی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و اینکه اگر کسی با ایران معامله‌ای صورت دهد، تحریم می‌شود، گفت: این اظهارات مهمترین نشانه است که خودش هم باور ندارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است و چیزی برنگشته و جمهوری اسلامی ایران همچنان فکر می‌کند در چارچوب معاهدات بین‌المللی می‌تواند کار کند.
*هرگونه تعرض به خاک ایران به صورت متناسب پاسخ خواهد داده شد حتی اگر ناآگاهانه باشد
وی در پاسخ به سوالی درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناطق مرزی ایران گفت: خط قرمز ما امنیت شهروندان است. نیرو‌های مسلح ما از همان ابتدا اخطار‌های مختلف را داده‌اند و در سطوح مختلف این موضوع بررسی و اخطار‌ها داده شده، برخی توجیهات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و ما اخطار داده‌ایم هرگونه تعرض به خاک ایران حتی اگر ناآگاهانه باشد به صورت متناسب پاسخ خواهد داده شد.

خطیب‌زاده افزود: امیدواریم با دقت لازم مواظب باشند که اتفاق نیفتد.
*منتظر می‌نشینیم آمریکایی‌ها به شکست سیاست‌هایشان اعتراف کنند
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر ایران بعد از انتخابات بخواهد با آمریکا مذاکره کند سخت‌تر خواهد بود، که وی گفت: موضع ترامپ و آمریکا درباره مذاکره پاسخ داده‌ایم. مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش و برنامه‌هایش بر ضد ملت ایران شکست خورده، چیزی تغییر نخواهد کرد. منتظر می‌نشینم تا به شکست سیاست‌هایشان اعتراف کنند. انتخاباتی در پیش است و باید ببینیم چه اتفاقاتی در پیش است، خیلی از این‌ها مصرف داخی دارد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: ما ملت صبور و از بعد راهبردی محاسبه‌گری هستیم و متناسب با اتفاقات پیش رو پاسخ خواهیم داد.
*بسیاری از اخباری که با منشا بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده در خصوص چین و اینکه تعدادی از دانشجویان و شهروندان و تجار ایرانی برای برداشت منابع مالی خود در چین با مشکل مواجه شده‌اند عنوان کرد: درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود که جای سؤال دارد که چرا منتشر می‌شود. بسیاری از اخباری که با منشا بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه برخی بانک‌های چینی خصوصی برخی محدودیت‌هایی را ایجاد کردند هست و ما همواره گفتگو‌ها را با طرف‌های چینی داریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: مهم این است که ما یک گفت‌وگوی دائمی، رو به جلو و دائمی با طرف چینی داشتیم و این مهمترین بعد روابط ایران و چین است.
*سفر ظریف به اروپا/سفر موفقیت آمیز همتی به عراق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به اروپا نیز عنوان کرد: سفر‌های ظریف به کشور‌های خارجی در شرایط کنونی تابع سیالیت خاصی است. به این خاطر که قرار بود آقای مونسان امروز در مسکو باشد، ولی به خاطر گسترش کرونا در روسیه این سفر انجام نشد.

وی سفر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به عراق را در راستای توافقات بانک مرکزی ایران و عراق بیان کرد و افزود: سفر موفقیت آمیز بوده است.
*بسیار نگران تحولات در منطقه قره باغ هستیم/طرف‌های درگیر اجازه ندهند درگیری در آن منطقه از کنترل خارج شود
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که ایران با نگرانی و از نزدیک تحولات در مرزهایش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پیگیری می‌کند و افزود: با هر دو طرف موضوع در تماس دائم هستیم. به هر دو طرف گفته‌ایم و بار دیگر هم می‌گوییم که اجازه ندهند درگیری در آن منطقه از دست خارج شود. حقوق اسرا و غیرنظامیان را رعایت کنند و به شهر‌ها حمله نکنند و سعی کنند به تعهدات درباره آتش بس پایبند باشند.

وی اضافه کرد: ما هم همانند دیگر کشور‌ها در منطقه سعی کردیم کمک یار آن‌ها باشیم که ضمن رعایت قوانین و حقوق بین‌الملل غیرنظامیان و بیگناهان و اسرای جنگی آسیب نبینند. آنچه دیدیم بسیارنگران کننده بود و با نگرانی پیگیری می‌کنیم.
* آنچه دیروز اتفاق افتاد پیروزی بزرگ برای مقاومت و ملت ایران بود/از بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی می‌ترسند
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: پیروزی بزرگ برای مقاومت و ملت ایران بود. آنچه دیروز از بین رفت ۱۳ سال تحریم ایران بود و لغو قطعنامه‌هایی که متاسفانه حتی دوستان ما روسیه و چین هم در تحریم تسلیحاتی ایران به آن رای مثبت داده بودند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: روایت مذاکرات هسته‌ای یک روایت بسیار خواندنی از شکوه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران است. دیپلمات‌ها در چارچوب حاکمیت حرکت می‌کنند. درباره تحریم‌های تسلیحاتی اساسا طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود در این خصوص صحبت کند و اولین قدمی بود که ایران گفت هیچ مذاکره‌ای نمی‌کند که این تحریم‌ها در آن گنجانده شود.

وی عنوان کرد: ایران طی ۵ سال گذشته سیاست دفاعی خود را تغییر داد و نه توسعه برنامه موشکی و نه اهداف منطقه‌ای خود را تغییر داد. دیروز این محدودیت‌ها پایان یافت. البته فشار‌های آمریکا در جای خودش است. آمریکا نه در تسلیحات بلکه در دارو و مواد مورد نیاز ملت ایران تلاش می‌کند فشار‌های حداکثری خود را دنبال کند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه آن‌ها می‌ترسند بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی است. ۹۰ درصد نیاز‌های دفاعی ایران در داخل تولید می‌شود. ایران بیش از بازار خرید پتانسیل صادرات دارد. ایران مثل آمریکا نیست.
*کانادا طرفیتی در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی ندارد
وی با اشاره به مذاکرات هیات اوکراینی با معاون وزیر خارجه ایران که از امروز در تهران در حال برگزاری است و برخورد کانادا در پی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: اتفاق بسیار ناگواری رخ داد و احقاق حقوق جانباختگان و ترمیم این موضوع وظیفه ایران است. کانادا طرفیتی در این موضوع ندارد.

خطیب‌زاده به ادبیات سخیف از سوی وزیر خارجه کانادا اشاره کرد و افزود: پشت در‌های بسته مودب‌تر هستند الان سیاستمداری در دنیای غرب تبدیل به سیاست بازی شده است. متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی را از این وزیر خارجه ببینند. توصیه ما این است همانطور که در پشت در‌های بسته صحبت کنند همانگونه صبحت کنند و دایره ادب اجازه نمی‌دهد شبیه وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.

وی درباره اینکه ایران با چه کشوری قصد دارد داد و ستد تسلیحاتی انجام دهد؟ گفت: این را باید از وزارت دفاع سوال کنید. ما بدون هیجان و اصرار بر موضوع خاصی بر اساس نیاز‌های دفاعی و پتانسیل‌های خودمان صادرات و واردات اقدام می‌کنیم. با تسلیح منطقه و تسلیح بی جای کشور‌ها موافق نیستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره توافق سازش با رژیم صهیونیستی بیان کرد: امنیت خریدنی نیست و کالایی است که براساس رفتار کشور‌ها به صورت بومی تولید می‌شود. تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی را شاهدید. فاسدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی الان در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما از بدنه همین مردم هستیم و از آسمان نیامده‌ایم که ندانیم درد ملت چیست. ما چاره‌ای جز پیروزی در مقابل جنگ روانی طرف مقابل نداریم. فشار‌های جنون آمیز به خاطر شکست‌هایی است که خورده است. آنچه دیروز برداشته شد یکی از ابعاد دستاورد‌های برجام بود نه همه اینها. ما در خصوص رفع تحریم‌های اقتصادی به خاطر فشار‌های آمریکا و ناتوانی شرکای اروپایی و نقض برجام از سوی سه کشور اروپایی دچار فشار‌هایی بودیم. این از وظیفه دولت و حاکمیت ذره‌ای کم نمی‌کند. ما تا لحظه آخر با ملت هستیم و ما نیرو و قدرت خود را از ملت می‌گیریم.
*پولی در چین بلوکه نیست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اموال ایران در چین خاطرنشان کرد: پولی در چین بلوکه نیست. دشمنان و بدخواهان می‌خواهند تمام مفر‌های ایران را ببندند. با چین رابطه منطقی داریم و مشکلات خودمان را داریم و با روسیه و کشور‌های دوست همسایه هم مشکلات داریم. منابعی در چین وجود دارد که اتفاقا برای تامین نیاز‌های اساسی و چرخش چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جا‌های دیگر بلوکه شده‌اند.

وی درباره حمله سایبری اخیر به دو مرکز دولتی در ایران عنوان کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهاد‌ها و سایت‌ها و سامانه‌های ایران صورت می‌گیرد و هزاران حمله متوسط و کوچک هر روزه ایران را هدف قرار می‌دهند. این فضایی ایجاد کرده که برخی کشور‌ها از جمله آمریکا جنگ سایبری علیه ایران شروع کردند و ما پاسخ‌های خود را دادیم و کار از سوی مراجع ذیربط پیگیری می‌شود، ولی مرجعی که باید جزییات را بدهد وزارت خارجه نیست.
*برای ایران تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تمایل ایران برای پیروزی بایدن عنوان کرد: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ یا بایدن ببرد. این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که تحلیلگران براساس فرضیات خود می‌گذارند. برای ایران به خاطر استقلالی که دارد تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن. البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که بایدن تاکنون مرتکب نشده است. ما براساس اتفاقاتی که در آمریکا رخ خواهد داد تصمیم گیری می‌کنیم. با دقت رصد می‌کنیم، ولی به این معنا نیست که ذره‌ای علاقه داریم این بشود یا نشود. ترامپ بهتر از همه می‌داند در چه باتلاقی خود را انداخت.

وی خاطرنشان کرد: جنایاتی که آمریکا مرتکب می‌شود از ذهن ملت ایران نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با ذره ذره پوست و خونشان در احقاق حقوق ملت ایران حاضر شدند و باز هم حاضر خواهند شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعای منافقان مبنی بر پیدا شدن سایت هسته‌ای جدید در ایران گفت: خنده، این‌ها مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما نگران فرزندانمان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. دامان این ملت به روی همه آن‌هایی که برگردند باز است. امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فرداست.
* مذاکرات با کره جنوبی به کندی پیش می‌رود
سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود و این خیلی اذیت می‌کند. وزارت بهداشت ما به صورت منظم و روزانه و حتی هفته‌ای یک بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است. دولت کره هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند برای روابط دو کشور و تاریخ روابط بهتر است. البته دستاورد‌های مثبتی بوده، ولی بسیار ناچیز است و اصلا قابل قبول نیست و امیدواریم در شرایط سخت از منابع خود برای دارو و غذا استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به تماس تلفنی ظریف و همتای ژاپنی در هفته گذشته گفت: در این تماس تلفنی در ارتباط با مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفتگو و رایزنی و بر اهمیت دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن تاکید شد و امیدواریم که طرف ژاپنی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

خطیب‌زاده همچنین در ابتدای این نشست با بیان اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ساعت ۳:۳۰ بامداد دیروز به صورت خودکار منقضی شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر موفق شد یکجانبه‌گرایی آمریکا را متوقف کند و آنچه دیدیم یک پیروزی و دستاورد برای ایران بود.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشست خبری خطیب زاده سعید خطیب زاده وزارت امور خارجه پاسخ به سوالی درباره سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ترامپ باشد یا بایدن سخنگوی وزارت خارجه چین بلوکه نیست تسلیحاتی ایران خطیب زاده وزیر خارجه محدودیت ها برای ایران ملت ایران تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، حدود ۷ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان همه چیز حکایت از این دارد که رقابت در انتخابات آبان ماه میان ترامپ و بایدن خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

الکس لیری تحلیلگر سیاسی آمریکایی معتقد است رقابت دوباره این دو نفر در انتخابات برای مردم آمریکا ناخوشایند است.

او می‌گوید: ما از نظرسنجی‌ها و همینطور صحبت‌هایی که با رای دهندگان داریم می‌فهمیم که مردم آمریکا واقعا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ در انتخابات خسته و دلزده هستند، اما خب مردم آمریکا مصرف کننده چیزی هستند که برایشان آماده شده است.

در این شرایط مشکلاتی از جمله ناتوانی جسمی و ذهنی بایدن و همینطور بحران ورود سیل آسا و مدیریت نشده مهاجران مورد انتقاد جدی جامعه آمریکا قرار دارد و به ویژه عملکرد ضعیف اقتصادی و افزایش نرخ تورم باعث ریزش آراء جو بایدن شده است.

آرون زیتنر فعال رسانه‌ای آمریکایی می‌گوید: مردم هنوز از تورم عصبانی هستند و البته موضوع فراتر از یک عصبانیت است و به یک نارضایتی عمومی در کشور تبدیل شده است.

نظرسنجی جدیدی که خبرگزاری رویترز به همراه موسسه اپسوس انجام داده است نشان داد که پایگاه ترامپ در افکار عمومی آمریکا حتی از بایدن هم ضعیف‌تر است. بر این اساس آرای بایدن ۴۱ درصد و آرای ترامپ فقط حدود ۳۷ درصد پیش بینی می‌شود.

آرون زیتنر در این باره می‌گوید: ما می‌دانیم که این دو نامزد یعنی ترامپ و بایدن به طور گسترده‌ای نامحبوب هستند و بیشتر مردم آمریکا این دو انتخاب را دوست ندارند؛ بنابراین هنوز بخش زیادی از مردم آمریکا درباره انتخابات بلاتکلیف هستند.

نظرسنجی جدید موسسه یو گاو نشان داد ۵۷ درصد از آمریکایی‌هایی که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری این کشور به جو بایدن رای داده بودند معتقدند که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل کشی شده و دولت آمریکا نباید از این رژیم حمایت می‌کرد. این وضعیت افکار عمومی آمریکا در حالی که فقط حدود ۷ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی این کشور باقی مانده برای جوبایدن خبر خوبی نیست.

 

اظهارات:
الکس لیری - تحلیلگر سیاسی در آمریکا
آرون زیتنر- فعال رسانه‌ای در آمریکا

دیگر خبرها

  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است