Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، روستای لافت در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۲ کیلومتری بندر پهل نزدیک‌ترین نقطه جزیره قشم به سرزمین اصلی است. قسمت قدیمی روستا شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و ساز‌های فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته ‌است.
این بافت به صورت یکپارچه و به طول تقریبی یک کیلومتر و عرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است و دارای چهار محله به مرکزیت چهار مسجد است که تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بادگیر از مظاهر و سمبل‌های تمدن ایرانی در ساختمان­های مناطق گرم و مرطوب ایران است که جریان باد را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درون یا زیر آن تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و آن را به داخل هدایت می‌کند که در تعدیل دما نقش مؤثری دارد، از طرف دیگر هم با شکل گرفتن مکش در آن، هوای گرم و آلودگی به بیرون از خانه هدایت می‌شود.

بادگیر‌ها در شکل و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شدند که این عناصر در سیمای روستای لافت نقطه اوج خط آسمان قلمداد می‌شود و تخریب این عنصر و حذف آن از سیمای این روستا، باعث از بین رفتن بنا‌های تاریخی، نابودی این سرمایه ملی و نامتقارن شدن بنا‌های این روستا می‌شود.

در لافت بیشتر بادگیر‌های ۲ طرفه بدون تزیین و ساده ساخته شده‌اند، بادگیر‌های ۴ طرفه ۱ دهانه نیز تزیینات اندکی دارند و بادگیر‌های ۴ طرفه­ ۳ و ۴ دهانه بیشترین تزیینات به‌کار رفته را دارند. شکل و تزیینات بادگیرها، بر اساس درجه اجتماعی و توانایی مالی صاحب خانه ساخته می‌شد.

هدف اصلی معماری لافت مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است. ترکیب اتاق‌ها و راهرو‌ها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تاثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است.

کوچه‌های منحصر به فرد و بنا‌های تاریخی لافت در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری همچون جنگل‌های حَرّا، کارگاه‌های سنتی ساخت لنج، چاه‌های تلا، قلعه تاریخی، بافت قدیمی و بادگیر‌های زیبا به عنوان مجموعه‌ای از میراث فرهنگی در جزیره قشم به حساب می‌آید و وقتی از بلندای این روستا به دریا می‌نگریم، بافت تاریخی و بادگیر‌های قدیمی آن در کنار اسکله و لنج‌های صیادی، منظره زیبایی را رقم می‌زند.


مرمت بنا‌های تاریخی لافت باعث آبادانی این روستا می‌شود

یکی از مسئولین محلی لافت گفت: با توجه به ثبت ملی بنا‌های تاریخی لافت، تاکنون اقدامات کافی در خصوص مرمت بنا‌های تاریخی انجام نشده است.

او افزود: بادگیر‌ها مهمترین عنصر معماری بومی در جزیره قشم محسوب می‌شوند و آبادانی روستا در گروی مرمت و بازسازی این بنا‌های تاریخی است.

این عضو شورای روستا تصریح کرد: مرمت و ساماندهی بادگیر‌ها علاوه بر حفظ عناصر میراث‌فرهنگی و تاریخی، به جذب گردشگر و همچنین به خاطر استفاده کنونی می‌تواند در کمک رسانی به جامعه محلی کمک کند.

دوگانگی مدیریتی بادگیر‌های لافت را از بین می‌برد

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد در خصوص تفویض وزیر میراث فرهنگی گفت: در سال ۱۳۹۸ از سوی وزارت میراث فرهنگی، کلیه امور این اداره به سازمان منطقه آزاد قشم تفویض اختیار شد، اما این امر اجرا نمی‌شود و دوگانگی به وجود آمده فقط از بین رفتن بافت قدیمی و بادگیر‌های لافت را در پی دارد.

علیرضا امری کاظمی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان اقدام به فعالیت در حوزه منطقه آزاد قشم به ویژه در بندر تاریخی لافت کرده و این دوگانگی مدیریتی، سردرگمی ساکنان روستا و نارضایتی را به موجود آورده است.

او تصریح کرد: به علت این دوگانگی، مدیریت درستی در این روستا شکل نگرفته که این امر باعث شده برخی افراد به تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز در بافت روستا اقدام کرده‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی قشم افزود: این امر نیز باعث افزایش ارتفاع در محدوده بافت قدیم و آسیب به نمای سنتی لافت شده است.

او ادامه داد: سازمان منطقه آزاد از طریق مدیریت حقوقی، اقدام لازم و قضایی را برای جلوگیری از ساخت و ساز‌ها به عمل آورده، اما به دلیل دوگانگی مدیریت، نظارت نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

امری کاظمی اظهار کرد: ضمن اینکه پیگیری قضایی به طور معمول زمانبر است و در موارد مختلف حکم قضایی نوشداروی پس از مرگ سهراب است.

او افزود: مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان بر بافت تاریخی بندر لافت به دلیل فاصله زیاد و نبود نماینده این اداره ممکن نیست و با بودجه کمی که برای این امر اختصاص یافته، به جز موارد معدود، تعمیر و مرمت همه بنا‌های تاریخی و همچنین بادگیر آن‌ها را نمی‌تواند پوشش دهد.

سرپرست میراث فرهنگی قشم در خصوص اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این سازمان در چند سال اخیر به رنگ آمیزی جداول، درب و پنجره و المان‌های فلزی و تهیه و اجرای مرمت دیوار‌های بافت قدیم اقدام کرده است.

او بدون اشاره به حجم اعتبار هزینه شده در روستای لافت توسط سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: دیوار چینی با سنگ مالون در بلوار ساحلی، سنگ‌فرش اطراف کتابخانه، تعمیر جداول معابر عمومی، نورپردازی اماکن تاریخی و اصلاح چراغ‌های روشنایی از دیگر اقدامات این سازمان در این روستا است.

امری کاظمی افزود: تعمیر لنج بوم با همکاری دهیاری روستا، ایجاد کمپ پارک در محدوده روستای لافت، تعمیر سرویس بهداشتی و ساخت ۱۰ حمام جهت استفاده گردشگران، تهیه و نصب مبلمان شهری در مسیر گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد قشم در این منطقه است.

او افزود: سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با خرید، تعمیر و ساماندهی یک خانه‌ی دارای بادگیر، موزه‌ی مردم شناسی را در روستای مذکور ایجاد کرد و در تعمیر و ساماندهی یکی از موزه‌های شخصی نیز همکاری داشت.

سرپرست میراث فرهنگی قشم با اعلام اینکه افزون بر ۱۷۰ بادگیر تاریخی در بندر لافت وجود دارد تصریح کرد: هم اکنون نیز قرارداد خدمات مشاوره به منظور تهیه طرح ساماندهی و مرمت مقبره سیدان و خانه فرهنگ بندر تاریخی لافت منعقد شده است.

او با اشاره به اقدام نکردن سازمان منطقه آزاد قشم به تعمیر بادگیرها افزود: به دلیل دوگانگی مدیریتی در این بندر تاریخی، نمی‌توان طرحی جامع اجرا کرد.

امری کاظمی خاطر نشان کرد: با توجه به تفویض اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، این نیاز احساس می‍شود که نظارت و بازسازی بندر لافت و سایر امور این منطقه به سازمان منطقه آزاد قشم واگذار شود.

او در پایان تاکید کرد: ساماندهی و تعمیر بادگیر‌ها و بافت قدیمی بندر تاریخی لافت به دلیل ثبت در فهرست آثار ملی، به بودجه ملی نیاز دارد که این بودجه هم اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان است.

به دنبال همکاری و تعامل با سازمان منطقه آزاد قشم هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: این اداره کل به دنبال جذب حداکثری توان و بودجه برای حفظ آثار تاریخی استان است و در این راستا سازمان منطقه آزاد قشم را همکار دانسته و به دنبال تعامل و همکاری برای توسعه هر چه بیشتر و حفظ و مرمت آثار تاریخی است.

رضا برومند افزود: جزیره قشم و روستای تاریخی لافت از زیر مجموعه‌های استان هرمزگان است و نظارت، توسعه و خدمت رسانی به این منطقه‌ها جزء وظایف اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: نمی‌توان به صرف حضور اداره میراث فرهنگی در سازمان منطقه آزاد قشم، ارائه خدمات به روستای لافت و سایر نقاط جزیره قشم را حذف کرد، بلکه باید با تعامل و همکاری خدمات بهتری ارائه شود.

مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان در پایان ادامه داد: میزان اعتبار و تعداد بادگیر‌های مرمت شده در روستای لافت در مراجعه به سایت سازمان مشهود است.

با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان مشخص شد در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۲ بادگیر و سه خانه تاریخی در روستای لافت با اعتبار ۷۴۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی شده است. امسال نیز تعداد پنج بادگیر با اعتبار ۲ میلیارد ریال در این روستای تاریخی مرمت می‌شود.

به نظر می‌رسد مرمت بادگیر‌ها و نگهداری از سایر بنا‌های تاریخی لافت شتاب لازم را ندارد و اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان اعتبار کافی برای مرمت آن را در اختیار ندارد. به طوری که در سه سال منتهی به سال جاری تنها ۱۰ درصد از ۱۷۰ بادگیر‌های لافت مرمت شده یا می‌شود. از دیگر سو میزان بودجه و خدمات سازمان منطقه آزاد قشم در لافت نیز اعلام نشده است که بتوان برآوردی از توان این سازمان در مرمت بادگیر‌های لافت تخمین زد. این دوگانگی به وجود آمده در مرمت، نگهداری، حفظ و حراست از بادگیر‌ها و بافت قدیمی باعث تاخیر در بازسازی بنا‌های تاریخی این روستا می‌شود. با توجه به آب و هوای جزیره قشم که شرجی آن زیاد و در فصل تابستان با گرمای زیاد همراه است، سرعت فرسودگی و تخریب بنا‌های تاریخی لافت بسیار بیشتر از سرعت اقدامات این ۲ دستگاه است.

از این رو لازم است مسئولان متولی امر، با ارجحیت دادن به منافع ملی در برابر منافع سازمانی، و همچنین با رویکرد همکاری و همدلی، حل تداخلات مدیریتی را به زمان دیگری موکول کنند و هر چه سریع‌تر نسبت به مرمت آثار ملی و تاریخی این جزیره اقدام و از دوگانگی مدیریتی در راستای جذب بیشتر اعتبار استفاده کنند.

امید است با مرمت به موقع این آثار ارزشمند ملی، آبادانی و رونق گردشگری در این روستا و جزیره قشم ایجاد شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بافت تاریخی مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان سازمان منطقه آزاد قشم سرپرست میراث فرهنگی بندر تاریخی لافت دوگانگی مدیریتی دوگانگی مدیریت روستای لافت بافت قدیمی امری کاظمی جزیره قشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی