Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق، امروز (دوشنبه-۱۹ اکتبر)، درباره اهداف سفر دوره‌ای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به کشورهای اروپایی توضیح داد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی افزود که سفر الکاظمی به اروپا در وهله نخست دارای بُعد سیاسی است و این امر از طریق حمایت کشورهای اروپایی از عراق و تمایل این کشور به ایفای نقش خود در منطقه میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد دیگر این سفر، اقتصادی است و الکاظمی در سفر به اروپا درباره پروژه مترو در بغداد (مترو هوایی)، احداث فرودگاه در برخی استان‌ها است. رایزنی درباره بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز از دیگر مباحث مطرح در این سفر خواهد بود.

داوود تاکید کرد که موضوع همکاری هسته‌ای با فرانسه به صورت جدی در گفت‌وگوی میان دو طرف مطرح نشده است. 

این در حالی است که الکاظمی شهریور ماه گذشته در جریان دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دربغداد به پروژه آتی عراق در زمینه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز با نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه، اشاره کرده و گفته بود: ما در راستای پروژه مشترک انرژی هسته ای برای تولید برق و پروژه های صلح آمیز تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی  اتمی فرانسه حرکت می کنیم. 

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود که الکاظمی در این سفر چندین یادداشت تفاهم امضا خواهد کرد به ویژه که پیش‌تر مطالعاتی درباره این پروژه‌ها صورت گرفته است.

داوود با اشاره به پیشرو بودن شرکت فرانسوی «آلستوم» در زمینه صنعت ترابری افزود: نخست‌وزیر خواستار بررسی‌های بیشتر برای این پروژه‌ها است اما در عین حال تمایل زیادی به حل مشکل حمل‌ونقل و آلودگی بغداد وجود دارد. پایتخت نیازمند مترو داخلی و خارجی در زیر زمین است و در عین حال ما نیازمند چندین فرودگاه نیز هستیم.تعامل با اروپا بر پایه پیشنهادات قابل قبولی چون وام‌ها و تسهیلات بلندمدت و پرداخت متوالی آن خواهد بود و از این طریق ما به تکنولوژی مورد نیاز نیز دست خواهیم یافت.  

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، شب گذشته با ورود به پاریس، سفر دوره‌ای خود به چند کشور اروپایی را کلید زد و قرار است در ادامه این سفر به بریتانیا و آلمان برود.

وی امروز در دیدار با همتای فرانسوی خود درباره شیوه‌های توسعه روابط دوجانبه میان پاریس و بغداد و تقویت آنها در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، امنیتی و بهداشتی رایزنی کرد.

از دیگر محورهای گفت‌وگوی نخست‌وزیران عراق و فرانسه، بررسی اوضاع منطقه و تبادل نظر درباره موضوعات جاری بود. الکاظمی در این دیدار بر اهمیت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

اواسط شهریور ماه گذشته، «ایمانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پس از سفر به لبنان راهی عراق شد  و به عنوان عضوی از ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در دیدار با مقامات عراقی گفت که نبرد با گروه تروریستی داعش همچنان ادامه دارد و فرانسه خود را «ملزم» به حمایت از عراق می‌داند.

رئیس جمهور فرانسه در زمینه سرمایه‌گذاری این کشور در عراق نیز اظهار داشت که پاریس به دنبال ساماندهی به کمک‌های مالی مطلوب و همکاری در پروژه‌های عراق از جمله پروژه احداث مترو بغداد است.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز اواخر تیرماه گذشته به عراق سفر کرد و با مقامات دولت مرکزی و سپس مقامات منطقه کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: بغداد عراق اروپا فرانسه نخست وزیر عراق پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا

در حالی که آژانس ملی آمار فرانسه اعلام کرده که کسری بودجه این کشور بسیار بالاتر از حد انتظار است وزیر دارایی این کشور اعتراف کرده که به اهداف خود در زمینه نرسیده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی نوشت: کسری بودجه فرانسه به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار است. در این شرایط فشار سیاسی داخلی بر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است: وضعیت مالی عمومی فرانسه بسیار بدتر از حد انتظار است. آژانس ملی آمار فرانسه Insee روز سه شنبه اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در سال گذشته به 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) رسیده است. دولت انتظار 4.9 درصد را داشت - حتی با این مقدار هم پاریس با محدودیت سه درصدی اتحادیه اروپا فاصله زیادی داشت.

طبق گزارش Insee، 154 میلیارد یورو از بودجه متوازن در سال 2023 مفقود شده است. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اذعان کرد: «ما به اهداف خود نرسیده‌ایم. ما باید از این شرایط نتیجه گیری کنیم.»

لومر همچنین کسری بودجه را از جمله با درآمدهای مالیاتی کمتر توجیه کرد. به گفته وی علاوه بر این، رشد اقتصاد فرانسه نیز ضعیف شده بود.

این در حالی است که پاریس پیش‌بینی‌های بودجه‌اش را بر اساس مفروضات تولید ناخالص داخلی بسیار خوش‌بینانه قرار داده بود و بنابراین انتظار داشت درصد کسری کمتری داشته باشد، اما این محاسبات به نتیجه نرسید و بعید است که پیش بینی کسری 4.4 درصدی دولت برای سال جاری حفظ شود.

بر این اساس بدهی ملی مطلق در فرانسه ممکن است تا پایان سال به 3.2 تریلیون یورو افزایش یابد؛ هیچ عضو دیگری از اتحادیه اروپا تا این حد به مقدار مطلق بدهکار نیست. درباره تولید ناخالص داخلی، بدهی فرانسه 110 درصد است.

طبق آمار Insee، پاریس اکنون از نظر کسری بودجه در رتبه دوم در بین اعضای این اتحادیه قرار دارد، تنها در ایتالیا شکاف بین هزینه‌های دولت و درآمد در سال 2023 بیشتر بود. در آلمان، کسری بودجه ملی به طور قابل توجهی کمتر و 2.1 درصد بود.

این شوک واقعیت به ندرت می توانست در زمان بدتری برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه رخ دهد. این ترازنامه رسمی بودجه قبل از قضاوت موسسات رتبه بندی بزرگ فیچ و مودیز در پایان آوریل و استاندارد اند پورز در پایان ماه می منتشر شد.

به این ترتیب در جریان مبارزات انتخاباتی اروپا، ماکرون در معرض تهدید کاهش رتبه اعتباری خود قرار دارد. اپوزیسیون فرانسه قبلاً این موضوع را کشف و موج سواری می‌کند. اریک سیوتی، رئیس جمهوری‌خواهان محافظه‌کار-بورژوا، معتقد است که کشورش هم‌اکنون «در مسیری مشابه یونان قرار دارد».

به گفته وی بدتر شدن سریع وضعیت مالی عمومی تهدیدی برای تضعیف موقعیت فرانسه در اروپا و همچنین می تواند به یک مشکل ثبات برای منطقه یورو به عنوان یک کل تبدیل شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل نخواست در مورد شوک کسری بودجه پاریس در روز سه شنبه اظهار نظر کند. یک سخنگوی این نهاد اروپایی تنها در این باره گفت: این ارقام در نظر گرفته شده است. آنها اکنون توسط اداره آمار اتحادیه اروپا یورواستات تا پایان ماه آوریل بررسی و تایید می شوند.

این واقعیت که اکنون کسری بودجه به جای 4.9 درصد 5.5 است، رویکرد کمیسیون را تغییر نمی دهد. قبلاً این امری مسلم تلقی می شد که بروکسل در پاییز امسال پرونده های کسری بیش از حد را علیه فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا آغاز خواهد کرد زیرا آنها معیارهای ماستریخت را نقض می کنند. قوانین بدهی اروپا پس از چهار سال تعلیق به دلیل همه گیری کرونا دوباره از ابتدای سال جاری اعمال شده است.

زسولت دارواس از اندیشکده بروگل بروکسل در این باره می گوید با این وجود، لومر باید سالانه بیش از 0.5 درصد کسری را کاهش دهد تا یکی دیگر از الزامات پیمان ثبات را برآورده کند. به گفته وی، وزیر دارایی فرانسه باید اطمینان حاصل کند که نسبت بدهی پس از چهار سال در یک مسیر نزولی پایدار قرار دارد.

به محض اینکه فرانسه در رویه کسری قرار می گیرد، برنامه ریزی بودجه آن تا حدودی تحت نظارت قرار می گیرد.

ابتدا، کمیسیون اروپا توصیه می کند که چگونه بدهی و کسری را می توان در مسیر نزولی قرار داد. بر این اساس، فرانسه باید یک برنامه بودجه چند ساله جدید تهیه کند. این به نوبه خود باید توسط شورای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید شود. آنها می توانند طرح پاریس را رد کنند اگر معتقد باشند به اندازه کافی مناسب نیست.

اگر پاریس اهداف خود را از دست بدهد، سایر کشورهای عضو می توانند جریمه هایی را اعمال کنند. با این حال، این هرگز قبلاً اتفاق نیفتاده است زیرا دولت ها نمی خواهند یکدیگر را تحریم کنند.

با این وجود، فشار روی مکرون و لومر اکنون بسیار زیاد است، از جمله از داخل کشور خودشان. فرانسوا ویلروی دو گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه، به طور مرتب خواستار تجمیع بودجه است. او اخیرا به روزنامه فیگارو گفت: «کسری‌ها در فرانسه بر دوش اعتبار ما در اروپا سنگینی می‌کند."

در اواسط ماه مارس، دیوان محاسبات فرانسه انتقادات شدید غیرمعمولی را از سیاست بودجه ماکرون ابراز کرد. این نهاد نظارتی هشدار داد که وضعیت مالی دولت "جدی" و "نگران کننده" است. بر این اساس، کاهش بودجه حداقل 50 میلیارد یورویی برای برآورده شدن مجدد کسری 3 درصدی در سال 2027 طبق برنامه ضروری است.

پیر موسکوویسی، رئیس دیوان محاسبات، گفت که فرانسه با «تلاش‌های ریاضتی بی‌سابقه در تاریخ معاصر» مواجه است. به گفته وی بودجه 2025 احتمالا "بی رحمانه ترین بودجه از زمان بحران مالی" بیش از یک دهه پیش خواهد بود.

به نظر می رسد دولت فرانسه متوجه شده است که تغییر در سیاست های مالی اجتناب ناپذیر است. چهارشنبه گذشته، ماکرون در یک نشست بحران عصرگاهی درباره وضعیت مالی دولت با پیروان وفادار خود صحبت کرد.

در ماه فوریه، لومر از کاهش 10 میلیاردی بودجه جاری خبر داد و وزیر دارایی از "ترمز اضطراری" صحبت کرد. بودجه تکمیلی با کاهش بیشتر ممکن است در تابستان دنبال شود. صرفه جویی حداقل 20 میلیارد یورویی برای سال 2025 مورد بحث است. اما اینکه آیا این کافی است یا خیر جای سوال دارد.

به گفته موسکوویسی، فضای مانور فرانسه در معرض خطر کاهش چشمگیر است. تنها در سال جاری این کشور 57 میلیارد یورو سود پرداخت خواهد کرد. این بار از سال 2021 بیش از سه برابر شده است.

رئیس دیوان محاسبات بر این عقیده است که فرانسه اکنون باید عاقلانه عمل کند و کسری و بدهی را بدون به خطر انداختن رشد کاهش دهد.

هشدار سفارت آمریکا درباره خطر ترور در فرانسهافزایش حجاب در فرانسه با وجود سخت‌گیری‌های دولتی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| برتری شهرداری مقابل پلیس عراق
  • لوپن: دست دولت ماکرون در جیب فرانسوی‌ها است
  • اولین بازی نیمه نهایی باشگاه‌های بسکتبال غرب آسیا
  • اولین بازی نیمه نهایی باشگاه های بسکتبال غرب آسیا
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • آغاز مرحله نخست تمرینات تیم ملی تکواندو بانوان در سال جدید
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان باید اهداف دولت سیزدهم را محقق کند  
  • در یک قدمی جنگ جهانی سوم