Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفتگویی با سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در هفت سال گذشته قابل دفاع است  

- اگر بخواهیم به آمار نگاهی بیندازیم شرایط آن‌طور که شما می‌گویید یا برخی القا می‌کنند نیست، بلکه برعکس در همه بخش‌های حوزه فرهنگ و هنر مسیری را طی کرده‌ایم که شتاب نسبی هم داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه کتاب از هشت سال گذشته تا امروز رشد بسیار خوبی داشته‌ایم. در دوره اول دولت آقای روحانی این بخش شتاب خوبی گرفته بود و در دوره دوم بیشتر هم شد. در آغاز دوره اول در سال حدود 60 هزار کتاب منتشر می‌شد که امروز به بیش از صد هزار عنوان کتاب چاپ اول و چاپ مجدد رسیده است.

در حوزه سینما هم مسیر خوبی را طی کرده‌ایم. یکی از شاخص‌های اقتصادی این هنر-صنعت تعداد سالن‌های سینماست. ما در دهه هشتاد شاهد بودیم که سالن‌های سینمایی جدید احداث نمی‌شدند و سالن‌های موجود هم رو به تعطیلی بودند. اما از سال 92 به بعد پیوسته و به‌طور مداوم شاهد رشد سالن‌های سینما هستیم و تعداد سالن‌های سینما به‌طور سالانه افزوده می‌شوند. در دو سال اخیر هر سال به‌طور متوسط بین 80 تا 100 سالن به سینماهای کشور اضافه شده است.

تعداد تماشاگران سینما هم پیشرفت خوبی داشته و در هفت سال گذشته از آمار سالانه 7 میلیون به بیش از 28 میلیون نفر رسیده است، یعنی حدودا 4 برابر در طی هفت سال.

- در فضای اقتصاد اکران سال 92 کل فروش سالانه سینما زیر 30 میلیارد تومان بوده و در سال 98 که یک ماهش را هم به خاطر کرونا از دست دادیم به 300میلیارد تومان رسید.

- اجراهای گسترده‌ای در حوزه تئاتر در کل کشور داشتیم، مثلا چند سال گذشته در تهران گاهی در یک شب 100 نمایش روی صحنه رفته است. این هم نشان‌دهنده یک مسیر قابل توجه در حوزه توسعه هنرهای نمایشی محسوب می‌شود. از نظر تعداد تماشاگر هم رشد بسیار مطلوبی داشته‌ایم و از 2 میلیون نفر در سال 92 به 8میلیون و 200هزار نفر در سال 97 رسیده‌ایم.

- در سال 92 تنها 519 اجرای صحنه‌ای  حوزه موسیقی داشتیم اما در سال 98، 3767 اجرای صحنه‌ای موسیقی در کشور را مشاهده می‌کنیم که رشد 8 برابر را دارد.

- از این زاویه‌هاست که می‌گویم عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در هفت سال گذشته قابل دفاع است.

باید مراقب پول‌های کثیف باشیم

- وقتی هر کاری شروع می‌شود و کم‌کم شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد، به مرور آسیب‌هایش هم بیشتر خود را نشان می‌دهد، در این میان باید در صدد اصلاح بود نه حذف. مثلا در حوزه سینما اکنون مسوولان سازمان سینمایی به این سمت حرکت می‌کنند که تهیه‌کنندگان پروانه مالکیت پیدا کنند و در کنارش منابع مالی‌شان هم مشخص باشد. طبیعتا با چنین تمهیداتی می‌توان کم‌کم شرایط را اصلاح کرده و کنترل بیشتری را هم بر آن اعمال کرد.

- ما باید از ورود بخش خصوصی حمایت کنیم، اما به همان میزان هم مراقب باشیم پول سالم وارد چرخه اقتصاد فرهنگ و هنر شود تا بتوان از آنچه پیش می‌آید حمایت کرد و شرایط بهتری را برای امروز و آینده این حوزه رقم زد.

- کل اقتصاد سینمای ما با بخش خانگی‌اش 500 میلیارد تومان است و 300 میلیارد آن متعلق به فضای سینمای اکران است. حالا شما این مبلغ را به دلار حساب کنید، ببینید چقدر می‌شود! اصلا قابل مقایسه نیست با ارقامی که در حوزه‌های دیگر اقتصادی جابه‌جا می‌شود. حالا این پولشویی‌ها و ورود پول‌های کثیفی که از آن حرف زده می‌شود در حداکثر 5 تا 10 درصد آن 500 میلیارد رخ می‌دهد، نمی‌خواهم بگویم این اتفاق، درست و قابل دفاع است، یک ریال پول کثیف هم نباید در کار باشد اما در همه بخش‌ها چنین اتفاقاتی هست و نباید به شکلی به آنها پرداخت که سرمایه‌گذار بخش خصوصی از ورود به عرصه فرهنگ و هنر بترسد.

- این همه حرف و حدیث، (در مورد پول‌های کثیف) اول از همه به ضرر خود فرهنگ و هنر تمام می‌شود و به افرادی که با نیت‌های خیر غیراقتصادی یا اقتصادی خوب و سالم فضایی کدر نشان می‌دهد که از آن بگریزند، آن وقت سرمایه‌گذار سالم می‌رود کنار و سرمایه‌گذار ناسالم می‌ماند وسط ماجرا.

نظارت هست اما کم هست!

بر روی فیلم‌های سینمایی، حراج‌های هنری و ... نظارت که هست اما حتما کافی نیست، اگر بود این سوالاتی که شما و بخشی از جامعه مطرح می‌کنند وجود نداشت. اما مگر در در بقیه حوزه‌های اقتصادی ما نظارت کافی و صد در صدی وجود دارد؟

- ما در حال تجربه‌ایم، همین حالا هم با تجربه‌هایی که در گذشته پیدا کرده‌ایم در حال تلاشیم تا تخلفات را به حداقل برسانیم.

مسیر کاغذ در کتاب و روزنامه روشن است

- اکنون کاغذ در کتاب و روزنامه مسیر روشن خودش را دارد و با نظارت کامل بر کار ناشران و مطبوعات توزیع می‌شود. آنچه در ابتدا پیش آمد ناشی از این بود که ارشاد از ابتدای کار ورود جامع و کاملی نداشت و در نظم و نسق دادن به امور هم حتما مشکلاتی پیش آمده است.

کرونا و فرهنگ / حمایت از هنرمندان در روزهای کرونایی

- سال گذشته در شش ماه اول 180/9 میلیارد تومان و امسال تقریبا 5/1  میلیارد در سینما فروش داشتیم، وقتی سینما که فعال‌ترین بخش فرهنگی و هنری از نظر اقتصادی بوده چنین شرایطی را پشت سر گذاشته تکلیف بقیه حوزه‌ها مشخص است.

-  35 میلیارد تومان با مساعدت سازمان برنامه و بودجه یعنی آقای نوبخت و دستور آقای جهانگیری  توانستیم حمایتی 35میلیارد تومانی جهت تامین حق بیمه هنرمندان برای سه ماه اول سال 99 فراهم کنیم.

- همچنین اصحاب فرهنگ و هنر قرار شد در سامانه کارا ثبت‌نام و وام دریافت کنند. تا 20 مهرماه 308 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. در این مدت هم با پیگیری‌های جدی رقم پرداخت‌ها را که اول شهریور 141 میلیارد تومان بود، در یک ماه و نیم بیش از 150 میلیارد تومان افزایش داده‌اند.

- بخش دیگری که بحمدالله با آن موافقت شده پرداخت وام با سود 4 درصد است، این تسهیلات هم به زودی پرداخت خواهد شد و فکر کنم با استقبال خوبی روبه‌رو شود، چون سامانه کارا با سود 13 درصدی هم توانست مورد اقبال قرار بگیرد.

- در حوزه نشر بهارانه و تابستانه کتاب برگزار شد و شاید به زودی پاییزانه  هم برگزار شود تا به جریان نشر کشور کمک کند. فروش 30 میلیاردی تومان بهارانه و تابستانه کتاب اتفاق خوبی برای ناشران و کتابفروشان بود و ما هم پرداخت‌ها را سریع انجام دادیم.

- در بخش سینما هم با توجه به ضعفی که در اکران وجود دارد، پرداخت رقمی را  که سینماداران باید به‌عنوان فروش به تهیه‌کننده بدهند بر عهده گرفتیم، بدهی سال‌های گذشته‌شان را پرداخته و یا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیارشان قرار دادیم.

- به سالن‌های نمایشی تهران کمک شد و 50 درصد از مبلغی که قرار بود به گروه‌های تئاتری پرداخت شود تا با حمایت وزارت ارشاد به اجرا بپردازند پرداخت گردید. باز هم در تلاشیم در این شرایط تسهیلات بیشتری برای این افراد فراهم کنیم.

سالی 6 جلسه برای مهندس فرهنگی!

- سال 93 سند مهندسی فرهنگی ابلاغ شد... ستاد راهبری سند مهندسی فرهنگی به علل مختلف شکل نگرفته بود و از اواخر تیر سال گذشته با مسوولیت آقای جهانگیری کار خود را آغاز کرد و در این یک سال گذشته 5 تا 6 جلسه هم تشکیل داد.

در چندماه گذشته به ما چهار سند‌ موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و وقف و امور خیریه ارجاع شده که این چهار سند هم خود نیاز دارند تا نقطه‌های اتصالشان را با رویکردهای مناسب پیدا کنیم و میان آنها و اجزای مختلف فرهنگ و هنر اتصال ایجاد کنیم و دوستان ما هم با جدیت مشغول هستند که این اسناد را نهایی کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ وزیر ارشاد هنر بخش خصوصی سالن های سینما میلیارد تومان پول های کثیف فرهنگ و هنر سال گذشته هفت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی چالش ها و فرصت های عرصه ورزش را با حضور دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس مورد بررسی قرار داد.

در این نشست، ابتدا محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی به تغییر رویه مسئولین ورزش پیش و پس از قبول مسئولیت اشاره کرد و عدم تحقق برخی وعده ها در جهت برون رفت از چالش های این عرصه را برای ورزش کشور خسارت بار توصیف کرد. وی همچنین با تاکید بر لزوم تحقق نظر مقام معظم رهبری مبنی بر ورزش قوی، ایران قوی، خواهان تشریح طرح و برنامه های ورزشی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی شد. در همین راستا جمعی از اعضای کارگروه ورزش نیز با اشاره به چالش هاو کاستی های موجود ورزش، بر لزوم نظارت بیش از پیش نمایندگان بر عملکرد مسئولین حوزه مربوطه در راستای رفع قوانین دست و پاگیر و تسهیل گرایش عمومی نسبت به این مقوله تاکید کردند.

سردار محمد سراج کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نخستین سخنران این نشست بود که ابتدا با اشاره به اقدام اخیر جمهوری اسلامی در تنبیه رژیم صهیونیستی، این اقدام را حق قانونی و مسلم ایران خواند و بر اقتدار و توانمندی نظام اسلامی در دفاع از آرمان های انقلاب و تمامیت ارضی کشور تاکید کرد. وی در ادامه با اشاره به سابقه طولانی مدت فعالیت های سیاسی حزب موتلفه اسلامی، تشکیل کارگروه ورزش توسط این حزب را نشانه درایت و توجه ویژه آنان به امر تربیت بدنی و تزکیه عنوان کرد. سراج در ارتباط با مباحث مطرح شده از سوی رییس و اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه در خصوص ورزش، بر لزوم برنامه ریزی و هدفگذاری اصولی در این حوزه تاکید و اختیارات نمایندگان مجلس در امر نظارت و حمایت از این مهم را تشریح کرد. سراج با اشاره به نکات طرح شده از سوی اعضای کارگروه ورزش تصریح کرد: جامعه ورزش و کارشناسان این حوزه می توانند نقطه نظرات و دیدگاههای خود را به مجلس انتقال داده و با جدیت مطالبه گر باشند. نمایندگان مجلس خصوصا اعضای فراکسیون ورزش نیز وظیفه دارند با بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین، بر عملکرد مسئولین ورزش نظارت و در صورت لزوم مسئولین را مورد پرسش قرار دهند. قانون، اختیار کافی به آنها داده و علی الاصول توقع می رود نمایندگان پیش از ورود به مجلس با حوزه اختیارات خود آشنا باشند. این نامزد مرحله دوم انتخابات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بهترین نوع پاسداری از انقلاب توجه به مردم است و خود من با همین نیت وارد کارزار انتخابات شدم.
دکتر صالح اسکندری آخرین سخنران این نشست بود که بطور مبسوط در رابطه با ابعاد ورزش، چالش های کنونی آن و راههای تحقق اهداف و برنامه های این حوزه سخن گفت.وی ابتدا با اشاره به رویدادهای اخیر سیاسی، نظامی منطقه، پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی به رژیم متجاوز صهیونیستی را نشانه اقتدار نظام و لطف خداوند عنوان کرد. وی با اشاره به مباحث کارشناسی مطرح شده در حوزه ورزش تاکید کرد: به اعتقاد من ضعف امروز حوزه ورزش، فقدان برنامه ریزی و استراتژی ماموریت چند بعدی است. کاری که کره ای ها و چینی ها انجام دادند و نتیجه گرفتند. کشورهای همسایه ما در حوزه خلیج فارس هم سعی دارند برای مردم خود تصویری از آینده را در حوزه ورزش ترسیم کنند. ما هم می توانیم چنین تصویری را در ذهن خودمان و مردم ایجاد و به سمت تحقق آن حرکت کنیم. برای رسیدن به چنین نقطه مطلوب در ورزش ابتدا باید با کاستن از دامنه تصدی گری دولت،پای بخش خصوصی و مشارکت مردم را به حوزه ورزش باز کنیم. از سویی لازم است چرخه معیوب نظام مدیریت در ورزش اصلاح و نظارت در این حوزه را جدی بگیریم. وی افزود: برای قرار گرفتن در مسیر درست، لازم است سیاستگذاری از پایین به بالا صورت گیرد نه از بالا به پایین، مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری های ورزشی، منافع این حوزه، ارزیابی عملکرد و اجرا در تسهیل مسیر اهداف ورزش تاثیر بسزایی دارد. خلا دیگر امروز در حوزه ورزش، ضعف دیپلماسی است. ما در این بخش مطابق اهداف و برنامه حرکت نکرده ایم.
این استاد دانشگاه و نامزد مرحله دوم انتخابات مجلس در بخش دیگری از نقد خود به مدیران ورزش اظهار داشت: مسئول ورزش باید مدیر تحول گرا باشد نه مدیر حفظ وضع موجود. اینکه بخواهیم ورزش در ابعاد قهرمانی و عمومی گسترش پیدا کند نیاز به ابزار و برنامه راهبردی داریم. نمی توان از بانکی که در امر بانکداری دچار ضعف است بخواهیم باشگاهداری کند.

تا زمانی که مواردی چون موضوع حق پخش، نظام بیمه ای، نظام حرف و مشاغل، حق مالکیت و مشارکت مردم در منافع ورزش و بازار منطقه ای ورزش راه نیفتاده باشد توقع دستیابی به پیشرفت و گسترش ورزش دشوار خواهد بود.
اسکندری در پایان گفت: آنچه بیان شد گوشه ای از مشکلات و کاستی های ورزش است که نمی توان انتظار داشت گره آن یکباره توسط دست اندرکاران وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک گشوده شود.
مجلس می تواند در مقام جایگاه قانونگذاری با اهرم های نظارتی و حمایتی که در اختیار دارد در جهت رفع این مشکلات به مسئولین مربوطه کمک کند. نگاه ما باید به آینده باشد و امروز برای فردا برنامه ریزی کنیم. به خاطر داشته باشیم وقتی تعداد داروخانه ها از اماکن ورزشی بیشتر شد، یعنی یک جای کار می لنگد.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897073

دیگر خبرها

  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟
  • برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم
  • باید در اخذ مالیات مراقب نارضایتی مردم بود
  • برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم
  • تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • ​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد
  • افزایش قیمت کارخانه ای این خودرو کلید خورد | منتظر افزایش قیمت‌ سایر خودروها باشیم؟
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟