Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه در اهواز اظهار داشت: سواد سلامت در ابعاد سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و معنوی قابل تعریف است که متاسفانه در بعد سواد سلامت اجتماعی یا همان مسئولیت‌پذیری کم رنگ شده است.

وی افزود: زمانی که افراد در پاسخ به رعایت نکردن موازین بهداشتی بی توجه هستند یا معتقدند که کرونا دروغ است یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی نداشته و سواد اجتماعی آنها پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد  احساس نمی کنند که این رفتار حتی اگر به خودشان صدمه نزند به دیگران آسیب می‌رساند و بیماری را به دوستان، خانواده و اطرفیان منتقل کرده و باعث مرگ آنها خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: سلامت نیاز مهم افراد است و هر جامعه ای که بر مبنای سلامت محوری نباشد با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد شد. سلامت اجتماعی و معنوی امری بسیار مهم در هر جامعه به شمار می رود که متاسفانه در این زمینه کم کار کرده ایم بیماری کرونا و کاهش جمعیت خطری جدی به شمار می رود که آینده کشور را تهدید می‌کند. این بیماری شوخی بردار نیست و روزانه جان عده ای را می گیرد اما برخی مردم نسبت به این موضوع بی توجه بوده و به سفر می روند یا در پارک ها دورهمی می گیرند و عروسی به راه می‌اندازند که این موضوع نشان می‌دهد سواد اجتماعی جامعه پایین است.

وی افزود: ما به عنوان مسئولان بهداشت در زمینه بالا بردن سواد اجتماعی کم کاری کردیم. در تمام دولت‌ها، ارگان ها به تنهایی نمی‌توانند کاری پیش ببرند از طرفی هماهنگی بین بخشی در این جهت کاهش کرونا وجود ندارد و تمام کار بر دوش دانشگاه علوم پزشکی است اگر چه در این مدت سپاه استان، هلال احمر و رسانه ها در کنار ما بودند.

علوی ادامه داد: الان تخت های بیمارستان ها پر شده است درصورت ادامه این روند میزان مرگ و میر بالا می رود. جمعیت کشور ما رو به کاهش است، نرخ جایگزینی در کشورمان به ۱.۷ رسیده و مسیر کاهشی را طی می کند به طوری که جمعیت ما در چند سال آینده از ۸۰ میلیون به ۴۰ میلیون خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مهمترین کار برای مقابل به بیماری کرونا، پیشگیری است و نباید اجازه دهیم کسی بیمار شود گفت: الان کشورهایی نظیر آلمان، کره جنوبی، ویتنام و ... بیماری را کنترل کردند لذا ما هم باید با روشی جدید بیماری کرونا را کنترل کنیم. اشتباه است که فکر کنیم بیمارستان‌ها می توانند این بیماری را کنترل کنند.

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه خوزستان و دیگر استانهای کشور اکنون در وضعیت پرخطری هستند افزود: رنگ های سفید، قرمز، زرد و نارنجی یک اطمینان کاذبی به مردم می دهد و باعث می شود که شهرهای کم خطر در عرض چند روز به شرایط پرخطر برگردند.  

وی افزود: بهترین حالات پیشگیری در خوزستان در اسفند و فروردین ماه بود. در پیک اول  این بیماری، خوزستان کمترین آمار بیماری را در کشور داشت ولی بعد از آن بازگشایی نسنجیده در فروردین ماه، همه چیز به هم خورد. امروز با وجود اینکه پارک ها را می بندند اما دورهمی‌ها همچنان ادامه دارد. از هر ۱۰ نفری که در بیمارستان ها بستری می شوند یک نفر جان خود را از دست می دهد و از هر ۱۰ نفری که در آی سی یو بستری می‌شوند پنج نفر می میرد همچنین از هر ۱۰ نفری که از طریق لوله تنفس می کند، ۹ نفر جانشان را از دست می دهند.

علوی بیان کرد: شرایط به گونه ای است که اگر یک نفر به این بیماری آلوده شود می‌تواند در عرض یک ماه ۴۵۰ نفر را بیمار کند. این ویروس جهش ژنتیکی دارد و قدرت واگیری بیماری اکنون بیشتر شده است. متاسفانه دورهمی خانوادگی برای ما آفتی شده است و برخی خانواده ها گوش شنوایی برای شنیدن نداشته و این بیماری را باور ندارند.

وی افزود: با توجه به گفته سازمان جهانی بهداشت تا یکی، ۲ سال آینده واکسن این بیماری تولید نمی شود. متاسفانه این روزها دارویی با هزینه هنگفت در بازار فروخته می‌شود که هیچ فایده ای ندارد و وزارت بهداشت بارها آن را رد کرده است تنها راه پیشگیری از این بیماری، شستشوی دستان با آب و صابون، نرفتن به اجتماعات، جلوگیری کردن از آلوده شدن و ضدعفونی کردن سطوح است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان به راه اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح می‌خواهیم سلامت را از حالت دولتی به عمومی تبدیل کنیم زیرا معتقدیم اولین کسی که می تواند به سلامت جامعه کمک کند افراد درون خانه هستند، با عملیاتی شدن این طرح از این پس تمام خانه های ما یک مأمور بهداشت خواهند داشت. ما راهی نداریم جز اینکه سلامت را همگانی کنیم. موضوع بهداشت و سلامت جامعه مختص یک نفر یا یک ارگان نیست لذا همه باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

علوی افزود: بدترین چیز در مورد کرونا اطلاعات غلط دادن است که باعث سردرگمی مردم می شود. این ویروس چند تغییر ژنتیکی داشته که مهمترین آن افزایش قدرت واگیری و کاهش سن بیماران است.

وی در خصوص بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت ها دسته  بزرگی از بیماری ها هستند که باعث ابتلا به مرگ می شود مرگ حق است و برای همه پیش می‌آید اما باید جلوی مرگ های زودرس گرفته شود و امید به زندگی را در کشور افزایش دهیم. در جهان بیش از ۳۱۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت های مزمن ( B و C )هستند که ۷۰ میلیون نفر از آنها هپاتیت نوع C دارند. سالانه ۲۵۰ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند که ۱۲۰ هزار نفر هپاتیت B و ۱۳۰ هزار نفر هپاتیت C دارند.

علوی بیان کرد: احتمال می رود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ میلیون مرگ به علت بیماری هپاتیت در سطح جهان رخ دهد لذا در سال ۷۲ برنامه گسترده ایمن سازی در سطح کشور راه‌اندازی شد که واکسن هپاتیت B جزو این برنامه می باشد اما مشکل ما در سال‌های آینده هپاتیت نوع C است که واکسن خاصی ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های ما در کشور کاهش ۹۰ درصدی ابتلا به هپاتیت نوع  C است که عمدتا از طریق انتقال خون آلوده صورت می گیرد همچنین برنامه دیگر ما کاهش ۶۵ درصدی مرگ ناشی از هپاتیت است. در سال‌های اخیر داروهای خوبی برای درمان هپاتیت B به وجود آمده و این بیماری درمان می شود.

رییس مرکز بهداشت استان بیان کرد: ما جزو دانشگاه هایی هستیم که مرکز مشاوره هپاتیت را راه اندازی کردیم و کانون آن در بیمارستان رازی اهواز است. تا الان حدود ۱۷۰ بیمار را در طی ۲، سه سال اخیر تحت درمان کامل قرار دادیم و آزمایش آنها از مثبت به منفی تبدیل شد.

برچسب‌ها خوزستان اهواز بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خوزستان اهواز بهداشت و سلامت خوزستان اهواز بهداشت و سلامت اخبار کنکور رییس مرکز بهداشت بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۱۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا

حسین کرمانپور درباره بیماری‌هایی که در فصل بهار شیوع دارد، گفت: در فصل بهار بیشتر آلرژی شیوع دارد و اغلب مراجعه‌ها به ما توسط افرادی است که دچار آبریزش بینی و عطسه شدند و فکر می‌کنند سرما خورده‌اند در حالی که به آلرژی دچار شدند و چنانچه خودشان را از عوامل آلرژی زا دور کنند بهبود پیدا می‌کنند و به مصرف دارو احتیاج ندارند، اما آن‌هایی که سال‌هاست دچار این عارضه هستند باید دارو مصرف کنند.

وی ضمن اشاره به سرد و گرم شدن هوا در فصل بهار ادامه داد: ممکن است افراد به دلیل سرد و گرم شدن هوا در پوشیدن لباس مناسب اشتباه کنند، گرچه سرما و گرما هیچ تاثیری در ابتلا به بیماری‌ها ویروسی ندارد اما به سبب واکنش‌هایی نظیر تجمع افراد در کنار یکدیگر، بستن پنجره و نبودن تهویه مناسب می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریال کند، از این رو توصیه می‌شود تا ۱۵ اردیبهشت که ممکن است این وضعیت آب‌وهوایی ادامه پیدا کند چه در خانه و چه بیرون از خانه مراقب پوششمان باشیم به ویژه اینکه سرمای هوای می‌تواند موجب آسیب به عضلات و بدن درد نیز شود.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا افزود: نکته دیگری که در این فصل با آن رو به رو هستیم این است که افراد به سبب گرم و سرد شدن هوا به صورت منظم مایعات نمی‌نوشند و هنگام گرما مایعات بیشتر و هنگام خنک شدن هوا مایعات کمتری استفاده می‌کنند که می‌تواند افراد را مستعد سردردهای گذرا کند، هنگامی که مایعات بدن کم شود ممکن افراد دچار سردردهای کوتاه مدت و درد عضلات شوند و از این رو توصیه می‌شود افراد چه در هوای گرم و چه در هوای سرد روزانه بین ۵ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند تا دچار این عوارض زودگذر نشوند.

کرمانپور با بیان اینکه علاوه بر پاییز و زمستان اوایل فصل بهار و اواخر تابستان نیز فصل شیوع آنفلوآنزای فصلی است، توضیح داد: از جمله علائم این بیماری تب، بدن درد، آبریزش بینی، سردرد و سرفه است و ما هر سال در این فصل با پیک مختصری از آنفلوآنزا نیز مواجه هستیم، همچنین در حال حاضر با افزایش بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کووید رو به رو شده‌ایم که دلیلش افزایش سفرهاست که منجر به جابه‌جا شدن ویروس می‌شود و این جابه‌جایی می‌تواند پیک‌های کوتاه مدتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری‌ها برای افراد جوان و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیستند مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد و مثل سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند، بیان کرد:، افراد سالمند، اشخاصی که دچار بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای هستند و مبتلایان به دیابت باید مراقب این بیماری‌ها باشند، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها عفونی بسیار موثر است.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا عنوان کرد: متاسفانه گاهی دستمال‌هایی که هنگام بیماری به ویژه توسط کودکان استفاده می‌شود در خانه و مدارس پراکنده شده و پس از جمع آوری نیز در فضای بسته نگهداری نمی‌شود، این مسئله می‌تواند در انتقال بیماری به اعضای خانواده و سایر دانش‌آموزان موثر باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود هم در خانه و هم در مدارس به دانش‌آموزان در این مورد آموزش کافی داده شود و به آن‌ها گفته شود که دستمال‌های آلوده را در مکانی سربسته بگذارند.

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۵ برابری بازرسی های بهداشت محیط
  • افزایش دو برابری شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی
  • افزایش دو برابری شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳
  • ۱۷ عادتی که برای سلامت قلب ضرر دارد
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • افزایش ۶۵ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی 
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا