Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-29@01:55:14 GMT

علل پوکی استخوان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۱۲۶۹

علل پوکی استخوان چیست؟

رویداد۲۴ فرزانه خدایی‌منش، متخصص تغذیه اظهار کرد: بیماری پوکی استخوان زمانی در بدن فرد بروز پیدا می‌کند که تولید استخوان‌های جدید با مرگ استخوان‌های قدیمی برابر نمی‌شود و به همین علت میزان تراکم استخوان‌ها کاهش پیدا کرده و فرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

او افزود: عواملی که در ابتلا افراد به بیماری پوکی استخوان نقش دارند، مواردی چون عوامل هورمونی، سبک تغذیه و نوع آن، مصرف برخی از داروها مثل داروهای استروئیدی و همچنین کورتن‌ها را در بر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص تغذیه ادامه داد: سبک زندگی و شغلی که افراد به آن اشتغال دارند نیز در ابتلای آن‌ها به بیماری پوکی استخوان بسیار تاثیرگذار است.

زنان، قربانیان اصلی پوکی استخوان 

خدایی منش بیان کرد: زنان به دلیل ساختار بدنی و فرایندهای گوناگونی که در دوره‌های مختلف زندگی با آن روبرو هستند، بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند.او گفت: خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان افراد بزرگسال و مسن را بیش از سایر گروه‌ها مورد تهدید قرار می‌دهد و دور ماندن از این خطر مستلزم داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب است.این متخصص تغذیه تاکید کرد: از نظر نژاد میتوان گفت که افراد سفید پوست بیش از سایر افراد به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و همچنین افرادی که جثه کوچکتری دارند، در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بیشتربخوانید: شیر برای استخوان مضر است؟ پوکی استخوان و نقش غیر قابل انکار ژنتیک در این بیماری

خدایی منش گفت: داشتن سابقه خانوادگی و ژنتیک در احتمال ابتلا به پوکی استخوان نقش قابل تاملی دارد و در صورتی که پدر، مادر، خواهر یا برادر فرد به این بیماری مبتلا باشند، احتمال ابتلا فرد نیز بیشتر می‌شود.او تصریح کرد: از جمله علائم بیماری پوکی استخوان، میتوان به علائمی مثل بروز درد در ناحیه مفاصل، مشکل در ایستادن و صاف نشستن و همچنین کوتاه شدن قد در گذر زمان و همچنین شکسته شدن استخوان‌ها با کوچکترین و ساده‌ترین ضربه اشاره کرد.

این متخصص تغذیه یادآوری کرد: بیماری پوکی استخوان به خودی خود دردناک نبوده و با آسیب دیدن و شکسته شدن استخوان‌ها و دردی که ایجاد می‌شود، موجب اذیت و آزار فرد خواهد شد.خدایی منش افزود: بهبود شکستگی‌ها و جوش خوردن استخوان در افرادی که دچار بیماری پوکی استخوان هستند با کندی صورت می‌گیرد و حتی در مواردی هم استخوان شکسته شده بهبود پیدا نخواهد کرد.

او ادامه داد: تغییرات هورمونی که در یائسگی در ساختار بدنی زنان ایجاد می‌شود، به طور مستقیم روی تراکم استخوان‌های زنان تاثیر گذاشته و آن‌ها را با بیماری پوکی استخوان روبرو می‌کند.این متخصص تغذیه یادآوری کرد: ترشح هورمون استروژن برای ساخت استخوان‌های سالم بسیار ضروری است و با پایان قاعدگی در زنان، سطح این هورمون با کاهش شدیدی مواجه شده و همین امر موجب کاهش سطح تراکم استخوان‌های بدن می‌شود.

نقش ورزش در تقویت استخوان‌ها

خدایی منش اضافه کرد: بروز یائسگی زودتر از موعد و همچنین برداشتن رحم پیش از ۴۵ تا ۵۰ سالگی، این زنان را بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار خواهد داد.

او تاکید کرد: برخی از بیماری‌ها مثل پر کاری غدد پاراتیروئید، کاهش میزان هورمون‌های جنسی، اختلالات غدد فوق کلیوی و همچنین اختلالات غده هیپوفیز باعث ابتلا افراد به بیماری پوکی استخوان می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان میتوان از انواع حرکات ورزشی و به ویژه ورزش‌هایی که باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شوند، مثل شنا، پیاده روی، دویدن آرام و بالا رفتن از پله‌ها نام برد.

پرهیز از سیگار و الکل، جهت افزایش تراکم استخوان‌ها

خدایی منش ترک سیگار و سایر محصولات دخانی را در جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار موثر خواند و گفت: ترک سیگار و الکل، تزریق داروهایی که خطر شکستگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهند و استفاده از مکمل‌های حاوی کلسیم و ویتامین‌ها نیز برای پیشگیری از خطر پوکی استخوان بسیار مفید است.

او اضافه کرد: تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، دریافت کلسیم کافی و ورزش، ۳ عامل مهم پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سایر افراد به شمار می‌روند.

این متخصص تغذیه گفت: افرادی که سن آن‌ها بالای ۵۰ سال است و از لبنیات به درستی در رژیم غذایی روزانه خود بهره‌مند نمی‌شوند، باید با تجویز پزشک از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.خدایی منش  بیان کرد: مصرف سویا در رژیم غذایی روزانه برای تولید استروژن در بدن و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 پوکی استخوان اخبار سلامت جدیدترین عکس های سلبریتی ها ابتلا به بیماری پوکی استخوان تراکم استخوان ها متخصص تغذیه خدایی منش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرار زندگی در ۳۷۰۰ سال قبل؛ زنان عصر برنز چه شکلی بودند؟

در سال ۱۹۸۷، بقایای زنی جوان متعلق به عصر برنز در آچاوانیچ واقع در شمال اسکاتلند کشف شد. باستان‌شناسان، قدمت استخوان‌های حفاری شده را مربوط به ۳۷۰۰ سال قبل می‌دانند.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا،اکنون پژوهشگران توانسته‌اند چهره این زن را که با نام آوا شناخته می‌شود، بازسازی کنند. شواهد نشان می‌دهد این زن از تمدن بیکر بوده است. بیکر به فرهنگی باستانی اطلاق می‌شود که در اواسط همین دوره در اروپا فراگیر شد. مردمان بیکر را به دلیل مهارت در فلزکاری و سبک خاص سفالینه‌هایشان می‌شناسند.

به همراه بقایای آوا، یک جام و تعدادی دست ساخته دیگر نیز کشف شد. باستان‌شناسان در کمال شگفتی مشاهده کردند جسد این زن در یک گودال سنگی دفن شده بود، در حالی که طبق فرهنگ بیکر، دفن اجساد اغلب در گودال‌های خاکی صورت می‌گرفته و روی مزار از سنگ قبر استفاده می‌شده است.

به دلیل سنگی بودن محل دفن، خارج کردن استخوان‌ها مدت زیادی طول کشید. پژوهشگران معتقدند علت مرگ آوا نمی‌تواند ناگهانی بوده باشد، زیرا حفر گور سنگی در مدت کوتاه امکان پذیر نیست. از این رو، گمان می‌رود اطرفیان آوا، زمان تقریبی مرگش را می‌دانستند و از مدتی قبل، حفر گور سنگی را آغاز کرده بودند، اما پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چرا این زن جوان در چنین گور ویژه‌ای دفن شده است.

بازسازی چهره آوا به دست هیو موریسون انجام شد. به دلیل این که تمام استخوان‌های آرواره در دسترس نبود، موریسون بسختی توانست ابعاد آرواره را محاسبه کند. وی از طریق محاسبه حجم مینای دندان به اندازه ضخامت لب‌ها رسید و سپس توانست عمق سایر بافت‌های صورت را محاسبه کند. براساس طول درشت‌نی یا همان استخوان قلم پا، قد آوا حدود ۱۶۷ سانتی‌متر تخمین زده شد که نزدیک به میانگین قد زنان دوران مدرن است.

انجام مطالعات دقیق روی استخوان‌ها و دندان‌ها نشان داد آوا در زمان مرگ ۱۸ تا ۲۲ ساله بوده است، اما علت مرگ مشخص نشد. جالب است بدانید اغلب مردمان تمدن بیکر به براکی سفالی جزئی مبتلا بودند و جمجمه‌های گرد و کوتاه داشتند. در جمجمه آوا نیز ناهنجاری‌هایی دیده می‌شود که پژوهشگران ادعا می‌کنند در زمان تدفین به صورت عمدی ایجاد شده‌اند.

قسمت فوقانی و تحتانی جمجمه وی مسطح بوده و در قسمت پسِ سر مربعی شکل است. پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چرا چنین تغییراتی در جمجمه اعمال شده‌اند، اما با توجه به رسوم غیر معمولی که در عصر برنز در جریان بوده است، هیچ یک از این علامت سوال‌ها عجیب به نظر نمی‌رسد.

tags # انسان اولیه سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • غذای نئاندرتال‌ها چه بود؟
  • ما باید در ماه رمضان استخوان‌های فلسطینیان را خرد کنیم ؛ نباید به آن‌ها رحم کرد (فیلم)
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • اسرار زندگی در ۳۷۰۰ سال قبل؛ زنان عصر برنز چه شکلی بودند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • زنگ خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زاهدان به صدا درآمد
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان