Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:23:06 GMT

پرونده قتل رومینا اشرفی را نباید ببندیم

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۱۳۸۱

پرونده قتل رومینا اشرفی را نباید ببندیم

ایسنا/اصفهان پنل علمی دوم از سلسله نشست های تخصصی بررسی مسائل اجتماعی ایران، با موضوع بررسی ابعاد حقوقی و اجتماعی پدیده کودک آزاری و خشونت خانگی با محوریت بررسی ریشه های قتل رومینا اشرفی و ارزیابی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، با حضور کارشناسان و مسئولان شهری برگزار شد.

در این پنل علمی که امروز (دوشنبه_۲۸ مهرماه) برگزار شد، ضمن بررسی قوانین حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و نقاط قوت و ضعف این قوانین، بر ناکافی بودن قوانین تا زمانی که اصلاح ساختاری در جامعه صورت نگرفته تاکید شد، در عین حال که نسبت به عواقب بی توجهی به اصلاح ساختارهای اجتماعی با وجود فربه شدن هر روز قوانین و تکرار حوادث تلخی همچون قتل رومینا اشرفی هشدار داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید پرونده قتل رومینا اشرفی را ببندیم

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان، در این پنل با تاکید براینکه نباید پرونده قتل رومینا را ببندیم، اظهار کرد: تاکنون بسیاری از پرونده ها را بسته ایم و شاهد آسیب های زیادی بودیم. متاسفانه جامعه دچار بی تفاوتی شده و  حساسیت هایی که جامعه نسبت به موضوع همسرآزاری و کودک آزاری داشت به مرور و با تکرار این موضوع از بین رفت، به طوری که همین اکنون به راحتی با پدیده کودک کار برخورد می کنیم، درحالی که در گذشته اینطور نبودیم.

وی افزود: برای یک بار هم که شده باید این باب را باز کنیم و نگذاریم پرونده مسائل اجتماعی مهمی در مختصات قتل رومینا که مشابه آن در کشور زیاد است مختوم و جامعه به قضاوت سطحی برسد و خیلی زود فراموش کند.

محمدی با تاکید بر اینکه نباید به صورت تک بعدی به مسائل نگاه کنیم، گفت: در جامعه ما با وجود بسیاری از قوانین، اتفاقات زیادی می افتد، درحالی که اگر فقط به حوزه قضائی نگاه داشته باشیم از سایر حوزه ها غافل می شویم. البته ما هم به وضع قانون خوشبین هستیم ولی مشکل ما صرفا قانون نیست و قوانین حمایتی و بازدارنده در کنار قوانین اخلاقی و تربیتی می توانند خود را نشان دهند، بنابراین به صرف قوانین تاکید نکنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون باید حتما با توافق جمعی همراه باشد، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما بسیاری از مشکلات و آسیب ها به وجود می آید و بعد می خواهیم با قوانین اصلاح کنیم. به عنوان یک آسیب شناس اجتماعی و فعال این حوزه معتقدم باید عملکرد مجموع دستگاه هایی که در زندگی رومینا نقش داشته اند از بدو تولد تا زمان قتل باید بررسی و آسیب شناسی شود.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با تاکید براینکه در مورد قتل رومینا باید به مباحث اصلی و ساختاری برسیم، گفت: اگر به قانونی که ۳ ماه قبل آمده بسنده و مسائل اصلی را رها کنیم، مصداق نگاه هیجانی به مسائل است، درحالی که بررسی قوانین حمایتی به فراخور میزان اثر آن باید باشد.

وی یادآور شد: پدر رومینا تنها از نظر قانون قاتل نیست، بلکه از نگاه بسیاری از فعالان اجتماعی هم قاتل است، اما فقط پدر رومینا مرتکب قتلی نشده که به آن باور داشته، بلکه بخش زیادی از جامعه با این حرکت پدر رومینا موافق هستند.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه هر کجا که مشکل پیدا می کنیم با تصویب قوانین جدید، تورم قانون ایجاد می شود، تصریح کرد: از خفاش شب تا امروز چندین نفر را اعدام کرده ایم اما حوادثی از قتل رومینا اشرفی، ستایش و آتنا گرفته تا حوادث خمینی شهر، کرمان، اراک و موارد زیادی از قتل های خانوادگی تکرار شده که فقط قاتلان را اعدام کردیم اما دانش و اطلاعات را هم با آنها دفن کردیم و جامعه همچنان در محاق تعصبات و رفتارهای این چنینی درگیر مانده است.

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان یک قدم رو به جلو است

مسعود مهدویان فر، رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، با طرح این سوال که آیا قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می تواند نقش بازدارنده از خشونت های خانوادگی داشته باشد؟ گفت: معمولا در جلسات نگاه های انتقادی نسبت به همه چیز وجود دارد که اگرچه در مجموع به رشد قانون کمک می کند اما ترجیح می دهم به محسنات قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کنم.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نسبت به قبل یک قدم رو به جلو است، گفت: اگرچه این طور نیست که همه مسائل کودکان و نوجوانان با این قانون حل شود ولی در این قانون تعریف از کودک و نوجوان مشخص شده، درحالی که در قوانین مصوب قبلی برای پایان دوره کودکی و نوجوانی ۱۵ سال، ۱۸ سال، سن شرعی و تعابیر مختلفی آمده بود ولی این قانون به صورت صریح اشاره می کند که هر فرد زیر ۱۸ سال مشمول تعریف کودکی و نوجوانی قرار می گیرد.

مهدویان فر مزیت دیگر این قانون را افزایش دامنه و آسیب های کودکان و نوجوانان از خشونت تا نقض حقوق کودک و نوجوان و سوء رفتار با آنها دانست و افزود: به دلیل تنوع موضوعی که در قانون لحاظ شده اگر این قانون زودتر ابلاغ شده بود شاید می توانست جلوی برخی خشونت ها علیه کودکان و نوجوانان را بگیرد است.

به رسمیت شناختن غفلت، بلوغ در قانون گذاری است

وی از دیگر امتیازات این قانون را پیش بینی جرم و امکان اقامه دعوا برای اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان کرد درحالی که این صراحت در قوانین قبلی نبود و افزود: مورد بعدی به رسمیت شناختن کودک آزاری ناشی از غفلت و بی توجهی است که به نظر بلوغی در قانون گذاری می آید. مورد بعدی تابو زدایی از آزار جنسی است که این موضوع در چند ماده صراحتا به عنوان یکی از مصادیق کودک آزاری اشاره شده و جرایمی درنظر گرفته شده است درحالی که در ادبیات قانون گذاری ما کمتر دیده می شد.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به پیش بینی مداخلات آنلاین در قانون جدید اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که سامانه مداخلات در لحظه به خصوص در سیستم قضایی نداریم و پلیس و اورژانس اجتماعی نمی توانند کاری کنند چون مجوز قانونی ندارند، اما سامانه ای پیش بینی شده تا مقام قضایی به صورت آنلاین حکم دهد و ضابطان قضایی با اختلال مواجه نباشند.

قانون همراه با مطالبه گری اجتماعی برای اجرای قانون

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا قانونگذاری اساسا می تواند منجر به تغییر رفتار و اصلاح الگو در جامعه بشود؟ گفت: قانون می تواند از تکرار قتل جلوگیری کند، درصورتی که از این پازل فقط یک قطعه قانونگذاری درنظر گرفته نشود. فعالان اجتماعی، نهادهای مدنی و رسانه ها باید موج مطالبه گری برای اجرای قانون به وجود آورند، در این صورت می توان گفت قانون می تواند از بسیاری از پدیده ها جلوگیری کند مشروط بر اینکه عنصر مطالبه گری اجتماعی، مطالبه نخبگان و مشارکت بخش ها را همراه داشته باشد تا فصل جدیدی در احقاق حقوق کودکان و نوجوانان باز کند.

پدیده تورم قانون در ایران

امان الله باطنی، پژوهشگر اجتماعی، مشاور مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه در ایران پدیده تورم قانون داریم، تصریح کرد: در ایران با بیش از ۱۰۰ سال سابقه قانونگذاری ۱۱ هزار قانون داریم که منجر به تورم کیفری شده و ۱۸۰۰ عنوان مجرمانه در قانون ایران داریم که نتیجه آن ۱۸ میلیون پرونده روی میز دادگستری است، بنابراین باید این آسیب را درنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جامعه ای داریم که قضاوت های مردم قضاوت های اخلاقی پیش عرفی است که با تمرکز بر قانون و جزا، مردم را به این سمت می بریم، درحالی که برای برقراری نظم اجتماعی باید جامعه پذیری را تقویت و از نظریه کنترل اجتماعی و نفوذ اجتماعی استفاده کنیم تا با کودک آزاری مقابله کنیم.

آسیب های اجتماعی ناشی از عدم تاب آوری خانواده ها

شادی فضلی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، تصویب قانون و الزامات قانونی را بخشی از کار دانست و بخش دیگر را فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خانواده ها عنوان کرد و افزود: در عین اینکه قانونی تدوین و وضع می شود باید مجریان، بازوان اجرایی این قانون باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آسیب اجتماعی ناشی از عدم تاب آوری خانواده ها و به نوعی عدم آگاهی و اطلاع داشتن از حق و حقوق خود در خانواده است، گفت: اگر در این راستا بتوانیم فرهنگ سازی کنیم می توانیم قدم موثری در این حوزه برداریم، کما اینکه در استان اصفهان جلسه ای در استانداری اصفهان داشتیم تا در مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان مراکز مشاوره ای در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به خانواده ها دایر شود و دسترسی به مشاور را برای شهروندان تسهیل کنیم که منتظر شروع به کار این مراکز مشاوره هستیم.

بررسی علل کاهش اعتماد اجتماعی

لیلا شمایلی فعال اجتماعی و مدیر سمن مهر سپهر نیز با بیان اینکه باید کمی دست از سر مردم برداریم و به نهادهایی که مجری قوانین هستند بپردازیم، گفت: هنوز خیلی از متولیان و قانونگذاران از جنس آقایان هستند و درکی از نیازها و خواسته های زنان ندارند.

وی افزود: مردم از حضور در برنامه ها و آموزش ها زده شده اند به خاطر اینکه اعتماد اجتماعی کاهش یافته و باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که اعتماد اجتماعی کاهش یافته است.

تلاش برای پیشگیری قبل از وقوع حادثه

 قدرت الله خسروشاهی، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان در ادامه این جلسه با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم هم اکنون به صورت یک علم و تخصص درآمده است، تاکید کرد: باید پیشگیری از جرم را در دستور کار قرار دهیم که خود انواعی دارد.

وی با بیان اینکه قبل از اینکه به مرحله بعد از وقوع حوادث برسیم باید تمام تلاش خود را برای پیشگیری بکنیم، توضیح داد: الان راهکارهای پیشگیری بررسی نمی شود درحالی که پیشگیری مراحلی دارد از آموزش و فرهنگ سازی تا پیشگیری اولیه که قبل از وقوع حوادث باید آموزش های لازم داده شود.

خسروشاهی با بیان اینکه گاهی خانواده ها نمی دانند اقداماتی که انجام می دهند مصداق خشونت علیه کودکان است، افزود: متاسفانه گاهی قوانین هم این وضعیت را تشدید می کند، به طوری که در قوانین کیفری به والدین و سرپرستان کودکان اجازه داده ایم تنبیه بدنی را انجام دهند و این موضوع بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از والدین هیچ آموزشی برای تربیت فرزند ندیده اند، گفت: باید خانواده هایی که به خاطر فقر مالی، فقر فرهنگی، مشکلات مالی و ... زمینه خشونت علیه کودکان در آنها وجود دارد را شناسایی کرده و از کودکان در این خانواده ها حمایت کنیم.

با مجازات کردن مشکلی حل نمی شود

خسروشاهی خاطرنشان کرد: حتی بعد از وقوع خشونت علیه کودک، اولین راهکار نباید قانونی و کیفری باشد. همین موضوع نشان دهنده فقر فرهنگی، ضعف آموزش و مشکلاتی است که خانواده ای علیه فرزند خودش اقدام کند در این راستا ما باید مشکل را حل کنیم درصورتی که مجازات کردن مشکل حل نمی شود.

بدون وجود قانون نمی توانیم باورپذیری مردم را اصلاح کنیم

دکتر زهرا برومند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه باید طوق حمایت و سرپرستی را از زنان برداریم و زنان را به توانمندی برسانیم، اظهار کرد: پشت هر زن موفق و هر زن آسیب دیده یک مرد است، درحالی که اگر این حمایت گری برداشته شود و مرد به جای حمایت، همراه زن باشد بسیار موفق تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه منابع قدرت حاکمیتی و سلیقه ای در کشور ما زیاد است و متاسفانه در برخی موارد این منابع قدرت دست پیش را دارند، گفت: برای همین فکر می کنم موضوعی باید طرح شود تا مردم به آن باور کنند، اما بدون وجود قانون نمی توانیم باورپذیری مردم را اصلاح کنیم.

برومند با بیان اینکه از مسئولان خواهش می کنم مسئولیت بچه ها را دست والدینی که بیشتر از هیچ نمی دانند نسپارند، خاطرنشان کرد: سالیان سال است در مراکز بهداشتی که با کودکانی سر و کار دارم می بینم چطور حق آنها ضایع می شود. باید برای محافظت از کودکان قوانینی داشته باشیم که مجری آن نهادهای ذی‌ربط باشد.

توجه به وظیفه کودک در کنار تاکید بر حقوق کودکان

مرتضی پدریان، استاد جامعه شناسی هم با طرح این سوال که آیا کودک کار و کودک آزاری مسأله است یا جزو کنش های طبیعی جامعه است؟ گفت: ما میان سوء استفاده از کودکان و کودکان کار، خلط مبحثی داریم، درحالی که بین سوء استفاده از کودکان کار و کودک آزاری باید تمایز قائل شویم.

وی با بیان اینکه در کنار تاکید بر حقوق کودکان، باید وظیفه کودکان را نیز درنظر داشته باشیم، تصریح کرد: تمرکز بیش از حد برحقوق کودکان هم کارکرد مثبت و هم کارکرد منفی دارد که کارکرد منفی آن تقابل میان والدین و فرزندان و تمایل به استقلال از خانواده است.

 پدریان با تاکید براینکه وقوع پدیده کودک آزاری اعم از جنسی و جسمی به ساختارهای اجتماعی ما بر می گردد، تصریح کرد: هرکسی نمی تواند پدر و مادر باشد و برای فرزند دار شدن باید توانمندی فکری، اقتصادی و عاطفی افراد وجود داشته باشد، درحالی که متاسفانه خانواده هایی که این توانمندی را ندارند به جامعه آسیب می زنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه در حال حاضر مشکل جامعه ما نبود قانون نیست، گفت: قانون جدیدحمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ضمانت اجرا ندارد، شاید این قوانین در جوامعی که به رفاه رسیده اند درست باشد اما در کشور ما این قانون در واقع سیستم حاکمیت را فربه می کند تا جایی که اصل موضوع گم می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است درباره کودک کار و کودک آزاری بحث شود می بایست ساختارهای اجتماعی اصلاح شود وگرنه جامعه همچنان بازتاب دهنده پدیده هایی همچون کودکان کار و کودک آزاری خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خشونت خانگی كودك آزاري حقوق كودك قانون حمایت از کودکان و نوجوانان قانون حمایت از اطفال و نوجوانان کودکان و نوجوانان قتل رومینا اشرفی کار و کودک آزاری فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان داشته باشیم حقوق کودکان خانواده ها حقوق کودک علیه کودک آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟

با اینکه در نوروز امسال و تعطیلات عید فطر ۱۲۰ هزار نفر مسافر در همدان اقامت داشتند، اما نامی از این استان در بین ۱۰ استان کشور با بیشترین اقامت دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اعلام کرده است از 24 اسفند سال قبل تا 24 فروردین امسال 63 میلیون و 647 هزار نفر شب اقامت ثبت شده که 5 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند که نام همدان در بین آن‌ها نیست.

این در حالی است که سال‌های متمادی از رویای مقصد گردشگری شدن استان همدان می‌گذرد و همچنان توسعه گردشگری در این استان صرفا یک شعار دهان پر کن است تا یک برنامه عملیاتی که بتواند آورده‌های مالی، فرهنگی و اجتماعی را برای همدان از مسیر توسعه‌یافتگی صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

با اینکه می‌توان مدعی شد در حوزه میراث فرهنگی، بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و گردشگری در سطح کشور کمتر استانی هم‌تراز با استان همدان است و تعدد مناظر طبیعی، سراب‌های موجود در استان، بزرگترین غار آبی جهان علیصدر و فاصله زمانی 1.5 تا 3 ساعته همدان با 9 استان کشور هم گویای شرایط مناسب همدان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور است، اما این ظرفیت‌ها‌ هنوز نتوانسته این استان را به مقصد گردشگری مسافران تبدیل کند و همچنان همدان معبر و دروازه ورود گردشگران به غرب کشور است.

از طرف دیگر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در استان نیز بر این باورند شعار و حرف مدیران درمان و چاره‌ساز توسعه گردشگری همدان نیست و تنها مسیر برای عبور از این اتفاق گذر از مدعی بودن و تغییر رویکرد به عملگرا شدن است.

  نقطه کور تبلیغات گردشگری ستاد سفر همدان   

آنچه در گذر سال‌های مختلف از خروجی فعالیت‌های ستاد خدمات سفر در استان همدان حداقل در یک دهه گذشته حاصل شده است نشان می‌دهد علی‌رغم هزینه‌های مالی صورت گرفته در رابطه با بحث تبلیغات، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، استان همدان، این ستاد در فراز و نشیب سلایق مدیران میراث فرهنگی قرار گرفته و با فاصله‌ گرفتن از فلسفه اصلی چرایی تشکیل آن اثرگذاری چندانی در این بخش ندارد.

با این اوصاف لازم است در حوزه معاونت عمرانی استاندار، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برنامه‌ای جامع به همراه اعتبار دقیق و بودجه‌ای متناسب برای تبلیغات گردشگری همدان در نظر گرفته شود تا به شکل‌های مختلف استان همدان بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری و مقصد سفر شدن در غرب کشور نزدیک شود.

گزارشات ستاد سفر از تکرار تا کلیشه  

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به ارائه خدمات ستاد سفر همدان در نوروز و تعطیلات عید فطر گفت: امسال نسبت به سال گذشته 39 درصد اقامت و بیش از 14 درصد افزایش بازدید در استان ثبت شده است.

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه و گنجنامه بالاترین آمار بازدیدکنندگان نوروز امسال را داشتند که باعث شده همدان در رتبه هفتم استان‌های پر بازدید گردشگری باشد و از بین 190 جاذبه کشور در بین 30 جاذبه گردشگری در بازدید قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: حضور گردشگران در ایام نوروز امسال در همدان ظرفیت اقتصادی خوبی برای مجموعه‌های گردشگری ایجاد کرد چراکه در مدت زمان حداقل پنج ماه گذشته فعالیت خاصی نداشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پاسخ به اینکه چرا همدان در لیست استان‌های پر اقامت امسال جایی ندارد،  بیان کرد: استان همدان با اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد، اما مدت زمان زیادی نیست که گردشگری را از محورهای توسعه خود تعریف کرده، بنابراین برای آن که بتوانیم به مقصد گردشگری تبدیل شویم باید مولفه‌هایی از جمله زیرساخت‌های مناسب را برای اقامت در استان مهیا کنیم که در این زمینه در سال جدید برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

علیزاده افزود: با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی همدان در ایام نخست سال طبیعتاً جمعیت اقامتی این استان نسبت به استان‌هایی که شرایط گرمسیرتری دارند مطلوب نیست و بیشتر اقامت‌ مسافران در همدان مربوط به پیک سفرهای تابستانی است با این حال با تقویت زیرساخت‌های گردشگری به دنبال جذب و اقامت مسافران در تمام فصول سال این استان هستیم.

وی بیان کرد: در همین راستا با سرمایه‌گذاری 1.5 همتی بخش خصوصی به‌زودی در استان همدان ساخت هتلی جدید آغاز می‌شود که در افزایش ظرفیت‌های پذیرش مسافر و شب ماندگاری کردشگران نقطه عطفی خواهد شد.

این شرایط در حالی است که کماکان سهم همدان از اقامت‌ها در پرپیک‌ترین ایام مسافر پذیری سال کشور یعنی نوروز چندان مطلوب و قابل توجه نیست.

بر همین اساس است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، معتقدند مسئولان و متولیان این بخش برای اثر‌بخش شدن فعالیت‌های استان در این صنعت آنطور که باید نتوانسته‌اند با راهکاری درست و درمان سررشته این کلاف سردرگم را پیدا کنند و کمتر دیده شده اقدامات قابل توجه ای در این خصوص به کار گرفته شود.

  همدان، شهر دوستدار کودکی که جذابیت برای مسافران کودکانه خود ندارد  

از سوی دیگر با اینکه نام همدان در لیست شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این عنوان در چند زمین بازی و اتاق مادر و کودک (که در آن کودک به معنای نوزاد و نوپا است) محدود شده ضمن اینکه گذر کودک نیز در حالی در شهرک مدرس همدان چند سال قبل افتتاح شد که در آن توجه به جمعیت کودکان در مناطق شهر همدان لحاظ نشد تا جایی که این روزها خبری از این طرح نیست و گویی به تاریخ پیوسته است.

از آنجا که مشخصا شهر دوستدار کودک شهری است که در آن خواسته‌های کودک در مباحث و شرایط اجتماعی، معماری شهر و فرهنگ مد نظر قرار می‌گیرد و شهر به سمتی سوق داده می‌شود که در آن کودکان علاوه بر این که دارای نقش مؤثری در شهر هستند، نظراتشان در شهر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در هیچ المان شهری، ویژه برنامه فرهنگی و حتی مرکز تفریحی یا سرگرمی در همدان برای جذب کودکان که در انگیزه سفر خانواده‌ها نقش اساسی دارند ظرفیت خاصی در تعطیلات نوروز و عید فطر امسال ایجاد نشده بود، بنابراین همدان بازهم نتوانست مقصد سفری به شمار رود که کودکان در آن احساس شادی، امنیت و رضایت کنند تا بتوانند محرکی برای شب ماندگاری و اقامت چند روزه خانواده خود در همدان باشند.

در همین زمینه عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای کودکان و حضور آنها در فضای شهری گفت: از آنجا که همدان شهر دوستدار کودک است و در فضاهای گردشگری کشور از جمله نمایشگاه گردشگری از این عنوان خود ویژه استفاده می‌کند، لازم است فضاهایی برای کودکان در همدان تعبیه شود که تنها مختص به کودکان باشد تا بتواند احساس امنیت، شادی و لذت روانی را برای آنها به ارمغان بیاورد و انگیزه سفر خانواده‌هایشان به همدان شود.

عراقچیان افزود: بسیاری از اتفاقات در خانواده ها با خواست کودکان رخ می‌دهد و کودکان نقش مهمی در معرفی مقصد گردشگری دارند. 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری کودک‌پسند در شهر همدان عنوان کرد: به نظر می‌رسد موضوع همدان مقصد گردشگری کودک یک برنامه هدفمند برای استان ما است و همدان تلاش دارد خود را به عنوان پایلوت گردشگری کودک به ایران و جهان بقبولاند بر همین‌ اساس لازم است در برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های خاص از جمله نوروز به این مهم توجه ویژه شود.

به گزارش تسنیم، اهمیت مقصد گردشگری شدن استان همدان زمانی بیشتر می‌شود که استان‌های مختلف در کشور با هدف مقاصد گردشگری برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به گردشگران به رقابت می‌پردازند.

بنا‌بر این اگر به دنبال تحقق رویای چندین ساله مقصد گردشگری شدن استان همدان هستیم به نظر می‌رسد بین عناصر تشکیل‌دهنده یک مقصد که شامل مدیریت، نظارت و پیگیری مسئولان، معرفی جاذبه‌ها، ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی، دسترسی آسان، بازاریابی و مسائل قیمت‌گذاری اقامت و ارائه خدمات می‌شود باید یک هماهنگی درست و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده صورت گیرد تا همدان بتواند به جایگاه واقعی خود در توسعه صنعت گردشگری کشور دست پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات ارزشی نیست
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟