Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: تصاویر دریافتی از محموله داروی توقیف شده توسط ارتش عراق نشان می‌دهد که این داروها در شرکت داروئی (پایونیر) تولید شده‌اند و مبدأ این داروها از سلیمانیه به مقصد بصره بوده است که در خانقین به ظن قاچاق متوقف شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون گمرک ایران خاطر نشان کرد: کامیون‌های حامل این داروها نیز عراقی بوده است.

وی ادامه داد: اسناد و اطلاعات واصله از کامیون‌های توقیف شده بیانگر این است که داروهای ساخت کشور عراق در این محموله وجود دارد.

به گفته ارونقی، از ابتدای شهریورماه تا کنون بیش از ۳۶ کامیون مواد اولیه دارو و دارو از کشورهایی مانند هند و ترکیه و از مبدأ گمرکات شهید رجایی و بازرگان از طریق مرز باشماق به کشور عراق ترانزیت شده و تمامی تشریفات مربوطه با رعایت کلیه مقررات و کنترل‌های لازم در گمرک مرزی مربوطه صورت پذیرفته است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران انتشار اخباری مبنی بر اینکه این داروها از طریق کشور ایران و با ساخت داخل به کشور عراق صادر شده است را مردود اعلام نموده و اعلام کرد در حال حاضر صادرات دارو و کالاهای اساسی و ضروری ممنوع بوده و گمرکات اجرایی کشور علی‌الخصوص گمرکات مرزی حساسیت لازم را در این خصوص اعمال می‌کند.

کد خبر 558542 برچسب‌ها قاچاق - قاچاقچی گمرک دارو عراق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قاچاق قاچاقچی گمرک دارو عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارو زباله نیست!

  بعضی وقت‌ها ممکن است دوره بیماری طولانی‌تر شود ومابه جای یک پزشک به چند پزشک مراجعه کنیم. اینجاست که هرکدام از این پزشکان کیسه‌ای دارو برای‌مان تجویزمی‌کنند وماهم معمولا به شکل انتخابی برخی ازاین داروها رامصرف می‌کنیم وبخش دیگری ازآنها هم باقی می‌ماند.تازه اگر زودترهم خوب شویم،طبیعتا کاری به تکمیل دوره درمان نداریم وادامه درمان را رها می‌کنیم.این‌گونه می‌شودکه دریخچال، ‌کابینت یا گوشه‌وکنار کمدهرکدام ازما، کلی قرص، شربت،مسکن وآمپول پیدا می‌شود که گاهی وقت‌ها برای خوددرمانی سراغ‌شان می‌رویم و گاهی وقت‌ها هم تاریخ انقضای‌شان می‌گذرد و باید آنها را کنار گذاشت. 

انبوه داروهایی که روی دست‌مان مانده!
اغلب‌مادرخانه‌های‌مان یک پاکت پرازداروهای بلااستفاده‌داریم.داروهایی مانند انواع مسکن‌،‌قرص‌های سرماخوردگی، ‌آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی ویتامین‌ها که برای روز مبادا درخانه‌های‌مان ذخیره کرده‌ایم اما اگر به تاریخ‌مصرف‌شان دقت کنیم، متوجه خواهیم شد تاریخ انقضای بسیاری از آنها گذشته‌است! برخی از این داروها هم هنوز تاریخ مصرف دارند اما چون معلوم نیست شرایط نگهداری آنها در خانه ما با شرایط استاندارد نگهداری از این داروها منطبق باشد، ‌خیلی وقت‌ها باید کنار گذاشته شوند؛ اما سؤال جدی در مواجهه با انبار داروخانه‌های خانگی این است که با این همه دارو باید چه کار کرد؟

پویش‌هایی برای جمع‌آوری دارو
هرازچندگاه شاهد برپایی پویش‌هایی برای جمع‌آوری داروهای مازاد در منازل هستیم.سال گذشته هم دومین دوره پویش «دارو زباله نیست» با شعار «داروهای اضافی؛ تهدیدی برای محیط زیست» و با هدف حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از آسیب به طبیعت و محیط زیست و امحای اصولی داروها به‌‌منظور جمع‌آوری ودفع صحیح پسماند داروهای تاریخ‌گذشته و بلااستفاده منازل انجام شد.براین اساس شهروندان باید داروهای تاریخ‌گذشته وبلااستفاده منازل خودرا به داروخانه‌های منتخب اعلامی ومرکزمذکور تحویل می‌دادند تا در نهایت توسط شرکت‌های امحاکننده با استفاده از روش‌های استاندارد وعلمی امحا شوند و از این طریق محیط زیست و انسان‌ها از آسیب پسماندهای دارویی در امان باشند.

دارو؛ زباله‌ای خاص 
شاید برای‌تان جالب باشد این را بدانید که دارو جزو زباله‌های خطرناک محسوب می‌شود و نباید داروهای مازاد در خانه یا تاریخ انقضا گذشته را در کنار سایر زباله‌ها به سطل آشغال‌ریخت.داروها جزو زباله‌های خاص محسوب می‌شوند و برای امحای آنها دستورالعمل‌های ویژه‌ای وجود دارد که به‌منظور آسیب‌نزدن این مواد به محیط زیست و آلوده‌نکردن آب و خاک، باید دستورالعمل‌ها رعایت شود. اغلب ما اطلاعات کافی در این‌باره نداریم و خیلی وقت‌ها هنگامی که می‌خواهیم قفسه‌های خانه و آشپزخانه را مرتب کنیم و چیزهای اضافه را دور بریزیم، داروهای انباشته‌شده در خانه را هم در کنار سایر زباله‌ها راهی سطل آشغال می‌کنیم.

خطرات داروهای تاریخ‌گذشته 
وجود داروهای مصرف‌نشده و تاریخ‌گذشته در منزل، ازیک سو بروز مسمومیت دارویی را در اعضای خانواده، خصوصا کودکان و افراد سالمند افزایش می‌دهد وازسوی دیگردورریختن این داروها ازطریق فاضلاب وروش‌های غیرایمن، به بروزآلودگی‌های زیست‌محیطی و منابع آب‌های زیرزمینی و بروزخطربرای جانوران منجرخواهد شد.داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که در برخی مواقع ممکن است به مواد سمی تبدیل شوند وازطرفی هم ورودبرخی داروهامانندآنتی‌بیوتیک‌ها به محیط زیست،باعث بروز مقاومت میکروبی می‌شود.

تفکیک داروها 
اما برای این‌که بخواهید داروهای مازادتان را به مراکز جمع‌آوری دارو مانند هلال احمر یا برخی داروخانه‌ها تحویل دهید، لازم است ابتدا داروهایی را که دارای بطری شیشه‌ای هستند، از سایر داروها جدا کنید. در مرحله بعد، داروها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داده و در آنها را ببندید. سپس داروهای غیرقابل استفاده خود را به داروخانه‌های منتخبی که از سوی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده، تحویل دهید.  باید توجه کرد دارویی که از داروخانه و نظارت داروساز خارج می‌شود، دیگر قابل برگرداندن به داروخانه نیست؛ بنابراین هیچ داروی خریداری‌شده‌ای، قابل برگشت به داروخانه یا هیچ مرکز دیگری نیست، مگر به‌منظور امحای آن.

خطر دور ریختن دارو 
از آنجا که سیستم از بین بردن زباله در کشور، سیستم دفن زباله است، وقتی دارو داخل زباله معمولی قرار می‌گیرد، طبیعتا با بارش باران و عبور آب‌های زیرزمینی، در سطح زمین حرکت می‌کند و مجددا از طریق گیاهان و آب به چرخه حیات بازمی‌گردد.
به همین خاطرهم باید دارو را به مکان‌های خاصی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود تحویل داد تا آنها با روش‌های صحیح امحای دارو، مانع از آلودگی‌های زیست‌محیطی و چالش‌های این‌چنینی‌شوند. 

دیگر خبرها

  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • کشف بیش از ۲۸ هزار عدد قرص قاچاق در هنگ مرزی تایباد
  • هشدار درباره تزریق بوتاکس‌های خارجی
  • دارو زباله نیست!
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • قاچاق ۴۰ تُن کود شیمیایی در گونی‌های گچ ساختمانی
  • ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟
  • کشف ۴۰ تن کود شیمیایی قاچاق