Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@19:14:37 GMT

تلفیق هنر اسلامی و هنر قبطی در مساجد تاریخی مصر

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۲۶۶۴

تلفیق هنر اسلامی و هنر قبطی در مساجد تاریخی مصر

هنر قبطی و هنر اسلامی از قدیم دارای فضاهای مشترک در مصر بوده اند و تزئینات و معماری مساجد نمونه های زنده ای از تأثیر متقابل این دو هنر بر یکدیگر است.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: «هنر اسلامی محصول یک کشور یا یک قوم نیست بلکه تلفیقی از هنر چندین تمدن از جمله تمدن های ایرانی ، رومی و بیزانس است.»

 

این جمله ای از کتاب ««دایرة المعارف عکاسی اسلامی» نوشته «  Tharwat Okasha» است که به تعریف هنر اسلامی به طور کامل و جامع پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«مختار الکسبانی» ، استاد آثار باستانی اسلامی و قبطی در دانشگاه قاهره در این باره می گوید: تساهل مذهبی در مصر هماهنگی بین دین و هنر را بخشیدند و آنها را به آنچه به عنوان هنر اسلامی معروف شد تبدیل کردند.

 

حاکمان مصر بدون تبعیض دینی ​​بر توانایی ها و مهارت های هنرمندان یا معماران متمرکز شدند و این امر معماران مسلمان را بر آن داشت تا ویژگی های تزئینی هنر قبطی را بیاموزند.

 

مسلمانان بعدها ویژگی های این سبک را توسعه دادند، به آن هویت اسلامی بخشیدند و آن را تبدیل به چیزی کردند که اکنون به عنوان هنر اسلامی شناخته شده است.

 

وی خاطرنشان کرد که ویژگی هنر اسلامی در مصر انتزاع ، سادگی و استفاده از اشکال هندسی و گیاهی است ، در حالی که تصویر موجودات زنده در آن جایی ندارد و بخشی از این ویژگی ها از هنر قبطی الهام گرفته شده است.

 

این امر به وضوح در تزئینات دیوارها ، نما و درهای مساجد که از نظر ترکیب معماری و طراحی بسیار ساده هستند، دیده می شود.


کسبانی در مورد ستون های مرمری که در بالای آنها صلیب قرار دارد و در مساجد قاهره تاریخی یافت می شود نیز توضیحاتی ارائه کرد.

 

در توضیحات او آمده است که از زمان فتح مصر تاکنون هیچ کلیسایی برای ساخت مسجد تخریب نشده است.

 

صلیب های تزئینی بالای ستون ها یا سرستون ها ، جلوه ای از هنر قبطی است و نکته مهم اینجاست که هیچ اعتراض دینی به استفاده و حفظ بقایای آثار قبطی در ساخت مساجد وجود نداشت.

 

مسجد «النصیر محمد بن قلاون» ، مسجد «الصالح طلائی» و مسجد «التنبوغا المردانی» دارای سرستون هایی هستند که با صلیب تزئین شده اند.

 

بازدیدکنندگان هنوز هم می توانند صلیب ها یا قسمت هایی از آنها را ببینند اما بعضی از آنها به مرور شکسته شده یا فرسایش یافته اند.

 

«نور یحیی» که یک راهنمای تور است با کسبانی موافق است و تأیید می کند که بسیاری از مساجد ساخته شده از زمان فتح مصر در سال 641 بعد از میلاد دارای صلیب هایی هستند که از کلیساهای ویران شده یا خانه های ویران شده مسیحیان آورده شده اند.

 

«عبدالرحیم ریحان» ، باستان شناس و مدیر تحقیقات  مطالعات باستان شناسی و انتشارات علمی برای سایت های باستانی جنوب صحرای سینا در این باره گفت که معماری مسیحی و اسلامی در مصر به دلیل تأثیر متقابل و انسجام دو سنت ترکیب بسیار چشمگیر و فوق العاده ای را به وجود آورده اند.

 

هنر قبطی اصطلاحی است که برای آثار هنری ساخته شده در اوایل دوره مسیحی در مصر یا آثاری که توسط خود مسیحیان قبطی ساخته شده‌است، به ‌کار می‌رود.

 

هنر قبطی بیشتر با نقاشی‌های دیواری، منسوجات، نقاشی‌های تذهیب و فلزکاری‌هایی که بیشتر آن‌ها در صومعه‌ها و بخشی از آنها در مساجد باقی مانده‌اند شناخته شده ‌است.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: مساجد مصر هنر اسلامی هنر اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط تاریخی است/ اسحاق‌دار: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد

به گزارش حوزه سیاست خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در بدو ورود به پاکستان با «محمد اسحاق‌دار» وزیر امور خارجه این کشور که برای خوش‌آمدگویی در هتل محل اقامت رئیس جمهور حضور یافته بود، دیدار کرد.

رئیس جمهور در این دیدار روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

رئیسی با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

«محمد اسحاق‌دار» نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور، رهبری جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی به خصوص در مسئله فلسطین را حائز اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران خاطرنشان کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد.

دیگر خبرها

  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • تدابیر جمهوری اسلامی، مانع مهندسی‌های دشمن است
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط تاریخی است/ اسحاق‌دار: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است