Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-28@22:20:47 GMT

ماجرای کمبود انسولین در ایران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۲۹۶۹

صدای ایران-اولین موضع رسمی در این باره از سوی محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اتخاذ شد. او با اشاره به  اینکه انسولین قلمی، یکی از ارزبرترین دارو‌های وارداتی کشور است، گفت: «کمبود‌های مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی است و دلیل آن هم مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


به نوشته فرارو، در روز‌های اخیر کاربران زیادی از اینکه نمی‌توانند "انسولین قلمی" در بازار پیدا کنند حرف زده‌اند. آن‌ها با هشتگ "انسولین نیست" اعتراض خود در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند.

کمبود انسولین قلمی یا آنالوگ در کشور موضوع تازه‌ای نیست و از تابستان امسال این موضوع بار‌ها در رسانه‌ها و محافل پزشکی و دارویی کشور اعلام شده بود. اما وزارت بهداشت زیر بار ماجرا نمی‌رفت و تاکید می‌کرد که کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

اما حالا دیگر حرف از کمبود نیست، حرف نبودن است، کلا انسولین قلمی در بازار پیدا نمی‌شود. انسولین قلمی دارویی وارداتی است و تولید داخلی آن بسیار اندک است و پاسخ گوی نیاز کشور نیست. در شرایط کنونی اقتصاد، تحریم‌های سخت واردات دارو نیز به مشکلات جدی برخورد کرده است. هر چند که دارو جزو لیست تحریم‌ها نیست، اما تحریم فلج کننده بانکی مانع از تبادل پول برای خرید دارو شده است.

در این بین بیماران دیابتی که دسترسی به انسولین قلمی ندارند ناچارند از انسولین انسانی استفاده کنند. این در حالی است تزریق انسولین انسانی دشوار است و انسولین قلمی مزایای زیادی دارد و زندگی را برای بیماران دیابتی و نیازمند به این دارو راحت‌تر می‌کند.

کمیاب شدن انسولین قلمی در حالی است که از میان بیش از پنج میلیون بیمار دیابتی در ایران، دست‌کم ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین‌اند. 

کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه نیازمندان به انسولین موجی اعتراضی در این باره به راه انداخته‌اند که بازتاب وسیعی داشته است.

برخی از آنها که تحریم‌ها را در این باره مقصر می‌دانند با انتشار توئیت‌هایی به زبان انگلیسی سعی کرده‌اند که صدای خود را به گوش جامعه جهانی برسانند. اما بیشتر انتقادات به وضعیت داخل کشور و عملکرد ضعیف مسئولان است.

کاربری نوشته است که "آقایان مسئول، انسولین داروی حیاتی‌ست. کمبود آن تعداد زیادی از بیماران را دچار عوارض برگشت‌ناپذیر می‌کند یا آن‌ها را می‌کشد. جان بیماران را بازیچه‌ نکنید."

عده‌ای می‌گویند کمبود انسولین آنالوگ می‌تواند جان بیماران دیابت نوع یک را به خطر بندازد. فردی نوشته است: "انسولین قلمی نایاب شده! یه دیابتی نوع یک بدون این انسولین میره تو کما و یه قدمی مرگ چرا هیچکس عین خیالش نیست؟"

عده‌ای هم از تجربیات خود نوشته‌اند «من دیابت نوع دو دارم. یه آمپول فرنگی بسیار گرونی مصرف می‌کردم علاوه بر قرصای عادی قند. این آمپولا پیدا نمیشه و قندم به شدت دچار افزایش شده. وای به حال بیمارایی که دیابت نوع یک دارند. من نمی‌دونم مقصرش کیه و کجاست، ولی انسولین برای بیمار دیابتی مثل هواست.»

عده‌ای از کاربران به ماجرای قاچاق دارو به عراق اشاره کرده‌اند و می‌گویند انسولین موجود است، اما قاچاق می‌شود. 

گفتنی است روز پنج‌شنبه نیرو‌های امنیتی عراق از کشف یک محوله بزرگ قاچاق دارو که شامل ۱۹ کامیون می‌شد، خبر دادند. براساس این گزارش این دارو‌ها از ایران وارد خاک عراق شده‌اند. اما گمرک و وزارت بهداشت ایران قاچاق دارو از ایران به عراق را تکذیب کردند و گفتند که این دارو‌های ایرانی نبوده‌اند و مبدا آن‌ها کشور دیگری بوده و فقط از خاک ایران ترانزیت شده‌اند.

با این حال همزمانی ماجرای قاچاق دارو به عراق و کمبود انسولین مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

بحث بر سر احتمال وجود فساد در این مسئله هم داغ است. حتی کاربرانی می‌گویند شاید پای آقازاده‌ای در میان باشد. به هر حال در اینگونه موارد تئوری‌های توطئه همیشه مطرح می‌شوند.
پشت پرده نایاب شدن انسولین در کشوربرخی بیماران مبتلا به دیابت باید روزانه شش بار انسولین تزریق کنند 
مسئولان چه می‌گویند؟
اولین موضع رسمی در این باره از سوی محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اتخاذ شد. او با اشاره به اینکه انسولین قلمی، یکی از ارزبرترین دارو‌های وارداتی کشور است، گفت: «کمبود‌های مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی است و دلیل آن هم مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی طرف قرارداد به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران است.»

او همچنین از ترخیص دو محموله انسولین قلمی توسط گمرک خبر داد.

شانه‌ساز گفت در آینده نزدیک این دارو با کدملی بیماران توزیع می‌شود. او همچنین وعده داد که "انواع قلم‌های این دارو تا پایان سال آینده (سال ۱۴۰۰) در داخل تولید و نیاز کشور برطرف خواهد شد."

در همین رابطه امروز اسدالله رجب رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با تاکید بر اینکه انسولین تولید داخل در کشور موجود است، گفت: «با وجود تحریم‌ها مشکل اصلی در حال حاضر تامین انسولین‌های آنالوگ و خارجی است که این هم مسئله جدید نیست.»

او افزود: "انسولین‌های تولید داخل کشور، انسولین انسانی است، همان انسولینی که اکنون در کشور‌های اروپایی و آمریکا هم استفاده می‌شود. پوشش بیمه‌ای این انسولین به شکلی است که ۹۰ درصد هزینه آن را بیمه‌ها می‌پردازند. "

به گفته رییس هیات مدیره انجمن دیابت "سرنگ، قلم و پمپ همگی ابزار تزریق انسولین هستند؛ در نتیجه لفظ انسولین قلمی اشتباه است؛ زیرا انسولین‌های تولید داخل را هم می‌توان با قلم تزریق کرد؛ لذا صحیح‌تر این است که گفته شود انسولین آنالوگ (تولید خارج) با کمبود مواجه است. "
پشت پرده نایاب شدن انسولین در کشورمقامات امنیتی عراق روز پنج شنبه از توقیف بزرگترین محموله قاچاق دارو از ایران خبر دادند
ردپای بازار سیاه و قاچاق
با وجود اینکه مقامات مسئول کمبود انسولین قلمی (آنالوگ) را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند، اما گزارش‌هایی منتشر شده که بحث قاچاق انسولین را تائید می‌کند.

محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در این رابطه گفت: «بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور انسولین وارد کشور شده است. به روال هر سال. پس نباید هیچ کمبودی وجود داشته باشد. اما انسولین وارد شده، دوباره صادر می‌شود. یا به عبارتی از راه‌های غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.»

به گغته نجفی عرب قاچاق معکوس فقط مخصوص انسولین نیست. برای همه دارو‌های گران با مشکل قاچاق معکوس مواجهیم. دلیل آن هم قابل توجه است، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که سبب می‌شود دارو با قیمت ارزان وارد شود و با دلار بازار آزاد، از مرز خارج شود. نجفی عرب می‌گوید «کمبود دارو و انسولین عارضه همین ارز ۴۲۰۰ تومانی است.»

همچنین گزارش‌هایی از عرضه انسولین در بازار سیاه با هشت برابر قیمت اصلی آن منتشر شده که نشان می‌دهد انسولین قلمی نیز وارد بازار زیرزمینی دارو شده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: نوید محمد زاده کرونا کمبود انسولین انسولین قلمی وزارت بهداشت قاچاق دارو تولید داخل تحریم ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها

هنگام روزه‌داری سطح انسولین خون در طی روز پایین‌تر از روز‌های معمولی است. در واقع بدن از ذخایر انرژی خود یعنی گلیکوژن یا قند حیوانی ذخیره شده در کبد و عضلات و همچنین از چربی موجود در بافت چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند، که اینها موجب افزایش سطح انسولین خون نمی‌شوند و به همین دلیل هنگام روزه‌داری میزان انسولین خون کمی پایین‌تر از روز‌های دیگر است. کاهش انسولین خون احتمال ذخیره چربی (شروع چاقی) و همچنین احتمال مقاوم شدن سلول‌ها به انسولین (که زمینه ساز شروع دیابت است) را کاهش می‌دهد.

باید توجه کرد که روزه‌داری علاوه بر اینکه منجر به استراحت دستگاه گوارش می‌شود، سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله افسردگی و استرس، افزایش فشار خون، میگرن، افزایش وزن، بی‌خوابی و گاهی دیابت را کاهش می‌دهد. با این حال در برخی موارد روزه‌داری در افراد بیمار لطماتی را به سلامت فرد وارد می‌کند که به همین دلیل لازم است این افراد برای اطمینان از بی خطر بودن روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت احتمال لطمه به سلامتی، از روزه گرفتن خودداری کنند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، دیابت از جمله بیماری‌هایی است که بسته به میزان شدت و همچنین نوع آن، توصیه‌های متفاوتی برای روزه‌داری دارد. افراد مبتلا به دیابت که دارو دریافت می‌کنند، با توجه به شدت بیماری و با مشورت با پزشک ممکن است مجاز به روزه‌داری باشند. در مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع ۲) که دارای اضافه وزن بالا باشند (BMI بالاتر از ۲۸ دارند) و با دریافت منظم دارو (به صورت ۲ بار در شبانه روز) قند خون خود را کنترل می‌کنند، روزه‌داری نه‌تن‌ها مضر نیست، بلکه می‌تواند مفیدتر هم باشد.

افراد دیابتی که دارای شرایط زیر هستند (با تشخیص پزشک) لازم است از روزه‌داری خودداری کنند:

- افراد مبتلا به دیابت (چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده‌اند و قند خون آنها هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است.

- مبتلایانی که قند خون بالا داشته، اما هنوز از داروی خاص و همچنین فعالیت بدنی مناسب جهت درمان دیابت پیروی نمی‌کنند.

- مبتلایان دیابت نوع ۱ (وابسته به انسولین) که در روز چند نوبت لازم است انسولین تزریق کنند.

- دیابتی‌های مبتلا به عفونت

- افراد مبتلا به پرفشاری خون کنترل نشده و همچنین آنژین (نوعی بیماری قلبی) درمان نشده.

- افرادی که در طول روز ۲ بار یا بیشتر به افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) یا کاهش آن (هیپوگلیسمی) دچار می‌شوند. اگر افراد دچار تعریق، عرق سرد و تپش قلب شوند، این نشانه افت قند خون است که در این صورت باید روزه باز شود.

- خانم‌های باردار یا شیرده مبتلا به دیابت نباید روزه بگیرند.

- افراد سالخورده مبتلا به دیابت نیز نباید روزه بگیرند.

توصیه‌های لازم برای افراد مبتلا به دیابت در طول ماه مبارک رمضان

- افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و به طور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن خواهد شد. بیماران دیابتی در طول روز‌های ماه رمضان مانند روز‌های معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر بپرهیزند.

- انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، عارضه‌ای نخواهد داشت.

- وزن فرد باید در طول ماه مبارک رمضان روزانه کنترل شده و در صورت هر گونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از دو کیلوگرم حتما با پزشک مشورت شود.

- در صورت احساس هر گونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قند خون باید روزه را باز کنند.

- بعد از پایان ماه مبارک رمضان میزان و نوع داروی مصرفی و همچنین رژیم غذایی به حالت قبل از ماه رمضان بر می‌گردد.

- اگر برای خوردن سحری بیدار نشوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند، زیرا احتمال پایین افتادن قند خون و عوارض دیگر افزایش می‌یابد.

- اگر بعد از افطار، قند خون بالای ۲۵۰ باشد لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود. اگر هنگام سحر نیز قند خون بالای ۲۰۰ باشد باید از غذای سحری دفعات بعدی ۲۰ درصد کم شود. چنانچه قند خون بالای ۳۵۰ باشد توصیه می‌شود اصولا روزه نگیرند.

- چناچه مصرف قرص فراموش شود (خصوصاٌ در صورتی که معمولا قند خون بالاست) بیماران دیابتی بهتر است آن روز را روزه نگیرند.

- بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه‌ها، چشم، قلب و... شده‌اند هر چند ممکن است با روزه گرفتن دچار مشکل حادی نشوند، ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است روزه نگیرند یا با متخصص مربوطه مشورت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • استعمار غربی‌ها در استخدام پرستار از کشور‌های فقیر
  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد | ماجرای سرقت نفت ایران توسط آمریکا
  • تعمیر کردن لامپ LED با باتری قلمی (فیلم)
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • راه اندازی دومین پالایشگاه پلاسما در کشور
  • بیماران در سفرهای نوروزی به اندازه کافی دارو همراهشان داشته باشند