Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@09:37:09 GMT

طرح کوچ«کنترل چاقی دانش‌آموزان» در سی‌سخت برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۳۷۲۰

طرح کوچ«کنترل چاقی دانش‌آموزان» در سی‌سخت برگزار شد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت طرح کوچ  جهت کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی  فعال و سالم در یکی از مدارس شهر سی سخت برگزار شد.

به گزارش فارس، بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 60 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و این  در حالی است که استاندارد جهانی 13 درصد است.

در کشور ما 9.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و بیش از 11 درصد دانش آموزان چاق هستند، البته علت چاقی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است در حالی که تاثیر ایام قرنطینه طی ماه‌های اخیر در این آمار افزایش داشته است که  مشکل اضافه وزن در دوران قرنطینه را هم باید در نظر گرفت.

طی ماه‌های اخیر وزیر آموزش ‌و پرورش دستورالعمل پروژه « کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را ابلاغ کرد.

رحیم پور کارشناس و دبیر ورزش در شهر سی‌سخت در خصوص روند برگزاری ساعت‌ تربیت بدنی در مدارس با توجه به شرایط کرونایی گفت: ساعت تربیت بدنی و ورزش از طریق شبکه شاد و صدا و سیما برگزار می‌شود و برنامه‌هایی نیز در این زمینه از طریق شبکه آموزش پخش خواهد شد.

 وی افزود: برای زنگ ورزش نیز تدابیر ویژه اندیشیده شده که حتی رادیو در این زمینه ورود پیدا می‌کند.

رحیم پور گفت: دبستان دخترانه عصمت سی سخت طبق دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش اقدام به اجرایی کردن طرح کوچ در این دبستان کرد و دانش آموزان با این طرح و چگونگی اجرای آن آشنا شدند که با استقبال خوب اولیاء و دانش آموزان همراه بود.

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح کوچ مدارس دانش اموزان چاق دانش آموزان سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع شیر در مدارس به کجا رسید؟

طرح توزیع شیر در مدارس، یکی از برنامه‌های مهم، تأثیرگذار و گسترده میان دانش‌آموزان به شمار می‌رود که در این خصوص اقدامات ویژه‌ای انجام و طی سال گذشته، ۱۶۰ میلیون پاکت شیر در مدارس ابتدایی و استثنایی مدارس دولتی توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به اهمیت تغذیه سالم و نقش آن بر سلامت افراد به ویژه در سنین ابتدایی، توزیع شیر در مدارس پس از وقفه‌ای چند ساله طی سال جاری پیگیری و احیا و بر همین اساس طبق اعلام مسئولان مربوطه، سال گذشته ۱۶۰ میلیون پاکت شیر میان هشت میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی و استثنایی مدارس دولتی توزیع شد و تا پایان اردیبهشت شاهد توزیع ۱۵ نوبت شیر دیگر در مدارس خواهیم بود.

اولویت توزیع شیر مدرسه با مناطق کمتر برخوردار

حسین اسدالهی، دبیر کمیته شیر مدارس، درباره توزیع شیر در مدارس ابتدایی اظهار کرد: نتیجه مستقیم طرح شیر مدرسه بر بهبود تغذیه و تأمین غذای کامل دانش‌آموزان از سال ۱۳۸۴ در آموزش و پرورش اجرا شده است.

وی افزود: این طرح در سال ۹۴-۹۵ با وقفه‌ای روبه‌رو شد، اما امسال دستور مستقیم رئیس جمهور این طرح با وجود موانعی مانند تأمین پاکت شیر به دلیل فراداما استریل بودن شیرها احیا شد.

دبیر کمیته شیر مدارس ادامه داد: آموزش و پرورش از ۲۳ مهر آمادگی توزیع شیر را داشت، اما به دلیل آمادگی نداشتن شرکت‌های لبنی این موضوع به اول آبان موکول شد چراکه تهیه و توزیع با آموزش و پرورش و تأمین شیر با شرکت‌ها است و مشکلی در منابع مالی و اجرا نداشتیم.

اسدالهی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۰ میلیون پاکت شیر در میان هشت میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی و استثنایی مدارس دولتی توزیع شد که مورد حادی در حوزه سلامت دانش‌آموزان وجود نداشت و اگر هم مشکلی در این خصوص ایجاد شده به دلیل حساسیت فرد به شیر بوده است.

وی عنوان کرد: میانگین توزیع در کشور ۲۰ نوبت است، با این تبصره که مناطق شمالی تهران یعنی مناطق یک، دو، سه، چهار، شش که تمکن مالی بهتری دارند، آخرین مناطق تحت پوشش این طرح بودند.

دبیر کمیته شیر مدارس با بیان اینکه اولویت اول این طرح استان‌های کم‌برخوردار مانند سیستان و بلوچستان و کرمان بود، اظهار کرد: اگر این مناطق شمالی تهران را کنار بگذاریم، میانگین توزیع پیش از عید ۱۴۰۳، ۲۸ نوبت شیر به صورت میانگین بوده است.‌

توزیع ۱۵ نوبت شیر تا پایان اردیبهشت / ‏‬ توزیع شیر برای دانش‌آموزان متوسطه اول از مهر

اسدالهی ادامه داد: توزیع شیر در نیمه دوم سال تحصیلی یعنی پس از عید و حتی در ماه مبارک رمضان هم انجام شده و شیر در زنگ‌های آخر میان دانش‌آموزان توزیع شده که با خود به منزل ببرند، همچنین توزیع ۱۵ نوبت دیگر را هم تا پایان اردیبهشت شاهد هستیم و در ایام امتحانات هم شیر توزیع می‌شود چراکه در ایام امتحانات هم به دلیل مطالعه به تغذیه کامل نیاز دارند، در واقع تا آخرین روزی که مدارس دایر هستند، توزیع شیر داریم.

وی ادامه داد: تلاش این است که بتوانیم به صورت میانگین ۵۲ نوبت شیر فرادمای ۲۳۰ سی سی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

دبیر کمیته شیر مدارس با بیان اینکه توزیع شیر از مهر برای دانش آموزان متوسطه اول هم انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این طرح در برنامه هفتم آمده و دولت هم موظف است، از مهر شاهد همزمان نواخته شدن زنگ مهر با زنگ شیر خواهیم بود.

اسدالهی افزود: هر استانی که طرح توزیع شیر مدارس را آغاز کرد، مراسم نمادین زنگ شیر داشتند، به طور مثال در تهران روزهای یکشنبه و چهارشنبه زنگ شیر دانش‌آموزان است.

وی درباره تأمین اعتبار طرح توزیع شیر مدارس اظهار کرد: کمیت و کیفیت این اعتبار در حال بررسی است و به جمع بندی نرسیدیم، اما این طرح استمرار دارد، تاکنون این طرح یک همت تأمین منابع مالی شده است، هرچند دولت چهار همت اختصاص داده بود اما توان شرکت‌های لبنی به این حد نبود.

دبیر کمیته شیر مدارس درباره توزیع شیر در میان مدارس غیر دولتی عنوان کرد: تجربیاتی در گذشته با مدارس غیردولتی داشتیم که شیر مدرسه تحویل داده شد، اما برگردانده‌اند و این مدارس یارانه جامعه مشخصی را مخاطب قرار داده است.

اسدالهی با بیان اینکه استانداردهای شیر مدرسه بسیار بیشتر و مناسب‌تر از شیر در بازار است، ادامه داد: از ابتدای سال به این مدارس اعلام کردیم که هر مدرسه‌ای شیر در اختیار می‌گذارد به ما اعلام کند تا با همان قیمت تولید شده برای مدارس دولتی برای آنها هم شیر تهیه کنیم و هزینه را از مدارس دریافت کنیم، اما تا کنون هیچ مدرسه غیردولتی این تقاضا را نداشته است.

شیر، میان وعده‌ای مناسب برای افزایش یادگیری دانش‌آموزان

احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مصرف لبنیات در تأمین کلسیم موردنیاز بدن اظهار کرد: شیر سرشار از کلسیم است که برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است.

وی افزود: شیر تازه به دلیل داشتن ترکیبات غذایی منحصر به فرد، بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه غذایی مدارس دولتی در کشورهای مختلف است، یک لیوان شیر ۱۳ ماده مغذی ضروری را برای رشد و یادگیری کودکان به ارمغان می‌آورد و آن را جز مهمی از رژیم غذایی کلی آنها می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه یک لیوان شیر می‌تواند کلسیم و فسفر لازم برای رشد مناسب و استحکام استخوان‌ها در گروه‌های سنی کودکان و بزرگسالان را تأمین کند، تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که مصرف شیر با قد کودکان و رشد جسمانی نوجوانان رابطه مثبت دارد، همچنین مصرف شیر به ویژه در دانش آموزان دختر باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نوجوانی نیز دوره رشد فکری و عاطفی همراه با رشد جسمانی است و تغذیه نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان دارد، مطالعات نشان داده است که مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، با بهبود عملکرد تحصیلی در نوجوانان ارتباط دارد.

وی افزود: لازم است والدین یکی از میان وعده‌های مدارس فرزندان خود را به یک پاکت شیر اختصاص دهند تا علاوه بر بهبود یادگیری در مدرسه، سلامت فرزندشان نیز تأمین شود.

لزوم اختصاص ردیف اعتباری مستقل برای اجرای پایدار توزیع شیر در مدارس

پیش از این نیز، محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس پس از چهار سال وقفه، با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور انجام شد، اظهار کرد: توزیع شیر در مدارس با محوریت وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد، هدفمندی یارانه‌ها، برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در استان‌های کشور عملیاتی شد.

وی افزود: اجرا و تداوم این برنامه بر بهبود سلامت دانش‌آموزان، ارتقای سطح یادگیری و بهره‌وری، پیشگیری از سوءتغذیه و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف شیر در دانش‌آموزان برای تضمین سلامت کشور ضروری است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصریح کرد: برنامه توزیع شیر در مدارس پس از چند سال وقفه، در دولت مردمی عملیاتی شده و شور تازه‌ای به مدارس کشور آورده است و نظارت‌های بسیاری نیز بر کیفیت شیر توزیعی انجام می‌شود.

وی گفت: امروزه صنایع لبنیات به‌رغم مشکلات متعدد، با تمام توان در حال همکاری با مدارس هستند و ۶۲ هزار مدرسه و قریب به هشت میلیون و ٥٠٠ هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ در این راستا دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از طریق کمیته علمی و سیاست‌گذاری شیر مدارس با همکاری ذی‌نفعان در صدد رفع چالش‌های موجود و خواستار تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای اجرای پایدار برنامه شیر مدرسه در سال‌های آتی برای بهبود سلامت دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور هستند.

کد خبر 744119

دیگر خبرها

  • آزمون‌های شبه نهایی کاملاً مشابه آزمون‌های نهایی برگزار می‌شوند
  • ۴۰ درصد معلمان امسال وارد نظام دوری می شوند |‌ جزئیات درباره این شیوه به کار گیری معلمان
  • برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای کنترل استرس دانش‌آموزان
  • تجمع دانش‌آموزان توپ آغاج در حمایت اقدام سپاه
  • اجتماع مردمی در حمایت از اقدام سپاه در حرم رضوی + فیلم
  • حمایت دانش آموزان خورموجی از اقدام سپاه
  • حمایت دانش آموزان پیشوایی از حمله موشکی سپاه
  • جشن دانش آموزان منطقه پدافند هوایی شمال شرق در مشهد
  • سیر صعودی دیابت در ایران
  • توزیع شیر در مدارس به کجا رسید؟