Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@23:33:23 GMT

احیای موقوفه ربع رشیدی تبریز نیازمند عزم ملی است

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۴۶۱۸

احیای موقوفه ربع رشیدی تبریز نیازمند عزم ملی است

حجت الاسلام حسینی گفت: ا پیگیری‌هایی که صورت گرفته اداره‌ای برای احیای موقوفات ربع رشیدی در تبریز با عنوان اداره ناحیه چهار ایجاد شده است.

حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به این‌که مقدمات برگزاری نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی فراهم شده است، اظهار داشت: کلید این همایش با مشارکت دانشگاه تبریز و اداره کل اوقاف استان زده شد و از میراث فرهنگی و شهرداری تبریز نیز برای مشارکت در این همایش دعوت به عمل آمد و دانشگاه‌های داخل و خارج کشور نیز مشارکت کردند و به‌خاطر بین المللی بودن همایش، مجوز آی اس سی را نیز از مرکز اسناد جهان اسلام اخذ کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: محوریت همایش در خصوص اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی است که یکی از حکما، مفاخر، مفسرین و طبیبان حاذق قرن هفتم هجری بوده و یک دانشگاه عظیم وقفی را در شهر تبریز با ۱۲ هزار دانشجو از ایران و کشورهای مختلف در تبریز بنیان گذاشته و مجموعه ابواب البرّی در خیابان عباسی تبریز احداث کرده و مجموعه‌های متعددی را در سال ۷۰۳ هجری قمری وقف اداره این مجموعه کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: خواجه رشیدالدین با دو نیت اصلی این مجموعه را وقف کرده که هزینه علم الابدان و علم الادیان شود و در درون وقف نامه نیت مجددی را قرار داده که اگر این ابواب البر در شهر تبریز از بین رفت و اگر به جای این مجموعه، جایگاه دیگری بنا شد، هزینه‌ی آنجا شود و اگر جایگاه دیگری تاسیس نشد، نیتی را در وقف نامه تدوین کرده که هزینه طلاب علم، مرضی، فقرا و مساکین شود.

وی با اشاره به اینکه این موقوفات در هشت استان موجود است، عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته اداره‌ای برای احیای موقوفات ربع رشیدی در تبریز با عنوان اداره ناحیه چهار ایجاد شده که به موقوفات و دبیرخانه کشوری ربع رشیدی با مسئولیت آذربایجان شرقی برای احیای املاک وقفی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی می‌پردازد که در این راستا از مشارکت تمام دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضایی و عنایت های امام جمعه محترم نیز سپاس‌گزاری می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ادامه داد: در کنار املاک، بحث اندیشه‌های خواجه رشید و احیای مجموعه او نیازمند یک کار عظیم فکری و فرهنگی است که از دانشگاه تبریزبه ویژه  دانشکده الهیات دانشگاه تبریز سپاس گذاری می‌کنیم و ان‌شاءالله زمینه و گامی شود برای احیای این موقوفه و احیای اندیشه‌هایی خواجه رشیدالدین فضل الله که مورد تأیید علامه بزرگوار حلی هم بوده و وقف نامه هم مورد تأیید ایشان است.

وی در پایان در خصوص نحوه برگزاری همایش نیز بیان کرد: ما اصرار داریم همایش را به صورت حضوری برگزار کنیم چون که تاثیرگذاری همایش حضوری بهتر از تاثیرگذاری مجازی است اما اگر کرونا اجازه نداد، زمان همایش را تمدید کرده وب هزمان دیگری موکول می‌کنیم.

پایان پیام/206

منبع: شبستان

کلیدواژه: سید شهاب الدین حسینی ربع رشیدی خواجه رشیدالدین فضل الله برای احیای ربع رشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۴۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط

روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران اعلام کرد: جلسه شورای ورزش و تربیت بدنی شهرستان گلوگاه با حضور داودی فرماندار، پهلوان معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل، ابوطالبی رییس هیات ورزش همگانی استان، خلیلی رییس ورزش و جوانان گلوگاه و مسئولین شهرستانی با محوریت همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی صبح و نشاط در محل فرمانداری برگزار شد.

مهدی داودی فرماندار گلوگاه در این جلسه با بیان نقش و اهمیت ورزش در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و نیز از آمادگی کامل شهرستان برای برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی صبح و نشاط، گفت: همه مسئولان این شهرستان با بسیج تمامی ظرفیت‌ها و امکانات در جهت برگزار این رویداد مهم پای کار هستند.

معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز از استقبال اداره کل و هیات همگانی استان از این رویداد خبر داد و افزود: همایش پیاده روی بمناسبت گرامیداشت سالروز آزاد اسازی خرمشهر با نام دومین کنگره ۱۰۴۰۰ شهید والا مقام استان و ۳۵۰ شهید شهرستان گلوگاه برگزار خواهد شد.

اسماعیل پهلوان سپس ادامه داد: برابر هماهنگی انجام شده همایش روز جمعه ۴ خرداد در روستای ریحان آباد برگزار و شرکت کنندگان مسیر سالن ورزشی تا زمین فوتبال را بمسافت ۳ کیلومتر طی خواهند نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • نخستین مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • اردوگاه‌های دانش آموزی نیازمند اعتبار و بودجه
  • اجرای ۱۵ پروژه جدید بخش خصوصی در تبریز
  • آغاز اجرای ۱۵ پروژه هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در تبریز
  • توسعه گردشگری اراضی عباس آباد نیازمند حمایت شورا و شهرداری تهران است
  • ضرورت طراحی و تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری تبریز
  • احیای برجام در میانه بحران؟