Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@13:15:02 GMT

چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۴۷۲۹

چرا اصولگرایان مخالف استیضاح روحانی‌اند؟

فرارو- پس از چند روز هجمه بی‌سابقه به حسن روحانی و طرح بحث استیضاح او توسط برخی نمایندگان تندروی مجلس حالا طیف اکثریت اصولگرایان نشان می‌دهند که علاقه‌ای به استیضاح رییس جمهور ندارند و سعی می‌کنند نشان دهند راهشان از تندرو‌ها جدا است، اما همچنان منتقد عملکرد دولت روحانی هستند.

به گزارش فرارو، امروز قرار است همایش "استیضاح روحانی حق مردم، تکلیف مجلس" در شهر قم برگزار شود و چهره‌هایی همچون حمید رسایی نماینده پیشین مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و کریمی قدوسی نمایندگان کنونی و تعدادی دیگر از چهره‌های تندرو جریان اصولگرا سخنران‌های این همایش‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این همایش در ادامه‌ی موج حمله‌ای است که از یک هفته پیش علیه رییس جمهور به راه افتاده است. موجی که پا را از استیضاح فراتر گذاشته و کار را به محاکمه و اعدام روحانی هم کشانده است.

این موج در واکنش به سخنان روحانی مبنی بر اینکه "امام حسن (ع) به خواست اکثریت صلح کرد" به راه افتاد. اصولگرایان معتقدند که روحانی با "تحریف تاریخ" می‌خواهد به مقصود خود یعنی صلح و "مذاکره با آمریکا" برسد.

در میانه انتقادات شدید از رییس جمهور برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی به تندی به روحانی تاختند و حرف هایشان فراتر از انتقاد بود. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار به روحانی گفت "مردم در تأمین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیرخط فقر دست‌وپا می‌زنند. رئیس‌جمهور در بند حفظ خط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای."

یا مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در توئیتی نوشت: «امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

برخی دیگر از نمایندگان هم سخن از استیضاح رییس جمهور کردند. استیضاح حرف بدنه تندرو اصولگرایان نیز است. حتی روحانی همچون علیرضا پناهیان به گونه‌ای رییس جمهور را "خائن" خوانده است.

این ادبیات و موج در بین جریان اصولگرا شکاف ایجاد کرده است. اصولگرایان میانه رو‌تر معتقدند اینگونه سخن گفتن توهین به روحانی است. این گروه که یکدست هم نیستند مخالف استیضاح‌اند و دلایل ویژه خود را برای مخالفت دارند.

محمدرضا باهنر در واکنش به حملات به روحانی گفت: " توسل شدن به ابزار‌های توهین یا تهدید حتماً فضای نقد منصفانه و تبادل نظر و تعاطی افکار را مخدوش می‌کند و این شرایط آسیبی خواهد بود برای مردم‌سالاری دینی."

علی مطهری نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های میانه رو اصولگرا هم در این باره معتقد است: «من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌دانم، اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»


همچنین مهدی نصیری سردبیر اسبق کیهان هم به اهانت ذوالنوری علیه روحانی پاسخ داد و گفت: «با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟» نصیری در حساب کاربری‌اش در توییتر افزود: «گام اول انقلاب را با شعار آزادی همه گروه‌ها و جناح‌ها و احزاب آغاز کرده بودیم به اینجا رسیدیم. اکنون در طلیعه گام دوم با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟»

در این فضا حتی برخی علمای قم هم ازحملات بی‌محابا به رییس جمهور گلایه دارند. آیت الله مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حرف‌های اخیر مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس مورد تأیید بزرگان قم نیست، گفت: «او هتک حرمت آقای روحانی رئیس‌جمهور را کرده که این زیبنده نیست.»

او افزود: "اعتراض به آقای روحانی وارد است، اما این جور صحبت کردن به هیچ وجه مورد تأیید نبوده و نیست. "

بسیاری از اصولگرایان معتقدند با توجه به اینکه رهبر انقلاب تاکید کردند که دولت باید تا پایان دوران کاریش به فعالیت ادامه دهد، تقاضای استیضاح در راستای ولایتمدارانه نیست و خلاف نظر رهبری است.

بیشتر بخوانید: 

زیباکلام: استیضاح و اعدام روحانی آدرس‌ غلط اصولگرایان به مردم است احمد زیدآبادی: حتماً استیضاح‌اش کنید! عباس عبدی: حمله اصولگرایان به روحانی، تف سربالاست عصبانیت روزنامه دانشگاه آزاد از ذوالنوری  صدای کیهان هم در آمد در همین رابطه روزنامه کیهان هم به صف منتقدان پیوسته است. این روزنامه که خود از تندترین تعابیر علیه رییس جمهور استفاده می‌کند در گزارشی با تیتر "جنجال و استقبال حامیان دولت بی‌کارنامه از بی‌دقتی در انتقاد" نوشت: «بیان انتقادات تندوتیز مزبور، بهانه‌ای دست داد تا جریان تحریف فعال شده و اصل ماجرا را به انحراف بکشاند.»

این روزنامه معتقد است انتقادات اینچنینی باعث "مظلوم‌نمایی" و "وارونه‌نمایی" جریان اصلاحات می‌شود. کیهان افزود: «بسیار روشن است که مدعیان اصلاحات، استاد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند و دنبال گزاره و یا محور رسانه‌ای خاص هستند تا با عملیات روانی در فضای رسانه‌ای کشور، اذهان عمومی را از اصل ماجرا منحرف کرده و اذهان را اسیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای کنند.»   روزنامه فرهیختگان نیز به شدت از تندروهای اصولگرا انتقاد کرد و آنها را "فرشته‌های نجات اصلاح طلبان" خواند. این روزنامه نوشت: «8 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برخی از سیاسیون نابلد در دام عملیات روانی حامیان وضع موجود افتادند.» سلیمی‌نمین می‌گوید استیضاح در هر شرایطی تنش‌زاست نگرانی از عواقب استیضاح همچنین اصولگرایان نسبت به درخواست استیضاح و محاکمه برای روحانی نگرانی‌هایی دارند که احتمالا بسیاری از آن‌ها در بیان آن خودداری می‌کنند. اصولگرایان منتقد استیضاح روحانی می‌گویند طرح این مسئله بازی در زمین دشمن است. عباس سلیمی‌نمین در این باره نوشت: «هرگونه آسیب به دولت شرایط مطلوب برای مانور بیگانگان را فراهم می‌کند. پذیرفتنی نیست فردی که مدعی فهم سیاسی و نماینده مجلس است در مسیری قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کند که نتیجه آن تقویت سیاست بیگانه است.»

از طرف دیگر آن‌ها از این می‌ترسند که چه استیضاح رای بیاورد و چه رای نیاورد، روحانی برنده از مجلس بیرون بیاید. سلیمی‌نمین چهار سناریو برای استیضاح روحانی بیان کرده که دو مورد آن جالب توجه است. به نوشته او احتمال این که روحانی "با تبلیغات هنرمندانه‌ای که نمونه‌های آن در انتخابات گذشته دیده شد، دیگران را مقصر کم‌کاری دولت خودش معرفی و التهاب ایجاد کند" وجود دارد. به گفته او این احتمال هم وجود دارد که "رئیس جمهور یک دعوای کاذب در پاسخ به استیضاح به وجود بیاورد تا جامعه متشنج شود تا استیضاح رأی نیاورد."

او می‌گوید استیضاح در هر حالتی برای جامعه تنش‌آفرین است. سلیمی نمین در این باره نوشت: "حتی اگر شخص روحانی هم تمکین کند و موضوع را به درگیری کاذب نکشاند باز هم عده‌ای شیطان در داخل و خارج از این فضا بهره می‌جویند تا جامعه را به آشوب بکشانند. از این رو چرا باید با کاری نابخردانه سوژه به دست دشمنان داخلی و خارجی بدهیم تا با آن نظم جامعه را به هم بریزند؟" تحلیل روزنامه نزدیک به قالیباف در مخالفت با استیضاح روحانی موضع منفی قالیباف و رئیسی سران دو قوه مقننه و قضائیه هم به طرح بحث‌های تند علیه رییس جمهور واکنش منفی نشان دادند. محمد باقر قالیباف رییس مجلس تاکنون به طور مستقیم واکنشی نشان نداده، اما اظهار نظر دیروز او را می‌توان در این چهارچوب دانست. قالیباف گفت: "بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد."

امروز دوشنبه روزنامه صبح‌نو نزدیک به قالیباف که به نوعی سخنگوی او هم به حساب می‌آید در گزارشی اصلی خود با تیتر " چرا نباید روحانی عزل شود؟" به بررسی مسئله پرداخت و نوشت: "از همه دلایل مهم‌تر برای استمرار دولت روحانی تا پایان دوره، تاکید رهبر انقلاب است. ایشان در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم اشاره کردند که مشی و شیوه مدیریتی‌شان ناتمام نماندن دولت‌ها و ادامه کار تا پایان دوره است. " این روزنامه همچنین تاکید کرده که کنار گذاشتن روحانی "مخرب‌تر" از ادامه کار اوست.

اما رییس قوه قضائیه هم امروز اشاره‌ای کوتاه به اختلافات سیاسی در کشور داشت و از آن انتقاد کرد. ابراهیم رئیسی گفت: "مسؤولان و سیاسیون از حاشیه‌سازی پرهیز کنند و به مسائل اصلی مردم بپردازند."    

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ویروس کرونا روحانی استیضاح رییس جمهور اصولگرایان استیضاح روحانی سلیمی نمین رییس جمهور رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ از ۱۴۵ مصوبه دور اول سفررییس جمهور ۱۱۷ مصوبه عمرانی و ۲۸ مصوبه اقتصادی بود که با اعتبار ۱۱ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان شامل هفت هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان در بخش اقتصادی و سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی اجرایی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • احمدی نژاد از اسراییل به عنوان «کشور» یاد کرد
  • واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲