Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیفیت پایین:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ تمدن سومر در جنوب عراق امروز را قدیمی‌ترین تمدن بشر می‌دانستند؛ حالا دیگر نه. امروز محوطه جیرفت در جنوب استان کرمان را هم یکی از گهواره‌های تمدن انسان می‌دانند؛ از زمانی که الواح خطی آن کشف شد؛ یکی از نخستین خط‌های اختراع شده توسط بشر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سال پس از آن‌که اتفاق ناگواری افتاد؛ هجوم افراد محلی برای غارت اشیائی که بعدها تاریخ بشر را در دید ما تغییر داد. ماجرای پیدا شدن این تمدت باستانی را در این قسمت از «ایران به روایت آثار» می‌بینید.

«ایران به روایت آثار» مجموعه‌ گزارشی ویدئویی است که هر هفته شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها در عصر ایران منتشر می‌شود. از آن‌جا که شنبه هفته بعد نزدیک به تعطیلی نیمه شعبان است، قسمت سی و سوم این مجموعه را می‌توانید روز سه‌شنبه ۶ آبان ببینید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در قسمت قبل منتشر شد:

ایران به روایت آثار؛ قسمت سی و یکم: نبرد جانوران جیرفت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اوایل دهه هشتاد بود که طغیان «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، باعث شد تا گوری باستانی هویدا شود و اشیاء دفن شده در آن بیرون بیایند. خبر، ناگهان پیچید و عده زیادی با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند و صدها هزار شی‌ء تاریخی را از دل خاک بیرون آورده و به قاچاقچیان فروختند.

نتیجه کار آن‌ها زمینی پر از سوراخ شد با صدها گور خالی که کاوش در آن‌‌ها می‌توانست اطلاعات ارزشمندی از گذشته این منطقه به ما بدهد. اطلاعاتی که با جابه‌جایی اشیاء و به هم ریختن محل دفن مردگان از بین رفت.

آن‌چه آن‌ها از دل خاک بیرون آوردند، نشانه‌هایی از تمدنی بود که حیرت همگان را برانگیخت و سرفصلی تازه در شکل‌گیری تمدن بشر شد. یکی از آن‌ها داستانی بود که در قسمت قبل این مجموعه دیدید؛ اینکه چطور ردپای یک اسطوره قدیمی بین‌النهرین، در این تمدن کهن یافت شد. تمدنی که هنوز هم بحث‌های زیادی درباره آن در جریان است.

«سرزمینی مملو از طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی. زادگاه ایزدبانوی عشق و باروری و جنگ. سرزمین هنرمندان و صنعتگران.» این‌ها توصیفاتی است که در افسانه‌های پنج‌هزار ساله سومری، از سرزمین «اَرَتَ» شده. سرزمینی که به گفته سومریان، آن‌سوی «شوش» و «اَنشان» قرار داشته؛ پشت کوه‌های بلند. سرزمینی باستانی و البته افسانه‌ای که پژوهشگران در طول سال‌ها به دنبالش بوده‌اند. «یوسف مجیدزاده» باستان‌شناسی که جیرفت با سرپرستی او کاوش شد، معتقد است که حوزه «هلیل‌رود» همان‌جایی که آن را تمدن جیرفت نامیده‌اند، همان سرزمین افسانه‌ای «اَرَتَ»‌ست. جایی که پادشاه کهن سومری «اِنمِرکار» از آن‌ها درخواست کرده بود صنعتگران و هنرمندانش را برای ساختن شهر کهن «اوروک» به سومر بفرستد. شهری که بقایای آن در جنوب عراق یافت شده.

تمدن جیرفت، می‌تواند همان سرزمین صنعتگران و هنرمندان باشد. این را از اشیاء یافت شده در آن می‌دانیم. اشیائی سفالی و سنگی در نهایت ظرافت و ذوق و دقت. نقوشی که در میان تمدن‌های کهن هم‌دوره‌اش یعنی سرزمین های پنج‌هزار ساله بی‌همتاست.

به داستان‌مان برگردیم که از ویرانی گورستان‌های این تمدن توسط غارتگران آغاز شد. با پخش شدن خبر این غارت‌ها و دستگیری بخش کوچکی از آن‌ها، «یوسف مجیدزاده» برای بررسی اوضاع به منطقه رفت. حدود ۴۰۰ کیلومتر در کنار هلیل‌رود تماما به غارت رفته بود، اما تخریب فقط در گورستان‌ها رخ داده بود و این امید زنده بود که بناهای معماری این تمدن را بتوان یافت؛ همان بناهایی که طرح آن‌ها در اشیاء جیرفت نقش بسته.

وقتی تپه‌ای در آن نزدیکی توجه «مجیدزاده» را جلب کرد، داستان سر برآوردن تمدن جیرفت آغاز شد. این تپه در اصل یک معبد بزرگ یک زیگورات پنج‌هزار ساله بود. زیگوراتی که از تمام همتاهای قبلی خود قدمتی دیرینه‌تر دارد و ارتفاع آن هم بسیار بلندتر است. کاوش‌ها باعث شده تا بخشی از این معبد بزرگ بیرون بیاید و هنوز مانده تا کل آن را ببینیم، اما آن‌چه حیرت‌انگیز بود، پیدا شدن الواح خطی است. خطی هندسی و بسیار قدیمی که هنوز خوانده نشده اما می‌دانیم که مختص همین تمدن بوده و نشان می‌دهد که آن‌ها در هزاران سال پیش خط اختراع کرده بوداند. این یعنی نشانه‌ای از یک تمدن؛ هم معماری دارد، هم صنعت، هم حکومت مرکزی و هم خط. تمدن جیرفت به این ترتیب از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشر لقب گرفت.

لینک کوتاه: asriran.com/0039aT

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تمدن جیرفت تمدن جیرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سقوط وحشتناک یک هواپیمای روسی (فیلم)
  • تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر در استان هرمزگان (فیلم)
  • وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل (فیلم)
  • سرقت چندین میلیاردی از برج لاکچری نیاوران | خانه ۲ مهاجر کانادا غارت شد
  • فیلم جالب از لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک با همراهی همتای ترک
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای ژاپنی