Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مدیرکل یونسکو با ارسال پیامی خطاب به سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نوشت: میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه هامان زنده خواهد ماند.

درپیام اُدری اَزوله که برای احمد جلالی ارسال شده آمده است: با اندوه فراوان از درگذشت محمدرضا شجریان آگاه شدم، انسانی که قلب بسیاری را در ایران، فارسی زبانان منطقه و سراسر جهان متاثر ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف یونسکو به شما، خانواده وی و مردم ایران صمیمانه تسلیت می گویم. از دلبستگی تان به ایشان و سنگینی این فقدان آگاهم.

در این پیام تاکید شده است: آقای شجریان نه تنها خواننده ای با استعداد و استادی کامل در سبکهای موسیقی سنتی ایران بود، بلکه هنر خود را برای دفاع از اهداف بشردوستانه و آموزشی و تربیتی مصروف داشت. در کنار تخصص موسیقیایی اش، او با صدای رسا و مصمم، حصارهای جدائی میان افراد، کشورها و فرهنگها را درنوردید. بر این اساس بود که پس از اجرای آوازیِ اشعار عمر خیام در این سازمان، جایزه پیکاسو یونسکو را در سال 1999 دریافت کرد. همچنین در سال 2007، در مراسمی که به افتخار شما، به عنوان رئیس پیشین مجمع عمومی یونسکو و پایان ماموریت 10 ساله نزد این سازمان برگزار شد، مدال موتزارت یونسکو به او اعطا شد.

درسپتامبر 1999، کنفرانس علمی بزرگی در باب آثار فرهنگی و علمی خیام در یونسکو برگزار، و کتاب «خیام ریاضی دان» که برگردان رسائل ریاضی خیام از عربی به فرانسه (و سپس به انگلیسی) بود رونمائی شد. به این مناسبت کنسرتی ترتیب یافت که در آن، استاد شجریان اشعاری از عمر خیام و سعدی را اجرا کرد، و سپس مدال پیکاسو به پاس تلاش های او در شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و معرّفی کاربرد آن در صلح و دوستی توسط فدریکو مایور مدیرکل وقت یونسکو به او اعطا شد.

همچنین  مدال موتزارت در 16 ژانویه 2007، از طرف یونسکو بخاطر ارزش های انسانی و فرهنگی آثار استاد، به استاد شجریان اعطا شد. مناسبت آن، مراسمی بود که، به دعوت مشترک مدیرکل و رئیس کنفرانس عمومی وقت یونسکو، برای قدردانی از خدمات احمد جلالی، رئیس پیشین کنفرانس عمومی و نیز رئیس پیشین مجمع عمومی میراث جهانی یونسکو برگزار شد با حضور سفرا و مقامات این سازمان. استاد شجریان در این مراسم شرکت و در پایان کنسرتی افتخاری اجرا، و سپس سخنرانی کرد.  ایشان در بازگشت به ایران، در گفتگوئی گفت که برای قدرشناسی از زحمات جلالی در حفظ و ثبت مواریث فرهنگی ایران و اهتمام او به شناساندن فرهنگ ایرانی به جهانیان، به پاریس رفته نه برای گرفتن مدال موتزارت، زیرا ما نباید کسانی را که به فرهنگ کشور خدمت کرده اند فراموش کنیم. 

ازوله در این پیام آورده است: آقای شجریان طی بیش از 6 دهه، با فضیلت هنری خود، زیبایی شعر کلاسیک پارسی، از جمله اشعار سعدی، حافظ، مولانا جلال الدین رومی، عطار و عمر خیام را در پرتو تازه ای به نمایش گذاشت. وی این امکان را برای نسل جدید فارسی زبانان در کشورهای مختلف فراهم ساخت تا هویت فرهنگی و میراث مشترک خود را باز یابند، و با این کار، پیوندهای فرهنگی مردمان منطقه را استحکام بخشید.

وی افزود: آقای شجریان در چند سال اخیر شجاعانه با بیماری جنگید و در عین حال پیوند عمیقِ خود را با مردم ایران نگاه داشت، مردمی که او از آنان الهام می گرفت و برای آنان می خواند. او با آثار خود نشان داد که راههای بسیاری وجود دارد که فرهنگ، با آشکار ساختنِ آدمیتِ مشترک مان، ما را به هم نزدیک تر کند. از دیدگاه او، هدف همه هنرها انسانیت است که باید بر جهان حکمفرما باشد. این نگاه، ارتباط تنگاتنگ با رسالت یونسکو دارد که می گوید: سنگر دفاع از صلح را می باید در اندیشۀ زنان و مردان ساخت.

مدیرکل یونسکو گفت: لطفا همدردی عمیق ما را پذیرا باشید.

اخبار مرتبط رابطه استاد شجریان با سیاست و چهره‌های سیاسی چگونه بود؟ عکس/ واکنش گاردین به مراسم تدفین استاد شجریان درخواست ثبت تولد استاد شجریان به عنوان روز موسیقی ایران عکس/ پیکر استاد شجریان وارد آرامگاه فردوسی شد اطلاعیه خانه موسیقی درباره زمان خاکسپاری استاد شجریان ببینید/ تعبیر خارق العاده شفیعی کدکنی درباره هنر استاد شجریان آهنگ های ماندگار و به یاد ماندنی استاد شجریان+دانلود رایگان انتقاد علی مطهری از رفتار ناپسند صداوسیما با استاد شجریان تصاویر استثنایی از استاد شجریان در ورزش عکس آسوشیتدپرس از هوادار غمگین استاد شجریان بیرون بیمارستان عکس/ بازتاب خبر درگذشت استاد شجریان در گاردین

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا سازمان ملل محمدرضا شجریان یونسکو استاد شجریان سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی استاد شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

پس از ارائه مستندات توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار ورزنه، چادر سفید زنان این شهر ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شد.


پوشیدن چادر سفید زنان ورزنه دلایل تاریخی متعددی دارد، از جمله کشت پنبه مرغوب و وجود صنایع دستی کرباس بافی و سفره بافی و عوامل فرهنگی و دینی که اسلام به پوشیدن رنگ سفید سفارش کرده، علل پوشش چادر سفید این خطه است.


زنان شهر ورزنه معمولاً از پارچه‌های کرباس سفید برای دوخت چادر استفاده می‌کردند، اما اکنون بیشتر با استفاده از پارچه‌های کارخانه‌ای روی آورده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تقدیر از مقام شامخ معلم و استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزش
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی