Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - نخستین سیاهچاله‌ای که مستقیماً از آن تصویربرداری شده، اسرار بیشتری از خودش آشکار می‌سازد. گروه پژوهشی تلسکوپ ایونت‌هورایزن در حال یادگیری مطالبی راجع به رفتار سیاهچالهٔ بزرگ در طی دهه گذشته است. در آوریل سال ۲۰۱۹، دانشمندان با پروژه‌ای موسوم به تلسکوپ ایونت‌هورایزن (EHT) از عکس تاریخی M87* رونمایی کردند؛ یعنی سیاهچاله بزرگی که در کمین کهکشان M87 نشسته و نزدیک به ۵۳ میلیون سال نوری از راه شیری واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این تصویر خیره‌کننده، شمایل M87* را نشان می‌دهد که جرمی به‌اندازهٔ ۶٫۵ میلیارد خورشید دارد. (باید گفت عکاسی از فضای داخلی سیاهچاله‌ها از خارج غیرممکن است؛ این موجودات کیهانی کنجکاو همه چیز، حتی نور را که از نقطه بدون بازگشت عبور می‌کند هم، قلع و قمع می‌کنند).
 
در اطراف سایه، یک حلقه تابشی وجود دارد که توسط گاز پرسرعت و بیش‌ازحد گرم‌شده اطراف، به بیرون ساطع می‌شود و به درون M87* فرو می‌افتد. این حلقه در نیمه «پایینی» بسیار روشن‌تر است و ظاهری هلالی‌مانند به آن بخشیده است.
 
این نمای مهم از M87* یک عکس فوری است و سیاهچاله را آنطور که EHT در طی یک هفته در آوریل ۲۰۱۷ مشاهده کرده است، به تصویر می‌کشد. در یک مطالعه جدید، تیم EHT به گذشته باز گشته و در مورد رفتار و ظاهر M87* تا یک دهه پیش، اطلاعاتی کلیدی گردآوری کرده است.
 
عملکرد EHT مانند یک تلسکوپ رادیویی در حد و اندازه زمین است و داده‌های ماهواره‌های سراسر کره زمین را با هم یکپارچه می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۷ به بلوغ رسید و هشت تلسکوپ در شش مکان مختلف جغرافیایی به مشاهدهٔ M87* پرداختند. اما EHT پیش از آن هم این سیاهچاله را مطالعه کرده بود؛ یعنی زمانی که تلسکوپ هنوز سرگرم توسعه قدرت خود بود.
 
گفتنی است این مطالعهٔ جدید نگاهی به داده‌های قدیمی هم داشته است؛ به‌طور خاص، مشاهداتی از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ یعنی زمانی که EHT در سه سایت دارای ابزار و ادوات بود و همینطور سال ۲۰۱۳ یعنی زمانی که این پروژه به چهار منطقه گسترش یافت. اطلاعات اولیه برای تولید یک تصویر بسیار ناچیز بودند، اما در تحقیقات جدید، دانشمندان توانستند با استفاده از تکنیک‌های آماری مدل‌سازی، ویژگی‌های اصلی M87* و اطراف آن را استنباط کنند. به عنوان مثال، این گروه مطالعاتی دریافت که اندازه هاله M87* در دهه گذشته ثابت بوده و هنوز هم با نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین برای سیاهچاله پرجرم همخوانی دارد.
 
کازو آکیاما، دانشمند رصدخانه هایستاک در مؤسسه فناوری ماساچوست، در بیانیه‌ای گفته است: «ما در این مطالعه نشان می‌دهیم که مورفولوژی عمومی یا وجود یک حلقه نامتقارن، به احتمال زیاد در بازه‌های زمانی چند ساله ادامه خواهد داشت». آکیاما می‌افزاید: «این یک تأیید مهم راجع به انتظارات تئوریک است؛ زیرا سازگاری در طول چندین دوره مشاهده، به ما اطمینان بیشتری نسبت به ماهیت M87* و منشأ سایه می‌دهد».
 

اما همه‌چیز ثابت باقی نماند. در واقع، تحلیل جدید نشان می‌دهد که حلقه درخشان M87* به‌مرور زمان به‌طور قابل توجهی تکان می‌خورد و این نتیجه که باعث تعجب تیم  EHT شد. ماسیک ویلگوس (ستاره‌شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد و نویسنده اصلی این مقاله) می‌گوید: «در واقع ما شاهد تغییرات زیادی هستیم و اینطور نیست که تمام مدل‌های نظری راجع به تجمیع مواد برای ایجاد سیاهچاله منجر به این ارتعاش شوند. این یعنی که ما می‌توانیم بر اساس پویایی مشاهده شده، مدل‌هایی را رد کنیم».
 
اعضای گروه پژوهشی می‌گویند که نتایج جدید این امکان را فراهم کرده تا ستاره‌شناسان نگاهی بی‌سابقه به پویایی سیاهچاله‌ها داشته باشند و بتوانند نسبیت عام را مانند گذشته مورد آزمون قرار دهند. شپرد دوئلمان (مدیرعامل و بنیانگذار EHT از دانشگاه هاروارد) نیز گفته است: «این آزمون‌های اولیه EHT حاوی گنجینه‌ای از مشاهدات طولانی‌مدت برای ما فراهم می‌کنند که EHT فعلی، حتی با قابلیت تصویربرداری قابل‌توجهی هم که دارد، نمی‌تواند به پای آن برسد».

منبع: ايتنا

کلیدواژه: سیاهچاله فضا ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا

سرهنگ فرهاد آراوند فرمانده انتظامی شهرستان فسا اظهار کرد: با اعلام م مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری منجر به قتل مردی میانسال در کوه‌های اطراف یکی از روستا‌های فسا، تیم پلیس آگاهی به محل اعزام شدند.

او ادامه داد: در تحقیقات اولیه مشخص شد ۲ برادر که در مناطق کوهستانی بوده اند و پدرشان نیز در 

همان اطراف مشغول چرای گوسفندان بوده است به علت اختلافات قبلی با یکدیگر درگیر شده و متهم با اسلحه شکاری برادر خود را مجروح که به علت شدت جراحت بلافاصله فوت می‌کند.

این مقام انتظامی به کشف اسلحه در اطراف صحنه جرم اشاره کرد و گفت: کارآگاهان پلیس تحقیقات خود را برای شناسایی مخفیگاه و دستگیری متهم که پس از قتل متواری شده بود، آغاز کردند.

سرهنگ آراوند با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده، قاتل که عرصه را بر خود تنگ دیده بود خود را تسلیم قانون کرد، افزود: متهم برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فسا به شهروندان توصیه کرد: احیای فرهنگ میانجیگری در رفع اختلافات اعضای خانواده و یا سایر افراد، یکی از آموزه‌های سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که در جلوگیری از حوادث تاسف بار مشابه موثر است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)
  • یک کهکشان زیبا در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین
  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)
  • معمای حیاتی تلسکوپ جیمزوب حل شد