Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:58:44 GMT

بازار تبریز، داغ‌تر از بازار شب عید

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۵۸۱۱

بازار تبریز، داغ‌تر از بازار شب عید

ایسنا/آذربایجان شرقی این روزها، مردم در حالی مغازه‌ها و اجناس دست‌فروشان را در بازار تبریز زیر و رو می‌کنند که وضعیت آذربایجان شرقی مدت‌هاست قرمز اعلام شده است، با نگاهی به دورنمای بازار چنین تصور می‎شود که جمعت زیادی به دنبال شیء گمشده‎ای می‌گردند.

به گفته‎ی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روزانه به طور میانگین حدود 20 نفر در آذربایجان شرقی، جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده و حدود 400 مورد جدید مثبت بیماری در این استان شناسایی می‎شود، اما به نظر می‌رسد،کرک و پر کرونا از نظر بازارگردها ریخته است، زنان وکودکان، قسمت عمده‌ی جمعیت بازارگردها را تشکیل می‌دهند، آن‌ها هر یک بهانه‌ای برای آمدن به بازار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیر و جوان، زن و مرد و کودکان که اغلب ماسکی هم به صورتشان ندارند، از این مغازه به آن مغازه قیمت‌ها را پرس وجو می‌کنند، کودکان، بستنی و خوراکی به دست هستند و برخی پدر و مادرها نوزادان چند روزه را در کالسکه قرار داده و با آرامش تمام، در خیابان‌هایی که ویروس کرونا می‎رقصد، قدم می‌زنند.

تصور غلط مبنی بر اینکه کودکان به کرونا مبتلا نمی‎شوند، به عنوان فرهنگی غلط، پذیرفته شده است، آن‌ها به هر جا که خواستند دویده و به همه جا دست می‌زنند، اما هشداری از طرف والدین در کار نیست، در حالیکه متخصصان امر بارها هشدار داده‌اند، کودکان به عنوان ناقل و منبع آلودگی چندین نفر عمل می‌کنند، از این رو والدین باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کودکان را هم با استفاده از شیوه‌های مناسب به استفاده از ماسک و در خانه ماندن ترغیب کنند، اما بزرگسالانی که یا ماسک ندارند و یا در صورت داشتن ماسک هم آن را تا زیر چانه کشیده‌اند، الگوی خوبی برای ترغیب کودکان نیستند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با گلایه از رفتار برخی از والدین و بزرگسالان، می‌گوید: متاسفانه تعدادی از والدینی که اولین معترضان بازگشایی مدارس بودند، همان‌هایی هستند که پس از تعطیلی مدارس و آغاز آموزش از راه دور، یک روز را هم در خانه‌های خودشان نمانده‌اند و شلوغی بازار، مراکز خرید و شهربازی‌ها هم همین امر را نشان می‌دهد.

به نظر می‎رسد، مردم تصمیم گرفته‌اند، در خانه‌ ماندن‌ها و خلوتی بازار شب عید را در نیمه‌ی دوم سال،جبران کنند، هیچ اثری از نگرانی روزهای اول در چهره‎ی مردم نبوده و همگی جواب مشترکی در پاسخ به سوال خبرنگار دارند، «به شما ربطی ندارد»، این پاسخی است که اغلب کسانی که بدون ماسک و آزادانه در خیابان، پرسه می‌زنند، به شما می‌دهند.

با وجود بستری بودن 1100 نفر در بیمارستان‎های آذربایجان شرقی و اعلام وضعیت حاد و قرمز در این استان، هنوز هم بسیاری از افراد با رویکرد «مرگ خوب است، اما برای همسایه» و «مراقبت از بیماران، وظیفه‎ی کادر درمان بوده و فرسودگی و خستگی آن‌ها ربطی به ما ندارد»، زندگی روزمره‎شان را درست مانند روزهای قبل از کرونا، ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، نبود نظارت کافی بر اماکن پرتردد، یکی از دلایل اصلی افسارگسیختگی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی از طرف اصناف و دست فروشان است که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آن را ناشی از نبود نیروی کافی دانسته و در این مورد دست به دامن نیروی انتظامی و دادگستری و اتاق اصناف شده است، معاون بهداشت این دانشگاه معتقد است، نظارت بر همه‎ی واحدهای صنفی، غیرممکن بوده و مردم ضمن اینکه خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند، تخلفات را به سامانه‎ی 190 گزارش کنند.

با وجود اعمال محدودیت رفت و آمد به بسیاری از شهرها، آذربایجان شرقی همچنان مقصد بسیاری از گردشگران و دوست داران آب و هوای تمیز و خنک و عاشقان خرید از بازار سرپوشیده‎ی تبریز بوده و با اندکی بررسی، با حجم انبوهی از خودروهایی با پلاک‌های غیربومی مواجه می‎شویم که حتی تعدادشان در مقایسه با سال گذشته، بیشتر به نظر می‏‌رسد.

مسافران، خودروها را در هر جایی از خیابان که توانسته‌اند، پارک کرده و مشغول، گشت و گذار و خرید از دست فروشانی هستند که هیچ یک ماسک و یا مایع ضدعفونی کننده ندارند، خریداران لباس‌ها را با دست بررسی کرده و در صورتی که لباس مورد پسندشان قرار نگرفت، لباس را همانجا رها می‌کنند تا نفر بعدی همان را با دست‌هایش لمس کند.

وضعیت رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها نیز چندان رضایت‌بخش نبوده و هیچ رستوران‌داری، مشتریان را به ضدعفونی دست‌ها و یا رعایت فاصله دعوت نکرده و هیچ یک از آن‌ها ظرفیت مشخصی برای مغازه‌هایشان در نظر نگرفته‌اند و پذیرای تمامی مشتریان هستند.

افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها در فروردین ماه در آذربایجان شرقی نشان داد که چنین تدابیری در کاهش موارد بیماری موثر است؛ افرادی که پا به پای توصیه‌های کادر بهداشت و درمان از همان روزهای اول تاکنون به هر سختی که بوده ماسک را چه گران و چه ارزان خریده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را وظیفه‌ی خود دانسته‌اند، از مسئولان ذی‌ربط انتظار دارند تا به این مطالبه‎ی عمومی پاسخ داده و با اعمال محدودیت و برخورد قانونی با متخلفان، از ابتلای تعداد زیادی به ویروس کرونا و داغدار شدن خانواده‌‎های بیشتری، جلوگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بازار تبریز کروناویروس کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تبریز همه با همه علیه کرونا آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۵۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح روز چهارشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات تبریز، افزود: نشان تجاری باید به گونه‌ای باشد که مردم در داخل و خارج کشور آن را بشناسند، اگر محصولی با نشان تجاری در دنیا شناخته شده و مردم به آن اعتماد کنند یعنی تولید پایدار است.

وی ادامه داد: محصول دارای نشان تجاری اگر بازارسازی نشود، ناقص بوده و احتمال دارد در مسیر صعودی تولید زمین بخورد.

وی با بیان این‌که تولید باکیفیت، ساختن نشان تجاری مؤثر و قابل اعتماد برای دنیا و بازارسازی سه اصل مهم در صنعت شیرینی و شکلات است، گفت: کار نمایشگاه‌ها نیز بازارسازی است و طراحی یک نمایشگاه خوب بین المللی موجب می‌شود تا بتوانیم محصول خود را به دنیا عرضه کنیم.

رحمتی با اشاره به اینکه این نمایشگاه پس از ۱۷ دوره برگزاری در کشور برای نخستین بار در تبریز برگزار شده است، افزود: این نمایشگاه اکنون به جای اصلی خود بازگشته است و آذربایجان شرقی، قطب صنایع غذایی و محصولات شیرینی و شکلات در کشور است.

وی ادامه داد: تقریباً ۱۰۰ درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی بوده و سالانه ۲۱۵ هزار تن صادرات به ۷۹ کشور خارجی انجام می‌گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به انعکاس رسانه‌ای نمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: با معرفی محصولات و دستاوردهای نمایشگاه‌ها از طریق رسانه و شبکه‌های مجازی که امروز در موضوع بازارسازی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند، می‌توان شاهد توسعه بازار صنایع بود.

کد خبر 6087201

دیگر خبرها

  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • مسیرگشایی خیابان انقلاب تبریز جزو پروژه‌های شاخص کشور اعلام شد
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • تجهیز ۲۸ بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • جزئیات انجام نخستین پرواز حج تمتع از فرودگاه تبریز