Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: این روزها مصادف با چهلمین روز رحلت مرحوم آیت الله العظمی یوسف صانعی است. عالمی بزرگ که بسیاری از مردم از ایشان به عنوان مرجعی نواندیش و متفاوت یاد می کنند. فتاوای متفاوت آیت الله صانعی در بسیاری موارد عاملی برای حل معضلات فقهی بود. شجاعت ایشان نیز در میان سایر علما زبانزد بود و هیچ عاملی منجر به این نمی شد که آیت الله صانعی نظر خود را صریحا اعلام نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب در تبیین دیدگاه های فقهی نوآورانه این مرجع فقید معتقد است که آیت الله صانعی تجدیدنظرهایی را که باید در برخی احکام سابق صورت می گرفت را انجام داد.

دکتر زهرا شجاعی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: ما دو نوع «رسول» داریم؛ یکی باطنی که همان عقل و فطرت انسان است و دیگر رسولان ظاهری که پیامبران بودند و آخرین آن نیز پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) که برنامه زندگی و راهنمای عمل را برای هدایت انسان در اختیار ما قرار داده است. لذا اگر اعتقاد داریم که دین اسلام خاتم است و برای همه انسان ها و نسل ها برنامه زندگی را طراحی کرده، جز با باور و اعتقاد به «اجتهاد عملی»ممکن نخواهد بود.

 

تمایز فتاوای آیت الله صانعی با سایر مراجع در چه بود؟

وی افزود: در دین مبارک اسلام و البته مذهب شیعه با قرار دادن اجتهاد بر اساس اصول و قوانین و در چارچوب های مطرح شده یعنی همان قرآن، سنت، اجماع و عقل؛ بشر می تواند بهترین راه و روش را برای زندگی بهتر و سعادت اخروی خود معین کند. در این اصل اجتهاد که در فقه شیعه مطرح است، تفاوت و تمایزی که در فتاوای آیت الله صانعی نسبت به سایر یا برخی دیگر از مراجع وجود داشت، توجه به دو عنصر زمان و مکان بود.

شجاعی ادامه داد: این همان نکته ای است که حضرت امام(س) نیز در فتاوا و نظرات فقهی خودشان روی آن تکیه می کردند. اگر این دو عنصر را در نظر نگیریم، اجتهاد نمی تواند پویا یا به تعبیری بهتر بر اساس تحولات اجتماعی باشد و به نیازهای بشر پاسخ دهد.

 

آیت الله صانعی به فقه جواهری با در نظر گرفتن زمان و مکان عمل می کرد

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: آنچه آیت الله العظمی صانعی(ره) را برجسته و متمایز می کرد و مورد توجه و اقبال نسل جوان، به ویژه زنان جامعه قرار می داد، این بود که ایشان به فقه جواهری همانطور که امام فرموده بودند با در نظر گرفتن زمان و مکان عمل می کرد.

وی بیان کرد: اجتهاد به معنای واقعی کلمه یعنی فرد برای کشف قوانین و نظرات و دیدگاه های جدید بکوشد و در عصری که ما به سرعت در حال تحولات و رویدادهای جدید هستیم به نحوی که ممکن است تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سال های گذشته حتی از میزان تحولات سده اخیر بیشتر باشد، این ضرورت بیشتر دیده می شود.

 

فقه باید حتی جلوتر از زمان باشد

شجاعی گفت: با اینکه معتقدم که فقه باید حتی جلوتر از زمان باشد، اما اگر چنین نشد دست کم باید پا به پای تحولات اجتماع حرکت کند تا بتواند به نیازها پاسخ دهد. حضرت آیت الله صانعی به این نکته توجه داشتند و در این روند، نه تنها خودشان بلکه موسسه تحقیقاتی «فقه الثقلین» را نیز به یادگار گذاشتند. ایشان در این موسسه با بهره مندی از شاگردان و اساتید و بزرگان حوزه به بررسی و تحقیق در این زمینه پرداختند.

وی اظهار کرد: نشست هایی که تاکنون برگزار و کتاب هایی که نوشته شده، همچنین نشست هایی که قرار است در آینده بدون حضور ایشان برگزار شود حاکی از این است که به ضرورت های اجتماعی و فرهنگی جامعه توجه کافی صورت گرفته است.

 

آیت الله صانعی معتقد به برابری دیه زن و مرد بود

این فعال حوزه زنان گفت: موارد متعددی از فتاوای آیت الله العظمی صانعی درخصوص زنان وجود دارد. برای نمونه ایشان می فرماید تنها اگر خروج زن از منزل حقی را از مرد زائل کرد، مرد می تواند مانع او شود. لذا می بینیم که نگاهی مطلق اندیشانه نداشته است.

وی ادامه داد: در مورد بحث شهادت و قضاوت زنان نیز نظر ایشان با سایر مراجع متفاوت بود. همچنین آیت الله صانعی معتقد به برابری دیه زن و مرد بود. ایشان مبنای عدالت و مصلحت جامعه را در فتاوای خود مدنظر قرار می داد. این مرجع عالیقدر در هر حکمی که ممکن بود عدالت را مخدوش کند، تجدیدنظر می کرد. از این رو، می بینیم در موضوع تساوی دیه زن و مرد، سن بلوغ دختران و ازدواج موقت آیت الله صانعی نظراتی متفاوت از سایر مراجع داشتند.

 

آیت الله صانعی در احکام سابق راجع به زنان تجدیدنظر کرد

شجاعی بیان کرد: این امری بسیار مهم است. چرا که فلسفه احکام دین، تحقق عدالت است. خداوند در قرآن می فرماید دین برای این است که توانایی و شایستگی لازم را در مردم ایجاد کند تا جامعه ای بر مبنای فقه و عدالت شکل گیرد. اگر قرار باشد قانونی وضع شود که بر مبنای عدالت و فقه نباشد، آن قانون به چه درد می خورد؟

امروز زنانی مانند مرحوم مریم میرزاخانی که نابغه ریاضی هستند، وجود دارند. زنانی که اندیشمند بوده و به رشد و آگاهی و سواد لازم رسیده اند. بنابراین قطعا می بایست در احکام سابق در قبال زنان تجدیدنظرهایی صورت می گرفت و آیت الله صانعی چنین کاری را انجام داد.

 

اخبار مرتبط سید صادق قادری: آیت الله صانعی از نمدِ فقاهت، برای خودش کلاهی ندوخته بود سید ابوالفضل موسویان: آیت الله صانعی از آغاز دست‌ پرورده امام بود فقیه دین و زندگی؛ رویکردهای اجتهادی آیت الله صانعی(ره) سعید صانعی: سبک بحث‌های حضرت امام، بن‌مایه اندیشه‌های بعدی آیت الله صانعی را تقویت کرد/ ایشان شخصیتی پرسشگر، جستجوگر و مهربان بود

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا آیت الله العظمی یوسف صانعی آیت الله صانعی آیت الله صانعی زهرا شجاعی سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فتاوای آیت الله آیت الله صانعی دیه زن و مرد زمان و مکان سایر مراجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۷۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: هدف مهم از این طرح این بود که گامی در جهت تقویت نشاط اجتماعی و خانوادگی برداشته شود، نگاه این بود که با این تعطیلی افراد شاغل بتوانند زمان بیشتری در کنار خانواده سپری کنند و پدران و مادران شاغل سهم و نقش بیشتری در تربیت فرزندان داشته باشند.

وی در گفتگو با ایلنا افزود: این اقدام می‌تواند نقش مهم و بسزایی در تقویت نهاد خانواده و حضور پررنگ پدر و مادر در تربیت فرزندان داشته باشد و این امر قادر است از آسیب‌های اجتماعی فراوانی جلوگیری کند.

ذاکر تصریح کرد: نکته دیگر این است که ما باید در زمان تصمیم گیری مسائل مختلف و جنبه های متعدد موضوع را در نظر بگیریم یکی از موارد همین موضوع ارتباطات اقتصادی و تجاری با جهان است که ما باید به فکر تقویت و گسترش آن باشیم در حالیکه الان با این شرایط اگر پنجشنبه‌ها هم مانند جمعه تعطیل شود، ۴ روز ارتباط ما با دنیا قطع خواهد شد و این اصلا به نفع اقتصاد ما نیست.

وی افزود: با صحبت‌هایی که روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی داشتیم نتیجه این شد که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نظرشان این است که شنبه تعطیل باشد نه پنجشنبه؛ من فکر می‌کنم از بعد اقتصادی تعطیلی شنبه و جمعه می‌تواند گره‌گشا باشد که هم اقتصاد و هم نشاط مردم را تامین کند و هم تجار و بازرگانان بتوانند به راحتی فعالیت خود را با دنیا داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در جلسه روز یکشنبه به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی و شرایط حفظ روابط اقتصادی خارجی نزدیک تر است. البته استعلام هایی از مراجع عظام صورت گرفته که فکر می‌کنم نتیجه مثبت است و تعطیلی شنبه بلامانع است، اتاق بازرگانی هم از زبان آن‌ها استعلام هایی از دفتر رهبری دارند که ان شاءالله بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و بتوانیم بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

وی تاکید کرد: البته این قانون و تعطیلی ها استثنائاتی هم دارند و دستگاه های خدماتی از شمولیت این قانون مستثنی می‌شوند و ممکن است بانک‌ها هم یکی از این استثنائات باشند که البته باید ببینیم در صحن علنی یا در زمان تنظیم آیین نامه اجرایی توسط دولت چه اتفاقی رخ خواهد داد.

ذاکر در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلات آخر هفته مشمول کارگران هم می‌شود، گفت: طبیعی است که کارگران باید در تصمیم‌گیری های اینگونه در اولویت باشند، کارگر در تصمیمات اصل است، اول کارگر بعد کارمند.

وی افزود: این کارگر است که بیشترین آسیب را می بیند، خانواده اش متضرر می شوند، اضافات و کارانه و امتیازات دیگری که لازم است را هم ندارد؛ درنتیجه طبیعتا باید تعطیلی آن ها را درنظر بگیریم.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898615

دیگر خبرها

  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • سهم ۳ برابری شهرستان‌ها از کنسرت‌های فروردین/ علیرضا طلیسچی رکورد زد