Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@09:40:39 GMT

تالاب های خوزستان قربانگاه پرندگان مهاجر

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۹۳۹۹

تالاب های خوزستان قربانگاه پرندگان مهاجر

اهواز- با فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان به آب گیر های کشور فرصت برای بسیاری از افراد بیگانه با واژه محیط زیست و آشنا با سود اندوزی برای صید این میهمانان بی دفاع آغاز می شود.

قدس آنلاین-گروه استان ها:حدود ۲۰ درصد تالاب‌های کشور در خوزستان واقع شده است و به همین دلیل این استان بیشترین پرندگان مهاجر را دارد و با توجه به شرایط آب وهوایی، ماندگاری پرندگان در این استان بیشتر است و در واقع خوزستان نقطه آخر سفر پرندگان مهاجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آن هایی که گذرشان به بازار «کیان» اهواز افتاده است صحنه های فروش غیر بهداشتی پرندگان شکار شده درون سینی های بزرگ در کف خیابان بسیار آشناست اما بی تفاوتی مسئولان محیط زیست برای عدم برخورد با این شکارچیان تا حدود زیادی غریب است!

البته فروش این پرندگان تنها به بازار اهواز ختم نمی شود و بازار فروش این پرندگان رد پای آن تا عراق هم کشیده شده است.

گفتنی است با توجه به کشتار گسترده و عرضه محدود پرندگان در بازارهای خوزستان، بخش عمده‌ای از لاشه‌های پرندگان صیدشده توسط «محمیه داران» برای فروش به کشور عراق ارسال می‌شود.

داستان «محمیه»

عامر کعبی یکی از فعالان محیط زیست در این رابطه به ما می گوید: محمیه به آبگیرهای مصنوعی نسبتا وسیعی گفته می‌شود که صیادان به منظور صید پرندگان ایجاد می‌کنند.

وی ابراز می کند: در این آبگیرها تورهای بزرگی جاسازی شده و به منظور جذب پرندگان، غلات پخش می‌شود که متاسفانه برخی نیز از دانه های سمی استفاده می کنند.

وی درباره نحوه شکار پرندگان توضیح می‌دهد: اسلحه، محمیه (تالاب‌های دست‌ساز) یا دامگاه، دانه‌های مسموم و تورهای هوایی از جمله شیوه‌های مرسوم شکار پرندگان مهاجر در خوزستان است.

وی عنوان می کند: در برخی نقاط مثل تالاب شادگان، شکار با ‌تورهای هوایی رایج است؛ در نقاطی هم مانند هویزه، سوسنگرد و تالاب بام‌دژ محمیه  گسترده می‌شود.

وی عنوان می کند: محمیه‌ها در پاییز و زمستان مملو از دسته‌های پرندگان مهاجری هستند که یا بر اثر گرفتار شدن طولانی‌مدت در تورها جان می‌دهند و یا توسط صیادان سربریده می‌شوند و از میان تمام گونه‌های مرغابی‌های مهاجر و حتی فلامینگوها قربانی می‌گیرد.

سکوت مسئولان

کشتار پرندگان در استان خوزستان همانند آن چه که سال ه در استان های شمالی کشور شاهد آن هستیم با سکوت و بی تفاوتی مسئولان همراه است.

بسیاری از  مسئولان و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست که تمایلی برای درگیری با مردم محلی نداشته و از طرفی به دلیل گره خوردن اقتصاد برخی افراد با شکار پرندگان درصدد آجر کردن نان این افراد هم نیستد تاکنون ترجیح داده است تا به برخورد های سطحی و موردی اکتفا کنند اما بنا بر دوستداران محیط زیست این بی توجهی به قتل عام جمع کثیری از این پرندگان مهاجر منجر شده است.

متاسفانه مسئولان محیط زیست خوزستان هم مانند مسئولان محیط زیست مازندران نتوانسته‌اند موفقیتی در مسیر مهار کشتار پرندگان مهاجر در تالاب‌های این استان حاصل کنند.

این در حالیست که فعالان محیط زیست خوزستان معتقد هستند مسئولان محیط زیست اگر از عرضه غیرقانونی لاشه پرندگان در بازارهای این استان جلوگیری کنند، قدمی بزرگ در مسیر مهار این تخلفات برداشته می‌شود، اما مسئولان محیط زیست با این توجیه که برخورد با فروشندگان بازار به تنش منجر می‌شود از برخورد قانونی اجتناب و به پاره کردن تورهای برخی از محمیه‌ها اکتفا می‌کنند. اقدامی که تاثیری در جلوگیری از کشتار پرندگان ندارد، چرا که اندکی پس از پاره شدن تورها توسط ماموران محیط زیست، صیادان تورهای جدید را جایگزین کرده و به صید غیرقانونی خود ادامه می‌دهند.

نسل کشی در تالاب های خوزستان

در همین حال رضا نیک فلک یکی از  فعالان محیط زیست در این استان اظهار می کند: از مهر ماه به بعد که هوا رو به خنکی می رود و گونه های دیگری از پرندگان نیز به خوزستان مهاجرت می کنند و صید پرندگان به اوج خود می رسد و تا آخر بهمن ماه این کار انجام می شود یعنی ۶ ماه از سال شاهد نسل کشی پرندگان در استان هستیم.

وی می گوید: در این صیدهای غیرقانونی متاسفانه صیادان به هیچ پرنده ای رحم نکرده و گونه های در خطر انقراض مانند اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک مرمری و حتی گونه های حرام گوشت مانند فلامینگو را به قتل و در بازار به فروش می رسانند.

وی اظهار می کند: آمار دقیقی از کشتار غیرقانونی پرندگان وجود ندارد اما باتوجه به بررسی های میدانی از دامگاه ها و بازارها می توان گفت حدود یک میلیون قطعه پرنده ی مهاجر در گونه های مختلف در استان خوزستان صید می شود.

نیک فلک می افزاید: صیادان غیرمجاز روش دیگری نیز برای صید انجام می دهند که این روش بیشتر در گذشته استفاده می شد و بدین صورت است که برخی سودجویان دانه ها و غذای پرندگان ها را به سم آغشته می کنند و در زیستگاه ها قرار می دهند و پرندگان را در تعداد بسیار زیادی کشتار می کنند که این روش باعث شده تا جمعیت برخی از گونه های پرندگان مهاجر به صفر برسد به طور مثال جمعیت انواع غازهای وحشی در یکی دو دهه ی اخیربه صفر رسیده است.

وی ابراز می کند: روزانه حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه تنها مرغابی وحشی که گونه ی مهاجر است و به صورت غیرقانونی به صورت محمیه شکار شده در این بازار وجود دارد.

وی عنوان می کند: بازار کیان اهواز در فاصله چند صد متری اداره کل محیط زیست خوزستان قرار دارد و مسئولان از فاجعه ای که رخ می دهد اطلاع دارند اما می گویند کنترل این بازار سخت و برخورد با آن ها موجب بروز درگیری و مساله های امنیتی می شود!

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان تالاب مسئولان محیط زیست پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس

استاندار فارس گفت: ایجاد سامانه‌ای هوشمند که وظایف مرتبط با هر دستگاه و میزان تحقق آن را به صورت مداوم و مستمر پیگیری و رصد کند یک اقدام اثرگذار در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌هاست؛ در این زمینه از هوش مصنوعی هم می‌توان استفاده کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، محمد هادی ایمانیه در هفدهمین جلسه ستاد احیا تالاب‌های استان ضمن تبریک به ملت شریف ایران به سبب افتخارآفرینی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در پاسخ قاطع و هوشمندانه به جنایات متعدد رژیم غاصب صهیونیستی گفت: نگاه خداوند متعال و دعای شهدا و خانواده ایشان به کمک دلاورمردان جمهوری اسلامی ایران آمد تا بار دیگر کام ملت ایران عزیز را شیرین کنند؛ البته که دشمنان همواره سعی می‌کنند شیرینی این نمایش قدرت و اظهار اراده ایران اسلامی را به کام مردم تلخ کنند که به لطف خداوند متعال موفق نخواهند شد.

استاندار فارس در ادامه با بیان اینکه طرح پژوهشی انجام شده توسط اساتید دانشگاه شیراز برای احیای دریاچه‌های بختگان و طشک در معرض دید عموم قرار گیرد تا از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران در تکمیل آن نیز استفاده شود، افزود: پس از تصویب این سند همه دستگاه‌ها مکلف به تامین اعتبار برای انجام وظایف مرتبط به خود هستند.

وی تصریح کرد: متولی حفظ محیط زیست منحصراً این سازمان نیست بلکه همه دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و حتی مردم در حفاظت از محیط‌زیست نقش اساسی و حیاتی دارند.

ایمانیه افزود: خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها اثرات مخرب و جبران ناپذیری را در پی دارد پس نباید اجازه داد اوضاع غیرقابل کنترل شود.

نماینده عالی دولت در فارس بر ضرورت ایجاد سامانه‌ای هوشمند در این زمینه تاکید کرد و افزود: ایجاد سامانه‌ای که وظایف مرتبط با هر دستگاه و میزان تحقق آن را به صورت مداوم و مستمر پیگیری و رصد کند یک اقدام اثرگذار در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌هاست؛ در این زمینه از هوش مصنوعی هم می‌توان استفاده کرد.

وی پر کردن چاه‌های کشاورزی غیر مجاز و همچنین کنتور‌دار شدن چاه‌های کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه‌های بختگان و طشک را در اولویت اقدامات دانست و تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت، اصلاح اشتغال، عدم توسعه زمین‌های کشاورزی، پلمپ چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتور‌های هوشمند، لایروبی آبرا‌ها و کاهش تبخیر هر کدام نقشی در احیای تالاب‌ها دارد که می‌بایست سهم هر کدام به صورت مشخص ارائه شود و برنامه‌ها برای رسیدن به آنها نیز اجرایی شود.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه کشاورزی و محیط زیست هر دو برای استان از اهمیتی بالایی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نخواهیم داشت و برنامه‌ها منحصراً بر اساس افزایش بهره‌وری با امکانات موجود است.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
  • ‌کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در «خرامه» فارس
  • فرود مهاجران تابستان گذران در مازندران
  • پرنده کمیاب «کورکور» در تکاب تیمار و رهاسازی شد
  • اجرای طرح "شهر نی" در تالاب شادگان
  • رهاسازی پرنده کمیاب «کورکور» به طبیعت
  • تالاب کمجان فارس جان گرفت