Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با استفاده از سنتز ویروس کرونا و انتقال آن به ویروس سرخک نسل جدیدی از واکسن کرونا را تولید کردند که در فاز حیوانی قرار دارد و امیدوارند تا اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهدار،ی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه این واکسن اولین نمونه واکسن کرونا  مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک است، گفت: روش به کار رفته در ساخت این واکسن یک روش پیشرفته (سوم) ساخت واکسن‌ها و جزو فناوری‌های مرز دانش است که در این شرکت موفق به کسب دانش تولید نمونه اولیه این نوع واکسن شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ساخت نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت و با همکاری هلدینگ دارویی وابسته به ستاد فرمان اجرایی امام (ره) طراحی شده است اظهار کرد: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کردیم و اولین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر فناوری مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رساندیم.

نگاهداری با تاکید بر اینکه در این پروژه ژن یک ویروس کرونا را سنتز و بخشی از ژن آن را استخراج کردیم، ادامه داد: ژن‌های استخراج شده را در داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم و یک ویروس جدید نوترکیب تولید کردیم که این واکسن هم برای سرخک و هم برای کرونا کاربرد دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است، یادآور شد: اکنون ایران در زمره این کشورها قرار گرفته است.

نگاهداری با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌ها بنا داریم که فاز حیوانی را تا آبان ماه به پایان برسانیم، ادامه داد: اکنون در حال ورود به فاز حیوانی برای میمون هستیم؛ برای این آزمایش‌ها و تست‌ها با شرکتی در چین در ارتباط هستیم که آنها نیز این تست‌های فاز حیوانی را انجام دهند.

به گفته وی با این روش وقتی محصول به تولید برسد، قابلیت رقابت پذیری آن را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تکنولوژی ساخت نسل سوم واکسن کرونا، گفت: این تکنولوژی پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی همچون انستیتو پاستور فرانسه، یک شرکت آمریکایی، انستیتو روسی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران با ساخت این ویروس نوترکیب و واکسن آن، وارد این کلوپ کشورهای سازنده این نوع واکسن‌ها شده است.

وی در خصوص روند ساخت این نوع واکسن، گفت: همه این شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی واکسن‌های تولیدی خود را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین‌های S و N  (نوکلئوتید اسید) تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N  در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده ایم.

نگاهداری با تاکید بر اینکه از این رو ۶ نسل واکسن را تولید کرده ایم، یادآور شد: ۳ تا ۴ واکسن ۳-۴ با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند؛ از این رو تعداد واریته‌های ما از همه شرکت‌های تولیدکننده دنیا بیشتر است.


مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه هر کدام از این تست‌ها که پاسخ بهتری داشته باشد، آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به تولید انبوه می رسانیم، اضافه کرد: فاز حیوانی این واکسن در آبان ماه به اتمام می‌رسد و بنا داریم تا پایان سال به فاز انسانی ورود کرده باشیم و بعد از اخذ تاییدیه های وزارت بهداشت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا اوایل سال آینده وارد تولید انبوه شویم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسن کرونا دانش بنیان فاز حیوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت نفت و گاز مارون با بیان اینکه این شرکت پیشتاز دستاوردهای فنی «بار اول» است، گفت: آنچه تحقق یافته به‌منظور دستیابی به جهش و پایداری تولید است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، رضا رضایی بومی‌سازی دانش فنی طراحی و ساخت نمک‌گیر برقی DC با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز، طراحی و ساخت (انحصاری) یک دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) با ظرفیت ۵ هزار بشکه در روز و راه‌اندازی (آزمایشی) نمک‌گیرهای نسل نو با به‌کارگیری فناوری غشایی با ظرفیت نمک‌زدایی روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام را از اقدام‌هایی برشمرد که برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.

وی همکاری کارشناسان امور فنی با بخش بزرگی از ۱۶۲ سازنده و شرکت دانش‌بنیان داخلی را که با شرکت نفت و گاز مارون همکاری داشته‌اند گامی مؤثر در تسهیم دانش‌فنی‌سازی سازمان با هدف رفع نیازهای فرآیندی دانست و اظهار کرد: کارکنان مدیریت امور فنی در پیگیری طراحی و ساخت شیرهای اسپری‌کننده آب برای بهبود حلالیت نمک با هدف کاهش مصرف آب (۴۰ درصد) و انرژی در فرآیند نمک‌زدایی، طراحی و ساخت پایلوت تصفیه پساب واحدهای نمک‌زدایی با استفاده از دستگاه دکانتر سانتریفیوژ در مقیاس غیرصنعتی، پیگیری استفاده مواد تعلیق‌شکن زیستی (Bio Demulsifier) با هدف حفظ سلامت کارکنان و محافظت از محیط زیست، استفاده از جاذب‌های نانو و...  برای شیرین‌سازی گازهای ترش با حذف H2S از گاز و نفت، ارائه راهکار به‌منظور جلوگیری از تشکیل یا رسوب آسفالتین از جمله تهیه حلال مناسب برای تجزیه و حل کردن رسوبات آسفالتین درون ستون چاه، خطوط لوله جریانی و تجهیزات فرآیندی و ارائه راهکارهای افزایش سرعت تبخیر پساب درون حوضچه‌های تبخیر و تأمین آب صنعتی از بخارات، مشارکت فعال مطالعاتی و نقشی ایده‌پردازانه داشته‌اند.

سرپرست مدیریت امور فنی شرکت نفت و گاز مارون افزود: طراحی و ساخت یک دستگاه تله آسفالت برای جداسازی آسفالتین از نفت خام با هدف پایداری تولید و جلوگیری از توقف تولید به‌دلیل تعمیرات اساسی، راه‌اندازی (حداقل) یک ردیف از ایستگاه تزریق گاز مارون با هدف ازدیاد برداشت از میدان مارون و طرح‌های توسعه میدان‌های کوپال و شادگان با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است. 

رضایی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان امور فنی، بازرسی حدود ۷ هزار موضع از خطوط لوله و تأسیسات (در بخش بازرسی فنی) و ۶ هزار و ۲۵۰ موضع (در بخش خوردگی فلزات)، ارزیابی حدود ۹۳ هزار موضع از تجهیزات با آزمون امواج فراصوت (UT) با سطح ارزیابی حدود ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار دسی‌مترمربع و طراحی و اجرای اصلاحیه‌های فرآورشی لازم در مجتمع تفکیک شادگان و واحدهای بهره‌برداری شماره ۳ و ۴ مارون برای افزایش تولید تا سقف ۱۲۰ هزار بشکه در روز و نصب تفکیک‌گر و نمک‌گیر برقی آن افزون بر ۱۴۵ مورد عملیات با استفاده از لوله مغزی، ۸۰ مورد نمودارگیری، مسدودسازی و مشبک‌کاری (شرکت‌های نمودارگیر)، ۲۰ مورد اسیدکاری گسترده، ۲۰۰ مورد زنده‌سازی و راه‌اندازی، ۲۷۰ مورد خدمات فنی درون و سرچاهی و ۴۵۰ مورد بازدید و برنامه‌ریزی را از دیگر اقدام‌های سال ۱۴۰۲ شرکت نفت و گاز مارون برشمرد که با ارتقای ایمنی، افزایش کیفیت محصول و پایداری فرآیند تولید انجام شده است.

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افتتاح دو مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه تولید واکسن و ایمپلنت های ارتوپدی در پارک فناوری پردیس
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • فعالیت دو مرکز تحقیقاتی و فناوری در حوزه تولید واکسن
  • دو مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه تولید واکسن و ایمپلنت‌های ارتوپدی افتتاح شد
  • پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • خدمات بهداشتی به ۳۴۳۶ مورد حیوان گزیدگی در کردستان ارائه شد