Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@15:34:15 GMT

چرا گوجه فرنگی و پیاز گران شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۰۰۰۴

آفتاب‌‌نیوز :

اسدالله کارگر درباره دلایل گرانی قیمت گوجه فرنگی و پیاز در بازار گفت: تغییر فصل و کاهش تولید این محصولات از جمله دلایل این امر است. تولید در مناطق اطراف تهران از جمله ورامین، کرج و شهریار به دلیل کاهش دما کم شده و در نتیجه قیمت‌ها بالا رفته است.

وی با بیان اینکه قیمت این محصولات با ورود تولیدات جنوب کشور متعادل خواهد شد، افزود: حدود یکماه تا چهل روز آینده محصولات جنوب کشور وارد بازار می‌شود و نرخ‌ها متعادل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگر درباره اینکه آیا با توجه به تعطیلات پیش رو آیا پیش بینی افزایش قیمت بیشتر برای این محصولات را دارید؟، افزود: خیر، پیش بینی نمی‌کنیم که قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون میانگین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم پیاز قرمز در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۴ تا ۶ هزار تومان، پیاز شیری نیز ۴ تا ۶ هزار تومان، پیاز زرد ۳.۵ تا ۵.۵ هزار تومان، گوجه فرنگی ۶ تا ۱۰ هزار تومان و سیب زمینی نیز ۱۷۰۰ تا ۳,۵۰۰ تومان است.

کارگر در واکنش به این مساله که قیمت گوجه فرنگی در برخی مناطق شهر تا کیلویی ۱۵ هزار تومان هم رسیده است، گفت: فروشندگان در مراکز خرده فروشی مجاز هستند تا ۳۵ درصد سود به نرخ فاکتوری که دارند اضافه و محصول را عرضه کنند بنابراین باید حتماً فاکتور داشته باشند و بدون فاکتور نمی‌توانند اعمال قیمت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گوجه فرنگی پیاز گوجه فرنگی هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت مرغ گران نشد؟

یک کارشناس صنعت طیور می‌گوید مرغ تنها برای سه قلم نهاده ارز ترجیحی دریافت می‌کند و مابقی یعنی ۴۰ درصد هزینه‌های تولید ارز دولتی نمی‌گیرند؛ با این حال اما قیمت مرغ نه تنها با نوسانات نرخ ارز افزایشی نشده، بلکه حتی از نرخ مصوب نیز کمتر است.

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند با نوسانات نرخ ارز گران می‌شوند؟ گفت: مرغ برای ذرت و کنجاله سویا ارز ترجیحی دریافت می‌کند و اگر قرار باشد مرغ بر اساس همان قیمت‌های وارداتی نهاده‌ها که در بازارگاه هست، نرخ‌گذاری شود باید قیمت آن بیش از قیمت فعلی باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بیش از ۶۸ هزار تومان است، ولی قیمت فعلی آن در بازار ۵۵ هزار تومان است. این یعنی نه تنها قیمت مرغ بالا نیست، بلکه حتی پایین‌تر از نرخ مصوب است و مرغداران در حال زیان دهی هستند.  

این کارشناس صنعت طیور تصریح کرد: البته موضوع دیگر این است که ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌های تولید مانند دارو، ‌ واکسن و... از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و در نتیجه وابسته به نرخ ارز در بازار آزاد هستند و هر نوسانی در نرخ ارز هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد که البته به افزایش هزینه‌های تولید توجهی نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت مرغ بعد از عید کاهشی شده است، ‌ گفت: عرضه در حال حاضر زیاد و تقاضا کم است.

آمار  ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شک برانگیز است

اسدالله نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید و صادرات نیز اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده شک برانگیز است، زیرا بعد از سیاست‌های غلط گذشته در خصوص گله‌های اجداد عملا پتانسیل تولید مازاد جوجه به کشور تبدیل به چالش تامین جوجه شد و وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به صدور واردات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه‌دار برای تامین جوجه و مرغ کشور کرد.

وی اضافه کرد: با همه این تفاسیر و با لحاظ واردات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه هم این حجم جوجه در کشور تامین نمی‌شود که وارد سالن‌های پرورش شوند. یعنی حتی با واردات جوجه یکروزه هم این عدد محقق نمی‌شود. بر فرض تحقق هم بازار مصرفی برای آن وجود ندارد و آسیب به مرغداران می‌رسد.

تشکل‌ها زیر بار تولید غیرکارشناسی نروند

این کارشناس صنعت طیور در پایان گفت: چون بازار کشش ندارد و صادرات هم به دلایل مختلف محقق نمی‌شود، باید در تعیین حجم تولید کارشناسی عمل کرد و تشکل‌ها نباید زیر بار تولید مازاد و غیر کارشناسی بروند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی اعلام شد
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • چهار خاصیت شگفت‌انگیز آب گوجه‌فرنگی
  • در بازار میوه‌های نوبرانه چه می‌گذرد؟
  • چرا قیمت مرغ گران نشد؟
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳؛ وارداتی‌های سایپا گران شدند