Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@02:19:19 GMT

۷۰ صادر کننده بدحساب کارتن‌خواب هستند!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۰۵۵۶

۷۰ صادر کننده بدحساب کارتن‌خواب هستند!

فرارو- عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در اظهاراتی نامتعارف درباره "صادرکنندگانی که ارز دولتی خود را بازنگردانده‌اند"، گفته است که بررسی‌ها نشان داد که ۷۰ نفر از این افراد "کارتن‌خواب" بوده‌اند.

او گفت "با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف این صادرات انجام شده است. از این رو بانک مرکزی نام این متخلفان را به قوه قضاییه تحویل خواهد داد".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران اسامی ۲۵۰ صادرکننده بدحساب که حتی یک دلار ارز به کشور بازنگردانده‌اند را به قوه قضاییه تحویل داده است.

همتی پیشتر برای بازگرداندن ارز‌های صادراتی به ایران ضرب‌الاجل گذاشته و گفته بود صادرکنندگانی که تعهدات خود را اجرا نکنند به قوه قضایی معرفی خواهند شد.

او تحویل نام "صادرکنندگان بدحساب" به قوه قضاییه را مصوبه سران قوا دانست و گفت "ما حتی تلاش کردیم افرادی که بخشی از ارز خود را بازگردانده‌اند نیز به این قوه معرفی نشوند. من حتی در صحبت با رئیس قوه قضاییه اعلام کردم که بانک مرکزی علاقه‌ای به این کار ندارد، اما باید نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام شود".

رئیس بانک مرکزی در اظهارات خود در "نشست دولت با بخش خصوصی" اضافه کرده است که "وقتی واردکنندگان در مقابل بانک مرکزی تجمع می‌کنند که چرا به ما ارز نمی‌دهید ما باید به آن‌ها چه پاسخی بدهیم. در این تردیدی نکنید که نظر دولت و بانک مرکزی حمایت قاطع از صادرکنندگان است. اما بحث تعهد ارزی نیز برای مدیریت نیاز‌های کشور اهمیت جدی خواهد داشت".

بانک مرکزی ایران پیشتر تهدید کرده بود که اسامی صادرکنندگان کالا و خدماتی که ارز‌های صادراتی را به چرخه اقتصادی ایران بر نمی‌گردانند را در رسانه‌ها منتشر خواهد کرد.

همتی در سخنان خود همچنین ابراز امیدواری کرده که "کشور دوران اوج تحریم را پشت سر گذاشته" و "با توجه به افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، نرخ ارز به زودی کنترل شود".

موضوع برنگشتن ارز‌های صادراتی به داخل ایران بعد از جهش یکباره قیمت ارز قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و تعیین قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت حسن روحانی مطرح بوده است.

به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار آزاد صادر کنندگان تمایلی به بازگرداندن منابع ارزی حاصل از صادرات خود به داخل ایران ندارند. در شرایطی که ایالات متحده تحریم‌های فراگیری علیه ایران از جمله صادرات نفت این کشور اعمال کرده، خودداری صادرکنندگان از بازگشت همه منابع ارزی خود به داخل، به یکی از مشکلات بانک مرکزی در تامین ارز دامن زده است.

وزارت اقتصاد سال پیش گفته بود که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است؛ بر اساس آنچه اعلام شد ۳۰ میلیارد از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری به ایران برنگشته است.

برخی نیز اعلام کردند که حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به ایران باز نگشته است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفته مقام‌های دولتی از جمله رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره "ارز‌های بازنگشته صادر کنندگان" را تایید نکرده است.

خوانساری از دولت حسن روحانی انتقاد کرده که "بدون مشورت با ذینفعان" دست به تصمیم گیر‌های اقتصادی می‌زند و گفته "زمانی که دولت نمی‌تواند پول نفت را برگرداند آیا صادرکننده این امکان را دارد؟ این مسئله باید بررسی شود، اینگونه برخورد‌ها لطمه به صادرات کشور است".

تا پیش از دوران جدید تحریم‌های آمریکا، صادرکنندگان سی روز فرصت داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، بر اساس قانون از معافیت مالیاتی برخوردار شوند که بعدا با تشدید تحریم‌های آمریکا این مدت به چهار ماه افزایش یافت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار پرسپولیس عبدالناصر همتی بانک مرکزی میلیارد دلار بانک مرکزی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است اما بانک مرکزی اصلا آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد  در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود