Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید نفر گفت: با افزایش ۱۰ برابری قیمت ارز باید صادرات ۳ برابر افزایش می‌یافت در حالی که شاهد افت ۳۰ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال بودیم. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اینکه گفته می‌شد صادرات با افزایش قیمت ارز رشد خواهد کرد، در سال جاری علیرغم افزایش شدید قیمت ارز کاهش صادرات را تجربه کردیم، گفت: خود تحریمی مهمترین مساله در عدم موفقیت ما در صادرات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نفر افزود: خود تحریمی باعث شده تا در زمان‌هایی که اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد نتوانیم حرکت‌های مثبتی داشته باشیم.

وی بیان داشت: خود تحریمی با صدور بخشنامه‌های مختلف دست و پاگیر ارزی ایجاد شده چنانچه برخلاف انتظاری که از رشد صادرات با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز وجود داشت در نیمه اول امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افت داشت.

نفر در پاسخ به این سوال که متولیان صادرات در بخش دولتی معتقدند که کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن باعث کاهش صادرات شده است، این مساله از نظر شما درست است، گفت: شکی نیست که کرونا در کاهش صادرات کشور تاثیرگذار بوده است، اما به هر حال یک سری مشکلات داخلی و همانطور که اشاره کردم خود تحریمی‌ها و قوانین دست و پاگیر داخلی عامل اصلی کاهش صادرات در نیمه نخست سال جاری بوده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: با افزایش ۱۰ برابری قیمت ارز صادرات باید حدال ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یافت، اما با توجه به خود تحریمی‌ها و مشکلات داخلی شاهد کاهش ۴۰ درصدی صادرات بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به الزام صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی در حال حاضر صادرات ریالی متوقف شده است، آیا صادرات ریالی می‌توانست برای توسعه صادرات کشور موثر باشد، گفت: صادرات ریال در دوران تحریم‌ها راهی بود تا بسیاری از احتیاجات و نیاز‌های وارداتی ما را با تهاتر کالا تامین شود که متاسفانه این فرصت را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست دادیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: دولتمردان ما در شرایط فعلی کشور و فشار ناشی از تحریم‌ها موظفند که یک کار علمی و کارشناسی در رابطه با توسعه صادرات ریالی انجام دهند که این کار را هم انجام نداده اند. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خودتحریمی صادرات جمشید نفر قیمت ارز توسعه صادرات کاهش صادرات خود تحریمی قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۰۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از مبدا خراسان رضوی به مقصد پاکستان صادر شده که ۲۴ درصد از نظر وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
جواد جعفری  افزود: این میزان کالای صادراتی ۸۴ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته که در ارزش دلاری ۲۰ درصد افزایش یافته است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: همچنین پارسال ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن کالا از کشور پاکستان به خراسان رضوی وارد شده که ۴۸ درصد کاهش داشته است.
جعفری افزود: این میزان کالا‌های وارداتی ۲۳ میلیون دلار ارزش داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱، میزان ۴۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اوگفت: پاکستان در حوزه صادرات و واردات به ترتیب ششمین و هفتین شریک تجاری خراسان رضوی محسوب می‌شود.
ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: با توجه به این که خراسان رضوی با پاکستان هم‌مرز نیست، فرآیند انتقال این کالا‌های صادراتی و وارداتی در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد؛ اما تشریفات گمرکی آنها در خراسان رضوی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در ۳ سال
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری