Web Analytics Made Easy - Statcounter

قصه اکتشاف طلای سیاه در مغان سابقه تاریخی دارد که دهه ها از اکتشاف و استخراج نفت در این منطقه سخن گفته شده و تاکنون چیزی محقق نشده است که باعث نارضایتی مردم منطقه شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، اخیرا مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از آغاز عملیات اکتشاف و استخراج نفت در مغان خبر داد و اعلام کرد که با اکتشاف میدان نفتی مغان، خوراک پالایشگاه تبریز تامین خواهد شد و دیگر نیازی به انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نیست و این اظهارات مرزنشینان منطقه را  به تحقق یکی از آرزوهای دیرینه‌اشان امیدوار و خشنود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امسال که نام سال به شعار جهش تولید نام‌ گذاری شده است وجود نفت و مواد مرتبط با آن و سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع نفتی می‌تواند بعنوان عامل جهشی برای توسعه یک منطقه عمل کند، چیزی که در منطقه مغان نسبت به آن از سالیان پیش بی‌توجهی شده و تاکنون اقدامات در این زمینه به نتیجه دلخواه نرسیده است و این باعث ناراضی شدن مردم نسب به عملکرد دولت در این رابطه شده است.

ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مهم‌ترین تاثیر طرح اکتشاف نفت در مغان است، صنعت نفت از صنایع اشتغال‌زا در کشور بوده و  اکتشاف نفت در منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، شغل‌های جانبی زیادی را برای ساکنان منطقه بطور غیرمستقیم بوجود آورده و باعث رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد که اگر بیشتر توجه شود دیگر جوانان تحصیل کرده این صنعت دغدغه شغل نخواهند داشت.

توسعه صنایع جانبی نظیر صنایع پتروشیمی، احداث پالایشگاه های خصوصی و سایر تاسیسات و فرآورده‌های نفتی از عوامل تاثیرگذار اقتصادی در وضع معیشتی و اشتغال مردم منطقه خواهد بود، بطور کلی این صنایع نه تنها گروه عظیمی از بیکاران را جذب خواهد کرد بلکه برای عده بسیاری از مردم نیز شغل ایجاد خواهد کرد.

رگه‌هایی از ذخایر نفتی و مواد مرتبط با آن در منطقه مغان در شمال اردبیل وجود داشته و در گذشته نیز اقدامات اکتشافی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شده اما این اقدامات تاکنون به نتیجه مشخصی منتهی نشده است.

اکتشاف نفت در مغان به ۶۰ سال قبل توسط یک شرکت فرانسوی باز می‌گردد که تعداد تاقدیس‌های منطقه را ۳۷ مورد عنوان کرده بود و تمامی این تاقدیس‌ها در داخل کشور بوده و به صورت مشترک با مرز کشور آذربایجان نیست؛ چند سال بعد شرکت روسی پس از مطالعات خود اعلام کرد با وجود برخورداری از ۳۷ تاقدیس، تعداد قابل بهره‌برداری ۱۷ مورد است که از روح‌کندی به خروسلو آغاز شده و تا "دیش داش" ادامه دارد.

نخستین اقدامات برای به حقیقت پیوستن رویای نفت مغان در سال ۱۳۸۷ عملیاتی شده و مجوز عملیات اکتشافی آن از سوی وزارت نفت صادر شد.

در ابتدای دهه ۹۰ یک تیم ۴۵ نفره بمنظور بررسی و مطالعه در منطقه مغان حاضر شد، این تیم در قالب چند گروه مجزا، عملیات مطالعه، بررسی و اکتشاف نفت را در مناطق مختلف شهرستان گرمی آغاز کردند و قرار شد نتایج بررسی‌های تیم اکتشاف نفت گرمی مغان که از مدت‌ها آغاز شده بود برای تصمیم‌گیری نهایی در زمینه برآورد ذخیره احتمالی نفت و مقرون به صرفه بودن یا نبودن اکتشاف آن به وزارتخانه مربوطه ارائه شود.

نهایی شدن اکتشاف نفت در مغان

از سال‌ها پیش مردم منطقه مغان انتظار اکتشاف نفت مغان را می‌کشیدند تا این منطقه به یکی از حوزه‌های نفتی تبدیل شده و پالایشگاهی هم در این منطقه احداث شود ولی تاکنون ‌طلای سیاه در زیر خاک مدفون شده است.

اکنون پس از سال‌ها بلاتکلیفی و اقدامات و اظهارات متناقض گویا توجه دولت به موضوع نفت مغان بیشتر شده و وزارت نفت در زمینه انجام اقدامات اکتشافی و استخراجی در این منطقه جدی است.

به گفته سیدصالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت امسال در ۲ محدوده نفتی و گازی گرگان و مغان عملیات اکتشاف نفت انجام می‌شود و این دو چاه جنبه‌های استراتژیک برای کشور دارند.

وی افزود: میدان گازی گرگان از این جهت استراتژیک است که نیاز گاز در مناطق شمالی را تأمین می‌کند و دیگر لازم نیست از عسلویه به شمال کشور گاز را منتقل کنیم. میدان نفتی مغان نیز از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند نفت پالایشگاه تبریز را تأمین کند و دیگر نیازی به انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نیست.

وی ادامه داد: سالیان سال است که  از برخی نقاط روستاهای قیرلو بیگ‌باغلو و خلیفه‌لو شهرستان بیله‌سوار در نقطه "قیردرسی" نفت خام جاری می‌شود.

اکتشاف نفت مغان فرصت اشتغال هزار نفری را فراهم می‌کند

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان هم با اشاره به اینکه عملیات کشف و استخراج نفت در مغان بزودی آغاز می‌شود در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تیمی متشکل از مهندسان جهت احداث جاده دسترسی و آماده‌سازی محل چاه اکتشافی در منطقه آرتاداغ واقع در حومه روستای خلیفه‌لو عملیات اجرایی این طرح را انجام می‌دهند.

جهانگیرزاده افزود: پیگیری‌های اساسی برای اکتشاف و استخراج نفت و اجرای این پروژه در مغان در حال انجام است و این طرح تحول عظیمی در اقتصاد منطقه ایجاد خواهد کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبلغ قرارداد این طرح در مرحله اول حدود ۸۵ میلیارد ریال است که در مدت زمان ۶ ماه انجام خواهد شد.

وی از فراهم شدن زیرساخت‌های جاده، برق و گاز برای طرح پروژه استخراج، اکتشاف مغان خبر داد و افزود: این طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در حال انجام است و مردم منطقه بویژه کشاورزان همکاری موثری در تسریع این طرح ملی دارند.

نماینده مردم بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این طرح از مرحله اکتشاف تا استخراج و عرضه به پالایشگاه برای بیش از یک هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد که نوید بخش روزهای خوبی برای منطقه است.

قتصادی منطقه اشتغال جوانان هم مهیا خواهد شد

 یکی از جوانان منطقه مغان با بیان اینکه از شنیدن خبر اکتشاف نفت مغان شگفت زده شده ام گفت: چندین دهه و سال است این طرح بین مسئولان ودر جلسات برسی می شد و حتی در سطح کشور هم مطرح بود ولی نتیجه ای قابل توجه نداشت.

وی افزود: اگر این پروژه عملیاتی شود علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه اشتغال جوانان هم مهیا خواهد شد و تقریبا فرد بیکاری وجود نخواهد داشت چرا که دست مغان دارای ظرفیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری است که در صورت توجه ویژه دولت دشت مغان در حوزه اکتشاف و استخراج نفت در کشور و حتی در جهان هم مطرح می شود و این نتیجه جز صادرات نفت مغان و رقابت با سایر کشور ها نخواهد داشت.

اکتشاف نفت باعث رونق هرچه بیشتر اقتصاد منطقه می شود

حسن قبادی فرماندار بیله‌سوار مغان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، چندین منطقه در این شهرستان دارای ذخایر نفت و قیر بوده و نیاز است دولت توجه ویژه‌ای جهت اکتشاف و بهره‌برداری آن انجام دهد.


قبادی اظهارکرد: این مهم می‌تواند موجب تحول بزرگ در این شهرستان مرزی شود که این تحول باعث رونق هرچه بیشتر اقتصاد شهرستان و این کاسته شدن از فشار های قتصادی و معیشتی مردم خواهد شد.

ستاری یک از کارشناسان حوزه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار سبلان ما با اشاره به تاریخ اکتشاف نفت مغان اظهار کرد:شرکت نفتی آی. ان. ای کرواسی و سپس شرکت‌هایی از اوکراین و کره جنوبی اقدام‌های اکتشافی را در منطقه انجام داده و بر اساس آرشیوهای خبری در همان سال‌های اول با حفر چندین دهنه چاه وجود نفت در عمق چهار تا پنج هزار متری در مناطقی از شهرستان گرمی مغان و عمق سه هزار متری شهرستان اصلاندوز مغان به اثبات رسید.

مغان در منطقه قیرلو از توابع شهرستان بیله‌سوار دارای ۲ بلوک نفتی است که ذخایر این ۲ بلوک بیش از چهار میلیارد بشکه نفت برآورد شده است، نفت این بلوک‌ها سبک بوده و از نظر کیفیت و پالایش فرآوری و فرآورده‌های نفتی خوب و با ارزش است.

مرزنشینان منطقه مغان سال‌ها و دهه هاست وعده‌های و اقدامات ناتمامی در زمینه اکتشاف و استخراج نفت را شنیده و شاهد بوده‌اند اما این‌بار امیدوارند که در سال پایانی دولت دوزادهم اقدامات عملی برای رسیدن به نفت و استخراج آن صورت گیرد تا زمینه و پایه‌ای برای اقدامات اساسی در آینده از جمله رونق صنایع نفتی در این منطقه باشد.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اکتشاف و استخراج نفت اکتشاف نفت در مغان استخراج نفت اکتشاف نفت مغان منطقه مغان مردم منطقه بیله سوار خواهد شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تکام برای رونق اقتصادی روستاهای استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ با اجرای طرح تکام قرار است ظرفیت‌های اقتصادی در روستا‌های استان اردبیل هم شناسایی و به بهره برداری برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!
  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • اجرای طرح تکام برای رونق اقتصادی روستاهای استان اردبیل