Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر نسترن کشاورز محمدی دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گویی ضمن گرامی داشت هفته ملی سلامت زنان ایران (24 تا 30 مهرماه) گفت: ششمین روز از هفته ملی سبا با عنوان "نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط درباره پیشگیری و درمان کووید۱۹" نام گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به اهمیت بحث پیشگیری بر درمان بر ضرورت دسترسی به دانش و اطلاعات بهداشتی معتبر برای پیشبرد این هدف تاکید کرد و افزود: اطلاعات قابل اعتمادتر منجر  به  بروز رفتارهای بهداشتی درست تری از سوی افراد می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سواد بهداشتی به معنای توانایی دسترسی به اطلاعات درست، درک آنها و توانایی تبدیل اطلاعات به رفتار درست بهداشتی است.

افزایش سواد بهداشتی جامعه؛ کاهش میزان ابتلا به بیماری

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سواد بهداشتی جامعه گفت: مطالعات نشان داده هرچه افراد جامعه سواد بهداشتی بیشتری داشته باشند ابتلای کمتری را شاهد هستیم. در صورت ابتلا به بیماری  نیز تشخیص زودتر و در نتیجه پروسه درمان  کوتاه تر و موفقیت آمیزتر خواهد بود.

به گفته این دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزایش آگاهی و سطح اطلاعات در مورد فرایند تشخیص و درمان سبب موفقیت بیشتر درمان می شود و هزینه های درمان نیز از  نظر اجتماعی و خانوادگی کمتر خواهد بود.

نقش مهم بانوان در سلامت خانواده و پیشگیری از کرونا

کشاورز محمدی ادامه داد: با توجه به این‌که نوع برخورد افراد با سلامتی خودشان به طور جدی به میزان سواد بهداشتی آنان بستگی دارد، برای شکست کرونا افزایش سواد بهداشتی افراد جامعه را یک  امر بسیار ضروری برشمرد.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با ذکر این مطلب  که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند افزود: زنان با توجه به نقش حمایتی و مراقبتی در خانواده و ارتباط بیشتر با فرزندان و والدین، نقش اثر گذار و بسیار مهمی در سلامت خانواده و جامعه ایفا می کنند بنابراین  افزایش سواد بهداشتی بانوان جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود یادآور شد که در شرایط یکسان اقتصادی زنانی که دارای سطح سواد بهداشتی بالاتری هستند فرزندان سالم تری دارند.

ارتقای سواد بهداشتی بانوان جامعه راهبردی موثر برای مهار کرونا

کشاورز محمدی تاکید کرد : در شرایط حاضر با وجود شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور افزایش سطح اطلاعات بهداشتی بانوان بسیار حائز اهمیت است و یک الزام به شمار می آید.

وی افزود: سیستم آموزشی و بهداشتی باید توجه بیشتری بر تهیه و آماده سازی منابع معتبر و قابل درک برای عامه و اطلاع رسانی در مورد چنین منابعی داشته باشد زیرا درصورتی که زنان به اطلاعات معتبر بهداشتی و سلامت دسترسی داشته باشند به صورت موثرتری می توانند باعث ارتقای سطح بهداشتی خود و سایر افراد خانواده شوند.

توجه ویژه به آموزش زنان؛ ضامن پیشبرد اهداف نظام سلامت جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آماده سازی اطلاعات معتبر و کاربردی و اطلاع رسانی آنها به عموم مردم را از وظیفه نظام سلامت برشمرد و گفت: در خلاء اطلاعات صحیح، شایعات افزایش یافته  و جای اطلاعات معتبر و صحیح را می گیرد و  سبب بروز رفتارهای پرخطر می شوند.

 کشاورز محمدی ادامه داد: شناسایی منبع اطلاعاتی مردم و این که اطلاعات خودشان را از کجا (سایت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی یا دیگر صفحات مجازی) کسب می کنند، بسیار اهمیت دارد.

وی افزایش سواد رسانه ای افراد جامعه را یکی از نکات مهمی برشمرد که می تواند به افراد در ارزیابی صحت و سقم اخبار و اطلاعات دریافتی کمک کند و تصریح کرد:  این بخش مغفول واقع شده و نیاز به توجه ویژه دارد. باید اطلاعات معتبر و مناسب در اختیار شبکه های مجازی و مجاری اطلاع رسانی مختلف قرار گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: یکی از وظایف متخصصان این حوزه در این خصوص این است که به نشر اطلاعات معتبر و مناسب بهداشتی در کانال هایی که بیشترین افراد به ویژه خانم ها حضوردارند  بپردازند و به این ترتیب از انتشار شایعات و اخبار نادرست جلوگیری کنند.

کشاورز محمدی تصریح کرد: با توجه به این که سلامت عمومی جامعه وابسته به سلامت همه افراد آن جامعه است، توجه ویژه به زنان و آموزش آنها ضامن پیشبرد اهداف نظام سلامت جامعه خواهد بود.

برچسب‌ها کرونا سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کرونا سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش سواد بهداشتی اطلاعات معتبر کشاورز محمدی نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۲۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اکبر محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان روز سه شنبه ٢٨ فروردین ماه سالجاری در جریان بازدید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی این استان و نشست با رئیس دانشگاه ، معاون غذا و دارو و کارکنان این معاونت بیان داشت : دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با ارتقاء کیفی سطح خدمت رسانی خود توانسته است رضایتمندی مطلوبی را در سطح جامعه ایجاد نماید.

وی افزود: در دولت سیزدهم توجه مناسبی به بخش بهداشت و درمان استان کردستان شده است که در همین راستا مصوبات خوبی را در سفرهای ریاست جمهوری به استان کردستان شاهد بوده ایم که با پیگیری های مجدانه استاندار کردستان و مدیران دستگاه های اجرایی امروز شاهد افتتاح و بهره برداری از بسیاری از مراکز تخصصی از جمله قلب ، سرطان ، پیوند استخوان و ... در استان کردستان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان تحول در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی استان را حاصل برنامه ریزی های مدون در این حوزه خواند و افزود: با تدابیر پیش بینی شده شاهد بروز کمترین چالش از نظر کمبود داروهای خاص در سطح استان هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی های آتی بتوانیم نسبت به گسترش خدمات در بخش توریسم درمانی هم گام های جدیدی برداریم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی استان از ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای خبر داد و بیان کرد: استان کردستان با برنامه ریزی های انجام شده دارای کمترین چالش در حوزه اقلام دارویی ضروری و مورد نیاز بیماران خاص است که در صدد هستیم با احداث انبار استراتژیک دارویی به توسعه این بخش هم کمک نمائیم.

در پایان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان استفاده از ظرفیت های قانون مولد سازی برای اتمام پروژه های نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی را یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه خدمت رسانی توسط این دانشگاه ذکر کرد و گفت : سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان آمادگی خود را جهت همکاری و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات و بهداشتی و درمانی این استان در همین راستا را اعلام می نماید.

راه اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان

فریدون عبدالملکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان نیز با اشاره به برخی نیازمندی های استان گفت: کلنگ زنی دو بیمارستان در استان، به مطالبه عمومی تبدیل شده است که امیدوارم با همکاری مدیران استانی هر چه سریعتر ساخت این دو پروژه به اتمام رسیده و به چرخه ارائه خدمات وارد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان بیان کرد: فراهم کردن انبارهایی برای بیمارستان سیار شهید ماموستا شیخ الاسلام، دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین تامین ملزومات آزمایشگاهی از جمله نیازمندی های ما در حوزه غذا و دارو است که با این کار مهم جایگاه مرجعیت دانشگاه حفظ و ارتقاء داده می شود.

عبدالملکی به پیشرفت سایر بخش های دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزشی ٨ رشته جدید به دانشگاه اضافه شده که دستیاری عفونی و ارولوژی و PhD پژوهشی پزشکی سلولی ملکولی و نیز احداث دانشکده داروسازی و فناوری های نوین از آن جمله است.

وی به ارائه خدمات به مردم در ١٦ بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان سیار شهید ماموستا شیخ الاسلام اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیمارستان سیار برای موارد غیرمترقبه است که نیاز به تکمیل تجهیزات پزشکی و تکمیل محلی برای نگهداری آن داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان کردستان، مرز باشماق را از مهمترین مرزهای صادراتی کشور برشمرد و اظهار کرد: در این مرز باید به سلامت به عنوان یک مقوله ویژه توجه شود به طوری که فضایی حداقل ١٠٠٠ متر مربعی برای ارائه خدمات سلامت از قبیل واکسیناسیون، قرنطینه سازی، کنترل قاچاق دارو و مواد آرایشی و پد پالگرد در طرح جامع مرز در نظر گرفته شود.

گفتنی است بازدید از واحد های مختلف آزمایشگاه معاونت غذا و دارو پایان بخش این دیدار و نشست ٢ ساعته بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896086

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • بهره‌برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است
  • ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • آذربایجان‌غربی در جمع ۱۰ استان برتر اجرای طرح پایش ملی سلامت قرار گرفت