Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس در سلسله گفت‌وگوهایی چرایی اجرایی نشدن ۶ پالایشگاهی را که با پالایشگاه ستاره خلیج فارس امضا شدند اما به نتیجه نرسیدند، از زبان مدعیان پالایشگاه‌سازی جویا شد. جواب‌های جالبی داده شد؛ از حضور یک زن و فرار از کشور تا توسعه نیافتن لایه نفتی پارس جنوبی. از رفتن شرکت SKS مالزی به دلیل تحریم تا برگزاری چند جلسه با توتال برای اجرای پروژه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاصه اینکه وقتی دلیل ساخته نشدن ۶ پالایشگاه را به‌طور مختصر بخوانید، می‌بینید مدعیان پالایشگاه‌سازی، در دورانی که در مسند امور قرار داشتند، قدم از قدم برنداشتند! بهانه‌های آنها برای ساخته نشدن پالایشگاه‌ها جالب است! خودتان بخوانید و قضاوت کنید:

پالایشگاه هرمز:

جلیل سالاری: بحث پالایشگاه هرمز در سال ۸۷ مطرح شد. بعد از مطرح شدن این طرح چند اتفاق افتاد که سبب شد زمان آغاز به‌کار پروژه کمی طول بکشد. نکته نخست اینکه تولید ۷۰ هزار بشکه از لایه پارس جنوبی محقق نشد. نکته دوم اینکه از پیش‌بینی تولید ۲۰۰ هزار بشکه‌ای میدان سروش و نوروز هم تنها ۹۰ هزار بشکه محقق شده بود بنابراین این طرح بازنگری شد.

پالایشگاه خوزستان:

جلیل سالاری: در سال ۸۷ برای احداث این واحد قراردادی منعقد شد که ۷۵ درصد سهام این طرح به خانمی داده شد. ظاهراً این خانم که دوتابعیتی هم بوده مدعی می‌شود که برای این پروژه منابع مالی تأمین می‌کند که موفق نمی‌شود و نتیجه آن می‌شود که دادگاه حکم جلب این خانم را صادر کرد، اما وی پیش از آن از کشور خارج می‌شود. تعیین تکلیف این موضوع تا سال ۹۲ طول کشید.

پالایشگاه کاسپین:

جلیل سالاری: تمرکز در مطالعه پالایشگاه کاسپین که مکان آن برای احداث در فاصله ۳۰ کیلومتری نکا در آق‌قلا پیش‌بینی شده بود بر مشارکت و تضمین تداوم تأمین خوراک بود. ما می‌خواستیم مطمئن شویم که نسبت به نفت خام این پروژه باید تضمینی وجود داشته باشد. در این راستا با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و روسیه مذاکره شد و در نهایت در تأمین خوراک و مشارکت در این پالایشگاه به توافق نرسیدیم و این پروژه پیگیری نشد.

پالایشگاه پارس شیراز:

جلیل سالاری: برای تأمین مالی و مشارکت در این پروژه با شرکت SKS  مالزی وارد مذاکره شدیم، به صورتی که قرار شد یک پالایشگاه در مالزی احداث شود و ما آنجا ۴۰ درصد سهامدار باشیم و آنها هم در احداث پالایشگاه شیراز ۴۰ درصد مشارکت کنند. ۶۰ درصد بقیه سهام نیز دولتی بود، زیرا آن موقع هنوز بحث اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا نشده بود. شرکت مالزیایی آمد و مطالعات انجام شد، اما بعد از اعمال تحریم‌ها این شرکت کار را متوقف کرد. پروژه پالایشگاه پارس شیراز هرگز استارت نخورد و در حد طراحی پایه متوقف شد.

پالایشگاه شهریار:

جلیل سالاری: ما چند جلسه با مدیران شرکت توتال درباره پالایشگاه شهریار تبریز برگزار کردیم و بررسی‌هایی پیرامون این موضوع انجام و قرار شد ۵۰ درصد نفت خام هم از آسیای میانه تأمین شود. این مطالعات اولیه انجام شد، اما در این بین پروژه میدان قزاقستان دچار مشکل شد. توسعه میدان به لایه نمکی خورد و آن چیزی که پیش‌بینی می‌کردند محقق نشد و در نتیجه کار احداث پالایشگاه شهریار هم پیگیری نشد. میدان کاشگان قزاقستان هنوز هم طبق برنامه به نتیجه نرسیده است.

پالایشگاه آناهیتا:

فرهاد احمدی: این پروژه از همان ابتدا روند کندی داشت. در سال ۹۱ و ۹۲ هم که ما مذاکراتی برای دریافت فاینانس چین انجام دادیم، به دلیل همکاری نکردن سهامداران کار پیش نرفت، زیرا طبق قانون بانک مرکزی نمی‌توانست در پروژه‌ای که سهامدارانش خصوصی هستند ضمانت‌نامه بدهد. از طرفی شستا و صندوق بازنشستگی کشوری هم تضامین را تهیه نکردند، از این رو امکان جذب فاینانس چینی در آناهیتا میسر نشد.

حتما می‌دانید که پیشرفت بخش عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم در مرداد ۹۲ فقط ۳۵ درصد بود و پیشرفت ۶۳ درصدی کل پروژه، حاصل مهندسی و خرید و البته احداث آبگیر و خطوط لوله خارجی پالایشگاه بود! با خواندن این پاسخ‌ها درباره بلاتکلیفی آن ۶ پالایشگاه در آن دوران و البته مروری دقیق‌تر به آمار و ارقام پالایشگاه ستاره خلیج فارس، درک این جمله ساده‌تر می‌شود «اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار نمی‌آمد.»

 

منبع: کانال تلگرامی از نفت چه خبر؟

برچسب هاپالایشگاه پارس شیراز پالایشگاه کاسپین پالایشگاه هرمز پلایشگاه شهریار شرکت پالایش نفت آناهیتا (پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: پالایشگاه هرمز آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۶ پالایشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه شفاف فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر بازاریابی و فروش شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: محصولات ویژه این مجموعه عظیم پالایشی کشور صرفا از طریق بورس انرژی ایران به صورت کاملاً شفاف عرضه، معامله و صادر می شود و علاوه بر اینکه هیچ واسطه ای در این بین دخل و تصرف ندارد، فروش محصولات نیز خارج از بورس انرژی صورت نمی پذیرد.

حسین ریاحی ابراز کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان علاوه بر تولید فرآورده های اصلی سبد سوخت کشور، محصولات ویژه دیگر از جمله انواع نفتا، نفت سفید، حلال ۴۰۲، ته مانده برج تقطیر، گاز بوتان و گاز مایع را تولید می کند.

وی ادامه داد: فرآورده های اصلی این شرکت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و محصولات ویژه از طریق بورس انرژی ایران به صورت کاملاً شفاف عرضه، معامله و صادر می شود و علاوه بر اینکه هیچ واسطه ای در این بین دخل و تصرف ندارد، فروش محصولات نیز خارج از بورس انرژی صورت نمی پذیرد.

ریاحی افزود: با توجه به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در راستای جلوگیری از خام فروشی و به منظور توسعه زنجیره ارزش و تأمین خوراک پتروشیمی های بزرگ داخلی با دستورات حاکمیتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بالغ بر ۱۳۷ هزار تن از انواع نفتای تولیدی این پالایشگاه در سالی که گذشت به شرکت های پتروشیمی شازند، تبریز و بوعلی سینا به فروش رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ تن انواع فرآورده های این پالایشگاه در قالب ۱۲۸ عرضه در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شده و بالغ بر ۹۵۰ میلیون دلار به فروش رسیده است که این فرآیند صادراتی به صورت شفاف صورت گرفته است و ارز حاصل از صادرات آن حسب مقررات جاری بانک مرکزی به فروش رسیده است.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت نفت ستاره خلیج فارس خاطرنشان کرد: با این حجم از صادرات تمامی وجوه حاصله در سامانه های اعلام شده از سوی بانک مرکزی به فروش رسیده و از اینکه توانسته ایم در ارزآوری در چرخه اقتصادی کشور سهیم باشیم، بسیار خرسندیم.

وی اضافه کرد: در طی سال گذشته بالغ بر ۲۵ شرکت جدید بین الملی به عنوان خریداران محصولات این شرکت اضافه شده است و به عرضه رقابتی و شفافیت در فروش کمک شایانی کرده است و منجر به افزایش فروش، صادرات و قیمت گذاری صحیح محصولات نسبت به سنوات پیش شده است.

ریاحی افزود: خریداران حسب نوع فرآورده، محصولات را به صورت زمینی یا دریایی دریافت کرده اند و در راستای تنوع بخشی به فروش گاز مایع، فروش دریایی این فرآورده در حداکثر ظرفیت انتقالی موجود انجام شده است.

وی عنوان کرد: در پی عرضه و معاملات موفق محصولات شرکت نفت ستاره خلیج فارس، مدیرعامل محترم بورس انرژی ایران از عرضه های شفاف این مجموعه عظیم نفتی تقدیر و تشکر کرده است.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: با توجه به دستورات حاکمیتی میزان خوراک دریافتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق برنامه ریزی های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است و بیشترین میزان فرآورده نفتای تولیدی این پالایشگاه به بنزین تبدیل شده است.

گفتنی است با رفع تعهد ارزی ۱۰۰ درصد منابع حاصل از صادرات این شرکت، بخش بیشتر منابع حاصل از این دستاوردها صرف پرداخت دیون تسهیلات دوران ساخت پالایشگاه شده است و منابع ریالی نیز صرف بازپرداخت تسهیلات ریالی، پرداخت سود سهام و مخارج جاری شرکت شده است.

 

همچنین در حال حاضر تمام منابع مالی این شرکت در بانک های استان هرمزگان مستقر هستند و رسیدگی ها به پرونده های مالیاتی شرکت نیز در خود استان انجام می شود و این شرکت با ثبت رکورد در فروش فرآورده ها نسبت به سایر پالایشگاه ها طی سال های اخیر، تاکنون منابع قابل توجهی را به وصولی های مالیاتی استان افزوده و عملاً به صورت غیر مستقیم منابع بسیاری را در اختیار توسعه و آبادانی هرمزگان سرافراز قرار داده است.

دیگر خبرها

  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • پروژه خط ۱۴ اینچ تبریز _ ارومیه در آستانه بهره‌برداری
  • اجرای ۸۰ پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ بازدید از غرفه نفت آبادان در نمایشگاه بین المللی
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • ساخت بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی باتری در اروپا
  • احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان
  • عرضه شفاف فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی