Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@14:10:39 GMT

ماجرای برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۲۷۴۷

ماجرای برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در باره دلایل برگشت خوردن گوجه صادراتی از عراق گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته صادرکنندگان اصلی از چرخه صادرات خارج شده‌اند و اکنون برخی صادرکنندگان ناشی محصولات بی‌کیفیت، سرمازده، باران خورده در بسته‌بندی‌های نامناسب به کشور عراق صادر کرده‌اند و به همین دلیل اداره قرنطینه عراق اجازه ورود به کشور عراق را نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس در خبرهای آمده است که 200 کامیون محموله گوجه فرنگی از کشور عراق برگشت خورده است.

نورانی افزود: بارندگی‌های زیادی که در مهرماه اتفاق افتاد به تولید گوجه‌های فضای باز آسیب زد و کیفیت آنها را خراب‌تر کرد و صادرات این محصولات به کشور عراق باعث دردسر شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: این بارندگی‌های زودرس که در سا‌ل‌های گذشته در این موقع سال سابقه نداشت باعث کاهش تولید نیز شده است.

وی افزود: صادرات بی‌رویه و در عین حال بی‌کیفیت از سوی صادرکنندگان کم تجربه علاوه بر این که باعث هدر رفتن آب می‌شود، باعث خراب شدن وجهه صادراتی کشور و نیز تأثیر آن در قیمت بازار داخل می‌شود.

*چند راهکار

نورانی به چند راهکار هم در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید همه صادرکنندگان شناسنامه‌دار شوند و درواقع صادرات به اهلش سپرده شود، ضمن این که کمبودهای داخل هم به خوبی مدیریت شود و ابتدا به تأمین داخل و بعد صادرات توجه شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات به هیچ وجه نباید انجام شود و با حفظ پایداری و با مدیریت تعرفه‌ای، صادرات و تأمین نیاز داخل همزمان صورت بگیرد.

وی به مثالی در مورد هند اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته سیل و باران در هند باعث شد تولید پیاز در این کشور به شدت کاهش یابد، بنابراین آنها جلوی صادرات را گرفتند تا تأمین نیاز داخل با مشکل مواجه نشود.

نورانی در پاسخ به این سوال که صادرات گوجه فرنگی فقط به کشور عراق انجام می‌شد یا به کشورهای دیگر هم صادرات داشتیم،‌ افزود: خوشبختانه این صادرات تنها به کشور عراق بود و با توجه به استانداردهای بالایی که کشورهای حوزه خلیج فارس دارند، گوجه فرنگی ما به این بازارها صادر نمی شود.

*دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی/قیمت متعادل می شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار چیست، تصریح کرد: دلیل بالا رفتن قیمت کاهش تولید بارندگی‌های اخیر و نیز صادرات بی‌رویه است.

وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز عرضه محصولات گلخانه‌ای از 15 آبان ماه قیمت گوجه فرنگی متعادل شود.

نورانی گفت: 18 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 50 درصد مساحت آنها گوجه فرنگی کشت می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق محصولات کشاورزی صادرات گوجه فرنگی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور عراق گوجه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی صادرات محصولات شیلاتی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سید حسین حسینی در زمینه پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار تن پروانه بهره برداری برای پرورش ماهی در قفس در آب‌های شمالی و جنوبی کشور صادر شده و در ۲ سال اخیر به توسعه تکثیر ماهیان دریایی توجه بیشتری شده است و ۶ مرکز تکثیر و نرسری ماهیان دریایی آماده بهره‌برداری هستند که بیش از ۲ هزار مولد را نگهداری می‌کنند و با فعالیت این واحد‌ها تامین بچه ماهی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

رییس سازمان شیلات ایران افزود: راه اندازی و شروع به کار ۲ مگاپروژه جدید با ظرفیت ۱۰ هزار تن، افزایش قفس‌های مستقر در دریا از ۱۳۳ قفس به ۳۵۶ قفس، موفقیت در تولید و خوداتکایی ۸۵ درصدی در تجهیزات قفس و بازطراحی و ساخت قفس‌های غوطه ور پرورش ماهی در دریا (TLC) توسط دانشگاه امام حسین (ع) از دیگر اقدامات زیرساختی انجام شده در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس است.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در سال گذشته، تصریح‌کرد: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در فعالیت‌های شیلاتی در سال ۱۴۰۲ انجام شد که ۹۰ درصد این اعتبارات، آورده بخش خصوصی بوده است و سازمان شیلات ایران در سال جاری نیز با جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال و همچنین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور گام خواهد برداشت.

صید ۴۲۰ هزار تن ماهی در سال ۱۴۰۲

وی درباره وضعیت صید و صیادی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته و صیادی در آب‌های دور، تصریح کرد: در سال۱۴۰۱ میزان صید آبزیان حدود ۷۵۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته نزدیک به هفت درصد رشد داشت. در این سال میزان برداشت از آب‌های شمال کشور ۳۲ هزار و ۵۱۵ تن و از آب‌های جنوب کشور ۷۱۸ هزار و ۳۰۷ تن بوده که به ترتیب نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد و هفت درصد رشد داشته اند.

حسینی توضیح داد: میزان برداشت از آب‌های دور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹۴ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است. این میزان بیش از ۲۵ درصد از کل صید کشور با ارزش گردش مالی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش، واریز حق عضویت کمیسیون تون‌ماهیان اقیانوس هند (IOTC) به مبلغ بیش از ۲ میلیون دلار پس از ۱۶ سال و هماهنگی لازم با کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برای دفاع از منافع ملی کشور، ارائه آموزش‌های تخصصی لازم به جامعه صیادی ذیربط و مدیریت بهینه ناوگان صیادی تون ماهیان در آب‌های ساحلی و فراساحل است.

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ میزان صید آبزیان کشور بیش از ۴۲۰ هزار تن برآورد شده که ۲۳ هزار تن آن مربوط به آب‌های شمال و ۳۹۷ هزار تن آن مربوط به آب‌های جنوب کشور است.

وی در زمینه صید فانوس ماهیان با شناور‌های ترال در سال ۱۴۰۲، گفت: ظرفیت بهره برداری از ذخایر ارزشمند فانوس ماهیان در صیدگاه آب‌های عمیق دریای عمان از پتانسیل‌های مناسب برای افزایش تولید و قطع وابستگی به واردات آرد ماهی است که در هدفگذاری‌های کمی و کیفی سازمان مورد توجه است، اما فعالیت ناوگان صیادی مورد نظر به دلایل مختلف ناشی از تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی و حساسیت‌های غیرمنطقی ایجاد شده، از ابتدای آذر ماه ۱۳۹۹ تاکنون متوقف بوده است.

حسینی ادامه داد: با عنایت به پیگیری‌های به عمل آمده براساس مفاد «دستورالعمل مدیریت صید ترال» مصوب چهل ویکمین جلسه کار گروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایرکار ویژه مرز شورای امنیت کشور - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹ و مصوبات چهلمین نشست کارویژه مرز شورای امنیت کشور مورخ ۲۴/۸/۱۴۰۱ و با استناد به مصوبات صورت جلسه هماهنگی بین سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان موضوع فعالیت شناور‌های صید فانوس ماهیان و یال‌اسبی (ابلاغی طی نامه شماره ۶۷۹۷/ ش مورخ ۳/۳/۱۴۰۲) و بر اساس مصوبات جلسه هماهنگی مورخ ۰۴/۲/۱۴۰۲ در محل سالن جلسات معاونت اجرایی ریاست جمهوری به ریاست محمدی، جانشین معاون اجرایی رئیس‌جمهور با حضور استانداران استان‌های هرمزگان و بوشهر مستند به نتایج یافته‌های پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نسبت به صدور اجازه نامه صید فانوس ماهیان برای شناور‌های آماده فعالیت از گروه کشتی‌های صید فانوس ماهیان و کلاس فردوس، ضمن هماهنگی با استانداری استان هرمزگان و سایر مراجع امنیتی و نظارتی ذیربط به مدت سه ماه اقدام شده است.

آغاز عملیات برق‌رسانی به ۵ مجتمع پرورش میگو با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته مساحت مزارع پرورش میگو از ۲۰ هزار هکتار به ۲۶ هزار هکتار افزایش یافت و ۱۴ هزار هکتار دیگر در حال ساخت است. کار برق رسانی به پنج مجتمع پرورش میگو با وسعت پنج هزار هکتار و با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان نیز آغاز شده است.

وی اظهار داشت: بهره گیری از آب‌های شور و لب شور برای تولید پروتئین با کیفیت و توسعه صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی یک راهبرد اساسی در شیلات است.

رییس سازمان شیلات ایران در زمینه تولید میگو افزود: میزان تولید میگو در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۱ هزار تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ (۵۷ هزار و ۷۹۹ تن) نزدیک به پنج درصد رشد داشت.

وی بیان‌داشت: این رشد می‌توانست در سال ۱۴۰۲ افزایش یابد، اما آغاز انتشار بیماری مهلک نکروز حاد هپانوپانکراس (AHPND) در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ موجب شد که راهبرد پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شود تا خسارت کمتری به مزارع وارد شود و آینده این صنعت در معرض تهدید کمتری قرار گیرد. از این رو در سال ۱۴۰۲ میزان تراکم ذخیره سازی بچه میگو در استخر‌ها کاهش پیدا کرد تا زمینه بروز بیماری در مزارع از بین برود.

حسینی ادامه‌داد: این راهبرد موثر بود و در سال ۱۴۰۲ میزان تلفات در مزارع به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و در پایان فصل ۵۰ هزار تن میگو از مزارع برداشت شد. این نکته را باید در نظر داشت که بروز این بیماری در برخی از کشور‌ها موجب نابودی صنعت پرورش میگو در این کشور‌ها و به محاق رفتن تولید برای چندین سال شد.

وی گفت: راهبرد اساسی دیگری که مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار داشته و با بروز این بیماری بر روی آن تاکید بیشتری داریم، توسعه مزارع کشت متراکم با الزامات سخت افزاری و نرم افزاری آن است تا این صنعت با کمترین مخاطره توسعه یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: در این راستا دستورالعمل فنی احداث مزارع کشت متراکم میگو تدوین و ابلاغ شده است و امیدوار هستیم با این شیوه و توسعه سیستم‌های بسته و نیمه بسته پرورش میگو بتوانیم رشد پایدار پرورش میگو را تضمین کنیم.

وی درباره میزان تولید ماهیان آب شیرین از قبیل قزل آلا و کپور ماهیان در مزارع و منابع آبی اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های دریافت شده، میزان تولید این ماهیان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۶۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۱۰ درصد رشد برخوردار است، این در حالی است که بسیاری از مزارع کشور از خشکسالی رنج می‌برند و الزاما باید با آب کمتر ادامه تولید دهند.

حسینی ادامه‌داد: به این منظور توسعه به‌کارگیری فناوری‌هایی مانند نانو حباب ساز‌ها ضروری است که در سال ۱۴۰۲ استفاده از این ادوات در مزارع به صورت الگویی انجام شد و درسال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه‌کرد: از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲ وقوع سیلاب‌های فصلی ناشی از تغییرات اقلیمی به زیر ساخت و میزان تولید در مزارع نیز آسیب زیادی را وارد کرد که بر اساس گزارش‌های رسمی نزدیک به ۱۰ هزار تن پرواری در مزارع به دلیل سیلاب‌های تابستانه و بهاره تلف شدند.

رییس سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که پرورش میگو در نوار ساحلی و استفاده از این ظرفیت در سال ۱۴۰۲ به چه میزان انجام شده است و چه میزان ظرفیت استفاده نشده داریم؟ خاطرنشان کرد: مطابق مطالعات انجام شده نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مناسب پرورش میگو در استان‌های ساحلی جنوب و استان گلستان شناسایی شده است که از این میزان ۹۰ هزار هکتار مطالعه شده، ۶۴ هزار هکتار واگذار شده، ۲۴ هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک ها، ۲۶ هزار هکتار در حال بهره برداری و ۱۴ هزار هکتار در حال ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقای ۳۰ درصدی هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات محصولات شیلاتی
  • صادرات از استان زنجان کاهش پیدا کرد
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی