Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی قبل یکی از اهالی قدیمی محله به عنوان سرمایه‌گذار وارد بافت شده و خانه تاریخی کسمایی را از مالک آن خریداری می‌کند. این خانه دارای سه واحد همسایه در جبهه شمالی است که ساباط (دالان) واقع در جبهه غربی خانه مورد اشاره، تنها راه دسترسی به این خانه‌ها است. بنابراین فضای دسترسی زیرین در اختیار این چهار ملک و طبقۀ بالایی، بخشی از ملک خانه کسمایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقات از این قرار است که ساکنین در ابتدا به تصور اینکه سرمایه‌گذار قصد تخریب و ساخت‌وساز در ملک را دارد با سرمایه‌گذار همراه شده ولیکن پس از آگاهی از نیت سرمایه‌گذار که مرمت و تغییر کاربری خانه را مدنظر داشته است، کارشکنی‌های خود را آغاز می‌کنند تا جایی که این سوءنیت‌ها به انواع اقدامات تخریب‌گرانه منتهی می‌شود. در اولین اقداماتی که اواخر شهریورماه سال جاری رخ می‌دهد، شبانه بخش‌هایی از تاق‌های ساباط تخریب می‌شود ولی با آگاهی به‌موقع یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان جلوی این تخریب‌ها گرفته و بخش‌های تخریب شده، مرمت می‌شوند. ناگفته نماند که این تخریب عمدی که شواهد آن در نوع تخریب نمایان بوده است، مورد انکار همسایگان قرار گرفت. در ادامۀ داستان روز شنبه ۲۶ مهرماه عکس‌هایی از تخریب کامل این ساباط منتشر شد. پیدا کنید پرتقال‌فروش را!

بحث عدم تعلق‌خاطر ساکنین نسبت به بافت‌ها و بناهای تاریخی و انتظارات آنها برای زندگی مدرن در این بافت‌ها مسئله و موضوع جدیدی نبوده و مختص به شهر قزوین نیست. بارها و بارها شاهد تخریب‌های عمدی ثروت‌های فرهنگی در جای‌جای کشورمان هستیم اما سوال اینجاست که مگر غیر از این است که این بنا در فهرست میراث‌فرهنگی کشور ثبت بوده و مشمول قوانین حفاظت قرار داشته و کسی حق تخریب آن‌را ندارد؟ اما چرا مردم پایبندی به قوانین را بر خود واجب نمی‌دانند و آن‌را خوار می‌شمارند؟ گذشته از اینکه بعضا شاهد هستیم نهادهای دولتی تصمیم‌ساز هم به قوانین میراث‌فرهنگی الزامی ندارند.

پر واضح است که هریک از سازمان‌ها و ارگان‌ها در این وضعیت سهمی دارند اما اکنون وظیفۀ هریک از این سازمان‌ها چیست؟ قدرت و صلابت اداره‌کل میراث‌فرهنگی چگونه ظهور خواهد یافت تا در ادامه بتواند بستر مناسبی برای پیشبرد برنامه‌هاس توسعه گردشگری و فرهنگی در شهر ایجاد نماید؟

میراث فرهنگی به‌عنوان نهاد ناظر و مسئول حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین سیاست‌گذار مهم در حوزه گردشگری، لازم است نقاط تمایز خود را برجسته کرده و با جدیت بر سر مواضع خود بایستد و در جایی که قوانین آن توسط هر نهادی زیر پا گذاشته می‌شوند، احقاق حق نماید تا اجازۀ تکرار این روند منقطع شود.

شهرداری که نقش تاثیرگذار آن بر کسی پوشیده نیست و طی سال‌های اخیر با حمایت و عدم‌حمایت از حوزه‌ میراث‌فرهنگی در شهر تاریخی ایفای نقش کرده است با ارائه انواع خدمات، امکانات و درخواست‌های منطقی ساکنین بافت‌های تاریخی می‌تواند در جلب رضایت این ساکنین در راستای حفاظت از بافت یاری‌رسان باشد.

نهادهای فرهنگی شهر که قدرتمندترین ابزار ارزشی‌آفرینی در اذهان عمومی را برعهده دارند، در وضعیت فرهنگی و اجتماعی امروز که میراث‌فرهنگی در تقابل با مدرنیته قرار گرفته است و دیگر زندگی در بافت‌ها و محدوده‌های تاریخی و فرهنگی باب روز نیست و چه بسا باعث سرافکندگی بسیاری از ساکنان است، وظیفۀ خطیر خود را با قدرت انجام دهند.

و دست آخر علل کارشکنی مردم‌ و شهروندان در حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی را باید در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نهادهای تصمیم‌ساز مدیریت شهری پی گرفت. اعطای انواع تسهیلات در بافت تاریخی تا زمانی که مسئله گردشگری منجر به کسب درآمد بشود. رفع محدودیت‌های امکانات و منابع اعطا شده به ساکنین بافت‌های تاریخی، ارتقای وضعیت بصری و جداره‌ها و پیاده‌راه‌ها و بهسازی انواع مبلمانی شهری این محدوده‌ها در شان شهروندان نبوده و به‌تبع آن ساکنین احساس تعلق خاطری  به فضا نداشته و در حال فرار از این بافت‌ها به محله‌های نوساز هستند. باید این واقعیت را در نظر داشت که تا زمانی که شهروندان بافت‌های تاریخی بهبود شرایطی در زندگی خود احساس نکنند، خشم‌شان را در قالب تخریب این بناها شاهد خواهیم بود.

با همۀ نقاط منفیِ این موضوع یک حسن هم دارد و آن اینکه، واکنش مدیران شهری قزوین این مسئله را شفاف می‌کند که پیشبرد برنامه‌های توسعه پایدار گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارآفرینی در این حوزه و حمایت از فضای سرمایه‌گذاری که سال‌ها مورد نقد سرمایه‌گذران این عرصه بوده است، در عمل به کدام جهت است؟ آیا مدیریت شهری قزوین رویکردی در مواجه با این موضوعات خواهد داشت یا عرصه همچنان خالی است؟

اهمیت دو چندان رسیدگی و عدم‌رسیدگی به این موضوع در آنجاست که افکار جمعی بر این مسئله صحه می‌گذارد که فضای شهری قزوین هنوز پذیرا و آمادۀ توسعه بخش گردشگری هست یا نیست.

برچسب‌ها استان قزوین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین میراث فرهنگی استان قزوین میراث فرهنگی اخبار کنکور بافت های تاریخی میراث فرهنگی سرمایه گذار بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت : ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی ثبت شده و ۸ اثر جهانی ثبت شده در خراسان رضوی داریم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احسان زهره وندی به مناسبت روز ملی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، در نشست علمی نویافته‌های باستان شناسی کشف رود در موزه بزرگ خراسان اظهارداشت: باتوجه به اینکه فرهنگهای مرتبط با پارینه سنگی قدیم ایران شامل فرهنگ ساطور ابزار الدوایی و فرهنگ تبر دستی آشولی هستند بنابراین کهن‌ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان است، در اطراف رودخانه کشف رود و در شرق مشهد یافت شده‌ است.

وی افزود: این شواهد شامل تعدادی ابزار سنگی ساخته شده از کوارتز است که شامل تراشه و ساطور ابزار هستند و طبق نظر کاشفین، این مجموعه حداقل 800 هزار سال قدمت دارد از فرهنگ آشولی نیز مدارک بیشتری در شمال غرب و غرب کشور بدست آمده‌است.

زهره وندی برخی از مکان‌های مهم شامل گنج پر در رستم‌آباد گیلان، شیوه تو در نزدیکی مهاباد، پل باریک در هلیلان بین کرمانشاه و ایلام دانست و گفت: اهمیت و جایگاه تاریخی خراسان بر کسی پوشیده نیست و ضرورت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آن، یک وظیفه عمومی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به آثار متعدد تاریخی و ثبتی در این استان ادامه داد: در حال حاضر، 2 هزار و 100 اثر ثبتی همراه با 8 اثر جهانی در خراسان رضوی داریم و در کنار تفاخر به این داشته‌ها باید بدانیم حفظ و حراست از این میراث نیز اهمیت بالایی دارد.

زهره وندی با انتقاد از شرایط کنونی کشف رود خاطرنشان کرد: امروز در حاشیه این رود تاریخی و 220 کیلومتری، ساخت و ساز‌های متعدد و پسماند‌های مختلف داریم که هم تهدیدی برای محیط زیست و هم خطری برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی به حساب می‌آید و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده  شود.

وی تصریح کرد:حفاظت از محوطه‌های تاریخی نه تنها برعهده میراث و در بخشی از وظیفه آن، بلکه از جمله وظایف محیط زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

 همچنین درپایان نویافته هایی از آثار تمدنی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه «کشف رود» با حضور جمعی از پژوهشگران باستان شناسی رونمایی شد؛ این آثار مربوط به دوران پیشا تاریخ و در واقع، پیش از دوره‌های باستان شناسی و متعلق به عصر پارینه سنگی قدیم بود که به کوشش جمعی از پژوهشگران باستان شناسی کشف شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد