Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن گرامیداشت 29 مهرماه به عنوان "روز ملی صادرات" و با اشاره به عزم و ارادۀ ملی و همراهی دولت به منظور توسعۀ صادرات غیرنفتی و حمایت از صادرکنندگان گفت: اگرچه طی یک سال گذشته تحریم و شیوع ویروس کرونا موانع زیادی را برای تجار ایجاد کرد اما صادرکنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی همت والای خود را برای عبور از مشکلات در این مسیر دشوار به کار بستند و در تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و مواد ضروری تولید همراه و همدل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، سازمان را همواره همراه همیشگی تجار عنوان کرد و اظهار داشت: رفع مشکلات ارزی صادرکنندگان، تجهیز زیرساخت‌های صادراتی، تنوع‌‎بخشی به محصولات و بازاهای صادراتی، فعال کردن رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف و ... از اهم اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران برای هموار کردن مسیر صادرات طی یک سال گذشته بوده است.

وی با تأکید بر اینکه رفع مسائل و موانع توسعه صادرات باید در اولویت برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای مربوطه قرار گیرد، افزود:  صادرکنندگان در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی و قطع وابستگی کشور به اقتصاد متکی به نفت باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند و این سازمان در این مسیر از هیچ حمایتی فروگذاری نخواهد کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۹ توسط معاون اول رئیس جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ و شیوه‌نامه‌های مربوطه تدوین شده است و همچنین ابلاغ و تخصیص بخشی از بودجه مشوق‌های صادراتی توسط سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که اولویت پرداخت مشوق‌های صادراتی حمایت از احداث، تجهیز و راه‌اندازی زیرساخت‌های تجاری به ویژه در استان‌های مرزی خواهد بود.

زادبوم با اشاره به روند صادرات کشور در دو ماه اخیر گفت: اگر وضع تجارت خارجی و صادرات به همین شیوه ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که صادرات کشور در مدت باقی‌مانده از سال جاری نسبت به نیمه اول سال بیشتر شود.

وی گفت: ایران در سال گذشته بیش از 24 میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه انجام داده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ظرفیت‌های موجود در کشور، سوابق صادراتی کالا و اقلام مورد نیاز کشورهای همسایه، هم اکنون ظرفیت ۱۲۵ میلیارد دلاری صادرات به این ۱۵ کشور وجود دارد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه بیان داشت: در نیمه اول امسال، 15 کشور همسایه، 70 درصد از سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که سال ۹۷، سهم کشورهای همسایه از صادرات ۵۵ درصد و سال ۹۸، این رقم به ۶۰ درصد رسید بود.

زادبوم با اشاره به حجم تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: حجم واردات و صادرات در بازه زمانی ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد ۹۹ نسبت به مدت مشابه (۵ آبان ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۸) رشد ۶ درصدی داشته است. 

وی افزود: براساس آمارهای گمرک ایران، حجم تجارت خارجی کشورمان با مجموع پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی پنج ماه اول سال‌جاری ۲ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار) رشد ۶ درصدی داشته است. همچنین میزان کل صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ مرداد امسال، ۸۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۶۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با تاکید بر نقش محوری صادرات در توسعه و ثبات اقتصادی کشور گفت: شرایط ایران به لحاظ جغرافیایی و ژئوپلتیکی و همچنین ظرفیت‌های تولید داخلی و توان متخصصان داخلی می‌تواند زمینه‌ساز جهش در صادرات باشد و ضروری است همزمان با رفع موانع و توسعه بازارهای صادراتی، تولید کشور به سمت تولید صادرات‌محور سوق داده شود تا شاهد افزایش سهم صادرات از تولید ناخالص ایران طی سال‌های آتی باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران تجارت صادرات غیرنفتی هزار دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید دولت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اولین هفته کاری دولت یک مصوبه خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور به تصویب رسید و طبق تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳، دولت ۲ ماه فرصت داشت برای عوارض صادرات موارد خام و نیمه‌خام اعلام نظر کند.

وی ادامه داد: هیأت دولت مصوب کرد، عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند.

وزیر اقتصاد یادآورشد: در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به بودجه سال گذشته، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی وجود داشت و، چون سیاست حمایت از تولید ایجاب می‌کند که تخفیفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم، باید از طرق دیگری مثل انتشار اوراق عمل کنیم که نیازی به افزایش مالیات وجود نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • مصوبه جدید دولت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • سال سخت اقتصادی در راه است؟ / کرباسیان: سیاسیون یک مقدار کوتاه بیایند و بگذارند اقتصادیون کشور را بگردانند
  • واگذاری بازار کشاورزی عراق به ترکیه
  • افزایش ۵۴ درصدی صادرات به تاجیکستان/ تهاتر گاز با برق ارمنستان