Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری آنا گفت‌وگویی با ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

 

- هر تحریمی به ما یاد می‌دهد که نقاط ضعف خود را بشناسیم و در برابر آن مقاومت کنیم. در این صورت تحریم‌ها به ما کمک می‌کند در آن زمینه خودمان را قوی کنیم مانند صنعت دفاعی کشورمان که در برابر تحریم‌ها مقاومت کردیم و تقویت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات اقتصادی کشور به پیروی از سیاست‌های غربی برمی‌گردد

- مشکلات و معضلات اقتصاد ایران پس از جنگ آغاز شد و دولت پس از جنگ که رئیس جمهور آن آقای هاشمی رفسنجانی بودند از دفاع مقدس در زمینه اداره اقتصاد کشور الگو نگرفت. در آن زمان در کشور اقتصاد سرمایه‌داری پایه‌ریزی و اجرا شد.

- از زمانی‌ که این سیاست‌ها اجرایی شد آرمان اقتصاد کشور همان اهداف اقتصاد سرمایه‌داری یعنی حداکثرسازی سود و لذت تعیین شد نحوه اجرای آن نیز عدم دخالت دولت در اقتصاد بود.

- درحالی‌که این روش متعلق به ۲۵۰ سال پیش بوده و تمامی نظرات سرمایه‌داری پس از آن نیز بیان کرده که بدون دخالت دولت نمی‌توان اقتصاد را بهبود داد. حتی در دولت آقای روحانی نیز مسئولان آن به دنبال تحقق کاهش دخالت دولت در اقتصاد بودند.

راهکار برون رفت از مشکلات کنونی اقتصادی کشور

- اگر شرایط داخلی اقتصاد تقویت شود قطعا اثر تهدیدات بیرونی بر اقتصاد کاهش می‌یابد یکی از راهکارها افزایش ارتباط با کشورهایی است که به ما نیاز دارند و بعضا به مانند ما تحریم هستند.

- همچنین اگر به دنبال تقویت داخلی باشیم هر کدام از مولفه‌های اثرگذار در اقتصادمان را تحریم هم بکنند می‌توانیم با آن مقابله کنیم. به عنوان مثال زمانی‌که نفت را تحریم کردند با تبدیل آن به فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی می‌توانیم به شکل‌های مختلف راهکارهای متنوعی را برای مقابله با تحریم اجرا کنیم. به عنوان مثال در گذشته می‌توانستیم راهکارهایی را در این زمینه اجرا کنیم.

- همچنین در تحریم بانک‌ها می‌توانیم با کشورهای همسایه ارتباط مالی برقرار کنیم حتی بانک محلی تشکیل بدهیم.

- در برخی موارد می‌توانیم با کشورهای تحریمی مانند ونزوئلا ارتباط برقرار کنیم و تبادلات اقتصادی داشته باشیم در این زمان حتی اگر مجدد آمریکا تهدید به تحریم بیشتر هم بکند بی‌اثر خواهد بود.

 

وادار کردن رهبری برای دادن اجازه مذاکره برای توان دفاعی کشور

- سیاست‌های سرمایه‌داری که در دوران دولت سازندگی اجرایی و در دوران آقای روحانی دنبال شد، موجب افزایش تورم و فقر در جامعه شد. باید از خود بپرسیم تا کی باید این سیاست را دنبال کنیم؟

- به نظر من هدف از دنبال کردن این سیاست‌ها توسط افرادی مانند آقای روحانی در بدبینانه‌ترین حالت این است که می‌خواهند رهبری را وادار کنند تا اجازه مذاکره برای توان دفاعی کشور بدهند.

بزرگترین دشمن اقتصاد کشور در درون است

- در شرایط فعلی بزرگترین دشمن اقتصاد کشور در درون است به عنوان مثال بانک‌ها به تولیدکنندگانی کمک نمی‌کنند که بتوانند مشکلات درونی خود را حل کنند بلکه به افرادی می‌رسد که به دنبال واردات هستند و بانک‌ها در خدمت نابودی تولید قرار گرفته است. متاسفانه دولت نیز در این زمینه ناظر و اقدامی نمی‌کند.

 

عدم تصویب واقعی بودجه موجب انحراف بالای بودجه شده است

- عدم تصویب واقعی بودجه موجب انحراف بالای بودجه شده است در دوران گذشته مجلس در گزارش‌هایی انحراف درآمدها از آنچه که مصوب شده را ۷۰ درصد بیان کرده، این موضوع به این معناست که دولت درآمدهای تصویب شده در قانون را از آنچه که مصوب شده منحرف کرده است.

- در بخش درآمدی بودجه باید به محل‌ تامین منابع آن توجه کنیم به عنوان نمونه چرا باید بودجه وابسته به فروش نفت خام شود باید از مزایای پالایش نفت خام و به دنبال توسعه محصولات پایین دستی باشیم.

عده‌ای هستند که پول‌ها را از تولید به سمت سوداگری می‌برند

مالیات ابزار دیگر درآمدی دولت است که ابزار بسیاری از کشورها برای تامین درآمدهای مورد نیاز است.

- از تولید کنندگان تا حد امکان نباید مالیات گرفت اما از تمام فعالیت‌های اقتصادی که سودشان بالاتر از سود تولیدکنندگان است باید مالیات بگیرد تا برخی افراد نتوانند سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های غیرمولد ببرند.

- عده‌ای در اقتصاد کشور تولید را تعطیل می‌کنند و پول خود را به سمت فعالیت‌هایی مانند احتکار و استفاده از سود ارز ارزان قیمت می‌برند.

ساختار بودجه ضد تولید است

- درحال حاضر ساختار بودجه ضد تولید و ضد اشتغال است که به افراد کمک می‌‌کند تا فعالیت‌های سوداگرانه داشته باشند.

- نتیجه این تصمیمات افزایش کسری بودجه دولت خواهد بود برای رفع این مشکل بانک مرکزی خلق نقدینگی می‌کند و دولت از بانک‌ها وام می‌گیرد. همچنین دولت تصمیم می‌گیرد تا ارز بگیرد و به جای آن اوراق قرضه بفروشد که صدمات جبران‌ناپذیری دارد.

- تغییر ساختار بودجه نیاز به یک دولت ملی و جهادی دارد نه دولتی که بزرگترین دشمن دولت‌های فقیر است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد بودجه تحریم دولت تولید مالیات صادرات سوداگری ساختار بودجه اقتصاد کشور سرمایه داری سیاست ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۳۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی ظهر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران از مازندران به عنوان در گرانبها یاد کرد و افزود: ظرفیت‌های انسانی ارزشمند و بزرگ و مردمان صمیمی و بزرگوار و جریان دانشی قوی دارد.

وی با اظهار اینکه جریان معنوی قوی در مازندران وجود دارد، به سابقه ورزشی و علمی استان اشاره و اضافه کرد: مازندران استان برجسته و مهم در کشور و پیشران در حوزه اقتصاد کشور است.

وی سفر ۲۰ میلیون گردشگر را از دیگر ظرفیت‌های مازندران برشمرد و گفت: انتخاب استاندار برای این استان کار بسیار مشکلی است تا بتوانیم فردی جامع الاطرافی را انتخاب کنیم.

وزیر کشور عملکرد استاندار سابق مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استاندار سابق فداکارانه و ایثارگرانه در مازندران خدمت کرده است و خدا را شاکر هستیم که مدیران صبورانه و ایثارگرانه ایستادگی می‌کنند.

وحیدی با عنوان اینکه دشمنان نمی‌خواهند رشد و شکوفایی کشور راببینند، گفت: برخلاف تبلیغات سو معاندان، مدیران باپشتکار، خدوم و ایثارگر در حال خدمت به مردم هستند.

وزیر کشور با اشاره به توفیقات دولت در حوزه‌های مختلف نظیر دیپلماسی اقتصادی گفت: مبارزه با فساد جزو شعارهای مهم و اساسی دولت کنونی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مازندران استان بسیار مهمی است و باید فردی را انتخاب می‌کردیم که کارهای بزرگ شروع شده را در استان دنبال کند از این آقای یوسف نوری را که ظرفیت بزرگی هستند، را انتخاب کردیم.

این خبر تکمیل می‌شود

کد خبر 6086379

دیگر خبرها

  • اقدام جهادی اصلاح و سرویس فیدر ۲۰ کیلو ولت دو مداره آوج و شهیدآباد
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار