Web Analytics Made Easy - Statcounter

مؤسسه گارتنر ترندهای برتر فناوری در سال 2021 را معرفی کرد که مهمترین آنها را اینترنت رفتارها، هوش مصنوعی و اتوماسیون تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، مؤسسه تحقیقاتی گارتنر هرساله فناوری‌های کلیدی سال بعد را پیش‌بینی و معرفی می‌کند. این موسسه مهم‌ترین فناوری‌های سال 2021 را اینترنت رفتارها، هوش مصنوعی و اتوماسیون معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گارتنر (Gartner) یک موسسه تحقیقاتی است که در زمینه‌های مربوط به فناوری تحقیق کرده و به‌طور منظم نتایج این تحقیقات را منتشر می‌کند. بیشتر این تحقیقات به مدیران اصلی صنعت فناوری مربوط می‌شود که شامل سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و سرمایه‌گذاران دنیای فناوری است.

این مؤسسه تحقیقاتی امسال سمپوزیوم خود را به دلیل شیوع کرونا به‌طور مجازی برگزار کرد. فناوری‌های استراتژیک معرفی‌شده از سوی گارتنر به‌وضوح تحت تأثیر ویروس همه‌گیر کرونا و چگونگی عجله شرکت‌ها برای دیجیتالی شدن قرار دارند.

اینترنت رفتارها (Internet of Behaviors)

گارتنر استدلال می‌کند که اینترنت رفتارها (IoB) ترکیبی از فناوری‌های متمرکز بر ردیابی افراد مانند مکان‌یابی و تشخیص چهره است و داده‌ها را به هم متصل کرده و آنها را به رویدادهای رفتاری ترسیم می‌کند. تا سال 2025، نیمی از جمعیت جهان تحت یک برنامه تجاری یا دولتی IoB قرار می‌گیرند.

تجربه کلی (Total Experience)

Total Experience ترکیبی از تجارب مشتری، کارمند و کاربر است. گارتنر می‌گوید این تجربیات در میان سازمان‌های توزیع‌شده بسیار مهم خواهد بود و شرکت‌هایی که از آن بهره می‌برند رضایتمندی را به‌طور سراسری افزایش می‌دهند.

محاسبات افزایش‌دهنده حریم خصوصی (Privacy-Enhancing Computation)

بحث گارتنر در اینجا این است که قوانین جهانی محافظت از داده‌ها رشد کرده و کامل می‌شوند و امنیت داده‌ها به‌اندازه کافی خوب پیش نمی‌رود. درنتیجه، شرکت‌ها قصد دارند ضمن حفظ حریم خصوصی، از داده‌های مورداستفاده محافظت کنند. تا سال 2025، نیمی از سازمان‌های بزرگ برای پردازش تجزیه‌وتحلیل داده‌های چندجانبه از محاسبات افزایش‌دهنده حریم خصوصی استفاده می‌کنند.

سرویس‌های ابری توزیع‌شده (Distributed cloud)

گارتنر استدلال می‌کند که ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری عمومی قادر به توزیع خدمات در مکان‌های مختلف فیزیکی خواهند بود. این سیستم می‌تواند جایگزین استفاده خصوصی از سرویس‌های ابری و رایانش لبه‌ای شود.

عملیات در هر مکان (Anywhere operations)

شرکت‌ها باید از تجارت، مشتریان و کارمندان در همه‌جا پشتیبانی کنند. شیوع کرونا تأثیر زیادی روی این مورد گذاشته است. گارتنر می‌گوید تا پایان سال 2023، 40درصد از سازمان‌ها از این مدل استفاده خواهند كرد.

شبکه امنیت سایبری (Cybersecurity mesh)

این ترند یک رویکرد معماری توزیع‌شده برای کنترل امنیت سایبری مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و قابل‌اعتماد است که به افراد امکان می‌دهد در هر مکان، به هرگونه دارایی دیجیتالی دسترسی ایمن داشته باشند.

تجارت قابل‌ترکیب هوشمند (Intelligent composable business)

این مفهوم حول محور تصمیم‌گیری پیشرفته ماشین از طریق داده‌ها و بینش می‌چرخد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند، مدل‌های جدید تجاری و عملیات‌های خودمختار (خودکار و مستقل) شکل خواهند گرفت.

مهندسی هوش مصنوعی (AI engineering)

مهندسی هوش مصنوعی ترکیبی از برنامه‌نویسی، مهندسی نرم‌افزار و دانش داده است. گارتنر معتقد است مهندسی هوش مصنوعی بازده بیشتری برای پروژه‌های هوش مصنوعی به همراه خواهد داشت؛ پروژه‌هایی که تقریباً نیمی از زمان آنها در مرحله ساخت نمونه اولیه سپری می‌شود.

هایپراتوماسیون (Hyperautomation)

مشاغل به دنبال خودکار کردن هرچه بیشتر فرآیندهای کسب‌وکار و فناوری اطلاعات هستند. به گفته گارتنر روند اتوماسیونی که در حال حاضر شرکت‌ها روی آن تمرکز کرده‌اند قابل‌برگشت نیست و هایپراتوماسیون با خودکارسازی فرآیندها و فعالیت‌های پیچیده، نقش مهمی را در آینده فناوری و اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی اتوماسیون فناوری برتر گارتنر ترند برتر مهندسی هوش مصنوعی سازمان ها شرکت ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۳۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، جدیدترین نوآوری هوش مصنوعی ویژه هنرمندان و شاعران است، کسانی که عاشق کلام نوشتاری هستند. این دستگاه مجهز به هوش مصنوعی که «دوربین شعر» نام گرفته، تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای نوآوری در فضای هوش مصنوعی وجود ندارد. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند تصاویر را به گفتگو و شعر و آواز تبدیل کند، اقدامات آینده انسان را پیش‌بینی کند، در مسابقات هوش مصنوعی رقابت و قضاوت کند.

دوربین شعر (Poetry Camera) یک پروژه منبع باز است که فناوری را با استعداد هنری ادغام می‌کند و نتیجه آن خلاقیتی است که از مرزهای آفرینش هنری و ادبی در هر دو حوزه عکس و ادبیات فراتر می‌رود.

دوربین شعر از نظر ظاهری شبیه یک دوربین معمولی پولاروید است، اما به جای عکس گرفتن، ورودی بصری خود را به شعرهای خاطره انگیز تبدیل می‌کند.

این دستگاه مجهز به کامپیوتر تک بُرد و ارزا‌ن‌قیمت رسپبری پای (Raspberry Pi) است و از مدل جی‌پی‌تی-4 بهره می‌گیرد که نشان‌دهندۀ همگرایی سخت‌افزاری و هوش مصنوعی است.

رسپبری پای تصاویر گرفته‌شده را پردازش و داده‌های بصری را استخراج می‌کند که سپس به مؤلفه هوش مصنوعی منتقل می‌شود. این ماژول هوش مصنوعی جنبه‌های مختلف عکس، از جمله رنگ‌ها، الگوها، عناصر مهم و حتی احساسات اصلی منتقل‌شده را تجزیه و تحلیل می‌کند.

به گفته سازندگان، این دوربین بیش از یک قالب شعر ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند طیف وسیعی از قالب‌های شعری از جمله غزل، هایکو یا شعر سپید را انتخاب کنند.

این دوربین در ابتدا یک پروژه هنری بود و بر اساس علاقه شخصی دو طراح علاقه‌مند به فناوری ساخته شد ولی حالل با توجه به استقبال مخاطبان، قرار است در آینده نزدیک تجاری‌سازی ‌شود.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد | داود یونسیان کیست؟
  • استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند ؛ مالکان جدید سرخابی ها را بشناسید