Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:35:12 GMT

نقش سواد سلامت زنان در نبرد با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۴۱۸۱

نقش سواد سلامت زنان در نبرد با کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، نسترن کشاورز محمدی، ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایران، گفت: ششمین روز از هفته ملی سبا، با عنوان نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط درباره پیشگیری و درمان کووید ۱۹ نامگذاری شده است.

وی با توجه به اهمیت بحث پیشگیری بر درمان بر ضرورت دسترسی به دانش و اطلاعات بهداشتی معتبر برای پیشبرد این هدف تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص ارتقای سلامت، با اشاره به این اطلاعات قابل اعتماد تر منجر به بروز رفتارهای بهداشتی درست تری از سوی افراد خواهد شد، افزود: سواد بهداشتی به معنای توانایی دسترسی به اطلاعات درست، درک آنها و توانایی تبدیل اطلاعات به رفتار درست بهداشتی است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سواد بهداشتی جامعه گفت: مطالعات نشان داده هرچه افراد جامعه سواد بهداشتی بیشتری داشته باشند ابتلای کمتری را شاهد هستیم. در صورت ابتلاء به بیماری نیز تشخیص زودتر و در نتیجه پروسه درمان کوتاه‌تر و موفقیت آمیز تر خواهد بود.

به گفته دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی، افزایش آگاهی و سطح اطلاعات در مورد فرایند تشخیص و درمان سبب موفقیت بیشتر درمان می‌شود و هزینه‌های درمان نیز از نظر اجتماعی و خانوادگی کمتر خواهد بود.

وی با توجه به اینکه نوع برخورد افراد با سلامتی خودشان به طور جدی به میزان سواد بهداشتی آنان بستگی دارد، برای شکست کرونا افزایش سواد بهداشتی افراد جامعه را یک امر بسیار ضروری برشمرد.

نسترن کشاورز با ذکر این مطلب که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند افزود: زنان با توجه به نقش حمایتی و مراقبتی در خانواده و ارتباط بیشتر با فرزندان و والدین، نقش اثر گذار و بسیار مهمی در سلامت خانواده و جامعه ایفا می‌کنند بنابراین افزایش سواد بهداشتی بانوان جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی بر اساس شواهد موجود یادآور شد که در شرایط یکسان اقتصادی زنانی که دارای سطح سواد بهداشتی بالاتری هستند فرزندان سالم‌تری دارند.

کشاورز محمدی در ادامه تاکید کرد: در شرایط حاضر با وجود شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور افزایش سطح اطلاعات بهداشتی بانوان بسیار حائز اهمیت است و یک الزام به شمار می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: سیستم آموزشی و بهداشتی باید توجه بیشتری بر تهیه و آماده سازی منابع معتبر و قابل درک برای عامه و اطلاع رسانی در مورد چنین منابعی داشته باشد. زیرا در صورتی که زنان به اطلاعات معتبر بهداشتی و سلامت دسترسی داشته باشند به صورت موثرتری می‌توانند باعث ارتقای سطح بهداشتی خود و سایر افراد خانواده شوند.

کشاورز محمدی آماده سازی اطلاعات معتبر و کاربردی و اطلاع رسانی آنها به عموم مردم را از وظیفه نظام سلامت برشمرد و گفت: در خلأ اطلاعات صحیح، شایعات افزایش یافته و جای اطلاعات معتبر و صحیح را می‌گیرد و سبب بروز رفتارهای پرخطر می‌شوند.

به گفته وی، شناسایی منبع اطلاعاتی مردم و اینکه اطلاعات خودشان را از کجا (سایت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی یا دیگر صفحات مجازی) کسب می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

این دانشیار دانشگاه افزایش سواد رسانه‌ای افراد جامعه را یکی از نکات مهمی برشمرد که می‌تواند به افراد در ارزیابی صحت و سقم اخبار و اطلاعات دریافتی کمک کند و تصریح کرد: این بخش مغفول واقع شده و نیاز به توجه ویژه دارد. باید اطلاعات معتبر و مناسب در اختیار شبکه‌های مجازی و مجاری اطلاع رسانی مختلف قرار گیرد.

به گفته وی، یکی از وظایف متخصصان این حوزه در این خصوص این است که به نشر اطلاعات معتبر و مناسب بهداشتی در کانال‌هایی که بیشترین افراد به ویژه خانم‌ها حضور دارند بپردازند و به این ترتیب از انتشار شایعات و اخبار نادرست جلوگیری کنند.

کشاورز محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه سلامت عمومی جامعه وابسته به سلامت تک تک افراد آن جامعه است، توجه ویژه به زنان و آموزش آنها ضامن پیشبرد اهداف نظام سلامت جامعه خواهد بود.

کد خبر 5052725

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا زنان هفته سلامت ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا سیما سادات لاری کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران علیرضا زالی بیمارستان سازمان بیمه سلامت تغذیه سلامت روان اطلاعات معتبر سواد بهداشتی کشاورز محمدی افزایش سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز
  • مردمی سازی سلامت در مهریز
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم