Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@09:19:24 GMT

رهن یک خانه کوچک برای کارگران چقدر آب می خورد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۴۷۹۰

رهن یک خانه کوچک برای کارگران چقدر آب می خورد؟

فتح اله بیات بر ضرورت افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگری تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت اقلام و نوسان نرخ ارز که بیشترین تاثیرگذاری را بر پیکره اقشار آسیب پذیر و خانوارهای کارگری گذاشته لازم است شورای عالی کار به بحث افزایش مجدد دستمزدها ورود کند. طرح هایی مثل یارانه معیشتی و سبد حمایتی نمیتواند قدرت خرید کارگران را بازگرداند اگر نتیجه داشت کارگران در وضعیت بهتری به سر می بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران بابت رهن یک خانه کوچک چقدر باید بپردازند؟

وی افزود: همین حالا کارگران در تامین مخارج اولیه زندگی مانده اند و حقوق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد. این معادله نابرابری است که ۵۰۰ هزار تومان روی حقوق کارگر بیاید ولی از آن طرف سه میلیون تومان به هزینه های سبد معیشت او اضافه شود.

این فعال حوزه کار با اشاره به تاکید قانون اساسی بر لزوم تامین مسکن آحاد جامعه به ویژه کارگران و روستانشینان، گفت: امروز بخش عمده دریافتی کارگران صرف اجاره بها و هزینه های مسکن می شود؛ سوال این است که با حقوق سه میلیون تومانی، کارگران چطور از پس هزینه های اجاره، خوراک و پوشاک و درمان برآیند و اگر بخواهند یک خانه ۴۵ متری در پایین ترین نقطه شهر اجاره یا رهن کنند، چقدر برایشان آب می خورد؟

دولت مسکن بسازد کارگران خانه دار می شوند

بیات درباره ساخت مسکن اجاره به شرط تملیک برای کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: اگر دولت مسکن اجاره به شرط تملیک بسازد و از خودش هزینه کند، برای کارگران ارزان تمام می شود و خانه دار می شوند ولی متاسفانه کار را به انبوه سازان می دهیم، انبوه ساز از سود خود نمی گذرد بنابر این ساخت مسکن تحت هر عنوان کمکی به خانه دار شدن کارگران نمی کند.

وی تصریح کرد: زمانی امیدوار بودیم که دادن وام های مسکن به صاحبخانه شدن کارگران کمک کند ولی وقتی از پرداخت وام ۴ درصد ناتوانند چطور می خواهند تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد را بپردازند. انتظار ما این است که به کارگران برای خرید خانه تسهیلات ارزان قیمت بدهند ولی به شرطی که از عهده بازپرداخت اقساط آن برآیند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رهن مسکن قدرت خرید خانوار کارگری کارگران پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت الجواد؛ خانه روزه داران کوچک

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: شوق وصف ناپذیری دارند برای حضور در این مهمانی، سر از پا نمی شناسند و خوشحالند که این سفره اختصاصی فقط برای آنها پهن شده است. برپایی سفره افطار برای بچه ها رسمی به یادگار مانده از مرحوم حسین محسنی بانی حسینیه «بیت الجواد» است که امسال هم به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.

سفره افطاری مشوق بچه ها به روزه داری

یکی دو ساعت به غروب مانده اما همه چیز برای برپایی یک سفره افطار مهیاست. آدم ها در رفت و آمد؛ از کوچک و بزرگ کمر همت بسته اند برای کمک کردن. قرار است سفره افطاری ویژه بچه ها در خیابان پهن شود. مثل هر سال ماه رمضان که این کار انجام می شد. خدا رحمت کند حاج حسین محسنی را، بانی این کار خیر بود. حالا علی اکبر پسرش راه پدر را ادامه می دهد. امسال اولین سالی است که به تنهایی سفره افطار برای بچه ها پهن می کند.

سرش شلوغ است و خیلی فرصت حرف زدن ندارد. باید حواسش به همه چیز باشد. از حسین و آرمان و علی می خواهد تا بروند و از همسایه ها موکت و فرش امانت بگیرند. مقداری هم خودش تهیه کرده است، اما می گوید کافی نیست. پسرها پی کار محول شده می روند. علی اکبر هم راه حسینیه بیت الجواد(ع) را می گیرد.

حسینیه داخل یک کوچه باریک و طبقه همکف خانه علی اکبر قرار گرفته است. از ورودی کوچه تا خود بیت الجواد(ع) عکس ۴۸ شهید محله نصب شده که دوستان و همرزمان مرحوم محسنی بوده اند. علی اکبر همین طور که به دیگ های برنج سرکشی می کند می گوید: «پدرم معتقد بود انداختن سفره افطاری برای بچه ها، آنها را به خواندن نماز و گرفتن روزه تشویق می کند. جانباز بود. سال گذشته از دنیا رفت.»

خیالش از دم کشیدن برنج که راحت می شود داخل حسینیه سرک می کشد و خانم شهبازی را صدا می کند: «حاج خانم بسته های افطاری آماده شده؟ الان می خواییم سفره پهن کنیم.» جواب آری زن، آرامشی به هیئت دار جوان می دهد.

قرق خیابان برای روزه داران

علی اکبر راه رفته را باز می گردد. ورودی کوچه با کسانی که پی زیرانداز رفته بودند رخ به رخ می شود. خدا قوتی می گوید و اشاره می کند: «زیراندازها را همین جا بگذارید. احمد و کمال آنها را پهن می کنند. چند نفر دیگر هم برای کمک می آیند. خانم امانی هم مقداری فرش و موکت کنار گذاشته، کوچه دیندار. منتظر است از او بگیرید.» فرش کردن خیابان تاجیک یک ساعتی طول می کشد و برای برگزاری مراسم افطاری قرق می شود.

وقت انداختن سفره می رسد. این بار دخترها برای کمک کردن وارد گود می شوند. کارشان را خوب بلدند. رول های مشمایی دست به دست شده و در چشم برهم زدنی سرتاسر خیابان سفره پهن می شود. خانم شهبازی به دخترها سفارش می کند بسته های افطاری را با فاصله از هم بگذارند. می گوید: «راهنمایی کنید بچه ها کنار هم بنشینند. از یک طرف پر کنید. بی نظمی نشود.»

امشب شام مهمان امام حسین(ع) هستید

صدای مولودی خوانی که بلندگوی سر کوچه پخش می شود، حس و حالی به این مهمانی بی ریا داده، بچه ها از صدای دست زدن و شادی برای جشن میلاد امام حسن(ع) به وجد آمده اند. آن ها دست می زنند و هم نوایی می کنند. علی اکبر از عادت پدر می گوید: «پدرم اخلاق خاصی داشت. شب هایی که غذای نذری می پخت صندلی اش را جلوی ورودی کوچه می گذاشت. اهل محل را می شناخت. می دانست سفره کدامشان خالی است. برای همین غذای نذری به دستشان می رساند. مراقب بود کسی بدون پذیرایی به خانه نرود. برای همین به شوخی می پرسید امشب شام چی دارید؟ بعد با خنده می گفت امشب شام مهمان امام حسین(ع) هستید.»

خانه این شهید کجاست؟

ساعت ۶ و نیم عصر. تا اذان زمان زیادی نمانده؛ سفره افطاری پهن و بسته های خوراکی چیده شده است. بچه ها دور تا دور سفره نشسته و منتظر شنیدن صدای الله اکبرند تا روزه خود باز کنند. در بین شان کودک خردسال زیاد است. همراه با خواهر و برادر بزرگتر خود آمده اند و سر از پا نمی شناسند. خنده های از ته دل خبر از حال خوش شان می دهد. سعی می کنند با شلوغ بازی نظم مراسم را بر هم نزنند اما شیطنت کودکانه شان این اجازه را نمی دهد. جالب اینجاست کسی هم بهشان تذکر نمی دهد. علی اکبر می گوید: «این مهمانی خاص بچه هاست. امشب، شب بچه هاست. باید شاد باشند و بخندند. پدرم همیشه برای آنها مسابقه برگزار می کرد. اسم شهدای محل را می گفت و از بچه ها می پرسید خانه شان کجاست. با اینکار به آرمان های دینی و ملی علاقه مندشان می کرد.»

نوای دلنشین اذان

الله اکبر ... الله اکبر ... وقت اذان می شود. نوجوان ها با لیوان چای روزه خود باز می کنند و بچه ها به سراغ بسته افطاری می روند. بردیا همراه با برادرش برنا آمده، ۶ سال دارد. می گوید: «من و برنا روزه کله گنجشکی می گیریم. خیلی خوشحالم امشب اینجا آمدیم.» حامد پسر نوجوانی که از روزه داران پذیرایی می کند از شادی بچه ها سر ذوق آمده و می گوید: «از وقتی بچه بودم این جا سفره افطاری پهن می شد. برای من خیلی تاثیرگذار بود. معمولا افطاری ها در مساجد یا هیئت ها برگزار می شود. اما اینجا در خیابان سفره می اندازند. بچه ها هم اصول دین را یاد می گیرند و هم بازی و تفریح می کنند.»

بیشتر بخوانید: یک عیددیدنی خاص با جانبازان قطع نخاعی جنگ

همبازی‌هایی که همسایه شدند | حکایت بودن و رفتن ستار، ولی اله و عباس کد خبر 840809 برچسب‌ها غذای اصلی کودکان رمضان- افطار

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصار زدایی می‌شود
  • مراکز خلاق چه مراکزی هستند؟
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • بیت الجواد؛ خانه روزه داران کوچک
  • هفت برنامه برای کمک به مستاجران
  • قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟
  • ۷ برنامه برای کمک به مستاجران