Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@13:49:18 GMT

ماموریت مریخی اسپیس ایکس ۲ سال به تعویق افتاد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۵۴۳۶

ماموریت مریخی اسپیس ایکس ۲ سال به تعویق افتاد

"ایلان ماسک" در حال به تعویق انداختن جدول زمانی شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) برای سفر به مریخ است و به تازگی اعلام کرده است که حدس می زند ماموریت این شرکت به مریخ در سال ۲۰۲۴ محقق شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، "ایلان ماسک" بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی "اسپیس ایکس" در حال عقب انداختن ارزیابی و برآورد خود از زمان انجام مأموریت مریخی این شرکت است که در ابتدا برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده بود، اما او به تازگی اعلام کرده است که حدس می زند فضاپیمای نسل بعدی "استارشیپ"(Starship) برای پنجره پرتاب بعدی در سال ۲۰۲۴ آماده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ایلان ماسک" به عنوان مشتاق ترین فرد جهان در ترک زمین، قصد داشت طی یک مأموریت رباتیک را در سال ۲۰۲۲ به مریخ بفرستد و یک سفر سرنشین دار را نیز برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته بود. اما در یک مصاحبه اخیر در کنفرانس مجازی "انجمن مریخ"، این جدول زمانی را به تعویق انداخت و گفت که فکر می‌کند فضاپیمای نسل بعدی اسپیس ایکس موسوم به استارشیپ در سال ۲۰۲۳ آماده شود و در پنجره پرتابی سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

مدارهای گردش مریخ و زمین به دور خورشید، تقریبا هر دو سال یک بار این دو سیاره را به نزدیکترین فاصله نسبت به یکدیگر می رسانند. به همین دلیل است که سه مأموریت رباتیک مریخی از جمله مریخ نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا طی هفته‌های متوالی در ماه ژوئیه امسال روانه سیاره سرخ شدند.

"ماسک" در مورد پرتاب در سال ۲۰۲۴ گفت که فکر می‌کند یک فرصت برای مبارزه پیدا کرده‌اند، اما برای انجام این کار، تیم او در اسپیس ایکس باید سریع‌تر حرکت کند و "ماسک" اصطلاحا از شکستن چند تخم مرغ برای رسیدن به هدف خود نمی‌ترسد. چرا که وی هنگام صحبت درباره توسعه فضاپیمای استارشیپ که قرار است دهها نفر را طی یک سفر به مریخ ببرد، گفت: ما احتمالاً چند فضاپیما را[در این راه] از دست خواهیم داد.

تاکنون نمونه‌های اولیه استارشیپ پروازهای‌های کوتاه و کم ارتفاعی را از مرکز آزمایش اسپیس ایکس مستقر در تگزاس تجربه کرده‌اند. "ماسک" می‌خواهد مدل‌های اولیه برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به مدار زمین بروند. او همچنین فکر می‌کند که این شرکت باید در سال ۲۰۲۲ یک نسخه آزمایشی برای سوخت‌گیری در مدار آماده و سپس یک سفر چند روزه به ماه را محقق کند.

با این حال، هنوز چیزی قطعی نشده است و "ماسک" هنگام تماس با "روبرت زوبرین" رئیس انجمن مریخ گفت: این‌ها فقط حدس هستند.

"ماسک" در مورد اینکه چه کسی می‌خواهد اولین بار توسط اسپیس ایکس به مریخ برود، گفت که تاسیس یک شهر در مریخ زمانی پایدار خواهد بود که یک میلیون نفر هم بخواهند و هم بتوانند از پس هزینه‌های سفر به سیاره سرخ برآیند. به عبارت دیگر، بنابراین اولین مریخی‌ها احتمالاً از ثروتمندترین افراد زمین خواهند بود.

هنگامی که آنها به آنجا برسند، اولین کار، ایجاد یک کارخانه تولید نیروی محرکه خواهد بود. "ماسک" همچنین در مورد ارسال ربات‌ها به سطح مریخ صحبت کرده است، بنابراین افرادی که نمی‌توانند به مریخ بروند، می‌توانند از راه دور با سیاره چهارم از خورشید ارتباط برقرار کنند.

"ماسک" در مورد احتمال ارسال یک فضاپیمای دیگر به سیاره زهره که اخیراً کشف ترکیبات مبتنی بر وجود احتمالی حیات در جو آن بسیار سر و صدا کرده است نیز صحبت کرد. همچنین امکان بازدید از سیارک های بزرگ، قمرهای مشتری و شاید حتی کمربند کوئیپر و مکان‌های فراتر از منظومه شمسی را بعید ندانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسپیس ایکس استارشیپ مريخ ایلان ماسک اسپیس ایکس سال ۲۰۲۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۵۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان دانشگاه زوریخ سوئیس موفق به توسعه یک ربات سه‌پا به نام «اسپیس هاپر» (space Hopper) شده‌اند که با وجود گرانش صفر قابلیت پرش بر روی سیارک‌ها را دارد.

این ربات می‌تواند به مبارزه با چالش‌های کاوش در محیط‌های کم گرانش، مانند محیط‌های موجود در سیارک‌ها یا قمر‌ها کمک کند.

اسپیس‌ هاپر بدنی مثلثی دارد که در هر گوشه آن یک پای مفصلی وجود دارد؛ یک زانو و یک مفصل ران روی هر پا به ربات اجازه می‌دهد تا حرکات پرش را برای مقابله با محیط‌های کم جاذبه و حتی گرانش صفر انجام دهد. 

برنامه این ربات برای نخستین‌بار بار دو سال و نیم پیش به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی در دانشگاه صنعتی زوریخ در سوئیس راه اندازی شد و به تازگی، طبق بیانیه دانشگاه، محققان ربات پرش را در یک محیط شبیه‌سازی شده گرانش صفر در طول پرواز سهموی آژانس فضایی اروپا آزمایش کردند. پرواز سهموی یا پرواز گرانش صفر ایده‌ای است که برای شبیه سازی حالت بی وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش را نخستین بار ناسا به کار گرفت.

فیزیک ساخت اسپیس‌هاپر به ربات اجازه می‌دهد از سطحی خارج شود، خود را در فضا پیش ببرد و فرود خود را در یک منطقه تعیین‌شده کنترل کند. این ربات به طور خاص برای کاوش اجرام آسمانی نسبتاً کوچک مانند سیارک‌ها و قمر‌ها طراحی شده است، جایی که جاذبه یا به مقدار کم وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.

محققان در این بیانیه‌ای شرح دادند، تصور می‌شود که سیارک‌ها حاوی منابع معدنی ارزشمندی هستند که می‌توانند در آینده برای بشریت مفید باشند. اکتشاف این اجرام همچنین می‌تواند بینشی از شکل گیری جهان بدهد.

با این حال، کاوش این نوع اجرام آسمانی چالش برانگیز است و در محیطی تقریباً بدون جاذبه، اساساً هیچ کششی بین چرخ‌های فضاپیما و سطحی که از آن عبور می‌کند وجود ندارد و به همین دلیل به ندرت شرایطی برای پرواز کاوشگر پیش می‌آید. 

پرواز سهموی اخیر به محققان این امکان را داد تا شرایط کم گرانشی را که ممکن است اسپیس‌هاپر روزی در آن مستقر شود، شبیه سازی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!
  • ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد
  • ایکس از کاربران جدید کارمزد می گیرد
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟
  • ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • ناسا سیاره مریخ را بمباران کرد!
  • تا ۲۰ سال دیگر روی مریخ زندگی می کنیم!
  • دعوت ناسا از رسانه‌ها برای شرکت در تله‌کنفرانس ماموریت «آوردن نمونه مریخ»
  • تا ۲۰ سال دیگر روی مریخ زندگی می‌کنیم!