Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ انصاری رحمه‌الله علیه غیبت را این طور تعریف کرده است که: غیبت عبارت است از سخن گفتن پشت سر مردم به کلام و بیانی که فرد غیبت شونده از آن کلام بدش می‌آید. بر این اساس، غیبت جزء گناهان کبیره است که در آیات قرآن کریم و احادیث رسیده از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به شدت از آن نهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق احادیث و روایات، حقیقت غیبت این است که انسان درباره شخص دیگری مطلبی را بگوید که اگر او بشنود، خوش نمی‌دارد؛ چه این سخن درباره عیب و نقص او باشد که در خود فرد، بدن او یا شخصیت و دین و دنیای او وجود دارد و یا در چیزی باشد که به او وابسته باشد.

به همین علت است که در قرآن کریم، غیبت کردن به منزله خوردن گوشت برادر مرده دانسته شده است و خدای متعال در این باره می‌فرماید: «وَ لَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ؛ و غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مؤمن به حقیقت همین است)»

در مورد تمثیل غیبت کردن به خوردن گوشت برادر مرده چند دلیل عنوان شده است. ازجمله اینکه انسان مرده، جان ندارد تا بتواند از خودش دفاع کند و کسی که از او غیبت می‌شود، خودش حضور ندارد تا امکان دفاع کردن از خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید

شهیدی که هنوز دست به خیر است + تصاویر

از طرف دیگر، غیبت کردن به منزله ریختن آبروی دیگری است و وقتی آبروی شخصی برود، دیگر نمی‌توان آن را جبران کرد. این کار مانند این است که انسان بخشی از گوشت برادر مرده خود را بکند. چون آن فرد مرده و دیگر جان ندارد، بدنش هم امکان بازسازی و آورد گوشت تازه را ندارد. پس غیبت از این منظر نیز مانند خوردن و کندن گوشت از بدن برادر مرده است. درواقع غیبت چه از روی عمد باشد و یا غیرعمدی و از روی شوخی و مزاح، فرقی ندارد. وقتی آبروی کسی را با غیبت او برده باشیم این کار امکان جبران ندارد.

در روایت‌ها و احادیث هم از غیبت کردن با تعابیر مختلفی یاد شده است. طبق روایت‌ها کسی که غیبت می‌کند به عنوان بدترین مردم، منافق، شریک شیطان و منفورترین مخلوقات یاد شده است. در عین حال از غیبت هم با تعبیر‌هایی مانند خورشت سگ‌های اهل جهنم و عملی زشت‌تر از زنا نام برده شده است.

اما آیا گفتن بدی دیگران، هر کسی که باشد، غیبت او محسوب می‌شود؟ به عنوان مثال اگر ما بدی رفتار و ظلم دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام را بگوییم، باز هم مرتکب غیبت آن‌ها شده‌ایم؟

در این مورد نظر فق‌ها این است که با استناد به آیه‌های قرآن کریم و حدیث‌های ائمه اطهار علیهم السلام، اساس و دلیل حرام بودن غیبت و بد گفتن پشت سر دیگران، احترامی است که انسان‌ها از جانب دین به دست آورده‌اند. بر این اساس، افرادی که مؤمن نیستند و به خدای یکتا ایمان ندارند، به این علت که خودشان به اراده خود وارد حریم ایمان نشده‌اند، احترامی از منظر ایمانی ندارند. به خصوص اینکه اگر آن‌ها در حق اهل ایمان و به ویژه ائمه اطهار علیهم السلام ظلمی روا داشته باشند، غیبت این افراد روا خواهد بود.

بلکه حتی گفتن ظلم و اعمال بد آن‌ها به منزله درس عبرت برای مؤمنان خواهد بود که موجب تبری از دشمنان خدا و دوستی با دوستان خدا خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غیبت کردن احادیث اسلامی گوشت برادر مرده علیهم السلام غیبت کردن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۶۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

به گزارش قدس خراسان، مهدی رمضانی امروز ۴ اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که در محل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اعطای مدرک تخصصی از خدمات ویژه جمهوری اسلامی است که برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: امسال نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان و دارندگان مدارک تخصصی حفظ می‌توانند از مزایایی همچون اعطای مدرک هم‌تراز کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری بهره‌مند شوند.

وی گفت: در این راستا افرادی که اهتمام به حفظ قرآن کنند می‌توانند با حفظ ۱۰ جزء مدرک دیپلم، با حفظ ۲۰ جزء مدرک فوق دیپلم و با حفظ ۳۰ جزء در سطح ۳ مدرک کارشناسی، در سطح ۲ کارشناسی‌ارشد و در سطح یک مدرک دکتری دریافت کنند.

رمضانی با اشاره به سطح بالای استان در مبحث قرآنی اظهار کرد: ما دارالقرآن ایران اسلامی هستیم و هیچ استانی در کشور مانند خراسان رضوی در این حجم حافظان و قاریان بین‌المللی ندارد؛ در استان نیز، مشهد  به برکت امام هشتم(ع) سرآمد است.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد ۱۱۳۰زن و ۴۸۸ مرد در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن شرکت کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان، آزمون نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم بر خلاف سال‌های گذشته که به صورت متمرکز در مشهد برگزار می‌شد، امسال در ۷ حوزه  شامل تربت جام، خواف، نیشابور، سبزوار، کاشمر و ۲ حوزه در مشهد برگزار خواهد شد.

رمضانی اظهار کرد: با توجه به تعداد ۵۳۳ زن و ۲۷۶ مرد در مشهد تصمیم‌ گرفته شد که ۲ حوزه آزمون در مشهد تدارک دیده شود. ما در خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار حافظ بالای ۵ جزء داریم، حدود ۲۰هزار مربی و استاد قرآن در استان خراسان رضوی فعالیت قرآنی دارند و بیش از ۲۵۰۰ جلسه قرآن در استان برگزار می‌شود؛ به همین دلیل این آمار نشان می‌دهد فعالیت قرآنی ما در استان فعالیت پویایی است.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص کیفیت برگزاری آزمون کتبی نوزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تشریح کرد: آزمون کتبی با کیفیت کنکور برگزار می‌شود و در مرحله شفاهی حسن حفظ، صوت، لحن و ... شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته نظارت کلی آزمون شفاهی با کارشناسان تهرانی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن
  • ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد